La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

El cuidado en grupo para niños de cero a tres años

Presentaciones similares


Presentación del tema: "El cuidado en grupo para niños de cero a tres años"— Transcripción de la presentación:

1 El cuidado en grupo para niños de cero a tres años
La conciencia de sí mismo y las percepciones culturales Welcome back. This session on Self Awareness and Cultural Perceptions may at times reveal to each of use the extent to which our programs are culturally sensitive and inclusive in our interactions with parents. Note to IT Specialist: It is important that this session comes after Culture and Early Identity Formation. Slide 4 of this session refers to a handout/activity completed in that session an asks participants to revisit the work completed.

2 Objetivos de aprendizaje
Los participantes serán capaces de: Examinar sus propias creencias culturales. Discutir las prácticas de cuidado infantil que podrían estar sujetas a conflictos entre el maestro y el padre. Implementar el proceso culturalmente sensible de reconocer, preguntar y adaptarse cuando se tienen que negociar conflictos culturales. These are the learning objectives for this session. At our last session, you were asked to read the article by Louise Derman-Sparks “Developing Culturally Responsive Caregiving Practices: Acknowledge, Ask and Adapt.

3 Reglas de trabajo en grupo
¿Qué comportamientos piensa usted que son respetuosos en un lugar donde se da la capacitación? ¿Cómo podemos asegurar que nosotros y otras personas mantengan la dignidad y el respeto propio? ¿En qué reglas de trabajo en grupo podemos estar de acuerdo para esta sesión? Becoming aware of one’s own values and personal biases can feel like a very risky undertaking. What ground rules do you think we need for today’s discussions that will help all participants to feel comfortable? Let’s take a few minutes to set our ground rules before we begin. Ask the participant s to respond to each of the 3 questions on the slide. Write the ground rules on a large piece of chart paper and post it on the wall where participants can see it during the session: If the following items don’t come up, be sure to add them to the list of ground rules: 1) respect for confidentiality; 2) communicate in ways to inform others about our feelings of being stereotyped, prejudged, or discounted; and 3) respond to communications of strong feelings with respect and preserve the dignity of the receiver of the communications

4 Repasando la hoja informativa # 20: Como definir un contexto cultural
Por favor saque la hoja informativa #20 que completo en la sesión previa. En grupos pequeños, discuta lo siguiente: ¿Cuáles son las diferencias y similitudes entre los miembros del grupo? Identifique los valores que están señalados en algunas prácticas en particular. Reflexione acerca de cómo estos valores influencian actualmente la presencia de las creencias y acciones de uno mismo. Allow 20 minutes for the discussion. Tell participants the goal of this activity is to identify some of the cultural values from their early years and to define their own (personal) culture and their program’s cultural context as part of self-awareness.

5 Relaciones indispensables: Pauta 6 – Explore sus creencias culturales
We are going to view a short clip from Essential Connections: Ten Keys to Culturally Sensitive Child Care. As you watch the video clip, recall the recent discussion. Did the video raise any new ideas or issues for you about your cultural beliefs? Play chapter Key 6: Uncover Your Cultural Beliefs 13:41 to 17:37 Relaciones indispensables: Diez pautas para un cuidado infantil culturalmente sensible, 1993

6 Discusión en grupo grande
Después de ver el segmento del video: ¿Tiene usted alguna opinión acerca de las respuestas a la hoja informativa # 20 de los miembros de su grupo o de los de otros grupos? Ask participants to share a new thought that came to them while watching the video clip.

7 Relaciones indispensables: Pauta 7- Acepte las perspectivas de otros
Play chapter Key 7: Be Open to Perspectives of Others 17:38 to 19:51. Because of our protective urges and our cultural beliefs about how to care for infants and toddlers, we may find it hard to be open to the perspectives of others. Did the video clip give you any new ideas about being open to the perspectives of others? Relaciones indispensables: Diez pautas para un cuidado infantil culturalmente sensible, 1993

8 Discusión en parejas: Reflexione acerca de una diferencia cultural sobre creencias o prácticas de cuidado infantil que le sorprendió o que lo hizo enojar. Comparta esta experiencia con un compañero. Allow 10minutes so all participants can share with their experience/feelings. After the dyad discussions, ask for a few participants to share their experiences and how they felt when it was occurring.

9 Relaciones indispensables: Pauta 8 – Colecte información cultural y de la familia
In order for the program to reflect the lives of the infants and families that you serve, you need to have an initial and on-going communication processes/strategies to gather cultural information . Play chapter Key 8: Seek Out Cultural and Family Information 19:52 to 22:47. Turn to next slide for questions. Relaciones indispensables: Diez pautas para un cuidado infantil culturalmente sensible, 1993

10 Discusión en grupos pequeños:
¿Qué proceso/formato usa usted para obtener información de la familia cuando el niño ingresa al programa? ¿Qué tan seguido pone al corriente esa información? ¿Qué hace usted si algo nuevo sucede?¿ Cómo se entera de la perspectiva de la familia? Allow 15 minutes for this discussion and large group feedback. After 10 minutes of small group discussion, ask for an example from each group.

11 Relaciones indispensables: Pauta 9 – Aclare los valores
Play chapter Key 9 Clarify Values 22:48 to 26:42. Allow 2 minutes to show video clip. Next slide has discussion questions. Relaciones indispensables: Diez pautas para un cuidado infantil culturalmente sensible, 1993

12 Discusión en parejas o en grupos pequeños: Aclare los valores
Clarifique las expectativas del padre y del maestro. El maestro necesita respetar la perspectiva del padre. Necesita tener un diálogo/sociedad con el padre. Juntos, el padre y el maestro determinan que es mejor para el niño. In the same small groups or dyads, have the participants discuss their experiences or challenges in clarifying values of the parent and your values as a parent . In a true partnership with parents, care teacher and family determine what is the best way to meet the needs of the child. Allow 10 minutes for discussion.

13 Relaciones indispensables: Pauta 10 – Resuelva los conflictos culturales
Play chapter Key 10: Negotiate Cultural Conflicts 26:43 to 31:44 Allow 5 minutes for video clip. The next few slides include an activity that supports the process of negotiating cultural conflicts. Relaciones indispensables: Diez pautas para un cuidado infantil culturalmente sensible, 1993

14 Defina los términos: Culturalmente represivo: Comportamiento que no muestra el reconocimiento de la validez de una creencia o práctica diferente. No existe el deseo de hablar sobre las diferencias. Culturalmente sensible: Comportamiento que reconoce con respeto la existencia de diferencias y en el cual se ve el deseo de obtener una mayor comprensión y una resolución, si es necesario. Refer to Scenarios 1 and 2 and the subsequent “Responses” sections on pp of the September 2012 edition of the IT Group Care course reader. Review the definitions for behavior that is culturally repressive and behavior that is culturally responsive. NOTE: Spanish Information manual pedagogico iv, pagina 147.

15 Los pasos a seguir para proporcionar un cuidado infantil culturalmente sensible
Paso 1: Reconocer las diferencias. Reconocer la existencia de diferentes suposiciones culturales. Paso 2: Preguntar la información necesaria. Obtener información acerca de los valores y creencias culturales del padre y de usted mismo para poder resolver el problema juntos. Paso 3: Adaptarse por medio de la negociación. Use la información obtenida para resolver conflictos causados por las diferencias culturales y para pensar en la manera más efectiva de apoyar el crecimiento de cada niño. Allow 5 minutes to review the steps for culturally responsive care. Note that the process of acknowledge, ask and adapt was developed by Louise Derman-Spark, a pioneer in the field of early childhood education and a leader in anti-biased curriculum. Participants should have read the article, Developing Culturally Responsive Caregiving Practices: Acknowledge, Ask and Adapt by Louise Derman-Sparks, to engage in the activity over the next few slides. Explain that this 3 step process is a simple, yet effective way to implement culturally responsive care in your programs. El desarrollo de prácticas de cuidado infantil cultualmente sensibles: Reconocer, preguntar y adaptarse. Louise Derman-Sparks

16 Actividad: Hoja informativa # 37 La evaluación de la sensibilidad cultural
Escenario 1: El llanto de un bebé En el artículo, lea la situación y cada respuesta, al mismo tiempo que la calificación que se le dio a esa respuesta. ¿Cómo calificaría cada respuesta – represiva o sensible? Compare su calificación con la del artículo. Converse sobre su calificación con un compañero. The materials for this next activity are in the course reader. Allow 15 minutes for individual reading and rating each response. Allow 5 minutes to compare the rating and discussing it briefly with a partner. Ask for a show of hands, for participants that did not rate in the same way as the rater in the article? Ask if after reading the rating in the article, if anyone had any questions or comments. El desarrollo de prácticas de cuidado infantil culturalmente sensibles: Reconocer, preguntar y adaptarse, Louise Derman-Sparks

17 Actividad: ¿Es esta una cuestión del desarrollo o diferentes interpretaciones culturales?
Escenario: Un bebé mayorcito se niega a usar una cuchara Con un compañero, señale los pasos que usted tomaría para determinar si la razón por la cual el bebé mayorcito se niega a usar una cuchara se debe a una interpretación cultural o a una cuestión del desarrollo. Allow 10 minutes for this acitivity. Pose to the participants that there is a situation in their classroom where one toddler refuses to use a spoon during meal time. Next, with a partner, ask participants to outline the steps they might use to determine if the reason the toddler refuses to use a spoon is a cultural difference or a developmental issue. Once completed, ask participants to compare their steps/outline with the with the “steps” outlined in the second column on the second-to-last page of the Article:Developing Culturally Responsive Caregiving Practices: Acknowledge, Ask and Adapt by Louise Derman-Sparks.( In the September 2012 edition of the IT Group Care Course reader, this is on page 158.)

18 Las habilidades que se necesitan para ser culturalmente sensible a las familias:
Ser capaz de nombrar nuestros valores y creencias Escuchar y estar dispuesto a aprender de otros Recolectar información Comunicarse y crear diálogos Colaborar y negociar These are the skills that a care teacher needs to be culturally responsive to families. Ask participants to reflect on which of these skills they feel comfortable with and which skills they need additional practice.

19 Recuerde que el ser culturalmente sensible es un proceso continuo
Recuerde que el ser culturalmente sensible es un proceso continuo. Cada nueva situación, nuevo niño y su familia, nuevo programa de cuidado infantil, requiere que usted use el proceso culturalmente sensible de reconocer, preguntar y adaptarse. This is an important point. Becoming culturally responsive is a journey, not an event. We live in a very diverse society with many cultural groups that have been following their child rearing practices successfully for many generations. Placing their infant into a child care setting may be the first time that anyone outside of the family as questioned their caregiving practices.

20 Repasando los objetivos de aprendizaje
Los participantes serán capaces de: Examinar sus propias creencias culturales. Discutir las prácticas de cuidado infantil que podrían estar sujetas a conflictos entre el maestro y el padre. Implementar el proceso culturalmente sensible de reconocer, preguntar y adaptarse cuando se tienen que negociar conflictos culturales. These are the learning objectives for this session. To many this session is the most challenging. The more culturally immersed we are in our own culture, the more difficult it is the recognize conflicts as cultural. Our next session is How Far We Have Come.


Descargar ppt "El cuidado en grupo para niños de cero a tres años"

Presentaciones similares


Anuncios Google