La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Comunicación de Peligros

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Comunicación de Peligros"— Transcripción de la presentación:

1 Comunicación de Peligros
Hazard Communication Comunicación de Peligros This presentation is designed to assist trainers conducting OSHA 10-hour General Industry outreach training for workers. Since workers are the target audience, this presentation emphasizes hazard identification, avoidance, and control – not standards. No attempt has been made to treat the topic exhaustively. It is essential that trainers tailor their presentations to the needs and understanding of their audience. This presentation is not a substitute for any of the provisions of the Occupational Safety and Health Act of 1970 or for any standards issued by the U.S. Department of Labor. Mention of trade names, commercial products, or organizations does not imply endorsement by the U.S. Department of Labor.

2 DEPARTAMENTO DE TRABAJO
DE CAROLINA DEL NORTE PROGRAMA DE APOYO Y SERVICIOS PARA LOS TRABAJADORES Y EMPLEADORES HISPANOS

3 DEPARTAMENTO DE TRABAJO
DE CAROLINA DEL NORTE NC Department of Labor Division of Occupational Safety and Health 1101 Mail Service Center Raleigh, NC 1-800-NCLABOR

4 DEPARTAMENTO DE TRABAJO
DE CAROLINA DEL NORTE DISCLAIMER This educational material in Spanish has been developed by the Occupational Safety and Health Division of the North Carolina Department of Labor . It is intended to assist employers, workers, and others as they strive to improve workplace health and safety. It is based on the limited use of regionalisms in the technical field for easy comprehension. The description of standards has been simplified in order to fulfill its outreach goal. While this work is an attempt to thoroughly address specific topics, it is not possible to include discussion of everything necessary to ensure a healthy and safe working environment in a presentation of this nature. Thus, this information must be understood as a tool for addressing workplace hazards, rather than an exhaustive statement of an employer’s legal obligations, which are instead defined by the Occupational Safety and Health Standards of North Carolina, as adopted in the North Carolina Administrative Code and its amendments. Likewise, to the extent that this information references practices or procedures that may enhance health or safety, but which are not required by a statute, regulation, or standard, it cannot, and does not, create additional legal obligations. Finally, over time, The Occupational Safety and Health Division of the North Carolina Department of Labor may modify rules and interpretations in light of new technology, information, or circumstances. To keep apprised of such developments, or to review information on a wide range of occupational safety and health topics, you can visit the NCDOL website at or contact the Department by phone at NCLABOR. ACKNOWLEDGEMENTS Parts of this work are based on material prepared by the Occupational Safety and Health Administration (OSHA).

5 DEPARTAMENTO DE TRABAJO
DE CAROLINA DEL NORTE CLÁUSULA DE EXENCIÓN DE RESPONSABILIDAD Este material educativo en Español ha sido desarrollado por la División de Seguridad y Salud del Departamento de Trabajo de Carolina del Norte. Intenta asistir a los empleadores, trabajadores y otros, en el esfuerzo de mejorar la seguridad y salud en el lugar de trabajo. Está basado en el uso limitado de regionalismos en el área técnica para su fácil comprensión. La descripción de las normas ha sido simplificada a fin de lograr alcanzar el mayor número de trabajadores. Mientras este trabajo es un intento de tratar ciertos tópicos específicos en detalle, no es posible cubrir todos los elementos necesarios para garantizar la seguridad y salud en el lugar de trabajo a través de una presentación de esta naturaleza. Por ello, esta información debe ser interpretada como una herramienta para remediar los peligros en el trabajo y no como un listado exhaustivo de las obligaciones legales de un empleador, las cuales están definidas por las normas sobre Seguridad y Salud Ocupacional de Carolina del Norte, como fueron adoptadas en el Código Administrativo de Carolina del Norte y sus enmiendas posteriores. De igual manera, en la medida que la presente información hace referencia a prácticas y procedimientos que pueden mejorar la salud y seguridad pero que no son requeridas por un estatuto, regulación o norma, no puede por ello crear y no crea obligaciones legales adicionales. Finalmente, en el transcurso del tiempo, La División de Seguridad y Salud del Departamento de Trabajo de Carolina del Norte puede modificar reglas e interpretaciones en vista de nueva tecnología, información, o circunstancias. Para mantenerse informado de tales eventos, o para buscar información sobre un gran número de tópicos de salud y seguridad ocupacional, Usted puede visitar el sitio de Internet de NCDOL o puede contactar al Departamento por teléfono al NCLABOR. RECONOCIMIENTO Partes de este trabajo están basadas en material preparado por la Administración de Seguridad y Salud Ocupacional (Occupational Safety and Health Administration). (OSHA).

6 Introducción Más de 32 millones de trabajadores trabajan con substancias químicas y están expuestos a uno o más peligros de origen químico. Hay aproximadamente productos químicos existentes y cientos de nuevos productos son introducidos en el mercado anualmente. La exposición a substancias químicas puede causar o contribuir al desarrollo de muchos problemas serios de salud tales como enfermedades del corazón, daño al sistema nervioso central, daño a los riñones y pulmones, esterilidad, cáncer, quemaduras y alergias. Algunas substancias químicas pueden también constituir peligros de seguridad y tienen el potencial de causar fuegos, explosiones, y otros accidentes serios. This is one of the most frequently cited OSHA standards. This program is intended for workplaces that do not manufacture, import, or distribute hazardous chemicals. Notes have been provided that highlight some of the requirements for these employers. For complete requirements, consult 29 CFR

7 Propósito de la Norma de OSHA Sobre Comunicación de Peligros
Asegurar que los empleadores y empleados conozcan los peligros existentes en el lugar de trabajo y sepan como protegerse de estos peligros a fin de reducir la incidencia de lesiones y enfermedades debidas a las substancias químicas peligrosas. Hoja de Datos Sobre Seguridad del Material (Material Safety Data Sheet) Rutulación o Etiquetado de los Contenedores Programa de Comunicación de Peligros 29 CFR The Hazard Communication (HazCom) standard establishes uniform requirements to make sure that the hazards of all chemicals imported into, produced, or used in U.S. workplaces are evaluated, and that this hazard information is transmitted to affected employers and exposed employees. The HazCom standard is different from other OSHA health rules because it covers all hazardous chemicals. The rule also incorporates a “downstream flow of information,” which means that producers of chemicals have the primary responsibility for generating and disseminating information, whereas users of chemicals must obtain the information and transmit it to their employees. Programa MSDS Etiqueta

8 Quién está cubierto por la norma?
La norma de OSHA sobre Comunicación de Peligros se aplica a la Industria General, Construcción, Astilleros, Terminales Marinas, Transporte Marítimo, y cubre compañías químicas manufactureras, importadores, empleadores y empleados expuetos a peligros químicos. (b) Does the standard apply to an office environment? Office workers who encounter hazardous chemicals only in isolated instances are not covered by the rule. OSHA considers most office products (such as pens, pencils, adhesive tape) to be exempt under the provisions of the rule. OSHA has stated that intermittent or occasional use of a copying machine does not result in coverage under the rule. However, if an employee handles the chemicals to service the machine, or operates it for long periods of time, then the standard would apply. “Hazardous Chemical” is any chemical which is a physical or health hazard.

9 Responsabilidades del Empleador
Identificar y listar todas las substancias químicas peligrosas en los lugares de trabajo. Obtener las Hojas de Datos Sobre Seguridad del Material (MSDSs) y etiquetas para cada substancia química peligrosa, en caso que na hayan sido provistas por el fabricante, importador, o distribuidor. Implementar un programa escrito de Comunicación de Peligros (HazCom) que incluye etiquetado, Hojas de Datos Sobre Seguridad del Material, y entrenamiento de los empleados. Comunicar a los empleados información sobre los peligros por medio de etiquetas, Hojas de Datos Sobre Seguridad del Material, y programas formales de entrenamiento.

10 Como se Pueden Minimizar los Peligros en el Lugar de Trabajo?
El primer paso en minimizar los peligros en el lugar de trabajo es realizar una evaluación detallada de los peligros (hazards assessment). Los empleadores pueden confiar en las evaluaciones realizadas por los fabricantes o importadores para establecer los peligros de las substancias químicas que ellos usan. Esta información puede ser obtenida de las Hojas de Datos Sobre Seguridad del Material (MSDSs), y de las etiquetas o rótulos. Chemical manufacturers and importers must review scientific evidence on the hazards of chemicals they produce or import and report findings to their employees and to employers who distribute or use their products.

11 Por qué se requiere un programa escrito?
Asegura que todos los empleadores reciben la información que necesitan para informar y entrenar a sus empleados. Provee a los empleados la información necesaria sobre los peligros. “Etiquetas y otras formas de aviso”. (g) “Hoja de Datos sobre la Seguridad del Material.“ (h) “Información y entrenamiento a los empleados." HazCom: Comunicación de Peligros (e)

12 Programa Escrito de Comunicación de Peligros
Requerimientos Describe el etiquetado o rotulación de contenedores, Hojas de Datos sobre Seguridad del Material (MSDS), y el entrenamiento de los empleados en cada lugar de trabajo. Lista todas las substancias químicas peligrosas. Hace accesible a otros empleadores en el lugar de trabajo toda la información relacionada con los peligros y las medidas de protección. Employer also required to describe how they will inform employees of the hazards of non-routine tasks (for example, cleaning reactor vessels), and the hazards associated with chemicals in unlabeled pipes.

13 Como deben ser etiquetadas las substancias químicas?
Cada contenedor de substancias químicas peligrosas que entren al lugar de trabajo deben ser rotuladas o marcadas con: Identidad de la substancia química. Avisos de peligro apropiados. Nombre y direción de la persona responsable. (f) Chemical manufacturers and importers must convey the hazard information to downstream employers by means of labels on containers and Material Safety Data Sheets (MSDSs). Language used on the warning label does not have to be identical to that on the MSDS. Chemical manufacturers, importers, and distributors must be sure that containers of hazardous chemicals leaving the workplace are labeled, tagged, or marked with: - the identity of the chemical, - appropriate hazard warnings, and - the name and address of the chemical manufacturer, importer, or other responsible party Consumer products having labels meeting requirements of the Consumer Product Safety Act do not have to have additional labeling under the HazCom Standard. Various other chemical products (for example, pesticides, foods, drugs, cosmetics, beverage alcohols) that are subject to labeling laws administered by other Federal agencies are also exempt from the labeling requirements of the HazCom Standard.

14 Rotulación (etiquetado) de contenedores en el lugar de trabajo
El aviso de peligro puede ser cualquier tipo de mensaje, foto, o símbolo que provea información sobre los peligros de la substancia química y los órganos afectados, cuando sea pertinente. Las etiquetas deben ser legibles claramente, en Inglés (más otros idiomas si se desea), y colocados en forma visible. Exemptions to the requirement for container labeling: - Can post signs/placards that convey hazard information if there are a number of stationary containers within a work area with similar contents and hazards - Can substitute various types of standard operating procedures, process sheets, and similar written materials for container labels on stationary process equipment if they contain the same information and are readily accessible to employees in the work area - Not required to label portable containers into which hazardous chemicals are transferred from labeled containers and are intended only for the immediate use of the employee who makes the transfer - Pipes or piping systems, and engines, fuel tanks, or other operating systems in a vehicle, are not considered to be containers

15 Hoja de Datos Sobre Seguridad del Material
Preparada por el fabricante químico o importador, y describe: Peligros físicos, tales como fuego o explosión. Peligros a la salud, tales como signos de exposición. Rutas o vías de contaminación durante una exposición. Precauciones para la manipulación y uso seguro. Procedimientos de emergencia y primeros auxilios. Medidas de control. (g) Chemical manufacturers and importers must develop an MSDS for each hazardous chemical they produce or import, and must provide the MSDS at the time of the initial shipment to a downstream distributor or user. Distributors also must ensure that downstream employers are similarly provided an MSDS. The MSDSs must be updated by the chemical manufacturer or importer within three months of learning of "new or significant information" regarding the chemical's hazard potential. OSHA does not require that MSDSs be provided to purchasers of household consumer products (such as "windex" and "white‑out“) when the products are used in the workplace in the same manner that a consumer would use them, i.e.; where the duration and frequency of use (and therefore exposure) is not greater than what the typical consumer would experience. Employees who are required to work with hazardous chemicals in a greater duration and frequency of exposure than a normal consumer have a right to know about the properties of those hazardous chemicals.

16 Hoja de Datos Sobre Seguridad del Material
Debe estar escrita en Inglés y debe incluir información sobre la identidad química específica y nombres comunes. Debe proveer información sobre: Características químicas y físicas Efectos sobre la salud Límites de exposición Propiedades cancerígenas Identificación (nombre, dirección, y teléfono) de la organización responsable de la preparación de la Hoja. Debe permanecer fácilmente accesible a los empleados en sus áreas de trabajo. In the absence of other employee exposure records, MSDSs that indicate a health hazard are considered employee exposure records under the Access to Employee Medical Records standard, 29 CFR and must be preserved and maintained for at least thirty years, with some exceptions. [See 29 CFR (d)] Electronic access is acceptable provided: - A back-up procedure is available if the electronic system fails It can be accessed in the employee’s work area The telephone number provided must be that of a person who can provide additional information about the hazardous chemical and appropriate emergency procedures.

17 Hoja de Datos Sobre Seguridad del Material
Las Hojas de Datos sobre Seguridad del Material (MSDSs) no tienen un formato predeterminado. Si la Hoja de Datos Sobre Seguridad del Material no ha sido recibida para una dada substancia química peligrosa, el empleador debe contactar al proveedor, fabricante, o importador para obtener tal información, y debe mantener un registro de ese contacto. One MSDS may apply to multiple complex mixtures having similar contents and hazards. For information regarding the preparation of MSDSs, see ANSI Z400.1, Hazardous Industrial Chemicals – Material Safety Data Sheets – Preparation.

18 Entrenamiento En el momento de empezar el trabajo.
El entrenamiento es requerido para los empleados que están expuestos a substancias químicas peligrosas en sus áreas de trabajo: En el momento de empezar el trabajo. Cada vez que un nuevo peligro es introducido en el área de trabajo. (h) Training is not satisfied solely by giving the employee the data sheets to read. An employer's training program is to be a forum for explaining to employees not only the hazards of the chemicals in their work area, but also how to use the information generated in the hazard communication program. This can be accomplished in many ways (audiovisuals, classroom instruction, interactive video), and should include an opportunity for employees to ask questions to ensure that they understand the information presented to them. Training must be carried out in a language that is comprehensible to the employees. Training need not be conducted on each specific chemical found in the workplace, but may be conducted by categories of hazard (e.g., carcinogens, sensitizers, acutely toxic agents, irritants, flammables) that are or may be encountered by an employee during the course of his duties. Employees who have been previously trained by another employer, union, or other entity, do not have to be retrained if the previous training is sufficient to meet the standard’s training requirements for the current work being performed. However, employees must have information about where to find MSDSs in the workplace, who in the company is responsible for the HazCom program, and where to get copies.

19 Qué Entrenamiento es Necesario para Proteger a los Trabajadores?
Explicación sobre el programa de Comunicación de Peligros, incluyendo información sobre etiquetado, Hojas de Datos sobre Seguridad del Material, y como obtener y usar la información disponible sobre los peligros. Peligros de las substancias químicas. Medidas de protección tales como controles de ingeniería, prácticas de trabajo seguro, y el uso de Equipo de Protección Personal. Como detectar la presencia, descarga o pérdida de una substancia química peligrosa (usando dispositivos de detección, observación, o reconocimiento de olores).

20 Qué información debe ser provista a los trabajadores?
Los empleados deben ser informados sobre: La norma de Comunicación de Peligros y sus requerimientos. Operaciones en sus áreas de trabajo donde susbtancias químicas peligrosas están presentes. El lugar donde se encuentran, y el acceso a los procedimientos por escrito sobre evaluación de peligros, el Plan de Comunicación de Peligros, las listas de substancias químicas peligrosas, y las Hojas de datos sobre Seguridad del Material requeridas.

21 Resumen La norma de OSHA sobre Comunicación de Peligros se basa en un concepto simple – que los empleados tienen la necesidad y también el derecho de conocer los peligros y las identidades de las substancias químicas a que están expuestos cuando trabajan. Los empleados también necesitan conocer qué medidas protectivas están disponibles para evitar la ocurrencia de enfermedades y lesiones. See for more information on hazard communication, including the following publications: Hazard Communication Guidelines for Compliance – OSHA 3111 (This is the same information that is contained in Appendix E to and is also available in Spanish.) Chemical Hazard Communication – OSHA 3084 (This is also available in Spanish.)


Descargar ppt "Comunicación de Peligros"

Presentaciones similares


Anuncios Google