La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

(10 minutes) Welcome and Introductions- Participant Sign-in sheets,

Presentaciones similares


Presentación del tema: "(10 minutes) Welcome and Introductions- Participant Sign-in sheets,"— Transcripción de la presentación:

1 El proceso reflexivo de planeación de currículo para niños de cero a tres años
(10 minutes) Welcome and Introductions- Participant Sign-in sheets, ask if any participants who want to share a challenge and or a success as they began reflecting on the observation process for their program since the last session. Climate of Care – Have participants review list of ground rules that will contribute to their sense of safety and security. Talk about breaks and Restrooms

2 Objetivos de aprendizaje:
Los participantes serán capaces de: Considerar una variedad de factores en la interpretación de la observación, la documentación y la información de la evaluación Comunicar con las familias acerca de la interpretación de las observaciones y la evaluación mientras se mantiene la confidencialidad y la privacidad Colaborar con la familias y otros expertos para adaptar las experiencias y el ambiente basado en la observación o la evaluación Asistir a las familias en identificar y en obtener servicios de una manera sensible considerando la diversidad lingüística y sus experiencias culturales

3 Primera actividad: Planear
Reúnase en grupos pequeños y por favor seleccione una palabra/frase que mejor describa su programa en lo siguiente: ¿Cuándo cambia de pensar (reflexionar) a desarrollar planes de currículo? Directions: --Journal, Pair discussion or Large group sharing depending upon group --Jot down words / phrases --Inform participants about the areas to be addressed in this series of trainings

4 Nuestras historias Comparta con otros sobre sus fortalezas y obstáculos al planear e implementar currículo Fortalezas Obstáculos Provides an opportunity to create a community of learners – Use M Carter’s article as a resource to build approach for this activity Curriculum for Infants and Toddlers Child Care Information Exchange Jan 02 (Note: This document is not provided in reader; it can be found under trainer resources on pitc.org, or ask your PQ program assistant.)

5 Guias para programas de aprendizaje y desarrollo infantil, página 116
Los maestros planifican los métodos y los materiales que van a ofrecer basándose en sus observaciones, la documentación y las reflexiones From Program Guidelines: Basing I/T planning on actual observations, documentation & reflections is essential – this step can not be skipped Teachers become researchers – looking to see which hypothesis worked / what needs tweaking Another vital aspect comes from reflecting on the DRDP-R assessment, not as a test but as an indicator of unfolding development There are simultaneous areas unfolding: ( may create PPT slides ) Program leaders: providing necessary play & learning materials / providing time for staff to plan & prepare the environments Teachers: generating ideas / identifying levels of development / examing all ideas an selecting the ones most appropriate / creating brief plans Guias para programas de aprendizaje y desarrollo infantil, página 116

6 El proceso de planeación de currículo para programas de niños de cero a tres años
Documentar Observar Implementar Overview of Curriculum Planning Process The Infant Toddler Guidelines New Perspectives DVD (disk 2) Responsive Curriculum Planning Combines the Following: Knowledge of how young children develop and what they are learning; Appropriate expectations for different “ages”; Understanding individual children’s interests and current levels of development; Observation and documentation skills; Responsive, sensitive facilitation. Reveal title and say: “ Responsive planning for infants and toddlers requires a combination of knowledge and skills, and the development of an attitude of respect toward children and the processes by which they acquire knowledge, skills and abilities”. Reveal first point and say: ”During the first three years of life, children develop more rapidly and accomplish more in terms of the acquisition of skills, abilities and knowledge than they are likely to accomplish in any other period of similar length in their lives. (Could ask participants to name some of the major accomplishments of this period or name a few yourself.) Reveal second and third points and say: “There are two sources for this information, each very important”. Then, you could ask what they are or say: “Information from the formal study of child development (book learnin’ ) and direct observation of the children in your care”. Reveal/read next point and say: “ These skills are essential in helping us acquire knowledge about child growth and development and, in turn, improve as we learn more about that growth and development “. Reflexionar y planear 6

7 La enseñanza respetuosa para niños de cero a tres años
El ciclo de planeación: Es como la observación y la documentación circulan con fluidez a la reflexión y esta a la planeación, la cual fluye a la implementación y esta ultima a la observación This section will focus on areas above

8 Creatividad, experiencias compartidas y relaciones
Lea el artículo de Carlina Rinaldi: Creatividad, experiencias compartidas y relaciones En pares, hable con otra persona sobre la siguiente frase: ¿Cómo podemos responder a sus preguntas frecuentes, sus “por qués” y “cómos” de una forma que no los veamos indefensos o que no saben; en vez, reconocemos su búsqueda por aprender y por saber?

9 Consideraciones para planear
Edades de la infancia Temperamentos Filosofía del programa para el cuidado infantil (PITC) y sus pautas Fundamentos del aprendizaje y el desarrollo Perfil de Desarrollo de Resultados Deseados (DRDP) y otras evaluaciones

10 Filosofía del Programa para el cuidado infantil y sus pautas (PITC)
Los grupos pequeños La continuidad de cuidado Inclusión de niños con necesidades especiales El cuidado infantil respetuoso/ El cuidado individualizado El cuidado culturalmente sensible Review PITC philosophy and essential policies using: “New Perspectives on Infant/Toddler Learning, Development and Care Disc 2 – video clips – Six Essentials (3:35 min.)

11 Las edades de la infancia
Necesidades Bebés tiernos Seguridad Bebés que se movilizan Exploración Bebés mayorcitos Identidad Elaborate each age of infancy to make sure the participants know the uniqueness and needs of each age of infancy. Let participant know that each age has different needs which need to be considered when planning for the child.

12 Las edades de la infancia
Lea el artículo: “Las edades de la infancia” Vea el segmento corto del disco compacto Repase las necesidades y el apoyo para cada edad y etapa de la infancia 2 min: read handout 3:30 min. If participants already went through PITC training show only introduction of the disk to remind participants the different needs of each stage. Distribute “Security, Exploration, and Identity: Practical Definition.” (Handouts are from New Perspectives..session 3) Click chapter and click introduction and key concepts. After watching the segment, review the ages and the needs before moving forward. Las edades de la infancia: Cuidando bebés tiernos, que se movilizan y mayorcitos

13 Los rasgos temperamentales
Nivel de actividad Ritmos biológicos Adaptabilidad Acercamiento/retiro Puntos de sensibilidad Intensidad de reacción Distracción Estado de ánimo Persistencia Pass out handout “9 Temperamental Traits” and ask participants to read through it first

14 Los rasgos temperamentales
8 min. Watch only the Introduction and Key Concepts – the segment that shows temperamental traits. If time allows ask participants to do “Handout #6: The Temperament Assessment Scale of Children” (Note: This document is not provided in reader; it can be found under trainer resources on pitc.org, or ask your PQ program assistant.) Flexible, cauteloso y activo: Los temperamentos de los infantes

15 Actividad: Respondiendo a las edades y a los temperamentos
Escoja a un niño: Rodney, Gianna o Wanda Conteste la siguiente pregunta: ¿Cómo maestro, en que manera haría usted…? La siguiente pregunta es para todo el grupo: ¿Cómo favorece esta información a la planificación del currículo? Large Group Question – supporting teachers to see that individualizing care sets the stage for effective planning / is easier as it meets the needs of the individual children

16 Descanso de 15 minutos

17 Un repaso de los cuatro dominios del desarrollo
Socioemocional Lenguaje Refer to “Infant Toddler Learning and Development Foundations” book if participants have the books. If not, refer back to “Summary of Foundations” handout distributed at the first session. NOTE: Read on Introduction Section, page X- more details: The foundations present key concepts in each domain and provide an overview of development in that domain. Cognitivo Perceptual y motor

18 El desarrollo socioemocional
Vea el segmento corto del disco compacto Tome notas Converse en grupos pequeños Foundation, Disc 1: Overview of the Domains - Social Emotional Development (2.55 min.) Small Group Activity- What’s In Your (participants) Environment to support Social Emotional Development? (5 min.) Fundamentos del aprendizaje y el desarrollo infantil – disco 1

19 El desarrollo del lenguaje
Vea el segmento corto del disco compacto Tome notas Converse en grupos pequeños Foundation, Disc 1: Overview of the Domains - Language Development (2.24 min.) Small Group Activity- What’s In Your Environment to support Language Development? What interactions occur regularly that support Language Development and Literacy? (5 min.) Fundamentos del aprendizaje y el desarrollo infantil – disco 1

20 El desarrollo cognitivo
Vea el segmento corto del disco compacto Tome notas Converse en grupos pequeños Foundation, Disc 1: Overview of the Domains - Cognitive Development (2.35 min.) Small Group Activity- How does your environment support cognitive development? What interactions support cognitive development?(5 min.) Fundamentos del aprendizaje y el desarrollo infantil – disco 1

21 El desarrollo perceptual y motor
Vea el segmento corto del disco compacto Tome notas Converse en grupos pequeños Foundation, Disc 1: Overview of the Domains - Perceptual and Motor Development (2.05 min.) Small Group Activity- What’s In Your (participants) Environment? (5 min.) Fundamentos del aprendizaje y el desarrollo infantil – disco 1

22 Generando ideas Generando ideas para métodos de planificación en el salón ocurre después de que los maestros han reflexionado acerca de sus observaciones, su documentación y sus evaluaciones ¡La idea de generar ideas es placentera! La meta al hacerlo es: Imaginar y jugar con ideas Considerar ideas que representan lo que los niños están realmente interesados o resuelven algún asunto Nota: escoger opciones viene enseguida… This wording is a paraphrase from Program Guidelines Activity 8.5A pg 20 Large group question / scribe response of easel – What would get in the way of our brainstorming? Or moving quickly to choosing options?

23 Al planificar…Forma para repasar
Las formas deberían ser simples y fáciles de usar Plan de posibilidades – paquete de formas para revisar Evalúe cada forma y enliste las fortalezas y los puntos para mejorarlas Seleccione la forma que mejor se adapta a las necesidades de su programa y describa que le gusto de la forma Comparta sus ideas con el grupo The purpose of this activity is for ITS to: introduce various forms (provided ones along with others that include: observation, documentation, reflecting, planning, and implementing) The group will divide into small groups to look at the forms and discussed about the ones that may best meet their needs Report back to the large group Other PITC resources to use: -- Plan of Possibility in PPT --Teachers as Researcher slide pg16

24 Asignatura académica # 4
Generar ideas para métodos de planificación en el salón

25 Generar ideas para métodos de planificación en el salón
Curso del proceso reflexivo de planeación de currículo Asignatura académica # 4 Actividad 8.5 A Generar ideas para métodos de planificación en el salón Puntos posibles: 10

26 Próximos pasos y preguntas
Closing Wrap Up Talk about the next session opportunity to work on planning and implementing Curriculum using Observations and Documentation

27 Próxima sesión: Implementación
Por favor complete la asignatura académica # 4 y tráigala para la próxima sesión


Descargar ppt "(10 minutes) Welcome and Introductions- Participant Sign-in sheets,"

Presentaciones similares


Anuncios Google