La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

LOS MANDATOS FORMALES Ven Conmigo 2: 6.1-6.2, 9.1 Español 2: Sra. Aldemir.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "LOS MANDATOS FORMALES Ven Conmigo 2: 6.1-6.2, 9.1 Español 2: Sra. Aldemir."— Transcripción de la presentación:

1 LOS MANDATOS FORMALES Ven Conmigo 2: 6.1-6.2, 9.1 Español 2: Sra. Aldemir

2 Así se dice: 6.1—Asking for and giving information  ¿Sabe usted si hay un banco por aquí?  Do you know if there is a bank here? (Formal)  Sí, claro, hay uno muy cerca.  Yes, of course, there is one very close.  ¿Me podría decir cuánto cuesta la entrada?  Could you tell me how much it costs to get in? (Formal—conditional)  Por supuesto, es gratis.  Of course, it’s free.

3 Así se dice: 6.1—Asking for and giving information  ¿Sabes cuándo abren los museos?  Do you know when the museums open? (Informal)  No estoy seguro/a. Lo puedes averiguar allá.  I’m not sure. You can find out over there.  Disculpe, ¿sabe usted dónde está la misión San José?  Excuse me, do you know where the San José Mission is? (Formal)  Lo siento, pero no tengo ni idea.  I’m sorry, but I have no idea.

4 Observaciones  How do we ask people if they know something/where something is?  Saber (to know), “podría decir” (could you tell), disculpar (to excuse)  When might you use usted instead of tú?  Complete listening ej. 7 on your notes sheet.

5 Saber v. Conocer (BOTH mean “to know”)  Means to know facts or information.  Patricia sabe la dirección.  When followed by an infinitive, saber means to know how to do something.  ¿Sabes bailar?  Present tense: sé, sabes, sabe, sabemos, saben  Means to know or to be acquainted with (a person or a place).  After conocer, use the personal “a” with people.  Conocemos a Laura.  ¿Conoces este restaurante?  Present tense: conozco, conoces, conoce, conocemos, conocen SABERCONOCER

6 Práctica ¡Hola Jimena! Aquí estoy en la Argentina. Todavía no ____1____ Buenos Aires muy bien pero ___2____ que es una ciudad muy enorme. 1. Conozco (she isn’t very familiar with the city). 2. Sé (she knows the city is very big— information).

7 Práctica 3. Conocer (she has to get to know/become familiar with the city). 4. Conozco (knowing a person—notice the personal a?) 5. Conoce (again, knowing a person) 6. Sabe (knows a lot about Argentinian artists— knowing information, not knowing them personally). Aquí casi no hay estacionamiento. Por eso tengo que ____3____ la ciudad en metro y autobús. Yo ___4____ a Luisa y somos buenas amigas. Ella ___5___ a una persona que trabaja allí y que ___6___ muchísimo de las artistas argentinos.

8 Práctica ¿____7____ tú que voy a regresar a San Antonio el 29 de noviembre? Bueno, sólo te escribo una nota porque tengo que ir a comprar muchos regalos. Ya me ___8____, me encanta ir al centro comercial. Hasta pronto, Elisa 7. Sabes (Asking do you know this information) 8. Conoces (hard one— you know me, as in, you are familiar with me).

9  Tarea:  P. 145, ex. 8, written out completely  P. p. R54, ex. 1, written out completely

10 6.2: Relating a Series of Events  Para empezar: to start  Primero: first  A continuación: Next  Después: After/afterwards  Luego: Later  Por último: Finally/last

11 Práctica  List. Ej. 15 (p. 148)  Writing ej. 16 (p. 148)

12 Mandatos (commands) informales y formales  We already know how to make mandatos informales. (tú commands).  Positive (regular) tú commands:  Take the tú form and chop off the “s”.  Ej. Camina al supermercado, compra leche, y después, ven a casa.  Negative tú commands:  Take the yo form, chop off the “o”, add the opposite ending, and “s”.  No salgas sin hablar con tu mamá, y no comas tantas hamburguesas antes de correr.

13 Mandatos Formales (usted commands)  Mandatos formales (usted/ustedes) are very similar to negative mandatos informales (tú).  First, take the “yo” form and chop off the “o”  Caminar  camino  camin  Then, add the opposite ending  Camine  Don’t add the “s”  So it’s basically the exact same thing as a negative “tú” command without the “s”

14 Negative Usted Commands  SAME thing as the positive ones, but with a “No” in front!  Ej. Caminar  Camino  Camin  Camine  No camine  Ej. Seguir(to continue/keep going)  Sigo  Sig  Siga  No siga  Ej. Mostrar (to show)  Muestro  Muestr  Muestre  No muestre

15 Positive and Negative Plural Commands (Ustedes commands)  Same thing as an usted command, with an “n” at the end:  Ej. Caminar  Camino  Camine  Caminen  Ej. Seguir  Sigo  Siga  Sigan  Ej. Mostrar  Muestro  Muestre  Muestren  Same thing as an usted command, with an “n” at the end AND a “no” in front:  Ej. Caminar  Camino  Camine  No caminen  Ej. Seguir  Sigo  Siga  No sigan Positive Ustedes CommandsNegative Ustedes Commands

16 Just like in negative “tú” commands  All but “ir” & “”ser” follow the same rules:  Take the “yo”, drop the “o”, add the opposite ending.  Even the ones with an irregular yo form do that.  tener  tengo  teng  tenga  venir  vengo  veng  venga  conocer  conozco  conozc  conozca  poner  pongo  pong  ponga  almorzar  almuerzo  remember it’s a –car, -gar, -zar verb  change the z to c  almuerc  almuerce

17 Special Verbs (for now there are 2)  Just like the negative tú command:  No vayas for “tú”  Vaya/No vaya for “usted”  Just like the negative tú command:  No seas for “tú”  Sea/No sea for “usted” IrSer

18 A new verb:  Means to follow (or continue)  Yo form: sigo  Usted command:  sigo  sig  siga  That’s why I say, “¿Sigo?” when I want to know if I should continue with the next slide. seguir

19 Conjugation of seguir  Sigo I seguimos  Sigues I XX  Sigue I siguen  Notice the –car, -gar, - zar spelling rule in place?  If you wrote “siges” for the tú form, how would it be pronounced?  So what is the tú command?  sigue

20 vocabulario  En tus apuntes:  To the left/on the left:  A la izquierda  to the right/on the right:   A la derecha  Straight:  derecho

21 Un poco más vocabulario  To turn:  doblar

22 Práctica  1. Buy the ring (el anillo). (usted)  Compre el anillo.

23  2a. Turn right. (usted)  Doble a la derecha.  2b. Turn right. (tú)  Dobla a la derecha.

24  3. Follow the instructions. (tú)  Use the verb, “seguir”  Tú:  Sigue las instrucciones.  4. Usted:  Siga las instrucciones.

25 Tarea – write out as Usted commands.  1. Go to the mall.  2. Don’t go to the park.  3. Eat a lot of vegetables. (use mucho)  4. Don’t smoke.  5. Don’t play the piano.  6. Don’t play baseball.  7. Play tennis.  8. Don’t eat a lot of cookies.  9. Come to my house.  10. Be good.  11. Watch TV.  12. Don’t sleep in class.

26  5. Do your taxes (los impuestos). (tú)  Haz los impuestos.  6. Do your taxes. (usted)  Haga los impuestos.  7. Don’t do your taxes. (usted)  No haga los impuestos.  8. Don’t do your taxes. (tú).  No hagas los impuestos.

27  9. Go to the store and buy milk and eggs. (usted)  Vaya al supermercado y compre leche y huevos.  10. Go to the store and buy milk and eggs. (tú)  Ve al supermercado y compra leche y huevos.

28  11. Know the facts (los hechos) (tú):  Sé los hechos.  12: Usted:  Sepa los hechos.

29  13. doblar + to turn. (Put it in your notes). It’s a regular –ar verb: Turn right. (tú command)  Dobla a la derecha.  14. Usted:  Doble a la derecha.

30  15. Don’t continue straight (ahead). (tú)  No sigas derecho.  16. Usted:  No siga derecho.

31  17. Turn left (tú):  Dobla a la izquierda.  18. Usted:  Doble a la izquierda.  https://www.youtube.c om/watch?v=Yf8GMf Caa-E https://www.youtube.c om/watch?v=Yf8GMf Caa-E

32 Vocab. From Ch. 9, section 1  Subir por = to go up (a street)  Note the difference: subirse = to get up onto a bus and it’s reflexive. Subir isn’t reflexive.  Bajar por = to go down (a street)  (bajarse = to get down off of a bus/train, etc.

33  Cruzar = to cross (a street)  El cruce = intersection (where two streets cross)  Al lado de =  Next to  Delante de =  In front of  Detrás de =  Behind  Hasta = until  Hasta llegar al… =  Until you arrive at…  Está por la calle ____  It’s on ____ Street.

34 Sequencing events  Primero/para empezar =  First  A continuación/ luego/entonces =  Then  Después = after  The three terms above are pretty much interchangeable when giving directions.  Por último =  finally

35 Tarea:  Turn to 9.1, p. 225  Write out directions from one place to another, as follows:  Choose a starting place.  Choose an ending place.  Write out 5-7 instructions on how to get from the starting place to the ending place.  You may work with a partner.  You need to do two.  Example on the next slide.

36  Use the following:  Estás en ____ (name starting location).  Primero, ____  Luego/entonces, ______  A continuación/ después ________  Por último, llegas a _________

37 Ejemplo  1. Estás en la Plaza Cívica  2. Primero, camina por la calle Presidente Córdova.  3. Luego, dobla a la derecha en la calle Luis Cordero.  4. Después, sube por la calle Luis Cordero.  5. A continuación, dobla a la izquierda en la calle Gran Colombia.  6. Tu destino está a la derecha.  7. Estás en el restaurante Che Pibe.


Descargar ppt "LOS MANDATOS FORMALES Ven Conmigo 2: 6.1-6.2, 9.1 Español 2: Sra. Aldemir."

Presentaciones similares


Anuncios Google