La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Etica de la información Un espacio para pensar el buen/mal uso de la información y la comunicación en la red Rafael Capurro International Center for Information.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Etica de la información Un espacio para pensar el buen/mal uso de la información y la comunicación en la red Rafael Capurro International Center for Information."— Transcripción de la presentación:

1 Etica de la información Un espacio para pensar el buen/mal uso de la información y la comunicación en la red Rafael Capurro International Center for Information Ethics (ICIE) http://icie.zkm.de http://www.capurro.de/home-span.html Conferencia virtual Máster de Tecnología Educativa: e-learning y gestión del conocimiento. Universidades de Islas Baleares, Murcia, Rovira i Virgili y Lleida 12 de enero de 2015

2 Capurro: EI20152 Indice  Etica e información  Etica de la información  Desafíos éticos y pedagógicos  Etica intercultural de la información  Mundo físico y mundo digital  Interactividad y reglas de juego limpio  El juego de la libertad: la diferencia público / privado.  Acceso abierto y libre a la información y la comunicación  Reputación y plagiarismo  Ejemplos de plagiarismo  Research Integrity  Internet Research Ethics  Logros y proyectos  Temas actuales de la EI  Bibliografía

3 Capurro: EI20153 Etica e información  Etica como problematización de la moral (Foucault)  Códigos morales y legales como sistemas individuales y sociales de „inmunización“ (Sloterdijk)  Aprender a pensar ¿qué es información?  Sociedades de información y conocimiento

4 Capurro: EI20154 Etica de la información Information Ethics as a Descriptive and Emancipatory Theory  Information ethics as a descriptive theory explores the power structures influencing informational attitudes and traditions in different cultures and epochs.

5 Capurro: EI20155 Etica de la información  Information Ethics as an emancipatory theory develops criticisms of moral attitudes and traditions in the information field at an individual and collective level. It includes normative aspects.

6 Capurro: EI20156 Etica de la Información  Information ethics explores and evaluates the development of moral values in the information field, the creation of new power structures in the information field, information myths, hidden contradictions and intentionalities in information theories and practices, the development of ethical conflicts in the information field.

7 Capurro: EI20157 Desafíos éticos y pedagógicos  Nuevas formas de comunicación e información: nuevas reglas y valores en conflicto con los sistemas morales y legales de la época pre-digital.

8 Capurro: EI20158 Etica Interecultural de la Información  Punto de partida: pluralidad de culturas, intereses y valores  La diferencia entre ethos y ética.  El desafío de crear espacios éticos para pensar el uso de la información y la comunicación en el medio digital en base a principios comunes.  Las diferencias culturales no son inconmensurables.

9 Capurro: EI20159 Mundo físico y mundo digital  Tensiones, contradicciones y fusiones  La libertad de elegir formas de vida individuales y sociales  Pensar en profundidad: ¿quiénes somos en la era digital?  La diferencia ética qué/quién  El quién digital y sus formas de interacción

10 Capurro: EI201510 Interactividad y reglas de juego limpio  De los medios de comunicación de masas a la red interactiva  Utopías y distopías  Monopolios digitales: ¿reglas de juego limpio comunes?  La red como lugar pedagógico de encuentro y reconocimiento (reputación)

11 Capurro: EI201511 El juego de la libertad: la diferencia público y privado  El origen de esta diferencia en la tradición occidental  La separación moderna  El desafío de pensar esta diferencia como posibilidad de develar u ocultar quiénes somos (libertad).  Sistemas de vigilancia  El desafío de crear espacios digitales públicos.

12 Capurro: EI201512 Acceso abierto y libre a la información y la comunicación  La crisis de los mecanismos clásicos (copyright, patentes, marcas registradas)  Nuevos caminos: Creative Commons  La ‚tragedia de los comunes‘ (Garret Hardin): abuso de la libertad (plagios)  La ‚tragedia de los anti-comunes‘ (Michael Heller): bloqueo de la creatividad

13 Capurro: EI201513 Reputación y plagiarismo  Reputación y reconocimiento  ¿Cómo (quien) ‘venderse’ en la red?  Privacidad y secreto  El juego de identidades digitales y sus peligros (derecho al ‘olvido’)

14 Capurro: EI201514 Ejemplos de plagiarismo  The issue of plagiarism, an issue that has become a major problem in German universities but also in schools. Some prominent persons such as the former German Minister of Defense, Karl-Theodor zu Guttenberg, and the former German Minister of Education and Research, Annette Schavan, resigned as ministers after the universities of Bayreuth and Düsseldorf revoked their doctorates due to plagiarism.

15 Capurro: EI201515 Research Integrity  The University of Oxford's "Code of Practice" on "Academic integrity in research: be honest in proposing, conducting and reporting research. They should strive to ensure the accuracy of research data and results and acknowledge the contributions of others. acquaint themselves with guidance as to best research practice and standards of integrity; comply with ethical and legal obligations as required by statutory and regulatory authorities, including seeking ethical review and approval for research as appropriate. seek to ensure the safety, dignity, wellbeing and rights of those associated with the research. effectively and transparently manage any conflicts of interest, whether actual or potential, reporting these to the appropriate authority as necessary-  http://www.admin.ox.ac.uk/personnel/cops/researchintegrity/

16 Capurro: EI201516 Research Integrity  ensure that they have the necessary skills and training for their field of research.  recognise their accountability to the University and their peers for the conduct of their research.  having due regard to subject disciplinary norms, acknowledge that authorship of a research output should be attributed only to a researcher who has made a significant intellectual, scholarly or practical contribution to that output and is willing to take responsibility for the contribution.  follow the requirements and guidance of any professional bodies in their field of research. Researchers who are members of a regulated profession must follow the requirements and guidance of the body regulating their profession.

17 Capurro: EI201517 Internet Research Ethics  The Association of Internet Researchers (AoIR) together with an AoIR ethics committee have developed guidelines for Ethical Decision-Making and Internet Research (2012): http://aoir.org/reports/ethics2.pdf http://aoir.org/reports/ethics2.pdf

18 Capurro: EI201518 Internet Research Ethics  The International Journal of Internet Research Ethics edited by Elizabeth A. Buchanan, Charles E. Ess and Annette N. Markham, of which three issues (2008, 2009 and 2010) are available so far, describe the scope of Internet Research Ethics as follows:

19 Capurro: EI201519 Internet Research Ethics  "As Internet Research Ethics has developed as its own field and discipline, additional questions have emerged: How do diverse methodological approaches result in distinctive ethical conflicts – and, possibly, distinctive ethical resolutions?

20 Capurro: EI201520 Internet Research Ethics  How do diverse cultural and legal traditions shape what are perceived as ethical conflicts and permissible resolutions? How do researchers collaborating across diverse ethical and legal domains recognize and resolve ethical issues in ways that recognize and incorporate often markedly different ethical understandings?

21 Capurro: EI201521 Internet Research Ethics  Finally, as "the Internet" continues to transform and diffuse, new research ethics questions arise – e.g., in the areas of blogging, social network spaces, etc.

22 Capurro: EI201522 Internet Research Ethics  Such questions are at the heart of IRE scholarship, and such general areas as anonymity, privacy, ownership, authorial ethics, legal issues, research ethics principles (justice, beneficence, respect for persons), and consent are appropriate areas for consideration."

23 Capurro: EI201523 Logros y proyectos  Creación del ICIE (1999)  Creación de IRIE (2004)  Actividades en Africa, Asia y Latinoamérica  Redes y conferencias academicas: INSEIT, ETHICOMP; CaTaC

24 Capurro: EI201524 Temas actuales de la EI  Online Social Networks  Intercultural Information Ethics  Reputation  Secrecy  Digital of Future Education  ICTs and Social Media  Global Citizenship  Cybe warfare  Internet of Things

25 Capurro: EI201525 Bibliografía Esta presentación está basada en los siguientes textos:  Entrevista con Bruno Lara (2014): http://www.capurro.de/lara.html http://www.capurro.de/lara.html  International Center for Information Ethics (ICIE): http://icie.zkm.de/research http://icie.zkm.de/research  Shapes of Freedom in the Digital Age (2014): http://www.capurro.de/kastamonu.html http://www.capurro.de/kastamonu.html  On Ethics, Information Ethics and Internet Research Ethics (2014): http://www.capurro.de/marefat.htmlhttp://www.capurro.de/marefat.html  International Review of Information Ethics (IRIE): http://www.i- r-i-e.net/ http://www.i- r-i-e.net/ Para una bibliografía general ver: ICIE http://icie.zkm.de/publications/books


Descargar ppt "Etica de la información Un espacio para pensar el buen/mal uso de la información y la comunicación en la red Rafael Capurro International Center for Information."

Presentaciones similares


Anuncios Google