La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Recursos administratius

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Recursos administratius"— Transcripción de la presentación:

1 Recursos administratius
10 u n i t a t Recursos administratius i judicials

2

3 Revisió dels actes administratius
La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix la possibilitat que la mateixa Administració revisi els actes administratius. La revisió es pot realitzar per 2 vies: D’ofici Recursos Revisió d’ofici: l’Administració revisa els seus propis actes. Revisió amb recursos: els interessats en un procediment administratiu poden reclamar a l’Administració mitjançant recursos. En la revisió d’ofici en veiem 4 supòsits: Revisió d’actes nuls de ple dret. Revisió d’actes anul·lables declaratius de drets. Revocació d’actes de gravamen. Rectificació d’errors.

4 Revisió dels actes administratius
1. Revisió d’actes nuls de ple dret: en el supòsit d’actes nuls de ple dret, en algun dels següents casos, l’Administració pública pot declarar d’ofici la nul·litat: Quan hagin posat fi a la via administrativa. Quan no hagin estat recorreguts en el termini q tenien establert. 2. Revisió d’actes anul·lables declaratius de drets.: aquests actes no poden ser anul·lats d’ofici com els anteriors, s’han de declarar lesius per a l’interès públic i, més tard, s’hauran d’impugnar a la jurisdicció contenciosa, qui podrà anul·lar-los si escau. 3. Revocació d’actes de gravamen: els actes de gravamen fan referència a actes administratius que imposen alguna càrrega/obligació o limiten algun dels drets de la persona a la q van dirigits (ex.: expropiacions, confiscacions, sancions). L’Administració pot revocar els seus actes de gravamen en qualsevol moment, sempre q això: No signifiqui dispensa o exempció no permesa x la llei. No sigui contrari al principi d’igualtat. No sigui contrari a l’interès públic. No sigui contrari a l’ordenament jurídic. 4. Rectificació d’errors: poden rectificar-se els errors x part de l’Administració (materials, de fet o aritmètics), d’ofici o a instància dels interessats, en qualsevol moment.

5 Llegir (pàg. 156)

6 Veure (pàg. 156) Revisió dels actes administratius: Revisió d’ofici d’un procediment administratiu. Declaració de lesivitat.

7 Cas pràctic 1 (pàg.157) Llegir.

8 Activitats Realitzar, Activitats proposades: 1,2 (pàg.164). Activitats finals: 1,2,3,5,6 (pàg.165).

9 Solució_Activitats proposades (pàg.164)
1·· Indica si qualsevol mena d’acte dictat per l’Administració pot ser revisat. Sí. Per altra banda, la Llei 39/2015 diferencia quatre supòsits en què l’Administració revisa d’ofici els seus actes administratius: revisió d’actes nuls de ple dret, revisió d’actes anul·lables declaratius de drets, revocació d’actes de gravamen i rectificació d’errors aritmètics i materials. 2·· Quina és la raó per la qual l’Administració ha d’emetre una declaració de lesivitat quan revisa actes declaratius de drets anul·lables? La finalitat és que els òrgans judicials revisin l’actuació de l’Administració i garanteixin els drets dels ciutadans, perquè en aquest procediment es tracta d’anul·lar actes que reconeixen drets als particulars. En el cas que els actes s’anul·lin, aquests particulars es veuran privats d’aquests drets.

10 Solució_Activitats finals (pàg.165)
1·· És possible que l’Administració pugui revocar d’ofici un acte administratiu dictat per ella? Sí, les administracions públiques poden revocar en qualsevol moment els seus actes de gravamen o desfavorables, sempre que la revocació no constitueixi dispensa o exempció no permesa per les lleis, o sigui contrària al principi d’igualtat, a l’interès públic o a l’ordenament jurídic. 2·· Assenyala en cadascun dels supòsits següents el tipus de revisió d’actes administratius que caldria dur a terme: – Error en el càlcul de l’import d’una sanció. Rectificació d’errors. – Acte contrari a la Constitució que hagi posat fi a la via administrativa. Revisió d’actes nuls de ple dret. – Acte anul·lable consistent en la concessió d’un permís d’obres a un administrat. Revisió d’actes anul·lables declaratius de drets. – Anul·lació d’una multa de trànsit. Revocació d’actes de gravamen. 3·· Si un acte dictat per l’Administració produeix un perjudici a un interessat i posteriorment es declara nul, hi ha la possibilitat que el perjudicat pugui ser compensat d’alguna manera per part de l’Administració? Sí, l’Administració, en declarar la nul·litat de l’acte, pot establir les indemnitzacions que escaiguin per als interessats si es donen les circumstàncies que preveu la llei.

11 Solució_Activitats finals (pàg.165)
5·· En quins casos té l’Administració l’obligació d’emetre la declaració de lesivitat? En el cas d’actes anul·lables que siguin declaratius de drets, l’Administració no pot anul·lar-los d’ofici, sinó que ha de declarar-los lesius per a l’interès públic i posteriorment impugnar-los davant la jurisdicció contenciosa, que serà qui, si s’escau, els anul·li. 6·· Si en un procediment s’ha produït un error aritmètic, com es pot revisar i corregir l’error? Les administracions públiques poden rectificar en qualsevol moment, d’ofici o a instància dels interessats, els errors materials, de fet o aritmètics existents en els seus actes. En aquest supòsit no es distingeix entre actes favorables o desfavorables, perquè no es tracta d’anul·lar els actes, sinó únicament de corregir errors existents en aquests. L’error ha de ser evident i manifestar-se a primera vista en l’expedient.

12 Recursos administratius
Existeixen de 3 tipus: A. Recurs d’alçada. B. Recurs potestatiu de reposició. C. Recurs extraordinari de revisió. Els interessats poden interposar els recursos A i B contra: Els actes resolutoris o resolucions. Els actes de tràmit que, Decideixin el fons del tema en qüestió. Determinin que no es posssible seguir amb el procediment. Deixin indefenses o perjudiquin a les persones interessades.

13 Recursos administratius
S’interposa contra les resolucions i els actes de tràmit recurribles quan no posin fi a la via administrativa. Termini x a la interposició del recurs: Si és exprés: 1 mes. Si no és exprés: en qualsevol moment a partir de l’endemà del dia en el q s’hagin produït els efectes del silenci administratiu. Termini x notificar la resolució: 3 mesos. Si passats els 3 mesos no es rep resposta de l’Administració, s’entendrà desestimat el recurs, és a dir, silenci negatiu. Excepció: recurs d’alçada interposat contra un silenci negatiu previ. Llavors s’entendrà estimat el recurs, és a dir, positiu. En cas de desestimació, administrativament només es pot optar al recurs extraordinari de revisió en segons quins casos. Recurs d’alçada

14 Recursos administratius
Recurs potestatiu de reposició Els actes administratius que posin fi a la via administrativa poden ser recorreguts potestativament en reposició davant el mateix òrgan que els hagi dictat o ser impugnats directament davant l’ordre jurisdiccional contenciós Administratiu. Termini x a la interposició del recurs: Si és exprés: 1 mes. Si no és exprés: en qualsevol moment a partir de l’endemà del dia en el q es produeixi l’acte presumpte. Termini x notificar la resolució: 1 mes. En cas de desestimació, no es pot interposar un altre cop aquest recurs.

15 Recursos administratius
Recurs extraordinari de revisió Contra els actes ferms en via administrativa pot interposar-se el recurs extraordinari de revisió davant l’òrgan administratiu que els hagi dictat, que també és el competent per a la seva resolució, en segons quins casos (veure descripció a), b), c), d) a la pàg.159). Termini x a la interposició del recurs: Si és a) : 4 anys. Si és b), c), d): 3 mesos a comptar des del coneixement dels documents o des q la sentènciaa judicial sigui ferma. Termini x notificar la resolució: 3 mesos. Si passats els 3 mesos no es rep resposta de l’Administració, s’entendrà desestimat el recurs, és a dir, silenci negatiu. En cas de desestimació, no es pot interposar un altre cop aquest recurs, però queda la possibilitat de la via jurisdiccional contenciosa administrativa.

16 Cas pràctic 2 (pàg.158) Llegir.

17 Veure (pàg. 158) Revisió administratius: Recurs d’alçada. Recurs de reposició. Recurs de revisió.

18 Llegir (pàg ) Interposició. Els recursos administratius a l’Administració catalana. Recurs extraordinari de revisió a l’adminstració catalana.

19 Activitats Realitzar, Activitats proposades: 3-6 (pàg.164). Activitats finals: 7-9 (pàg.165).

20 Solució_Activitats proposades (pàg.164)
3·· Quina finalitat compleixen els recursos administratius? Protegir i garantir els drets dels administrats, fent que els actes administratius siguin revisats, bé pel mateix òrgan que els ha emès o bé per un altre òrgan diferent de l’Administració. 4·· El termini per interposar el recurs d’alçada és el mateix si s’interposa davant actes expressos que si s’interposa davant actes presumptes? No. El termini per a la interposició del recurs d’alçada és d’un mes si l’acte és exprés. Si l’acte no és exprés, el sol·licitant i altres possibles interessats poden interposar recurs d’alçada en qualsevol moment a partir del dia següent a aquell en què es produeixin els efectes del silenci administratiu. 5·· Quin tipus de recurs es pot interposar quan en la resolució han influït essencialment documents o testimonis declarats falsos per sentència judicial ferma, anterior o posterior a aquella resolució? El recurs extraordinari de revisió. 6·· Per què, a diferència dels recursos d’alçada i potestatiu de reposició, que són recursos ordinaris, es considera el recurs de revisió com a extraordinari? Perquè s’interposa contra actes ferms en via administrativa i perquè els motius d’interposició són molt excepcionals.

21 Solució_Activitats finals (pàg.165)
7·· Assenyala quin tipus de recurs administratiu cal interposar en els casos següents: – Acte ferm en via administrativa. Recurs extraordinari de revisió. – Acte dictat durant la tramitació d’un procediment, que no posa fi a la via administrativa. Recurs d’alçada. – Acte que dóna lloc a la finalització de la via administrativa. Recurs potestatiu de reposició. – Acte dictat durant la tramitació d’un procediment, que impedeix la seva continuació. Recurs d’alçada. 8·· Un interessat interposa un recurs d’alçada, ja que no està conforme amb la resolució dictada per l’Administració. Què ocorre si no es resol el recurs d’alçada transcorregut el termini establert per a això? Transcorregut el termini sense que recaigui una resolució, es pot entendre desestimat el recurs, excepte quan el recurs d’alçada s’hagi interposat contra la desestimació per silenci administratiu d’una sol·licitud, i en aquest cas serà positiu. Contra la resolució d’un recurs d’alçada no hi cap altre recurs administratiu, excepte el recurs extraordinari de revisió en els casos establerts. 9·· A què es refereix la llei quan estableix que el recurs de reposició es considera potestatiu? Al fet que no és obligatori interposar-lo i es pot acudir directament davant l’ordre jurisdiccional contenciós administratiu.

22 La jurisdicció contenciosa administrativa
Fa referència a un ordre jurisdiccional q forma part del poder judicial i té x missió principal controlar la potestat reglamentària i la legalitat de l’actuació administrativa subjecta a Dret administratiu. L’article 106 de la Constitució estableix que: La jurisdicció contenciosa administrativa vetlla pel compliment d’aquesta missió de control. 1. Els Tribunals controlen la potestat reglamentària, la legalitat de l’actuació administrativa i la submissió d’aquesta als fins que la justifiquen. 2. Els particulars, en els termes establerts per la llei, tenen dret a ser indemnitzats per qualsevol lesió que pateixin en qualsevol dels seus béns i drets, llevat dels casos de força major, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament dels serveis públics.

23 La jurisdicció contenciosa administrativa
Àmbit d’actuació de la Llei 29/1998 de 13 de juliol que regula la jurisdicció contenciosa administrativa: delimita, Matèries incloses a la llei: coneixement de les pretensions relatives a... (veure descripció, pàg.160). Matèries excloses a la llei: (veure descripció, pàg.160).

24 La jurisdicció contenciosa administrativa
A continuació, s’exposen els òrgan q composen la jurisdicció contenciosa administrativa: Òrgans jurisdiccionals – Jutjats contenciosos administratius. – Jutjats centrals contenciosos administratius. – Sales contencioses administratives dels tribunals superiors de justícia. – Sala contenciosa administrativa de l’Audiència Nacional. – Sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem.

25 La jurisdicció contenciosa administrativa
La legitimació és la capacitat d’una persona o entitat per demandar o ser demandada en un procediment contenciós administratiu, i està determinada per la relació d’aquesta persona o entitat amb l’objecte del litigi. Legitimats davant la jurisdicció contenciosa administrativa – Les persones físiques o jurídiques que tinguin un dret o interès legítim. – Les corporacions, associacions, sindicats, grups i entitats legalment habilitats per a la defensa dels drets i interessos legítims col·lectius. – L’Administració de l’Estat de les comunitats autònomes i de les entitats locals. – El Ministeri Fiscal per intervenir en els processos que determini la llei. – Les entitats de Dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents de qualsevol de les administracions públiques. – Qualsevol ciutadà, en exercici de l’acció popular, en els casos que preveuen expressament les lleis. – Per a la defensa del dret d’igualtat de tracte entre dones i homes, a més dels afectats, els sindicats i les associacions el fi dels quals sigui la defensa de la igualtat de tracte entre dones i homes.

26 Llegir (pàg. 160) Pretensions. Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

27 Activitats Realitzar, Activitats proposades: 7,8,10,11 (pàg.164). Activitats finals: 11,12,14 (pàg.165).

28 Solució_Activitats proposades (pàg.164)
7·· En l’àmbit autonòmic, quin és l’òrgan judicial de més rang jeràrquicament? La Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la comunitat autònoma corresponent. 8·· En què consisteix la missió de control que l’article 106 de la Constitució comanda a la jurisdicció contenciosa administrativa? En el control de la potestat reglamentària i la legalitat de l’actuació administrativa, així com el sotmetiment d’aquesta als fins que la justifiquen.

29 Solució_Activitats proposades (pàg.164)
10·· Indica quines de les funcions següents estan encomanades a la jurisdicció contenciosa administrativa: – La protecció jurisdiccional dels drets dels consumidors i usuaris. No. – Els contractes administratius i els actes de preparació i adjudicació dels altres contractes subjectes a la legislació de contractació de les administracions públiques. Sí. – Els actes i les disposicions de les corporacions de Dret públic, adoptats en l’exercici de funcions públiques. Sí. – La responsabilitat patrimonial de les administracions públiques, sigui quin sigui la naturalesa de l’activitat o el tipus de relació de què derivi. Sí. 11·· Pot considerar-se com a legitimada per actuar davant la jurisdicció contenciosa administrativa una associació de consumidors i usuaris? Sí, perquè s’inclouria dins les corporacions, associacions, sindicats, grups i entitats habilitats legalment per a la defensa dels drets i interessos legítims col·lectius.

30 Solució_Activitats finals (pàg.165)
11·· L’activitat administrativa d’un organisme autònom està sotmesa a la jurisdicció contenciosa administrativa? Sí, perquè els actes i les disposicions de les corporacions de Dret públic adoptats en l’exercici de funcions públiques estan sotmesos a aquesta jurisdicció. 12·· En l’àmbit provincial, quin òrgan judicial representa la jurisdicció contenciosa administrativa? Els jutjats contenciosos administratius. 14·· A més de les diferents administracions públiques, qui està legitimat per actuar davant la jurisdicció contenciosa administrativa? – Les persones físiques o jurídiques que exerceixin un dret o interès legítim. – Les corporacions, associacions, sindicats, grups i entitats habilitats legalment per a la defensa dels drets i interessos legítims col·lectius. – El Ministeri Fiscal per intervenir en els processos que determini la llei. – Les entitats de Dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents de qualsevol de les administracions públiques. – Qualsevol ciutadà, en exercici de l’acció popular, en els casos previstos expressament per les lleis. – Per a la defensa del dret d’igualtat de tracte entre dones i homes, a més dels afectats, els sindicats i les associacions el fi de les quals sigui la defensa de la igualtat de tracte entre dones i homes.

31 El recurs contenciós administratiu
Quan s’acaben les possibilitats de recórrer davant l’Administració, hi ha l’opció de recórrer per via judicial a través del recurs contenciós administratiu. La quantia del recurs contenciós administratiu es determina pel valor econòmic de la pretensió objecte del recurs. El secretari judicial fixa la quantia del recurs un cop formulats els escrits de demanda i contestació.

32 El recurs contenciós administratiu
Fases del procediment contenciós administratiu Fase 1. Interposició del recurs i reclamació de l’expedient Fase 2. Citació a termini dels demandats i admissió del recurs Fase 3. Demanda i contestació Fase 4. Prova Fase 5. Vista i conclusions Fase 6. Sentència

33 Veure (pàg. 163) Documents del recurs contenciós administratiu: Sentència. Conclusions. Contestació a la demanda. Demanda. Escrit d’interposició del recurs contenciós administratiu.

34 El recurs contenciós administratiu
La forma més habitual d’acabar amb un procediment és x mitjà de la sentència. Però també existeixen altres vies: Altres formes de terminació del procediment Desistiment del recurrent. Aplanament dels demandats. Reconeixement total x l’Administració, en via administrativa, de les pretensions del demandant. Acord entre les parts que impliqui la desaparició de la controvèrsia.

35 Cas pràctic 3 (pàg.163) Llegir.

36 Activitats Realitzar, Activitats proposades: 13,14,16-18 (pàg.164). Activitats finals: 15,16 (pàg.165). Test autoavaluació (pàg.167). A l’ex.7 completar l’enunciat amb el text amb blau a continuació: En el procediment contenciós administratiu, la vista oral, de forma general.

37 Solució_Activitats proposades (pàg.164)
13·· Assenyala les diferències i semblances que trobis entre el procediment administratiu i el procediment contenciós administratiu. Quant a les semblances, en tots dos casos es tracta de procediments estructurats i dividits en diverses fases que han de complir-se perquè la decisió sigui vàlida. Entre les diferències hi ha que l’òrgan encarregat de resoldre és un tercer imparcial, a diferència del procediment administratiu en què és l’Administració mateixa qui actua com a jutge i part. 14·· Com s’anomena la manera de finalitzar el procediment consistent en què el demandat reconeix íntegrament totes les pretensions del demandant? Aplanament. 16·· Assenyala quines de les següents es consideren formes de terminació del procediment contenciós administratiu: – Reconeixement íntegre de les pretensions del demandant abans que es dicti sentència. Sí. – Acord entre les parts que impliqui la desaparició de la controvèrsia. Sí. – Desistiment del demandat. No. – Reconeixement total per l’Administració, en via administrativa, de les pretensions del demandant. Sí.

38 Solució_Activitats proposades (pàg.164)
17·· Quin tipus de decisions d’entre les següents pot produir la sentència en el procediment contenciós administratiu? – Estimació del recurs. Sí. – Inadmissibilitat del recurs. Sí. – Desestimació del recurs. Sí. – Admissibilitat del recurs. No. 18·· Ordena les diferents fases del recurs contenciós administratiu: – Vista i conclusions. Fase 5. – Sentència. Fase 6. – Interposició del recurs i reclamació de l’expedient. Fase 1. – Demanda i contestació. Fase 3. – Citació a termini dels demandats i admissió del recurs. Fase 2. – Prova. Fase 4.

39 Solució_Activitats finals (pàg.165)
15·· La llei estableix que és recurrible per via contenciosa administrativa no sols l’activitat de l’Administració, sinó també la inactivitat d’aquesta, per què? Perquè, de vegades, quan l’Administració està obligada a fer una prestació concreta a favor d’una o diverses persones determinades, qui tingui dret pot reclamar de l’Administració el compliment de l’obligació. 16·· Com han d’actuar el jutge o el Tribunal si es produeix un acord entre les parts que impliqui la desaparició de la controvèrsia? El jutge o tribunal dictarà interlocutòria que declari acabat el procediment sempre que allò acordat no sigui manifestament contrari a l’ordenament jurídic ni lesiu per a l’interès públic o de tercers.


Descargar ppt "Recursos administratius"

Presentaciones similares


Anuncios Google