La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012

Presentaciones similares


Presentación del tema: "XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012"— Transcripción de la presentación:

1

2 XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012
FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL ANYS IES “ALFONSO XIII”, VALL D’ALBA, 19 DE MAIG DE 2012

3 Problema 1. - Anna, Beatriu i Carles tenen en total 30 monedes
Problema 1.- Anna, Beatriu i Carles tenen en total 30 monedes. Si Carles li’n dóna quatre a Anna, Beatriu cinc a Carles i Anna dues a Beatriu, resulta que els tres tenen el mateix nombre de monedes. Quantes monedes tenia inicialment cada un d’ells? Solució.- Les successives transaccions estan arreplegades en la següent taula: inicialment Carles dona 4 a Anna Beatriu dona 5 a Carles Anna dona 2 a Beatriu Carles x x - 4 x + 1 x+ 1 Anna y y + 4 y + 2 Beatriu z z - 5 z - 3 Com inicialment tenien 30 monedes i després de totes les transaccions cadascú en té el mateix nombre (es a dir 10) tenim el sistema: que és fàcilment resoluble x = 9, y = 8 i z = 13. Es a dir: Carles tenia 9 monedes, Anna tenia 8 monedes i Beatriu tenia 13 monedes

4

5

6

7

8 Solució.- Siga C la capacitat de la banyera.
Problema 2.- Si col·loquem el tap en una banyera i obrim l’aixeta, la banyera s’ompli en 27 minuts. Si la banyera és plena i es trau el tap, aquesta es buida en 36 minuts. Partint de la banyera buida, quant tardarà en omplir-se si s’obre l’aixeta però no es col·loca el tap? Solució.- Siga C la capacitat de la banyera. Si al ficar el tap i obrir l’aixeta, la banyera s’ompli en 27 minuts, tenim que la velocitat d’entrada de l’aigua és C/27 Si la banyera és plena, l’aixeta està tancada i obrim el tap ; aquesta tarda 36 minuts en buidar-se. Per tant la velocitat de sortida de l’aigua és C/36 Per tant , si la banyera és buida i obrim simultaniejament el tap i l’aixeta la velocitat d’entrada de l’aigua és Aleshores , la banyera tarda en omplir-se, amb el tap i l’aixeta obertes, 108 minuts, es a dir 1 h i 48 m

9

10

11

12

13 Problema Els Sangakus són tabletes de fusta d’origen japonès amb problemes matemàtics, principalment geomètrics, del període Edo i que s’ubicaven en els santuaris bé per ofrenar els déus, bé per desafiar els assistents. El següent sangaku es trobava en un temple de la ciutat japonesa de Nagasaki. Seguint el que feien aquells qui acudien a venerar els déus, tracta de trobar la relació existent entre el radi R del cercle inscrit tangent a la hipotenusa i els radis r1 i r2 dels cercles inscrits i tangents als dos catets. Solució.- El primer a destacar és que la hipotenusa coincideix amb un diàmetre per la propietat de que l’angle central es doble de l’inscrit i que el radi de la circumferència gran es 2R. Fiquem lletres als punts notables del dibuix .

14 Apareixen, apart del triangle ABC, altres triangles: APO i OQC
Apareixen, apart del triangle ABC, altres triangles: APO i OQC. Aquestos triangles verifiquen que: ABC  APO  OQC Els dos primers per ser rectangles i tenir en comú l’angle A, i els dos últims per ser rectangles i tenir en comú l’angle C. A més, els triangles APO i OQC son iguals per tenir els dos la mateixa hipotenusa: 2R Dels segments vertical i horitzontal tenim Elevant al quadrat cada igualtat i sumant Es a dir:

15 Problema 4. - Considerem un hexàgon regular de costat a
Problema 4.- Considerem un hexàgon regular de costat a. De cada vèrtex es traça un segment fins al centre de l’hexàgon i es calculen els punts mitjans de cadascun d’aquests segments. La unió d’aquests punts forma un altre hexàgon. Aquest procés es repeteix fins a 20 vegades. Calcula quan ha de mesurar el costat a per tal que la superfície de l’hexàgon que es forma després de repetir el procés 15 vegades siga : 3·3/412 Solució.- Calcularem, en primer lloc, l’aresta de l’hexàgon. Com es tracta d’hexàgons el radi de la circumferència circumscrita i l’aresta coincideixen. Per tant

16 I ara calculem l’àrea d’aquest hexàgon
I ara calculem l’àrea d’aquest hexàgon. L’àrea d’un hexàgon d’aresta x és: I al considerar l’exigència de l’enunciat, arribem a:

17

18 Problema 5.- Considerem el nombre: N = 156·285·557.
Esbrina en quants zeros acaba el nombre. És N múltiple de 1089?. És N múltiple de 117? Solució: Tenim successivament: 1.- Haurem de vorer quantes vegades estan els factors 2 i 5 en la descomposició factorial del nombre. Tenim, successivament: N = (3·5)6·(22·7)5·(5·11)7 = 36·56·22·5·75·57·117 = 36·513·210·75·117= (2·5)10·53·36·75· Per tant N acaba en 10 zeros. 2.- Com 1089 = 32·112 i aquestos factors amb exponents més grans estan en la descomposició factorial de N la contestació és sí. 3.- Com 117 = 9·13 i el 13 no està en la descomposició factorial de N la contestació és no.

19

20

21

22


Descargar ppt "XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012"

Presentaciones similares


Anuncios Google