Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
FRANCESC FERRER GUARDIA
2
Context històric
3
Biografia Va néixer al Maresme el 10 de gener de 1859
Fundador de l’Escola Moderna (1901) Família catòlica i monàrquica Primera disputa amb l'església amb 13 anys Va ser enviat a treballar a Barcelona, on el seu amo el va iniciar als ideals republicans. Va participar en experiències d’educació popular (I República) A través de l’ideal de Pi i Margall va adquirir idees anarquistes: tendència revolucionaria.
4
Exili a París i formació pedagògica i llibertaria
Al 1886 va recolzar la proclamació de la República i al fracassar va ser exiliat a Paris A partir del 1890 comença un viatge cap a l’anarquisme Vocació pedagògica, lliurepensador i enemic de l’oscurantisme (ensenyament religiós a Espanya) Fundació de l’escola moderna 1901 regressa a Barcelona i crea l’escola moderna: ideari racionalista, igualitària, laica, àcrata i natural A partir d’aquest moment van sorgir més escoles relacionades amb el moviment Pedagogia racional: alumnat mixt i abolició del sistema tradicional de càstigs
5
Atemptat contra Alfons XIII i nou exili
Escola moderna clausurada varies vegades i persecució dels sectors polítics i religiosos més conservadors de Barcelona Un dels seus professors va ser implicat en l’atemptat Van clausurar l’escola i van obrir un procés en contra de Ferrer i Guardia Va ser detingut i jutjat 1907 queda en llibertat Es trasllada a França i Bèlgica on funda la Lliga Internacional per a la Educació Racional de la Infància
6
La Setmana Tràgica de Barcelona i el seu afusellament
Torna a Barcelona És detingut el 1909 acusat de ser investigador de la rebel·lió obrera i popular contra la Guerra del Marroc (Setmana Tràgica) Monarquia, govern i església en contra d’ell Culpable de ser l’autor d’un incendi d’un convent i condemnat a la pena de mort. Mor a la presó del castell de Montjüic, el 13 d’octubre de 1909
7
Idees, aportacions i idees pedagògiques
No ensenyaments religiosos i si científics i humanistes No competitivitat Pensament lliure i individual Observació i experimentació (excursionisme) Desenvolupament integral del nen Educació no dogmàtica, devia acceptar els mètodes de la ciència Llibertat considerada un valor fonamental Igualtat de tots els nens/es Rebuig cap a lo competitiu (exàmens, premis, càstigs)
8
Declarava prioritària l’educació del coneixement, els afectes i la sexualitat, l’experimentació i observació de la natura, la solidaritat, l’ajuda mútua i la crítica de les injustícies. La seva educació es basava en l’evolució dels nens de forma individualitzada. L’Escola Moderna va generar la crítica de les institucions més conservadores, i sobretot de l’Església Catòlica. Una de les formes d’expressió de les idees, encara tancades les escoles, van ser els ateneus llibertaris i van funcionar com escoles per a la gent sense recursos per poder pagar un ensenyament privat.
9
Text de Ferrer i Guardia
A la primera detenció de Francesc Ferrer i Guardia al 1906, des de la presó va dir: «La Escuela Moderna pretende combatir cuantos prejuicios dificulten la emancipación total del individuo, y para ello adopta el racionalismo humanitario, que consiste en inculcar a la infancia el afán de conocer el origen de todas las injusticias sociales para que, con su conocimiento, puedan luego combatirlas y oponerse a ellas. El estudio de cuanto sea favorable a la libertad del individuo y a la armonía de la colectividad, mediante un régimen de paz, de amor y bienestar para todos sin distinción de clases ni de sexos».
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.