La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

El alfabeto espaÑol.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "El alfabeto espaÑol."— Transcripción de la presentación:

1 El alfabeto espaÑol

2 INtroducciÓn ¿Qué ya sabes del alfabeto español? (What do you already know about the Spanish alphabet?) ¿Qué piensas que vamos a aprender del alfabeto español? (What do you think we are going to learn about the alphabet?)

3 AL FIN Al fin de esta lección, vas a poder…
decir por que es importante saber el alfabeto en español. pronunciar las vocales en español y dar información de ellas. decir el alfabeto en español. explicar el uso de los acentos escritos. comparar el alfabeto español y el alfabeto inglés.

4 ¿Por quÉ es importante? Spanish is a PHONETIC language.
Words are spelled the way they are pronounced. Most letters will have only one sound!!

5 El Alfabeto: Las Letras Symbol/ Name/ Pronounciation
There are officially 27 letters in the Spanish alphabet. A B C CH D E F G H I J K L LL M N Ñ O P Q R RR S T U V W X Y Z Why do you think are CH, LL and RR highlighted? CH, LL, RR were officially removed from the Spanish alphabet in 2010

6 El Alfabeto: Las Letras Symbol/ Name/ Pronounciation
A B C CH D E F G H I J K L LL M N Ñ O P Q R RR S T U V W X Y Z “HEY” “ACHE” “HOTA” “E- YAY” KA UVE DOBLE DOBLE UVE DOBLE V, DOBLE U, UVE VAY EQUIS YE IGRIEGA

7

8 VOCALES a e i o u Pronunciation Trick- mouth gets smaller
Each vowel has only one sound “Short” sounds

9 El alfabeto: (COSMO) (CHANT)

10 Practicamos con telÉfonos:
Using whisper phone… Say vowels 10 times Practice saying alphabet Practice spelling your name

11 Practicamos con compaÑeros:
Using whisper phone…. Say vowels Recite alphabet Spell your names. Spell the “En la clase” vocab

12 aCtividad comunicativa: Asking about/ spelling names
- ¿Cómo te llamas? Me llamo _________ _________. ¿Cómo se escribe _________? Se escribe __ - __ - __ - ….

13 Letras especiales: ñ: extra letter in the Spanish alphabet (CANYON); ~ is called a tilde. It is NOT an accent! ch, ll , & rr: used to be in Spanish alphabet but were removed h: silent

14 Letras especiales: b & v:
In many countries they have the same pronunciation /b/. Both B and V used to both be named “be”. In 2010, V was renamed “uve”. Before the switch, we would use the following trick when spelling... B: “b grande” or “b de burro” V: “ v chica” or “v de vaca”

15 Letras especiales: k & w: only used in “loan words”; considered foreign letters (EJ: kayak, waterpolo) rr: “doble R”; makes a vibrating or trilling sound; think about the sound a motorcycle makes (VRRRRROOOOOM) r: may sound like a “RR” if a word begins or ends with it, or if it follows a consonant (EJ: rápido, televisor, verdad)

16 Letras especiales: c: can have 2 pronunciations:
When followed by a, o, u, or a consonant other than an h, it is a ‘hard c,’ pronounced like /k/. (como, practica) When followed by e or i, it is a ‘soft c,’ and is pronounced like the /s / (doce, gracias, silencio). g : can also have 2 pronunciations ‘hard g,’ : /g/ (grande, pegamento) ‘soft g,’ : /h/ (gimnasio, eligir)

17 Letras especiales: d: may sound like a “th” in certain situations (ciudad/ miedo) ll: can be pronounced 3 different ways depending on the region. /y/, /j/ or /zh/

18 ACTIVIDAD 1: HABLAR (ORAL)
SÍMBOLO (LETRA) NOMBRE PRON/ SONIDO A F Z D J X LL 8. R Q 10. H C 12. V

19 Acentos Escritos: Where do they go? over some vowels What does it do?
shows stress/emphasis on a syllable How do you “say” it when spelling? Á (“a” con acento)

20 Acentos Escritos: When do we need a written accent?
1) show pronunciation if the word “breaks” rule If a word ends in a vowel, n or s, the natural stress is on the second to last syllable= Hola; soFÁ If a word ends in a consonant (other than n or s), stress is on last syllable = paPEL, LÁpiz

21 Acentos Escritos: When do we need a written accent?
2) to differentiate between 2 words with same pronunciation but different meanings *(tu/tú; el/él; solo/sólo)* 3) to indicate question words *¿quién? ¿qué? ¿cuándo?...*

22 ACTIVIDAD 2: ESCUCHAR & ESCRIBIR
PRON/ SONIDO SÍMBOLO (LETRA) EJ: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. PRON/ SONIDO RESPUESTAS EX: /e/ E /ñ/ Ñ 2. Hard g G 3. I 4. /s/ C, S, Z 5. /b/ B, V 6. /t/ T 7. /ks/ X 8. /l/ L 9. /d/ D 10./ k/ K, C, Q

23 ACTIVIDAD 3:¿Cómo se pronuncia? Can you pronounce these words?
gato niño pared reloj pizarra equipo viento habichuela televisor favorito berenjena mantequilla Xochimilco Parangaricutirimicuaro

24 ACTIVIDAD 4: ESCUCHAR & ESCRIBIR
Listen carefully as your teacher says 5 words. Write them down Answers: Ceda Piel Ruina Trabajo Garrapata

25 Actividad 5: similaridades y diferencias
Create a double bubble map to compare and contrast the Spanish and English alphabets. Be sure it is a BALANCED map that includes at least 3 well developed similarities and differences.

26 Actividad 6: Estaciones del Alfabeto
Move quickly to an open station. Read directions and QUICKLY begin activity. You may need to “improvise” some. Be flexible….

27 Actividad 5: Estaciones del Alfabeto
Burro (1, 2) Computadora or BYOD (3, 4) Whisper Phones (floor, 6) Moreno help (5)

28 Need more practice: click on Lesson 101- then on Alphabet

29 ¿PUEDES? decir el alfabeto en español.
pronunciar las vocales en español y dar 3 hechos de ellas. explicar el uso de los acentos escritos. comparar el alfabeto español y el alfabeto inglés. explicar por que es importante saber el alfabeto en español.


Descargar ppt "El alfabeto espaÑol."

Presentaciones similares


Anuncios Google