Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
El alfabeto espaÑol
2
INtroducciÓn ¿Qué ya sabes del alfabeto español? (What do you already know about the Spanish alphabet?) ¿Qué piensas que vamos a aprender del alfabeto español? (What do you think we are going to learn about the alphabet?)
3
AL FIN Al fin de esta lección, vas a poder…
decir por que es importante saber el alfabeto en español. pronunciar las vocales en español y dar información de ellas. decir el alfabeto en español. explicar el uso de los acentos escritos. comparar el alfabeto español y el alfabeto inglés.
4
¿Por quÉ es importante? Spanish is a PHONETIC language.
Words are spelled the way they are pronounced. Most letters will have only one sound!!
5
El Alfabeto: Las Letras Symbol/ Name/ Pronounciation
There are officially 27 letters in the Spanish alphabet. A B C CH D E F G H I J K L LL M N Ñ O P Q R RR S T U V W X Y Z Why do you think are CH, LL and RR highlighted? CH, LL, RR were officially removed from the Spanish alphabet in 2010
6
El Alfabeto: Las Letras Symbol/ Name/ Pronounciation
A B C CH D E F G H I J K L LL M N Ñ O P Q R RR S T U V W X Y Z “HEY” “ACHE” “HOTA” “E- YAY” KA UVE DOBLE DOBLE UVE DOBLE V, DOBLE U, ” UVE VAY EQUIS YE IGRIEGA
8
VOCALES a e i o u Pronunciation Trick- mouth gets smaller
Each vowel has only one sound “Short” sounds
9
El alfabeto: (COSMO) (CHANT)
10
Practicamos con telÉfonos:
Using whisper phone… Say vowels 10 times Practice saying alphabet Practice spelling your name
11
Practicamos con compaÑeros:
Using whisper phone…. Say vowels Recite alphabet Spell your names. Spell the “En la clase” vocab
12
aCtividad comunicativa: Asking about/ spelling names
- ¿Cómo te llamas? Me llamo _________ _________. ¿Cómo se escribe _________? Se escribe __ - __ - __ - ….
13
Letras especiales: ñ: extra letter in the Spanish alphabet (CANYON); ~ is called a tilde. It is NOT an accent! ch, ll , & rr: used to be in Spanish alphabet but were removed h: silent
14
Letras especiales: b & v:
In many countries they have the same pronunciation /b/. Both B and V used to both be named “be”. In 2010, V was renamed “uve”. Before the switch, we would use the following trick when spelling... B: “b grande” or “b de burro” V: “ v chica” or “v de vaca”
15
Letras especiales: k & w: only used in “loan words”; considered foreign letters (EJ: kayak, waterpolo) rr: “doble R”; makes a vibrating or trilling sound; think about the sound a motorcycle makes (VRRRRROOOOOM) r: may sound like a “RR” if a word begins or ends with it, or if it follows a consonant (EJ: rápido, televisor, verdad)
16
Letras especiales: c: can have 2 pronunciations:
When followed by a, o, u, or a consonant other than an h, it is a ‘hard c,’ pronounced like /k/. (como, practica) When followed by e or i, it is a ‘soft c,’ and is pronounced like the /s / (doce, gracias, silencio). g : can also have 2 pronunciations ‘hard g,’ : /g/ (grande, pegamento) ‘soft g,’ : /h/ (gimnasio, eligir)
17
Letras especiales: d: may sound like a “th” in certain situations (ciudad/ miedo) ll: can be pronounced 3 different ways depending on the region. /y/, /j/ or /zh/
18
ACTIVIDAD 1: HABLAR (ORAL)
SÍMBOLO (LETRA) NOMBRE PRON/ SONIDO A F Z D J X LL 8. R Q 10. H C 12. V
19
Acentos Escritos: Where do they go? over some vowels What does it do?
shows stress/emphasis on a syllable How do you “say” it when spelling? Á (“a” con acento)
20
Acentos Escritos: When do we need a written accent?
1) show pronunciation if the word “breaks” rule If a word ends in a vowel, n or s, the natural stress is on the second to last syllable= Hola; soFÁ If a word ends in a consonant (other than n or s), stress is on last syllable = paPEL, LÁpiz
21
Acentos Escritos: When do we need a written accent?
2) to differentiate between 2 words with same pronunciation but different meanings *(tu/tú; el/él; solo/sólo)* 3) to indicate question words *¿quién? ¿qué? ¿cuándo?...*
22
ACTIVIDAD 2: ESCUCHAR & ESCRIBIR
PRON/ SONIDO SÍMBOLO (LETRA) EJ: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. PRON/ SONIDO RESPUESTAS EX: /e/ E /ñ/ Ñ 2. Hard g G 3. I 4. /s/ C, S, Z 5. /b/ B, V 6. /t/ T 7. /ks/ X 8. /l/ L 9. /d/ D 10./ k/ K, C, Q
23
ACTIVIDAD 3:¿Cómo se pronuncia? Can you pronounce these words?
gato niño pared reloj pizarra equipo viento habichuela televisor favorito berenjena mantequilla Xochimilco Parangaricutirimicuaro
24
ACTIVIDAD 4: ESCUCHAR & ESCRIBIR
Listen carefully as your teacher says 5 words. Write them down Answers: Ceda Piel Ruina Trabajo Garrapata
25
Actividad 5: similaridades y diferencias
Create a double bubble map to compare and contrast the Spanish and English alphabets. Be sure it is a BALANCED map that includes at least 3 well developed similarities and differences.
26
Actividad 6: Estaciones del Alfabeto
Move quickly to an open station. Read directions and QUICKLY begin activity. You may need to “improvise” some. Be flexible….
27
Actividad 5: Estaciones del Alfabeto
Burro (1, 2) Computadora or BYOD (3, 4) Whisper Phones (floor, 6) Moreno help (5)
28
Need more practice: click on Lesson 101- then on Alphabet
29
¿PUEDES? decir el alfabeto en español.
pronunciar las vocales en español y dar 3 hechos de ellas. explicar el uso de los acentos escritos. comparar el alfabeto español y el alfabeto inglés. explicar por que es importante saber el alfabeto en español.
Presentaciones similares
© 2024 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.