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Teamwork and Communication La Comunicación y Cómo Trabajar en Equipo James M. Pappas, MD, MBA Vice President for Quality and Patient Safety Vice Presidente.

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1 Teamwork and Communication La Comunicación y Cómo Trabajar en Equipo James M. Pappas, MD, MBA Vice President for Quality and Patient Safety Vice Presidente para Calidad y Seguridad del Paciente

2 Patient Stable, amb w/ assist RT, nursing, and MD voice concern… 27 th 1055 Patient codes 2108 IV ABX Elderly Male, A Victim of Assault Arrived LLUMC Sept 2011 23 rd 0805 WBC 7.7 0945 NS 0.5 L 25 th 1115 Difficulty breathing 1145 NS 0.5 L 1350 NS IV 75/h 1536 WBC 15.6 26 th 0700 Patient not transferred Transfer! 0910 CT head 1000 NS 1 Liter 1015 FM consult (done 1125) 1007 1830 A complete lack of team SA Level 2 Comprehension Level 1 Perception Level 3 Projection Patient deteriorates 29 th Patient dies REHAB

3 Teamwork and Communication La Comunicación y Cómo Trabajar en Equipo »About 5 years worth of investigations into adverse patient outcomes ~About 80% ~About 80% of adverse outcomes/near misses associated with issues of T and C most serious outcomes team situational awareness ~Many/most of our most serious outcomes associated with poor or nonexistent team situational awareness (Team SA) »Aproximadamente 5 años de investigaciones sobre los resultados adversos a los pacientes ~Aproximadamente el 80% ~Aproximadamente el 80% de resultados adversos están asociados con problemas de Comunicación y Trabajar en Equipo resultados más graves concientización situacional del equipo ~Muchos/la mayoría de nuestros resultados más graves asociados con la concientización situacional pobre o no existente del equipo (CS del Equipo)

4 Agenda Introduction Background The Science of Patient Harm Teamwork and Communication –TeamSTEPPS Methodology –LLUMC examples Conclusion Introducción Trasfondo La ciencia de daños al paciente La comunicación y cómo trabajar en equipo –Metodología del equipo STEPPS –Ejemplos del Centro Médico de la Universidad Loma Linda Conclusión

5 The Seminal Report El informe Influyente »Institute of Medicine (IOM) 1999: ~To Err is Human: Building a Safer Health System 98,000 people “Healthcare in the United States is not as safe as it should be - or can be. At least 44,000 and perhaps as many as 98,000 people die in hospitals each year as a result of medical errors that could have been prevented…” »Instituto de Medicina (IOM) 1999: ~El Errar es Humano: Cómo Construir un Sistema del Cuidado de la Salud, más Seguro 98.000 personas “El cuidado de la salud en los EEUU no es tan seguro como debería ser – ni como podría serlo. Por lo menos 44.000 y posiblemente hasta 98.000 personas mueren en los hospitales cada año como resultado de errores médicos que podrían haberse prevenido …”

6 The Situation: How can this happen? La Situacón: ¿Cómo puede suceder esto? Complexity “American innovation out-innovated our underlying infrastructure.” Complejidad “La inovación norteamericana le ganó a la infraestructura subyacente.”

7 Atul Gawande – The Checklist Manifesto—How to Get Things Right El Manifiesto de la Lista de Verificación—Cómo Hacer las Cosas Bien “Medicine has become the art of managing extreme complexity - and a test of whether such complexity can, in fact, be humanly mastered.” “La Medicina es el arte de administrar suma complejidad – y una prueba para determinar si dicha complejidad puede dominarse humanamente”.

8 Atul Gawande – The Checklist Manifesto—How to Get Things Right El Manifiesto de la Lista de Rutina —Cómo Hacer las Cosas Bien 13,000 diseases 9 th edition WHO classification of diseases lists 13,000 diseases, syndromes and types of injury help on nearly all Science gives us tools to help on nearly all But for each, the steps are different and not easy Clinicians have around 6000 drugs and 4000 medical and surgical procedures Each with its own requirements and risks It is a lot to get right!! It is a lot to get right!! 13,000 enfermedades La 9 na edición de la lista WHO para la clasificación de enfermedades anota13,000 enfermedades, síndromes y tipos de lesiones casi en todas La ciencia nos da herramientas para ayudarnos casi en todas Pero para cada, los pasos son diferentes y no son fáciles Los clínicos tienen aproximadamente 6000 drogas y 4000 procedimientos médicos y quirúrgicos Cada uno tiene sus propios requisitos y riesgos Es mucho para hacer bien!! ¡ Es mucho para hacer bien!!

9 Agenda Introduction Background The Science of Patient Harm Teamwork and Communication –TeamSTEPPS Methodology –LLUMC examples Conclusion Introducción Trasfondo La ciencia de daños al paciente La comunicación y cómo trabajar en equipo –Metodología del equipo STEPPS –Ejemplos del Centro Médico de la Universidad Loma Linda Conclusión

10 Hazards, Defenses, and Harm Error  HarmError  Harm barrier s safeguard sHarm involves breaching of the barrier s and safeguard s Defense in depth Error causes harm by putting holes in defense

11 Ideal world: intact defenses Real world: weaknesses and gaps Defense in Depth…and Swiss Cheese

12 Summary Bluntlatent‘Blunt’ end — latent failures –Delayed, indirect –‘Behind the scenes’ “Sharp’ active “Sharp’ end — active failures Immediate, direct At point of care blunt Our biggest ‘hole’ is a latent (blunt end) defect—teamwork and communication.

13 Agenda Introduction Background The Science of Patient Harm Teamwork and Communication –TeamSTEPPS Methodology –LLUMC examples Conclusion Introducción Trasfondo La ciencia de daños al paciente La comunicación y cómo trabajar en equipo –Metodología del equipo STEPPS –Ejemplos del Centro Médico de la Universidad Loma Linda Conclusión

14 TeamSTEPPS EquipoSTEPPS »Program developed by DOD and AHRQ »Programa desarrollado por el departamento de defensa y AHRQ Designed for hospitals to address teamwork and communication Train the trainer programs Programas para capacitar a los capacitadores Diseñado para hospitales para resolver los problemas de comunicación y el trabajar en equipo

15 First, a team… Four teachable/ learnable skills Primero, un equipo… Cuatro habilidades que se pueden enseñar y aprender

16 Team Effectiveness TOOLS & STRATEGIESBriefHuddleDebriefSTEP Cross Monitoring Feedback Advocacy and Assertion Two-Challenge Rule CUS DESC Script CollaborationSBARCall-OutRead-BackHandoffOUTCOMES Shared Mental Model Adaptability Team Orientation Mutual Trust Team Performance Patient Safety!! BARRIERS Inconsistency in Team Membership Lack of Time Lack of Information Sharing HierarchyDefensiveness Conventional Thinking Complacency Varying Communication Styles Conflict Lack of Coordination and Follow-Up with Co-Workers DistractionsFatigueWorkload Misinterpretation of Cues Lack of Role Clarity

17 TeamSTEPPS Group Brief Short meeting prior to start: essential roles, expectations, anticipate outcomes and contingencies. Huddle Ad hoc planning to reestablish situation awareness; reinforce existing plans Debrief After action review designed to improve team performance. Person-to-Person SBAR Technique for communication of critical information: Situation Background Assessment and Recommendation Handoff The transfer of information (along with authority and responsibility) during transitions in care. Read back Process of employing closed-loop communication to ensure info conveyed by sender is understood by the receiver;. Individual Call out Strategy used to communicate important information simultaneously to all team members; helps anticipation. CUS I am Concerned; I am Uncomfortable; This is a Safety issue.

18 Agenda Introduction Background The Science of Patient Harm Teamwork and Communication –TeamSTEPPS Methodology –LLUMC examples Conclusion Introducción Trasfondo La ciencia de daños al paciente La comunicación y cómo trabajar en equipo –Metodología del equipo STEPPS –Ejemplos del Centro Médico de la Universidad Loma Linda Conclusión

19 Patient Stable, amb w/ assist RT, nursing, and MD voice concern… 27 th 1055 Patient codes 2108 IV ABX Elderly Male, A Victim of Assault Arrived LLUMC Sept 2011 23 rd 0805 WBC 7.7 0945 NS 0.5 L 25 th 1115 Difficulty breathing 1145 NS 0.5 L 1350 NS IV 75/h 1536 WBC 15.6 26 th 0700 Patient not transferred Transfer! 0910 CT head 1000 NS 1 Liter 1015 FM consult (done 1125) 1007 1830 A complete lack of team SA Level 2 Comprehension Level 1 Perception Level 3 Projection Patient deteriorates 29 th Patient dies REHAB

20 A Young Man with Trauma

21 SBAR Situation I am calling about Mr. Smith. I am worried about his vital signs. Background He was admitted two days ago with chest and abdominal trauma. Assessment He is hypotensive and tachycardic. I think he is going into shock. Recommendation I need you to come see him NOW. Are you available?

22 TeamSTEPPS Group Brief Short meeting prior to start: essential roles, expectations, anticipate outcomes and contingencies. Huddle Ad hoc planning to reestablish situation awareness; reinforce existing plans Debrief After action review designed to improve team performance. Person-to-Person SBAR Technique for communication of critical information: Situation Background Assessment and Recommendation Handoff The transfer of information (along with authority and responsibility) during transitions in care. Read back Process of employing closed-loop communication to ensure info conveyed by sender is understood by the receiver;. Individual Call out Strategy used to communicate important information simultaneously to all team members; helps anticipation. CUS I am Concerned; I am Uncomfortable; This is a Safety issue.

23 An Elderly Rehab Patient

24 TeamSTEPPS Group Brief Short meeting prior to start: essential roles, expectations, anticipate outcomes and contingencies. Huddle Ad hoc planning to reestablish situation awareness; reinforce existing plans Debrief After action review designed to improve team performance. Person-to-Person SBAR Technique for communication of critical information: Situation Background Assessment and Recommendation Handoff The transfer of information (along with authority and responsibility) during transitions in care. Read back Process of employing closed-loop communication to ensure info conveyed by sender is understood by the receiver;. Individual Call out Strategy used to communicate important information simultaneously to all team members; helps anticipation. CUS I am Concerned; I am Uncomfortable; This is a Safety issue.

25 Retained Foreign Object Objeto Extraño Retenido »Young female with parietal-occipital mass »After difficulty, craniotome foot plate found broken »Surgeons thought instrument handed to them broken »Scrub tech did not speak up »No mention of incident at stage four checklist discussion of case »Una jovencita con masa parietal-occipital »Tras dificultad, se encuentra un reposapiés craneótomo quebrado »Cirujanos piensan que el instrumento que se les da está quebrado »El técnico de quirófano no dijo nada »No se mencionó el incidente en la discusión de la lista de verificación de la cuarta etapa sobre el caso

26 TeamSTEPPS Group Brief Short meeting prior to start: essential roles, expectations, anticipate outcomes and contingencies. Huddle Ad hoc planning to reestablish situation awareness; reinforce existing plans Debrief After action review designed to improve team performance. Person-to-Person SBAR Technique for communication of critical information: Situation Background Assessment and Recommendation Handoff The transfer of information (along with authority and responsibility) during transitions in care. Read back Process of employing closed-loop communication to ensure info conveyed by sender is understood by the receiver;. Individual Call out Strategy used to communicate important information simultaneously to all team members; helps anticipation. CUS I am Concerned; I am Uncomfortable; This is a Safety issue.

27 Agenda Introduction Background The Science of Patient Harm Teamwork and Communication –TeamSTEPPS Methodology –LLUMC examples Conclusion Introducción Trasfondo La ciencia de daños al paciente La comunicación y cómo trabajar en equipo –Metodología del equipo STEPPS –Ejemplos del Centro Médico de la Universidad Loma Linda Conclusión

28 How do we teach teamwork and communication? ¿Cómo enseñamos la comunicación y a trabajar en equipo? We know what doesn’t work… Sabemos lo que no funciona …

29 What works much better… Lo que funciona mucho mejor... »Expertise is primarily a function of: ~relevant practice with feedback ~relevant practice with feedback. »This experience bank can be built from: ~Direct experience ~Vicarious experience (those described by others) ~Simulated ~Simulated experience »La pericia es principalmente una función de: ~Práctica pertinente con realimentación ~Práctica pertinente con realimentación. »Este banco de experiencia se puede construir de: ~La experiencia Directa ~La experiencia Vicaria (las que describen otros) Simulada ~La experiencia Simulada

30 Training for Teamwork and Communication La capacitación para la Comunicación y para Trabajar en Equipo »Started training T&C about 5 years ago »Commercial aviation started 30+ years ago… »It is very difficult to change personal behavior: ~Many if not most attendings won’t know about TS or use it. ~Some will actually ridicule it. ~Some will champion it. »La capacitación de C y T/E empezó hace como 5 años »La aviación comercial empezó hace más de 30 años... »Es muy difícil cambiar la conducta personal: ~Muchos, si no la mayoría, de aquellos que asisten, no saben de TS o lo usarán. ~Algunos hasta lo ridiculizarán. ~Algunos lo fomentarán como campeones.

31 »Regardless, you need to: ~Become aware of the role of T&C in safe patient care ~Become a champion for better communication. »No importa; ud. necesita : ~Aprender del rol de C & T/E en cuidado seguro para el paciente ~Llegar a ser un campeón para la mejor comunicación Training for Teamwork and Communication La capacitación para la Comunicación y para Trabajar en Equipo


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