La escasez de agua Objetivo:

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Los problemas del medio ambiente en el mundo
Advertisements

saquen la tarea p. 60 (inténtalo) 1-14 Ustedes están en la clase
EL IMPERFECTO What’s the story?. “Used to” Expresses the idea that something happened repeatedly in the past.
Preterit VS Imperfect Spanish 3. El Pretérito If the action started and ended at a definite time. Yo vi una película anoche. Ella fue a Puerto Rico el.
Capítulo 3A Una descripción del “SE” impersonal. El “SE” impersonal How would you translate the following into English? ¿Cómo se dice en español? ¿Cuándo.
Tarjetas postales 4a projecto.
Book Report/Reporte de un Libro Parents: Your children have checked out a library book. They will be writing a book report for this book. Please make sure.
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
Starter: stars and wishes. Learning objectives: To use a writing frame to construct new language and memory strategies to remember it Outcome: Approximately.
Español 1 13 de marzo de La Campana  Forma parejas:  1. Quiero ir A. She likes to go  2. Le gusta ir B. They want to go to the beach  3. Vamos.
¿Qué hora es? Son las diez.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved. 10.1–1 The future perfect tense (el futuro perfecto) is formed with the future of haber and.
Asking and answering questions about family members.
Empezemos Fecha El miércoles, el 14 de agosto Siéntese en su asiento designado. Leer el siguiente y dar respuesta a la pregunta: Actividades Acuáticas.
IR – TO GO SPANISH 1. IR – TO GO voyvamos vas vavan.
POR QUÉ VS. PORQUE. ¿Por qué? = Why? *Note the accent on the letter e. * Also note that it is two separate words.
Vamos a hablar......de las películas. You are going to have a conversation with your teacher about the cinema. What could the teacher ask you?
Para hacer ahora Identifiquen:
Say the title of the last film you saw… Say who you went with. Say when you went Say what time the film started and what time it finished. Say what you.
Recuerdan You must include pictures on each slide No slide may contain more than 5 words You may use ONE notecard each to assist you, but keep in mind.
THE SCIENCE CAFÉ… WHERE COOL, HIP YOUNG FOLKS COME TO DISCUSS SCIENCE!
Imagina Lección 7 pga Los usos de «se». La voz pasiva In Spanish, the pronoun se is often used to express the passive voice when the agent performing.
Hace + Time Expressions
Español 3 Hoy es jueves el 2 de enero de La Campana 1.¿Cómo era tu vacación? 2.¿Adónde fuiste? 3. ¿Qué hiciste? Contesta las preguntas. Usa el.
Quasimodo: Get together with your partner and finish up the in class worksheet on Agentes Secretos Capítulo Uno. Get your homework out (research into Spanish.
LA PRUEBA DE SER Y ESTAR: Pueden usar sus apuntes y su libro You may use your notes and textbook to complete the quiz. You have 15 minutes to complete.
Ask Your child Questions about What He/She Reads (FICTION) Explain why this is a good tittle. Use details from the book Who is the author? Why did the.
India Fast Five Mrs. Diane Brooks Union Jr/Sr High School.
Article Notes 14/10/13 ¿Quién? is who ¿Qué? is what ¿Por qué? why ¿Dónde? where ¿Cuándo? when y ¿Cómo? how ¿Cuánto hay? how much is there.
Un evento especial Write a brief description of a special event you look forward to every year. It could be a family celebration, a school event, or something.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Question words WH - words.
Think, Pair, Share Think about the answers to these questions, then write and share: 1.Have you ever been away from home for an extended period of time?
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
The imperfect tense. Look at the following 3 sentences. We ate at two every day The hotel was very big I used to live with my grandparents What do they.
Imperfect Tense -AR Verbs. Notes  In Spanish there are two simple past tenses: the preterite and the imperfect.  The preterite is used to state an action.
Exam Review. Section I You will be given ten regular verbs to conjugate in the preterite. This will be done in the same format as the conjuguemos drill.
Book Report/Reporte de un Libro Parents: Your children have checked out a library book. They will be writing a book report for this book. Please make sure.
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
 Read your memory verse out loud to your 12 o’clock partner.
The Imperfect Tense: Describing a Situation Realidades 2, P. 219 Powerpoint edited from mrsshirley.net.
Answering Questions.  If a question does not have a question word, it is a yes/no question. Answer with sí or no.  If the question asks “you,” answer.
Preterite vs. Imperfect Page 43 ¡En español! 3. Uses of the Imperfect  You have learned to use the imperfect tense to describe something that used to.
On a Spanish question you must put a question mark before and after the phrase.  ¿ Cuál? Which?  ¿Cuándo? When?  ¿Cuánto? How much?  ¿Cómo? How? 
Essential ?: How do I conjugate this irregular verb and how is it used?
Past Participles as Adjectives
ALC 80 Hoy es miércoles el 9 de mayo de You have 1 minute to figure the yo form and the verb endings for the past present tense, have done something.
Essential ?: How do I say what multiple people are doing.
CONDITIONAL PERFECT TENSE CONJUGACION
Hoy es lunes el veinticuatro de agosto de dos mil quince. White Board El calentamiento: Translate into Spanish- thin, brunette, young, old, nervous Pregunta.
El Calendario. What are the days of the week and months in Spanish?
Question Words In English there are six main question words. Without knowledge of the following words, understanding questions would be extremely difficult:
Para hacer ahora 1) ¿Cuál es la fecha de hoy? 2) ¿Cuál es la fecha de mañana? 3) ¿Cuáles son las estaciones del año?
Past Participles as Adjectives
Spanish I Week 13. Para Empezar El nueve de noviembre Please write the translation of this sentence: Me gusta comer una comienda a las tres y media de.
El Objeto Directo Direct Object Pronoun Sra. Altamirano.
Verb Conjugation Review Por: Señora Castillo Verb Conjugation Review A verb is the action word.
Este es Con ¿Qué hora es? En inglés ¿Cómo está? Spanish- speaking countries Contesta la pregunta Mas preguntas.
PREGUNTAS Y RESPUESTAS SIMPLIFICADO (PYRS) Vamos a analizar varios tipos de preguntas para poder mejorar en la comprensión de lectura. ¿Listos?
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
Essential question: How do I conjugate these new verbs and use them?
The imperfect tense. Look at the following 3 sentences. We ate at two every day The hotel was very big I used to live with my grandparents What do they.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Logros y experiencias. Lengua extranjera. L.E.L.I. Paulina.
Mi película favorita Key vocabulary
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Subject Pronouns and Ser
Una crítica del cine.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
How much? - How many? English Grammar. When we want to know the quantity or amount of something, we ask questions starting with How much and How many.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

La escasez de agua Objetivo: Entender una posible consecuencia de la escasez de agua Comprender una historia y un texto en el pasado Use the picture to ensure that students understand the word ‘guerra’ – more miming/definition may be necessary too. Image located: http://www.google.co.uk/imgres?imgurl=http://4.bp.blogspot.com/_i3xRY8gif54/S-LBTXZSQmI/AAAAAAAAAGo/kXIl9w0cVKs/s1600/1en1.jpg&imgrefurl=http://honguitosrojos.blogspot.com/&usg=___UFy9JpJkbx2En-HaBgH6eK55To=&h=660&w=655&sz=62&hl=en&start=0&sig2=58vntWGM2lNzmw2JO2I3aQ&zoom=1&tbnid=zSGclhQ0DitKqM:&tbnh=155&tbnw=135&ei=vYQhTsXIPJCWhQfa7-m_Aw&prev=/search%3Fq%3Dguerra%2Bdel%2Bagua%26um%3D1%26hl%3Den%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1024%26bih%3D632%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=767&vpy=255&dur=473&hovh=198&hovw=190&tx=97&ty=101&page=1&ndsp=12&ved=1t:429,r:7,s:0

¿Es posible una guerra de agua? el año: 2000 la ciudad: Cochabamba el país: Bolivia el continente: América del Sur el problema: la privatización del suministro de agua los malos: las tres Bes: el Presidente del gobierno Hugo Banzer el Banco Mundial la empresa multinactional Bechtel http://www.lonelyplanet.com/maps/south-america/bolivia/map_of_bolivia.jpg

¿Es posible una guerra del agua? ¿Qué pasó? La empresa Bechtel triplicó los precios. Hubo luchas, manifestaciones, y muertes. La gente ganó.

Hubo manifestaciones.

Hubo luchas, manifestaciones, y muertes.

La gente ganó la guerra del agua.

¿Es posible una guerra del agua? En 2000, ___________ una ‘guerra del agua’ en Cochabamba, Bolivia. La empresa multinacional Aguas del Tunari triplicó los precios del servicio del agua, lo que provocó una revuelta masiva. Actualmente ________ conflictos por la escasez de agua entre Turquía, Siria e Irak; Israel y Jordania; y también entre Egipto y Sudán. __________también una disputa entre México y los Estados Unidos sobre el río Bravo. Algunos expertos dicen que en el futuro __________ una gran guerra del agua. hubo hay habrá there was/were (finished action) there is/are there will be

http://3.bp.blogspot.com/_HxIwUkPhGBU/TS5FVrfjE5I/AAAAAAAAGI0/qDmuGekcrm4/s1600/tambien-la-lluvia.jpg There is a reading comprehension for students to do about this film. Trailers are available on YouTube. Language is quite strong (although dialogue is fast so without subtitles this won’t be apparent – could be watched without sound too, just to get the idea.) Hay una película que narra la historia de la primera ‘guerra del agua’.

A Answer these questions in English. 1 A Answer these questions in English. 1. Give 3 details about the director of the film ‘También la lluvia’. (3) 2. How would you title this film for the English-speaking countries? (1) 3. The film is described as ‘una película dentro de una película’ (a film within a film) because the 2 main characters are a film producer and a film director who are making a film. What is their film about? (2) 4. What is happening in Bolivia at the time these two characters are shooting the film? (2) 5. The ‘film within a film’ compares two conflict situations. In the past the war was about _________, in the present context of the film the war is about ___________. (2) 6. How much was the budget for this film and when did it appear in cinemas? (2) The text for these questions is on the separate worksheet.

B ¿A qué hacen referencia estas cifras? 4.000 1 locations where the film was shot B 01/2011 2 budget for the film C 1967 3 year when the director was born D 300 4 the year of the ‘water war’ in Bolvia E 5.000000 5 date when this article was published F 2000 6 number of indigenous people who appeared in the film G 70 7 date when the film appeared on general release H 09/2010 8 total number of film extras

C ¿Qué papel tienen en la película estas personas, organizaciones y lugares? Luis Tosar 1 el actor que interpreta el papel de director B Iciar Bollain 2 la empresa cinematográfica que produce ‘También la lluvia’ C Cochabamba 3 la selva donde rodaron la película D Bechtel 4 el actor que interpreta el papel del productor E Chapare 5 el famoso explorador que descubrió Suramérica F Cristóbal Colón 6 la directora G Gael García Bernal 7 la compañía responsable de la guerra del agua H Morena 8 la ciudad donde rodaron la película D ¿Cuáles son las 3 palabras para ‘film’ que aparecen en el artículo? (3)