pastThe preterite describes actions that took place in the past. –edIn English the past tense verbs usually end in –ed. For example: walked, talked However, there are muchos irregulares in English!!
ENGLISH EXAMPLES WALKEDWALKED CLIMBEDCLIMBED LISTENEDLISTENED RANRAN SWAMSWAM WASWAS ATEATE
LOS VERBOS REGULARES -ar-er/-ir -é-í -aste-iste -ó-ió -amos-imos -asteis-isteis -aron-ieron
CHEESE AND CRACKERS!
Use this visual if it works for you!
¡No acentos en el queso!
Crackers and Cheese é amos í imos aste iste ó aron i ó ieron
CHEESE AND CRACKERS!
Crackers and Cheese é amos í imos aste iste ó aron i ó ieron
CHEESE AND CRACKERS!
-GAR/ -CAR / -ZAR YO FORM ONLY!!! g gué yo pagué c quéyo busqué z cé yo almorcé
AR and ER Verbs have… NO STEM CHANGE IN THE PRETERITE! PENSAR VOLVER pensévolví pensastevolviste Pensóvolvió pensamos volvimos pensasteis volvisteis pensaronvolvieron
IR STEM CHANGERS! But…The stem changes only in the 3 rd person singular (él, ella, Ud.) and plural (ellos, ellas, Uds.). And then…the stem change is only a one vowel change e i or o u
sentir sentí sentimos sentistesentisteis SINTIÓ SINTIERON dormir dormí dormimos dormistedormisteis DURMIÓ DURMIERON
Práctica: Página 38 act Pasarlo bien 2. Aprendí 3. Observé 4. Remó 5. Cocinamos 6. Nos quedamos 7. Descubrió 8. Se asustó 1.Pasarlo bien *2 verb rule! 2.Aprender 3.Observar 4.Remar 5.Cocinar 6.Quedarse 7.Descubrir 8.asustarse
Más práctica: Página 39 act. 8 En parejas… 1. Buscaste/ busqué 2. Sacaste / saqué 3. Llegaste/ llegué 4. Navegaste/ navegué 5. Utilizaste/ utilicé 6. Almorzaste/ almorcé 7. Organizaste/ organicé 8. Tocaste / toqué 9. Jugaste / jugué
Next Page in Packet 15
Page 15 – 16 in paquete EL PRETERITOIRREGULARES
LOS GEMELOS (twins) IR & SER fui fuimos fuistefuisteis fuefueron
¡NO ACENTOS!
LOS PARIENTES (relatives) DAR didimos distedisteis diodieron VER vivimos vistevisteis viovieron
¡NO ACENTOS!
CLOC verbs: Creer, Leer, Oír,Caer(se) It jumps around a bit on your note pages. Sorry…go through a few slides and it should clear up.
CLOC VERBS Creer Leer Oír Caer(se)
CREER creícreímos creístecreísteis creyócreyeron This goes in the box on page 15. Also--- All verbs ending with –uir, construir, incluir, etc.
p. 16 Más irregulares The “J” group: Traer (traj) Decir (dij) Conducir (conduj) *For all other groups the ellos/ellas/Uds. is – ieron. Put it under the slash mark. Followed by these preterite endings: eimos isteisteis o*eron
¡NO ACENTOS!
The “U” stem group: Poner (pus) Haber (hub) Saber (sup) Poder (pud) Followed by these preterite endings: eimos isteisteis oieron
¡NO ACENTOS!
The “UV stem group: Andar (anduv) estar (estuv) tener (tuv) Followed by these preterite endings: eimos isteisteis oieron
ESTAR ESTUVEESTUVIMOS ESTUVISTE ESTUVOESTUVIERON
¡NO ACENTOS!
The “I” group: hacer (hice, hiciste, *hizo) venir (vin) Querer (quis) Followed by these preterite endings: eimos isteisteis oieron
¡NO ACENTOS!
Just read through these activities. Práctica: P. 43 # 13 Javier fue a la tienda de deportes.. Lupita y Martín hicieron una excursión inolvidable. Todos dijeron que era hora de comer. Yo caminé al centro comercial. Tú trajiste la tarjeta de crédito. Nosotros tuvimos que sacar dinero del banco.
Práctica: P. 43 # 14 Respuestas posibles: Jaime se divirtió en el kayac. Ana y Marta consiguieron agua para todos. Ustedes durmieron en el saco de dormir. Silvia se vistió con botas.
iAhora ustedes saben el pretérito!