DÍA MUNDIAL DEL LIBRO 2005 WORLD BOOK DAY 2005 Journée mondiale du livre 2005 (UNESCO, 1995) Con ocasión del CCCLXXIX Aniversario del deceso de tres grandes.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La Vida A veces nos llenamos en nuestra mente de muchas cosas culturales, de muchos sueños, muchas ideas, trabajo (hasta salimos tarde de la oficina),
Advertisements

Journée mondiale du livre 2004 University of Toronto - Robarts Library
INCA GARCILASO DE LA VEGA ( )
DIA INTERNACIONAL DEL LIBRO Y DEL DERECHO DE AUTOR
SABER VS. CONOCER SABER: TO KNOW Yo se Tú sabes Él Ella sabe Ud. Nos. sabemos Vos. sabéis Ellos Ellas saben Uds.
YUST UROPE PROYECTO MULTILATERAL MULTILATERAL PROJECT Español English.
Pronombres de objetos directos … …dónde los ponemos y como los usamos.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved  In Spanish, as in English, the object of a preposition is the noun or pronoun that.
ICF Zurich Logo 1.
Español 1 Tema 7a Página 342. Cápitulo 7A Vocabulario.
Direct Object Pronouns Bill hit the ball. "Ball" receives the action of the verb "hit." Sherry reads the book. "Book" receives the action of the verb.
Gustar- To like (to please)
INCA GARCILASO BIOGRAFÍA. INCA GARCILASO BIOGRAFÍA.
COORDINACIÓN CRA CDS TÉCNICO
Práctica para las Construcciones Complejas. The boy whose dog I found is very happy. El niño cuyo perro yo encontré está muy feliz/contento/alegre.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved Negative words deny the existence of people and things or contradict statements, for.
ICF Zurich Logo. Series’ design Nicolas Legler Esther Fabricano.
1 2 Adverbios 3 comparativos 4 superlativos 5 demostrativos.
Tu Día Escolar Español 2 Tema 1 Página 40.
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved Spanish has two verbs that mean to know: saber and conocer. They cannot be used interchangeably.
¿Cómo se dice en español? (How do you say in Spanish?)
Using Gustar Avancemos Level 1. Help me fill in the grid with Spanish pronouns.. Yo Tú Él, Ella, Usted Nosotros/as Ellos, Ellas, Ustedes X.
Hernán Cortés. ( ) Left for Hispaniola in 1504, at age 18. Registered as a citizen and received an encomienda. In 1518, he went in an expedition.
Subject pronouns In order to use verbs, you will need to learn about subject pronouns. A subject pronoun replaces the name or title of a person or thing.
Guess who am I ? ¿Adivina quien soy ? ATTENTION SOME PICTURES CAN HURT.
 ¿Quieres BONUS en el Unit Examen #5?  0-10 pts. › Canciónes, arte, poemas, etc.
WILLIAM SHAKESPEARE William Shakespeare esta registrado el 26 de abril de 1564, aunque mucha gente cree que nació entre el 19 y el 25 del mismo mes y falleció.
Chapter 1 Empecemos Vocabulary 1.1.
¿Saber o Conocer?, esta es la cuestión…
Al Mundo Dios Amó Por Jaci Velasquez. Sinopsis John (Juan) 3:16, NVI: 16 Porque tanto amó Dios al mundo, que dio a su Hijo unigénito, para que todo el.
 Both saber and conocer mean “to know” but they have different uses. (like ser and estar)  Both verbs are irregular in the yo form but are regular in.
NEXT Vocabulario Conjugacion Países Personajes Históricos Mas Vocabulario Equipo 1 Equipo 2 Equipo 3.
+ Direct Object Pronouns By: Victoria Brooks. + The direct object in a sentence receives the action of the verb. Direct objects answer the question whom?
SPANISH 7 TH GRADE With Señorita Hall Classes #6-10 – September 2013 Capítulo 1: Lectura extra ● ¡Hola! Fill out the “what happened in the READING from.
First Grade Spanish High Frequency Words.
Saber/conocer (overview)  Saber: to know facts/info, HOW to DO something, to know about things/ideas  Conocer: to know people, know places WELL, know.
 The verb “to be” is the most widely used verb in English or Spanish!  It can be used to express the day, date, and origin. Es miércoles. Es el el trece.
ALC 63: Traducir Hoy es miércoles el 25 de marzo, 2015 I text on the phone every day. What do you do everyday? I play video games in my living room. Where.
Hola, me llamo Kayla Simpson, yo vivo en Nueva York. Me gusta jugar lacrosse, volibol, y bailar. Yo vivo con mi harmoano, madre y padre. Yo escuchar diferente.
SPANISH 8 TH GRADE With Señorita Hall Classes #1-5 – August- September 2013 Capítulo 1: Lectura 1 ● El cuento del gato Warm-Up In your carpeta fill out.
The Future Tense -original PowerPoint created by Mrs. Shirley of North Intermediate High School in Broken Arrow, OK.
 The Spanish Present Tense is generally used, as in English, to describe actions that are happening right now. I eat – Como However, it is also used.
I Can Use My Words Scripted Story Tips For tips and guidelines about “Scripted Stories”, please begin by reading “Scripted Stories for Social Situations.
Saber vs Conocer These two verbs are "saber" and "conocer."
Most commonly used is QUE Means that, which, who NEVER omitted in Spanish!
decir  (yo) digo tener  (yo) tengo venir  (yo) vengo
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
El Quijote Literatura famosa. Fun Fact! It is claimed that El Quijote is the most widely read book in the world with the exception of the Bible. Has anyone.
Gustar “to like” By Arianna and Sarah. Gustar- To like (to please) Me gusta (I like) Te gusta (you like) Singular Nos gusta (we like) Me gustan (I like)
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved The verbs tener (to have) and venir (to come) are among the most frequently used in Spanish.
Saber vs. Conocer “To Know”. Saber = to know Yo - sé I know Nos. – sabemos We know Tú – sabes You know Vos. – sabéis Y’all know Él, ella, Ud. – sabe He.
Haga Ahora Answer the following questions in Spanish. 1.¿Cómo se llama tu mamá? 2.¿De dónde es tu amigo? 3.¿Cuántos años tienes? 4.¿Cómo se llama tu artista.
Las palabras interrogativas ¿?. Tag questions Igual que en inglés, es una afirmación seguida por (followed by) una pregunta para confirmar. Vives en una.
IOP’s and DOP’s LE or LO??. Corrigan los errores: 1.Yo envio flores a mi madre. 2.El ventero ayudo Don Quijote. 3.Yo compro aretes para mi prima. 4.Yo.
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
Español 1 Tema 6A Página 294. Cápitulo 6A Vocabulario.
Saber vs. Conocer To Know Saber vs. Conocer In Spanish, there are two verbs that express the idea "to know." These two verbs are "saber" and "conocer."
El Objeto Directo Direct Object Pronoun Sra. Altamirano.
Verbs like Gustar Notes/ Examples.
¿Qué película has visto? Español 2 Ch 6B. Cápitulo 6B Vocabulario.
MY HOMETOWN My village is very small and quaint. It is called Cerro Sombrero. In this community we all know. I have beautiful and at the same time sad.
1.1-1  You will now learn the imperfect, which describes past activities in a different way.
Lunes, 5/10/15  What is the purpose of a subject pronoun?  Give at least one example of a subject pronoun in English.
Time Expressions with "hacer". Hace + time + que The verb "hacer" can be used in a number of ways to indicate the length of time an action has been taking.
100 Book Challenge Desafío de leer 100 libros. Cada niño tendrán: Una bolsa de libros Una carpeta 2 libros para leer cada noche Un informe de lectura.
Question Words ¿Cómo estás? How are you? ¿De dónde eres? Where are you from? ¿Quién eres? Who are you? We are already familiar with several words used.
Calentamiento Hoy es lunes, el 9 de enero
First Grade Dual High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

DÍA MUNDIAL DEL LIBRO 2005 WORLD BOOK DAY 2005 Journée mondiale du livre 2005 (UNESCO, 1995) Con ocasión del CCCLXXIX Aniversario del deceso de tres grandes autores de la Literatura Universal HOMENAJE DE LECTURA Presentado por el Instituto de Arte para Niños, con el auspicio del Consulado General de España, la gentil colaboración del Consulado General de Perú y la Asociación de las Naciones Unidas en Canadá, Oficina de Toronto (UNACTO). Viernes, 22 de abril de 2005, a las 19:00 horas University of Toronto - Innis Town Hall 2 Sussex Street Resolution of the TWENTY-EIGHTH SESSION OF THE GENERAL CONFERENCE OF UNESCO, (Paris, 25 October-16 November 1995): Proclamation of 23 April « WORLD BOOK and COPYRIGHT DAY » Considering that historically books have been the most powerful factor in the dissemination of knowledge and the most effective means of preserving it, Considering consequently that all moves to promote their dissemination will serve not only greatly to enlighten all those who have access to them, but also to develop fuller collective awareness of cultural traditions throughout the world and to inspire behavior based on understanding, tolerance and dialogue, Considering that one of the potentially most effective ways to promote and to disseminate books - as shown by the experience of several UNESCO Member States - is the establishment of a 'Book Day' and the organization of events such as book fairs and exhibitions on the same day, Noting furthermore that this idea has not yet been adopted at international level, Adopts the above-mentioned idea and proclaims 23 April of every year 'World Book and Copyright Day', as it was on that date in 1616 that Miguel de Cervantes, William Shakespeare and Inca Garcilaso de la Vega died. Mensaje del Director General de la UNESCO con ocasión del «Día Mundial del Libro» 23 de abril de 2005 « El libro es, en efecto, el signo de un universo que renace econ ó micamente gracias a la vasta cadena de actividades y profesiones generadoras de ingresos a la que da origen. El derecho de autor, que protege la explotaci ó n l í cita de los frutos del ingenio humano, es tambi é n un elemento fundamental en este contexto. El libro, m á s all á de su importancia sectorial, constituye una herramienta de aprendizaje, intercambio y actualizaci ó n de conocimientos, indispensable para ejercer cualquier oficio en cualquier sector, desde la producci ó n hasta el comercio o los servicios, y por tal raz ó n es un ingrediente b á sico de la vida econ ó mica e industrial de un pa í s. » Koïchiro Matsuura AGRADECIMIENTOS A cada uno de los participantes en el Homenaje de Lectura, Prof. Enriqueta Zaffra, Stephen Rupp y John Reibetanz, Jill Levenson y el Dr. Carlos Mestanza.. Mi gratitud a Eva Oré, Fiorella Laca Chávez, Carlos García Reategui; y a todas aquellas personas que quedan en el anonimato. ¡Muchas Gracias! Thank You! Merci !

PROGRAMA * PROGRAMME HOMENAJE DE LECTURA en el IV CENTENARIO de la Primera Parte del INGENIOSO HIDALGO DON QUIJOTE DE LA MANCHA y LA FLORIDA DEL YNCA, Garcilaso Inca de la Vega ( ) Bienvenida y Apertura del HOMENAJE Mensaje del se ñ or Director de la UNESCO, Par í s, Francia Teresa Chávez Suárez, Directora, Instituto de Arte para Niños I. HOMENAJE a GARCILASO INCA DE LA VEGA Lectura: La Florida del Ynca - Cuatrocientos Años de su Primera Publicación, Lisbon: Pedro Crasbeeck, 1605 Teresa Chávez Suárez, UNACTO Diversidad Cultural, Directora II. HOMAGE TO WILLIAM SHAKESPEARE Readings from his book, Near Relations, McClelland & Stewart, Introduced by Prof. Jill Levenson, FRSC Stratford-upon-Avon, 1995 Telling Stories Salvador’s Table Talk John Reibetanz University of Toronto, English Department. Shakespeare Scholar and Poet. III. HOMENAJE a D. MIGUEL DE CERVANTES SAAVEDRA Escritura y Lectura Femenina en la Primera Parte del Quijote Enriqueta Zafra Universidad de Trent, Departamento de Español Cervantes y La Literatura Popular de su Tiempo Stephen Rupp Universidad de Toronto, Director del Departamento de Español y Portugués EL QUIJOTE, Tomo I. Miguel de Cervantes Saavedra Director: Miguel Gutierrez Aragón Guión: Camilo José Cela Música interpretada por la Orquesta Sinfónica de Madrid Video, Tranco I - METROVIDEO ESPAÑOLA S.L. © RTVE, MCMXCI Agradecimientos Teresa Chávez Suárez, Directora, CAI, Iae, IAN. Palabras de Clausura al Homenaje Dr. Alberto Mestanza, Presidente, Consejo de Consulta del Consulado General de Perú en Toronto ¡ FELIZ LECTURA! HAPPY READING! JOYEUSE LECTURE ! El Inca Garcilaso de la Vega, varón insigne, digno de perpetua memoria. Ilustre en sangre. Perito en letras. Valiente en armas. Hijo de Garcilaso de la Vega. De las Casas de los duques de Feria e Infantado y de Elisabeth Palla, hermana de Huayna Capac, último Emperador de las Indias. Comentó La Florida. Tradujo a León Hebreo y compuso los Comentarios Reales. Vivió en Córdoba con mucha religión. Murió ejemplar: dotó esta capilla. Enterróse en ella. Vinculó sus bienes al sufragio de las ánimas del purgatorio. Son patronos perpetuos los señores deán y Cabildo de esta santa iglesia. Falleció a 22 de abril de MDCXVI. Placa grabada por sus albaceas Capilla de las ánimas, Catedral de Córdoba España, 22 de abril de Good friend for Jesus sake forbear To dig the dust enclosed here! Blest be the man that spares these stones, And curst be he that moves my bones. William Shakespeare’s curse Stratford-upon-Avon April 23rd, Yo no quiero encarecerte el servicio que te hago de darte a conocer tan noble y tan honrado caballero:pro quiero que m agradezcasel conocimiento que tendrásdel famoso Sancho Panza, su escudero, en quien, ami parecer, tedoy cifradas todas las gracias escuderiles que en la catervade los libros vanos de caballerías están esparcidas. Y con esto, Dios te dé salud, y a mi no me olvide. - Vale Prólogo a la Primera Parte Don Quijot de la Mancha, Editado por Juan de la Cuesta. Madrid, 1605 “