In Latin American Literature

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Realismo mágico.
Advertisements

LAS PALABRAS INTEROGATIVAS
Capítulo 1: Nuestro Mundo
Talking about weather Discussing the weather is a very human thing to do, and every language has its own way of doing it. If you think about it, the weather.
La novela latinoamericana
CLASE DE LENGUA CASTELLANA
¡Vamos de excursión! Al zoológico del Bronx..
Narrativa hispanoamericana del siglo XX
El reino de este mundo por Alejo Carpentier (1949)
Mujeres en la literatura latinoamericana Miguel López
REQUISITOS PARA LA GRADUATION DE LAS HIGH SCHOOLS DE ALLIANCE Alliance High School Graduation Requirements.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta … Carlos estudia en la biblioteca. s vo Forming YES and NO questions is easy. In Spanish, reverse the.
VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Listening activities The basics.
LA NARRATIVA LATINOAMERICANA DEL SIGLO XX
NOVELA HISPANOAMERICANA DEL SIGLO XX.
Comenius – Project: Train for Europe Language CEIP San Juan Bautista. Madrid (Spain)
Diego Rivera By: Abby, Olivia, Andrew, Matsen, Katie.
Magical Realism. -Within the context of the Boom, Magical Realism became the best known style associated with the ‘literary explosion’ of the 60’s and.
Banderas de América Central (Colores y Figuras)
Introducción a la literatura hispánica.
En la granja.
Hide and Seek on the Farm
GRADING AND GRADES No “curve” for this course Comparable distributions across TAs Two-part appeal process: – Confer with your TA – Confer with PHS (with.
La literatura del siglo XX
Realismo Mágico El Realismo Mágico es una de las tendencias mas originales de la narrativa hispanoamericana del siglo XX y que supera al realismo del siglo.
Narrativa latinoamericana S.XX Cuarto Medio Profesora: Pamela Baeza
1B. ¿Cómo es? ¿Cómo eres? El o la Palabras pequeñas El Caribe
Warm-up How are you going to present today? Please review or ask a classmate sitting beside you how you make an A on presentation.
ALC 94 Jueves el 10 de febrero. Objetivo I can use my notes to understand and talk about a family tree in the text book.
Quasimodo: (son las doce)
DEFINITION OF A ELLIPSE STANDARD FORMULAS FOR ELLIPSES
Hispanic Heritage Month 2014 Español 2 Honores. After completing this unit I will be able to… 1.Explain the history of Hispanic Heritage Month. 2.Explain.
La novela y el cuento hispanoamericano
El Boom Juan Carlos Onetti Augusto Roa Bastos
Miranda-Travel Agent Tabo-Finacial Advisor Julia-Resource Advisor Lilia-Graphic Designer.
How to use the Jeopardy Template Copy the presentation to your hard drive. Open up the game board slide, determine the category of questions you want.
Propósito 68:Vamos a pasear por el mundo hispano
EL BOOM LATINOAMERICANO
By: Meghan Stephany.  Julio nació el 23 de septiembre de 1943 en Madrid, España.  His birth name was Julio José Iglesias de la Cueva.  He sold over.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Septiembre 15 – Octubre 15 BY: LakeishaVassell Hispanic Heritage Month begins on September 15, the anniversary of Independence for 5 Latin American countries:
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Miami, Florida. Los Básicos  Población:  2,363,600  Economía:  Turismo  Comercio Internacional  Finanzas internacionales  Ropa ligera  Lenguajes.
Sub plans October 24th. Preguntas esenciales: ¿Por qué los países centro americanos han tenido tanta inestabilidad? ¿Qué cosas tienen en común los países.
Irregular Preterite Ir, Ser, Dar, Ver, Hacer. Irregular Preterite Verbs: ir, ser In the preterite, the forms of ser are the same as the forms of ir. The.
Spanish I 1B Day 30.
El Boom Latinoamericano
FELIPE CARLOS DOMÍNGUEZ ARRIETA.
Expresiones Lección 1 Presentaciones con el verbo “llamarse”
II SEMINARIO DE LITERATURA. II SEMINARIO DE LITERATURA.
REALITY CHECK: THE MIDTERM Grade Distribution: A 7 A % B+ 8 B18 B % C 3
Objetivo: to create a dialog in Spanish and prepare for our test. Hagan Ahora: 1)Activity 23 in the workbook packet. 2)Look at your notes, handouts, quizzes.
Hacer Ahora. Usa saber o conocer para completar las oraciones.
American Folk Art. What is folk art? Folk art does not follow academic art or any type of training, it has no set technique or theme It might be something.
Learning Target: I will be able to determine the Difference between different ecosystems around the world.
By: Andrew Karman.  Simón Bolívar was in Caracas, Venezuela, on July 24,  Cuando tenía tres años su padre murió y cuando tenía nueve años murió.
Características generales
¿New media? Lev Manovich It is responsible for one of the works of reference for the interpretation of the new media. “The language of new media (2001)”
Excedente económico. Another handy statistic for summarizing the connection between parents’ and children’s income is the Intergenerational.
La novela y el cuento hispanoamericanos
El “BOOM de la Literatura Hispanoamericana”
LA NOVELA Y EL CUENTO HISPANOAMERICANO DE LA 2ª MITAD DEL XX TEMA 11 PAU.
Do you “Really” Believe in Magic? An Introduction to Magical Realism.
Los Pronombres relativos Relative pronouns. Relative pronouns are words that:  Connect ideas within one sentence  Most frequently refer back to a noun.
El BOOM de la Literatura Latinoamericana
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN
Calentamiento Hoy es lunes, el 9 de enero
Contexto histórico y su influencia en el boom.. El inicio del boom  En 1962 coincidieron ocho libros clave. Fue el inicio del llamado “boom’ latinoamericano.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

In Latin American Literature The “Boom” In Latin American Literature

Literary Movement During 1960s and 1970s Latin American authors began to gain international attention at a rapid pace Considered beginning of modern Latin American literature Appealed especially to university students around world

According to Carlos Fuentes, "the so-called boom, in reality, is the result of a literature that has at least four centuries of existence and that felt an urgency in a definitive moment of our history to update and and to give order to the many lessons of the past.“

Influences Precursors: Jorge Luís Borges and Juan Rulfo Surrealism, Vanguardismo, Modernismo European and American literature after WWI and WWII James Joyce Jean Paul Sartre Virginia Woolf French New Novel William Faulkner Cuban Revolution

Major Authors Mario Vargas Llosa Carlos Fuentes Julio Cortázar La cuidad y los perros (1962) Carlos Fuentes La muerte de Artemio Cruz (1962) Julio Cortázar Rayuela (1963) Gabriel García Márquez Cien años de soledad (1967) Guillermo Cabrera Infante Tres Tristes Tigres (1967) Severo Sarduy De donde son los cantantes (1967) José Donoso El obsceno pájaro de la noche (1970)

Characteristics Hard to define but common traits include: Break away from traditional literary devices Realism, picturesque, criollismo Focus on Latin America  history, culture, economic, and socio-political Innovate and experimental Magical realism/fantastic Existentialism Psychology Universal themes Language

Latin America’s New Novel Does not have a definite definition Cause an effect is substituted for multiple perspectives and intersecting plots, which makes the narrative seem fragmented Magical realism Literary creation Universal themes

New Novel continued Incorporate discussion about mass culture and mass consumption of information Play with words Reader creates and deciphers the text Anti-hero Social criticism Urban

Bibliography Donoso, José. Historia personal del Boom. Barcelona: Anagrama, 1972. Friedman, Edward H., L.Teresa Valdivieso, and Carmelo Virgillo, eds. Aproximaciones al estudio de la literatura hispánica. 5th ed. New York: McGraw-Hill, 2004. Ocasio, José. Literature of Latin America. Westport: Greenwood, 2004. Sklodowska, Elizbieta. “El Boom y la Nueva Novela.” Huellas de las literaturas hispanoamericanas. Ed. Ann Marie McCarthy. 2nd ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2002. 508-513.