Econ. Juan Daniel Morocho Ruiz

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
12.5 Completing the Square Goal: Solve a quadratic equation by completing the square.
Advertisements

Métodos Matemáticos I.
Control en cascada.
Espacios de dimensión infinita
El Curso Interactivo de Física en Internet
KIND OF FRACTIONS. PROPER FRACTIONS Mixed Fractions or Improper Fractions.
DOS TIPOS DE PROBLEMAS Maths NFC. PROBLEMA 1 Una caja de medicamentos cuesta 5.25€. Si llevo 20 € y compro dos cajas, ¿Cuál es la vuelta?
Past participles used as adjectives
Dipolo Infinitesimal Sandra Cruz-Pol, Ph. D. INEL 5305 ECE UPRM Mayagüez, PR.
Los verbos regulares – ar What is an infinitive? An infinitive in both Spanish and English is the base form of the verb. In English, the infinitive.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Contaduría Tema: Like, love, hate L.E.L.I. Paulina Trujillo Castillo.
Sistema de Contabilidad Económica y Ambiental del Agua: La experiencia de México y su vinculación con el Sistema de Cuentas Económicas y Ecológicas de.
The present tense of –ar, -er, and –ir verbs that have stem changes Lección 4.
Spanish –er and –ir verbs. Verbs in General English and Spanish both conjugate verbs. They can be organized as 1rst, 2 nd, and 3 rd person. If you need.
Introducción a Mathematica. Datos del Curso Duración: 30 horas Fechas: del 14 de junio al 2 de julio Horario: de 10:00 a 12:00 horas Requisitos: Conocimientos.
1 Solving Systems of Equations and Inequalities that Involve Conics PROBLEM 4 PROBLEM 1 Standard 4, 9, 16, 17 PROBLEM 3 PROBLEM 2 PROBLEM 5 END SHOW PROBLEM.
1 Can Quadratic Techniques Solve Polynomial Equations? PROBLEM 1 Standards PROBLEM 3 PROBLEM 2 PRESENTATION CREATED BY SIMON PEREZ. All rights reserved.
The Normal Distribution To calculate the probability of a Normal distribution between a and b:
La transformada de Laplace
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
How to Conjugate Regular –AR Verbs in the Present Tense.
BANCO DE LA CIUDAD DE BUENOS AIRES Federico Sturzenegger President Banco Ciudad de Buenos Aires Ernesto Talvi Executive Director CERES Unveiling monetary.
HYPERBOLAS Standard 4, 9, 16, 17 DEFINITION OF A HYPERBOLA
Write the letter of the correct definition or sentence next to the word below. 1.________ Algebraic Expression 2.________ Equation 3.________ Exponent.
DEFINITION OF A ELLIPSE STANDARD FORMULAS FOR ELLIPSES
1.Principios de variable compleja 2.Análisis de Fourier 3.Ecuaciones diferenciales ordinarias de segundo orden.
Desarrolla en serie de Fourier:. Desarrolla en serie de Fourier:
1 SOLVING RATIONAL EQUATIONS SIMPLIFYING RATIONAL EXPRESSIONS Standards 4, 7, 15, 25 ADDING RATIONAL EXPRESSIONS PROBLEM 1 RATIONAL EXPRESSIONS PROBLEM.
Métodos Matemáticos I.
Nombre de equipo: abaddon Camilo ramos rojas Grupo :6 Pista # 2 Traductor y motor de búsqueda : google Miércoles 1 de septiembre 2010 Pagina de respuesta.
Horarios. After writing down the agenda in your notebook, look at the sample schedule below and answer the questions about it. 1. What does Juan have.
Indirect Object Pronouns
Objectives By the end of class you will be able to … [8] Identify classes, subjects and school vocabulary.
En la Ventana. This screen is now a window!!! (a Ventana) How do you feel when you look out the “window”?
Introducción a los Números Complejos
¿Qué hora es? The third-person singular of ser is used with one o’clock since it is just one hour (hora) Es la una. The singular.
Métodos Matemáticos I.
Maxima - Introducción – Isidro González Caballero ( Introducción a la Física Computacional Curso 2010.
I.Ecuaciones diferenciales de primer orden 1.Teoría básica y métodos de solución. 2.Breviario de aplicaciones físicas. II.Ecuaciones diferenciales de.
Find My Rule Limpio a mi hijo.Limpio la cocina. Ayudamos a Mónica.Ayudamos para la fiesta. ¿Hablas a nosotros?¿Hablas la verdad? Ella enseña a los estudiantes.
Most commonly used is QUE Means that, which, who NEVER omitted in Spanish!
Questions in Spanish.
1 Applied biostatistics Francisco Javier Barón López Dpto. Medicina Preventiva Universidad de Málaga – España
Development of a Maple Macro Package Suitable for Drawing TeX-Pictures Masayoshi SEKIGUCHI, Satoshi YAMASHITA, & Setsuo TAKATO Kisarazu.
Para hacer ahora Make a list of school related vocabulary that you already know in Spanish. Be as detailed and thorough as possible.
El presente indicativo ESPAÑOL 1. A. What is the present tense? It is when the action of a verb occurs at the moment. Verbs can be divided into two categories:
ECUACIONES LINEALES Área Académica: Licenciatura en Ingeniería Industrial Profesor(a): Ing. Luis Gerardo Fernández Aguilar Periodo: JULIO-DICIEMBRE 2015.
Preparacion Hoy es viernes el 4 de diciembre. Today is Friday, December 4. DO NOW: In preparation for some exercises in class do the following with the.
Double Object Pronouns What happens when we have both direct and indirect object pronouns in the same sentence? What goes where? Information for this lesson.
Área Académica: Ingeniería Industrial Profesor(a): I.C.M. Montiel Hernández Justo Fabian Periodo: Julio – Diciembre 2015 SISTEMAS DE ECUACIONES. Método.
Los pronombres relativos que y quien El subjuntivo en cláusulas adjetivales: con antecedentes indefinidos o que no existen.
INVESTIGACION APLICADA INVESTIGACION APLICADA. JOSE LUIS IBAVE GONZALEZ investigación IDEA TODA investigación inicia con una IDEA ideaPensamiento Crítico.
Solución de Ecuaciones Diferenciales Ordinarias con MATLAB
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Conversaciones introductorias. Lengua extranjera. L.E.L.I.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Logros y experiencias. Lengua extranjera. L.E.L.I. Paulina.
Haz ahora el 27 de octubre de 2015 Complete each sentence with the correct form of ser and estar: 1.Mi cuarto ________ al lado de la sala. 2.Manuel y Fernando.
EQUILIBRIUM OF A PARTICLE IN 2-D Today’s Objectives: Students will be able to : a) Draw a free body diagram (FBD), and, b) Apply equations of equilibrium.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1
Double Object Pronouns
Los pronombres relativos que y quien
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Los números.
Los pronombres relativos que y quien
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Antes de empezar In English, write 5 things you would like to do when you finish High School. 1) 2) 3) 4) 5)
Answer in Word form, then re-write the equation in Numerical Form.
Spanish I Chapter 1 Gramática 1-2 Page 24
-ER & -IR Verbs As we saw in the previous presentation, there are three conjugations of verbs in Spanish: –AR, –ER, and –IR. -ER and –IR verbs are often.
Transcripción de la presentación:

Econ. Juan Daniel Morocho Ruiz Maxima for Economics Econ. Juan Daniel Morocho Ruiz

MOTIVATION Si la enseñanza de la matemática que reciba el estudiante es vaga, abstracta y descontextualizada, jamás se apropiará del conocimiento y tendrá problemas para concretar y resolver las situaciones que se le presenten. Por lo cual teniendo clara la poca contextualización que se hace del conocimiento matemático en las actuales aulas de clase, es necesario comenzar a demostrarle tanto a algunos docentes como al estudiante en qué puede usar la matemática que conoce y más aún, por qué debe seguirla estudiando (Moncada, 2002). Las personas administran su dinero y su vida en general, la presente clase “Maxima for Economics” persigue básicamente demostrar la aplicación de la matemática y el cálculo matemático en los aspectos y contenidos económicos, ya que son de uso cotidiano, además de concientizar al estudiante de la utilización de la matemática en la vida.

OBJECTIVES GENERAL OBJECTIVE Dar a conocer la utilización y aplicación del Software Maxima en problemas relativos a Economía. SPECIFIC OBJECTIVES Presentar al estudiante la aplicabilidad de la matemática a la realidad. Presentar de manera más ilustrativa y demostrativa la aplicabilidad de la matemática en el área de la Economía.

WHAT IS MAXIMA? Maxima es un sistema para la manipulación de expresiones simbólicas y numéricas, incluyendo diferenciación, integración, expansión en series de Taylor, transformadas de Laplace, ecuaciones diferenciales ordinarias, sistemas de ecuaciones lineales, y vectores, matrices y tensores. Maxima produce resultados con alta precisión usando fracciones exáctas y representaciones con aritmética de coma flotante arbitraria. Adicionalmente puede graficar funciones y datos en dos y tres dimensiones. Maxima es un descendiente de Macsyma, el legendario sistema de álgebra computacional desarrollado a finales de 1960 en el instituto tecnológico de Massachusetts (MIT). Este es el único sistema basado en el esfuerzo voluntario y con una comunidad de usuarios activa, gracias a la naturaleza del open source. Macsyma fue revolucionario es sus días y muchos sistemas posteriores, tales como Maple y Mathematica, estuvieron inspirados en él. http://maxima.sourceforge.net/es/

CONTENT LINEAR ALGEBRA Matrices Operations with Matrices DERIVATIVE INTEGRATION DIFFERENTIAL EQUATIONS ECONOMIC APPLICATIONS Macroeconomic Models Solution Profit Maximization Logistic Model CONCLUSIONS

Linear Algebra Matrices Operations on Matrices

Derivatives and Total Differentials Integration

Ordinary Differential Equations (ODE) Distinct real roots A double real root Complex Roots

ECONOMIC APPLICATIONS Macroeconomic Models Solution Linear Equations

Cramer's Rule

Example 1 Macroeconomic Model Solve the following system to find the equilibrium values​​:

Matricial Form

Solution

Profit Maximization Example 2 Monopoly

Profit Maximization-Monopoly

Profit Maximization-Monopoly

Profit Maximization Example 3 Multiproduct Firm

Profit Maximization-Multiproduct Firm

Profit Maximization

Profit Maximization-Multiproduct Firm

Ordinary Differential Equations (ODE)

Logistic Model Example 3 Logistic Growth Model or the Verhulst. This includes the idea that the larger the population, P, lower growth rate, which can be expressed with an equation: where a = 0 and b> 0. We can rewrite the above equation as and solve directly integrating both sides. The integral on the left side of the equation is solved by the method of partial fractions as follows:

Examples We can now see what happens when t → ∞ for different values ​​of the parameters. It is easy to calculate that, Logistic growth.

CONCLUSION El uso de los paquetes informáticos en economía facilita los cálculos matemáticos permite y enriquecer la capacidad de análisis a través de los distintos casos y aplicaciones económicas que se encuentran escritas en los libros de texto y que viven los agentes económicos en el día a día.

BIBLIOGRAPHY Moncada Araque, K. (2002). Aplicación de la matemática a la economía. Universidad de los Andes del Tachira. Departamento de Pedagogía.

Additional Examples

Additional Examples

Additional Examples

Additional Examples Linsolve

Additional Examples Supply and Demand Model

Additional Examples

Additional Examples

Additional Examples