Cine de los 80. Almodóvar Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón (1980) Autoproducida Estética punk Transgresión Creará culto Actrices: Carmen Maura,

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El cine de Pedro Almodóvar
Advertisements

Types of films Opinions.
Every time I paint it serves a purpose to bring about pride in our Mexican American culture. --Carmen Lomas Garza.
Hace y hacía Hace tres meses que vivo aquí.
YUST UROPE PROYECTO MULTILATERAL MULTILATERAL PROJECT Español English.
ESPAÑOL II SESIÓN 11.
SPAN 3160 Introducción a la literatura hispánica..
 Directed by Ken Loach, 109 minutes  English, Spanish & Catalan  European Film Award for Best European Film The film narrates the story of David Carr,
Alexa Bermudez y Jay Ketkar
TITLE: Good morning, princess
Spanish 4/4 Honors. Háganlo ahora Form the past participle (ado, ido). Remember, there are irregular past participles too. 1. Hablar 2. Tener 3. Escribir.
Cumpleaños de Eugenio Maria de Hostos
Vocabulario de Sociales Buenos ciudadanos Tercer grado.
Carmen Maura. Nació en 15 de Septiembre 1945 Nació en 15 de Septiembre 1945 Trabajó en una galería de arte y en unos varios clubes nocturnos. Trabajó.
Vamos a hablar......de las películas. You are going to have a conversation with your teacher about the cinema. What could the teacher ask you?
Rafael Alberti ( ). Poeta español que pertenece a la llamada “Generación del 27”. Spanish poet in the so called “27 Generation”.
La obra de Pedro Almodóvar
Un dia en Madrid. Fueron a Madrid Verónica y sus amigos fueron a España. Vieron una película en el cine, visitaron un museo de arte, y asistieron el teatro.
The verb “ser” To be.
El lenguage cinematográfico Códigos de significación.
Captulo I Espanol I. Articles In English, we always use “the”, “a” or “an” when we are talking about something. “the boy”, “a boy”, “an apple” …you get.
El uso del artículo como sustantivo
¿Saber o Conocer?, esta es la cuestión…
El Boom Juan Carlos Onetti Augusto Roa Bastos
In Latin American Literature
El Condicional. Objetivos  Demostrar la comprensión del condicional.  ¿Cuando usamos el condicional?  ¿Cómo conjugamos verbos regulares en el condicional?
Los tiempos perfectos Tarea por escrito. Diálogo I (Use tú = you) Juan: Have you already done the homework for Spanish class? -¿Ya___________________la.
Estructura 3.1 Adjetivos descriptivos (página 70-74)
Tener que…  Since we already know that the Spanish word “to have” is………..
What’s it about?. ¿De qué se trata? What’s it about?
Imagen de una España moderna a través del discurso artístico post- Franco Yarileidy León Suarez Tutor: Donaldo Urioste Spring 2013.
First Grade Spanish High Frequency Words.
Saber/conocer (overview)  Saber: to know facts/info, HOW to DO something, to know about things/ideas  Conocer: to know people, know places WELL, know.
Journal What do you know about corruption? Is it a positive or negative thing for the government members? What about the people of the country? Can you.
HACER In Time Expressions.
Español I Subjects and Verbs. *Subjects and Verbs* In English, sentences have a and a. subject verb.
LOS NIÑOS DE LA CALLE - SU HISTORIA En todo el mundo hay más de 30 millones de niños y niñas de la calle. Estos niños de la calle son los miembros más.
By: Aaryn Griggs. Biography Enrique Miguel Preslyer Iglesias was born May 8 th 1975 in Madrid, Spain. He was born to parents Julio and Isabel Iglesias.
Pablo Picasso A Spanish artist. His personality Se llamo Pablo Picasso El Chico es serio El Chico es moreno El Chico es alto El Chico es feo.
The Verbs saber and conocer (Los verbos saber y conocer) The “to know” verbs.
Saber vs Conocer These two verbs are "saber" and "conocer."
The Imperfect Tense Knowing When to Use the Imperfect.
Hacer with expressions of time When you are talking about how long something has been happening or how long ago it happened, you will use the verb hacer.
Most commonly used is QUE Means that, which, who NEVER omitted in Spanish!
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
CURRENCY. What is Currency? Currency is the money the government and the people use within a given country Every country has their own type of currency.
¿Cómo son tus asignaturas? A* Aburrido/a Divertido/a dificil fácil importante útil Bueno /a interesante.
L AS EXPRESIONES DE HACE CON EL TIEMPO Español II.
Las preposiciones Prepositions of place.
MY WAY Frank Sinatra MARILYNMONROEMARILYNMONROE Ligue o som.
Mi ciudad Goles: To compare how a town used to be with how it is now. To recap places in town and directions.
Agatha Ruiz de la Prada. María Camila Corredor. Lorenna C. Lehmann O.
CONDITIONAL PERFECT TENSE CONJUGACION
Beatrice Visconti. Informaciones generales Nombre: Penélope Cruz Sánchez Tipo de artista: es una actriz española dedicada a papeles de cine. Puntos positivos:
1 SURVIVAL SPANISH FOR TRAVELERS Lesson 2 ☞ Hi again! In this lesson we are going to learn different ways of greeting and farewell, as well as how to become.
Bo and Sarli: Beyond the Nation Dr. Victoria Ruétalo, University of Alberta.
Hazlo Ahora Answer the questions about the following paragraph: Me llamo Ixchel. Hace tres años, soy un jugador del equipo de voleibol. Yo soy un buen.
ESPAÑOL 1 8 de febrero de LA CAMPANA  ¿Cómo es tu mejor amigo?  Escribe 5-7 frases completas de tu amigo. La participación #1.
ESPAÑOL 1 Lesson 50 5 y 8 de febrero de LA CAMPANA  ¿Cómo es tu mejor amigo?  Escribe 5-7 frases completas de tu amigo. La participación #1.
ÁREA ACADÉMICA: ESPAÑOL I TEMA: CONOCIMIENTOS BÁSICOS DE LEER, LECTURA Y ESTRATEGIAS DE LECTURA ÚTILES PARA EL DESARROLLO DE COMPETENCIAS LINGÜÍSTICAS.
  Jugó=he/she played  Use the preterite tense for past actions that are viewed as over and are not being connected to the present. ¿Te acuerdas?
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
Saber vs. Conocer To Know. Saber vs. Conocer In Spanish, there are two verbs that express the idea "to know." These two verbs are "saber" and "conocer."
Tener and Tener Idioms. Tener = to have Yo tengo Nosotros,-as tenemos Tú tienes Vosotros,-as tenéis El Ellos Ella tiene Ellas tienen Ud. Uds.
Time Expression with Hacer p. 58 Tema 1B. Time Expression with Hacer Use hacer to describe an action that began in the past and has continued into the.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
THE CINEMA OF SPAIN 6. Transition and democracy
Transcripción de la presentación:

Cine de los 80

Almodóvar Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón (1980) Autoproducida Estética punk Transgresión Creará culto Actrices: Carmen Maura, Alaska – el papel de las mujeres

Especial tratamiento del pasado “The attention of filmmakers is fixed on the past, the post-war, but these are ghosts which half the country doesn’t share (…) in the 50s and 60s Spain experienced a kind of neo-realism which was far less sentimental tan the Italian Brand and far more ferocious and amusing. I’m talking about the films of Fernán Gómez (La vida por delante, El mundo sigue) and El cochecito and El pisito. It is a pity that the line has not been continued.” Pedro Almodóvar 1983

El cine con el PSOE: Contextos político- culturales Cine de calidad Promoción del cine español en el exterior Promoción interior y exterior de Nuevos valores Personajes u obras marginados u olvidados

Mujeres al borde de un ataque de Nervios (Pedro Almodóvar 1988) Gran éxito de taquilla Muestra modernidad La comunicación/ incomunicación en la era de las tecnologías La libertad sexual El contexto internacional Mujeres fuertes Relacionado con la creación de una identidad Reconocimiento internacional del cine español Candidata a los Oscar, Bafta y globo de oro

Mujeres al borde de un ataque de nervios Esquemas de colores temáticos y de contrastes exagerados Ángulos dramáticos Asociación de sexo y muerte Personajes femeninos que resuelven el conflicto Cineastas/ escritores: temas persistentes, películas dentro de películas Lo kistch: redefinición del imaginario español

Adaptación de clásicos ‘the screen adaptation of great works of literature served as a vehicle for the legitimization of the newly formed democratic nation. The literary works chosen for adaptation were also tied to the politics of the Socialists in power; (Pavlovic et al 2009: 156)

La ley Miró de 1983 (Triana Toribio 2003: ) ‘a good film had to function as an international calling card […] constructed in terms that could travel [and] be successfully distributed in Europe’ (113) [but also] appeal to different audiences within the nation and become nation-building narratives [concentrating on ] the reconstruction, relocation and re-presentation of the past’ (115)

Mario Camus La colmena (1982) basada en la novela de Camilo Jose Cela ‘Camus was ideally suited to the post-Franco cultural project to elaborate a new Spanish identity by co-opting twentieth- century contestatory literature’ (Faulkner 2004: 25) Los santos inocentes (1984) basada en la novela de Miguel Delibes gran éxito taquillero dentro y fuera de España ‘It fulfils perfectly the requirements of the ley Miró’ (Triana Toribio 2003: 123)

Mario Camus: La casa de Bernarda Alba (1984) diferencias contextuales y de objetivos Corbin: Lorca reivindicaba lo puramente español como parte del “duende”, resistiéndose a los impulsos post- regeneracionistas que defendían la idea de europeizar España Años 80: vuelta de los deseos de europeizar España. El españolismo se relaciona con los símbolos franquistas y es rechazado: nuevo uso de lo tradicional en Lorca.