La Crucifixión de Jesús The Crucifixion of Jesus.

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Transcripción de la presentación:

La Crucifixión de Jesús The Crucifixion of Jesus

Jesús entregado para ser crucificado: Mat. 27:26, “Entonces les soltó a Barrabás; y habiendo azotado a Jesús, le entregó para ser crucificado”. Jesus delivered up to be crucified: Matt. 27:26, “Then he released Barrabas to them; and when he had scourged Jesus, he delivered him to be crucified”.

Desnudado, le ponen manto de escarlata para burlarse de él: Mat. 27:27, “Entonces los soldados llevaron a Jesús al pretorio, 28 y desnudándole, le echaron encima un manto de escarlata”. Stripped, they put a scarlet robe on him to mock him: Matt. 27:27, “Then the soldiers of the governor took Jesus 28 And they stripped Him and put a scarlet robe on Him.”

Corona de espinas, escarnecido: Mat. 27:29, “y pusieron sobre su cabeza una corona tejida de espinas, y una caña en su mano derecha; e hincando la rodilla delante de él, le escarnecían, diciendo: ¡Salve, Rey de los judíos!” Crown of thorns, mocked: Matt. 27:29, “When they had twisted a crown of thorns, they put it on His head, and a reed in His right hand. And they bowed the knee before Him and mocked Him, saying, ‘Hail, King of the Jews!’"

Crucificado entre dos criminales: Jn. 19:17, “Y él, cargando su cruz, salió al lugar llamado de la Calavera, y en hebreo, Gólgota; 18 y allí le crucificaron, y con él a otros dos, uno a cada lado, y Jesús en medio” (para humillarlo al máximo). Crucified between two criminals: Jn. 19:17, “And He, bearing His cross, went out to a place called the Place of a Skull, which is called in Hebrew, Golgotha, 18 where they crucified Him, and two others with Him, one on either side, and Jesus in the center.”

Simón de Cirene obligado a cargar la cruz: Mat. 27:32, “Cuando salían, hallaron a un hombre de Cirene que se llamaba Simón; a éste obligaron a que llevase la cruz”. Simon of Cyrene compelled to carry cross: Mt. 27:32, “Now as they came out, they found a man of Cyrene, Simon by name. Him they compelled to bear His cross.”

No lloréis por mí, sino por vosotras mismas: Luc. 23:27, “Y le seguía gran multitud del pueblo, y de mujeres que lloraban y hacían lamentación por él. 28 Pero Jesús, vuelto hacia ellas, les dijo: Hijas de Jerusalén, no lloréis por mí, sino llorad por vosotras mismas y por vuestros hijos”. Lk. 23:27, And a great multitude of the people followed Him, and women who also mourned and lamented Him. But Jesus, turning to them, said, "Daughters of Jerusalem, do not weep for Me, but weep for yourselves and for your children.”

Jesús predice destrucción de Jerusalén: Luc. 23:29, “Porque he aquí, vienen días en que dirán: ‘Dichosas las estériles, y los vientres que nunca concibieron, y los senos que nunca criaron.’” V. 30 “Cubridnos”. Jesus predicts destruction of Jerusalem: Lk. 23:29, "For indeed the days are coming in which they will say, 'Blessed are the barren, wombs that never bore, and breasts which never nursed!’” V. 30, “Cover us.”

Cumplieron la Escritura varias veces: Luc. 23:33, “Cuando llegaron al lugar llamado ‘La Calavera’, crucificaron allí a Jesús y a los malhechores, uno a la derecha y otro a la izquierda”. Cumplió la Escritura, Mk. 15:28. Fulfilled the Scripture several times: Lk. 23:33, “And when they had come to the place called Calvary, there they crucified Him, and the criminals, one on the right hand and the other on the left.” Mk. 15:28.

No anestesia para su sufrimiento: Mat. 27:34, “le dieron a beber vino mezclado con hiel; pero después de probarlo, no lo quiso beber”. Lea los siete dichos del Señor en la cruz. No antesthesia for His suffering: Matt. 27:34, “they gave Him sour wine mingled with gall to drink. But when He had tasted it, He would not drink.” Read the seven sayings of Christ while on the cross.

Jesús dispuesto a perdonarles: Luc. 23:34, “Y Jesús decía: Padre, perdónalos, (Mat. 5:44; Hech. 7:59,60), porque no saben lo que hacen” (Hech. 3:17; 1 Cor. 2:8). Jesus was willing to forgive them: Lk. 23:34, “Then Jesus said, ‘Father, forgive them, (Mt 5:44; Acts 7:59,60), for they do not know what they do’" (Acts 3:17; 1 Cor. 2:8).

Cumplió la Escritura, echando suertes: Luc. 23:34, “Y echaron suertes, repartiéndose entre sí sus vestidos”. Jn. 19:23, 24. Fulfilled the Scripture gambling for clothes: Lk. 23:34, “And they divided His garments and cast lots.” Jn. 19:23, 24.

La Crucifixión de Jesús: Repaso: Entrega- do, desnudado, manto de escarlata, cargó su cruz, “no lloréis por mí”, entre dos crimi- nales, sin anestesia, echaron suertes por su ropa … Todo cumplió la Escritura … The crucifixion of Jesus: Review: Delivered, stripped of clothing, scarlet robe, carried His cross, “don’t weep for me,” between two criminals, without anesthesia, gambled for His clothes … Everything fulfilled Scripture.

La causa de su muerte: Jn. 19:19, “Pilato también escribió un letrero y lo puso sobre la cruz. Y estaba escrito: JESUS EL NAZARENO, EL REY DE LOS JUDIOS”. Judíos se quejaron, Jn. 19: The cause of his death: Jn. 19:19, “Now Pilate wrote a title and put it on the cross. And the writing was: JESUS OF NAZARETH, THE KING OF THE JEWS.” Jews complained, Jn. 19:21-22.

Salvó a otros, no podía salvarse a sí mismo: Luc. 23:35, “Y el pueblo estaba mirando; y aun los gobernantes se burlaban de él, diciendo: A otros salvó; sálvese a sí mismo, si éste es el Cristo, el escogido de Dios”. Se repite, v. 37, 39; Mat. 27: Saved others, couldn’t save himself: Lk. 23:35, “And the people stood looking on. But even the rulers with them sneered, saying, ‘He saved others; let Him save Himself if He is the Christ, the chosen of God.’” Repeated, v. 37, 39; Matt. 27:41-43.

El ladrón en la cruz: Luc 23:39-43, uno de los ladrones se arrepintió. Jesús le dijo, “Hoy estarás conmigo en el paraíso”. No es ejemplo de conversión para nosotros. Imitamos los casos de conversión en Hechos de los Apóstoles. The thief on the cross: Lk. 23:39-43, one of the thieves repented. Jesus told him, “Today you will be with me in Paradise.” He is not an example of conversion for us. We imitate the cases of conversion in Acts of the Apostles.

Juan había de cuidar de María: Jn. 19:25-27, estaba junto a la cruz María. 26 Mujer, he ahí tu hijo (Juan), He ahí tu madre, la recibió en su casa (hermanos de Jesús no habían creído, Jn 7:5; después sí, Hech. 1:14; Gál 1:19). John to care for Mary: Jn. 19:25 Mary was near the cross. Behold your son (John). Behold your mother, he received her in his house (his brothers didn’t believe on him, Jn. 7:5; later they did, Acts 1:14; Gal. 1:19).

¿Qué podía dar a su madre y al discípulo a quien amaba? Dio su ropa a los soldados. Dio el paraíso al ladrón. A María y a Juan les dio el uno al otro. What could He give to His mother and to the disciple whom He loved? To the soldiers He gave His clothing. To the thief He gave Paradise. To Mary and John He gave each other.

El testimonio silencioso de María. Podía haber salvado la vida de Jesús. “Soy su madre, yo sé quién es su padre”. Su silencio confirmó que Jesús no tenía padre terrenal. The silent testimony of Mary. She could have saved Jesus’ life. “I am His mother, I know who His father is.” Her silence con- firmed that Jesus had no earthly father.

Tinieblas sobre la tierra por tres horas: Luc 23:44, Cuando era como la hora sexta (medio día), hubo tinieblas sobre toda la tierra hasta la hora novena” (3:00 p.m.). Tinieblas acompaña juicios divinos. Darkness over the land for three hours: Lk. 23:44, “Now it was about the sixth hour (noon), and there was darkness over all the earth until the ninth hour (3:00 p.m.)” Dark- ness accompanies divine judgment.

Dios mío ¿por qué me has desamparado? Mat. 27:46, Citando profecía (Sal 22:1). Dios no le dio espaldas “por estar lleno de pecado”. 2 Cor. 5:21, llegó a ser el sacrificio por el pecado. No aceptó culpa, sino pena. My God, why have you forsaken me? Mt. 27:46, Quoting prophecy, Ps 22:1. Doesn’t say that God turned his back on him “because he was full of sin.” 2 Cor. 5:21, he became the sacrifice for sin. He accepted the punishment for sin, not the guilt.

Himno # 15, 3a estrofa, última línea, “Cuan- do el divino rostro de ti Dios apartó”; última estrofa, 2a línea, “En ese mismo instante en que Dios te dejó”. La Biblia no dice esto. No dice que Dios literalmente abandonó a Jesús. Hymn # 15, 3rd stanza, last line, “When the divine face withdrew from you”; last stanza, 2nd line, “In that same instant in which God left you.” The Bible does not say this. It does not say that God literally abandoned Jesus.

Dios abandona a los que le abandonan, 1 Crón. 28:9. Jn. 16:32, “me dejaréis solo, mas no estoy solo, porque el Padre está con- migo”. Luc. 23:34, “Padre, perdónalos”; 46, “en tus manos encomiendo mi espíritu”. God abandons those who abandon Him, 1 Chron. 28:9. Jn. 16:32, “you will leave me alone. And yet I am not alone, because the Father is with me.” Lk 23:34, “Father, forgive them”; 46, “in your hands I commend my spirit.”

¿En qué sentido “desamparado”? No fue librado de la muerte (lenguaje de Sal. 22:5, 8), pero v. 24, “ni de él escondió su rostro; sino que cuando clamó a él, le oyó”. In what sense “forsaken”? He was not delivered from death (language of Psalm 22:5, 8), but v. 24, “nor has He hidden His face from Him; but when He cried to Him, He heard.”

Expresaba una agonía indecible, indescrip- tible, una agonía más allá de la compren- sión nuestra, pero Dios no dio espaldas a Jesús, no lo abandonó, no se retiró de El, dejándole solo en la cruz. Jn. 8:29. He was expressing an unutterable, indes- cribable agony, an agony beyond our com- prehension, but God did not turn His back on Jesus, He did not abandon Him, He did not depart from Him, leaving Him to suffer alone on the cross. Jn. 8:29.

Tengo sed. Jn. 19:28, “sabiendo Jesús que ya todo estaba consumado, dijo, para que la Escritura se cumpliese: Tengo sed”. Por la inflamación de las heridas. Soldados heri- dos dicen: la sed es peor que la herida. I thirst. Jn. 19:28, “Jesus, knowing that all things were now accomplished, that the Scripture might be fulfilled, said, "I thirst!” because of the inflammation of the wounds. Wounded soldiers say: thirst worse than wounds.

Muerte y Sepultura de Jesús Death and Burial of Jesus

Consumado es: Jn. 19:30, “Cuando Jesús hubo tomado el vinagre, dijo: Consumado es”. Corresponde a Mat 27:50, “habiendo clamado a gran voz”. Lenguaje de triunfo, Jn. 12:32; Gén. 3:15; Heb. 2: It is finished: Jn. 19:30, “So when Jesus had received the sour wine, He said, "It is finished!” Corresponds to Matt 27:50, “cried out with a loud voice.” Language of triumph Jn. 12:32; Gen. 3:15; Heb. 2:14,15.

Entregó el espíritu. Jn. 19:30, “Y habiendo inclinado la cabeza, entregó el espíritu”. Jn 10:17, 18, “pongo mi vida”. Ya no sería azotado, escupido, desnudado… no habría corona de espinas, escarnio. ¡Ya se acabó! Delivered up His spirit. Jn. 19:30, “And bowing His head, He gave up His spirit.” Jn 10:17, 18 “I lay down my life.” Now there would be no more scourgings, being spat upon, stripped … there would be no crown of thorns, mockery. It was finished!

En tus manos encomiendo mi espíritu: Luc. 23:46, “Padre en tus manos encomiendo mi espíritu. Y habiendo dicho esto expiró”. No dice “mi espíritu humano”. Para ser hombre sólo necesitaba cuerpo, Heb. 10:4, 5. Into your hands I commend my spirit: Lk. 23:46, “Father, into your hands I commend my spirit. And having said this, he breathed his last.” Does not say “my human spirit.” To be a man He only needed a body, Heb. 10:4, 5.

En verdad era Hijo de Dios: Mat. 27:54, “El centurión y los que estaban con él custodiando a Jesús, cuando vieron el terremoto y las cosas que sucedían, se asustaron mucho, y dijeron: En verdad éste era Hijo de Dios”. Truly He was the Son of God: Mt. 27:54, “So when the centurion and those with him, who were guarding Jesus, saw the earthquake and the things that had happened, they feared greatly, saying, "Truly this was the Son of God!"

El velo del templo se rasgó en dos: Mateo 27:51, “Y he aquí, el velo del templo se rasgó en dos, de arriba abajo; y la tierra tembló, y las rocas se partieron; 52 y se abrieron los sepulcros, y muchos cuerpos de santos que habían dormido, se levantaron”. The veil of the temple was torn in two; Mt. 27:51, “Then, behold, the veil of the temple was torn in two from top to bottom; and the earth quaked, and the rocks were split, and the graves were opened; and many bodies of the saints who had fallen asleep were raised.”

Abrió el camino al cielo (Lugar Santísimo). Heb 10:20 “camino nuevo y vivo que él nos abrió a través del velo, esto es, de su carne”. Jn 14:6, “Yo soy el camino, la ver- dad y la vida; nadie viene al Padre sino por mí”. He opened the way to heaven (Most Holy Place). Heb. 10:20, “new and living way that He consecrated for us, through the veil, that is, His flesh.” Jn. 14:6, “I am the way, the truth and the life; no one comes to the Father but by me.”

Se volvían golpeándose el pecho: Luc. 23:48 “Y toda la multitud de los que estaban presentes en este espectáculo, viendo lo que había acontecido, se volvían golpeándose el pecho”. Cambio de parecer. Returned, beating their breasts: Lk. 23:48, “And the whole crowd who came together to that sight, seeing what had been done, beat their breasts and returned.” Change of attitude.

Con razón se compungieron de corazón: Hech. 2:37, “Al oír esto, se compungieron de corazón, y dijeron a Pedro y a los otros apóstoles: Varones hermanos, ¿qué haremos?” With good reason they were cut to the heart: Acts 2:37, “Now when they heard this, they were cut to the heart, and said to Peter and the rest of the apostles, "Men and brethren, what shall we do?"

Luc 23:49 “Pero todos sus conocidos y las mujeres que le habían seguido desde Galilea (sirviéndole, Mt 27:55) estaban lejos mirando estas cosas”. Últimas en dejar la cruz, primeras en llegar a la tumba vacía. Lk 23:49 “But all His acquaintances and the women who followed Him from Galilee, (ministering unto Him, Mt 27:55) stood at a distance, watching these things.” Last to leave the cross, first to come to empty tomb

Jesús estuvo muerto. Incrédulos dicen que se desmayó, que no estuvo muerto. Un factor importante: Jn 19:31, sábado de gran solemnidad, judíos no querían dejar los cuerpos en la cruz. Jesus was dead. Unbelievers say that He fainted, wasn’t dead. An important factor: Jn. 19:31, Sabbath of great solemnity, Jews did not want to leave the bodies on the cross.

Homicidio o.k., pero violar el sábado, no. Romanos dejaban cuerpos en la cruz, para ser destruidos por putrefacción o por animales y aves de rapiña. Homicide o.k., but break Sabbath, no. Romans left bodies on cross to be destroyed by putrefaction or by animals and birds of prey.

Pero Dt 21:22, 23, quitar del madero. Jn. 19:31,32, quebraron las piernas de los dos criminales. De esa manera, no podían recuperarse, y los podían quitar de la cruz. But Dt 21:22, 23, remove from tree. Jn 19:31, 32, they broke the legs of the two criminals. In that way they couldn’t recover and could be removed from the cross.

Jesús ya estuvo muerto. Jn 19:33 “como le vieron ya muerto, no le quebraron las piernas. 34 Pero uno de los soldados le abrió el costado con una lanza, y al instante salió sangre y agua.” ¿Sólo desmayado? Jesus was already dead. Jn. 19:33 “But when they came to Jesus and saw that He was already dead, they did not break His legs. 34 But one of the soldiers pierced His side with a spear, and immediately blood and water came out.” Only fainted?

Otras profecías cumplidas. Jn 19:36; Ex. 12:46 “ni quebraréis hueso suyo” (cordero pascual). Jn 19:37; Zac 12:10, “Mirarán al que traspasaron”. Other prophecies fulfilled. Jn 19:36; Ex. 12:46 “nor shall you break one of its bones” (of Passover lamb). Jn 19:37; Zech 12:10, “They shall look on Me whom they pierced.”

“Hoy estarás conmigo en el paraíso” – no en otros días o años. Por eso, murió ese día. Otra profecía (la de Jesús) cumplida. Today you will be me in Paradise” – not in other days or years. Therefore, he died that day. Another prophecy (that of Jesus) was fulfilled.

Juan era testigo de la muerte de Jesús. Jn 19:35, “Y el que lo vio da testimonio”. Esto es muy importante: ¡Cristo murió por noso- tros! No es posible refutar el testimonio ocular del apóstol Juan. John was a witness of the death of Jesus. Jn. 19:35, “And he who has seen has testified.” This is very important: Christ died for us. It is not possible to refute the eye- witness testimony of the apostle John.

José de Arimatea pidió el cuerpo de Jesús. Luc 23: Miembro del concilio que no había consentido en el acuerdo ni en los hechos de ellos. Discípulo secreto de Jesús. Esperaba el reino de Dios. Joseph of Arimathea asked for the body of Jesus. Lk 23: Member of council that had not consented to their decision and deed. Secret disciple of Jesus. Was waiting for the kingdom of God.

Nicodemo le ayudó. Jn 19:39 trajo “com- puesto de mirra y de áloes, como cien libras. 40 Tomaron, pues, el cuerpo de Jesús, y lo envolvieron en lienzos con especias aromáticas”. Nicodemus helped him. Jn 19:39 brought “a mixture of myrrh and aloes, about a hundred pounds. Then they took the body of Jesus, and bound it in strips of linen with the spices.”

Muy significativo. Apóstoles no encargados del cuerpo, sino judíos muy respetados. No hubieran sepultado a un hombre vivo (desmayado). Pilato sorprendido que Jesús muerto, Mar 15:44; preguntó al centurión; éste confirmó que estaba muerto. Very significant. Apostles not in charge of body; very respected Jews were. Would not have buried a man alive (fainted). Pilate surprised that Jesus was dead, Mk 15:44; asked the centurion; he confirmed that Jesus was dead.

¿Por qué tanto énfasis sobre la muerte de Jesús? Si Jesús no estuvo muerto, no resucitó y si no resucitó estamos en los pecados todavía, 1 Cor. 15:17. Why so much emphasis on the death of Jesus? If Jesus was not dead, He was not resurrected and if not resurrected, we are still in our sins.

La Tumba de Jesús The Tomb of Jesus

¿Por qué estudiar acerca de la tumba? Para confirmar la resurrección de Jesús (1 Cor. 15:1-4; 12-19). Cada detalle programado por Dios, muy importante para borrar toda duda. Rom. 4:24, 25, resucitado para justificación Why study about the tomb? In order to confirm the resurrection of Jesus (1 Cor. 15:1-4; 12-19). Each detail programmed by God, very important to erase all doubt. Rom. 4:24, 25, raised for our justification.

Sepulcro nuevo. Jn 19:41, “sepulcro nuevo, en el cual aún no había sido puesto ninguno”– el único sepultado allí. No sepulcro familiar. No confundir con otro. Conservar identidad. Nada de engaño. New tomb. Jn. 19:41, “a new tomb in which no one had yet been laid” – only one buried there. Not a family grave. Not confuse with another. Conserve identity. No chance of deception.

Que había labrado en la peña. Mat 27:60. No como cueva (Gén. 50:13), varios sepultados. En algunas cuevas hay túneles (hubiera sido posible remover el cuerpo secreta- mente). Nade de esto en tumba nueva la- brada en la peña. Which he had hewn out of the rock. Matt 27:60. Not like cave (Gen. 50:13), where several buried. In some caves there are tunnels (would have been possible to secretly remove the body). None of this in a new tomb carved out of rock.

El mismo Jesús que murió en la cruz, este mismo Jesús fue sepultado en el sepulcro de José de Arimatea, y este mismo Jesús resucitó del sepulcro el tercer día. The same Jesus that died on the cross, this same Jesus was buried in the tomb of Joseph of Arimathea, and this same Jesus arose from the dead the third day.

Hizo rodar una piedra a la entrada, Mar 15:46. Una gigantesca rueda de piedra cubrió la entrada de la tumba. Mar 16:3, “¿Quién nos removerá la piedra de la entrada del sepulcro?” ¿Jesús mismo? Rolled a stone against the door of the tomb. Mk 15:46. A giant wheel of stone covered the entrance of the tomb. Mk 16:3, “Who will roll away the stone from the door of the tomb for us?” Jesus Himself?

Asegurar con guardia. Mat 27:62-65, Jesús había dicho, “Después de tres días resuci- taré. Manda, pues, que se asegure el sepul- cro. Ahí tenéis (imperativo) una guardia (romana); id, aseguradlo como sabéis”. Secure with a guard. Mt 27:62-65, Jesus had said, “After three days I will rise. Command that the tomb be made secure. You have (imperative) a (Roman) guard; go your way, make it as secure as you know how."

Para que los discípulos no roben el cuerpo. Mat 27:64, “no sea que vengan sus discípu- los de noche, y lo hurten, y digan al pueblo: Resucitó de entre los muertos”. No tenía sentido, pero confirmó la resurrección. Lest the disciples rob the body. Mt. 27:64, “lest His disciples come by night and steal Him away, and say to the people, 'He has risen from the dead.’” Didn’t make sense but it confirmed the resurrection.

Sellando la piedra, Mat 27:65. ¿Los apósto- les que huyeron (Mar 14:50) se atreverían a resistir a los soldados romanos, quebrar tal sello oficial y remover la rueda de piedra? (¿o hacerlo sin despertar a los soldados? Creer esto más difícil que creer verdad. Sealing the stone. Mt. 27:65. The apostles who fled (Mk. 14:50) would dare to resist the roman soldiers, break the official seal and remove the wheel of stone? (Or do all this without awakening the soldiers?) To believe this harder than believing the truth.

Emplearon todo medio posible para evitar que Jesús saliera o se quitara de la tumba. Esto dio tranquilidad a los judíos, pero al mismo tiempo confirmó la resurrección. They used every means possible to keep Jesus from leaving or being taken from the tomb. All of this gave Jews peace of mind, but at same time confirmed the resurrection.

Son detalles que confirman que en realidad Jesús resucitó de los muertos. Estuvo muerto … sepultado en tumba nueva cavada en una peña … piedra rodada a la entrada.. sellada oficialmente … soldados romanos. These are details that confirm that in reality Jesus arose from the dead. He was dead … buried in a new tomb carved out of rock … officially sealed … Roman soldiers …