José A. de la Peña Coordinador Comité Regional Latinoamérica y el Caribe, ICSU Instituto de Matemáticas, UNAM, México Director Adjunto de Desarrollo Científico.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Para empezar Hoy es martes el treinta de octubre
Advertisements

YUST UROPE PROYECTO MULTILATERAL MULTILATERAL PROJECT Español English.
Los Países Hispano-Hablantes,
Universidades Innovadoras y el Modelo de Aalborg Presentación: Steen Fryba Christensen Universidad Nacional de Cuyo, 13 de mayo 2010.
© Todos los derechos reservados por Interconexión Eléctrica S.A. E.S.P Cartagena de Indias, October 14&15th
Clusters and Technopoles in Emerging Economies 2 cases in Chile By Cristobal Garcia.
PRESENTATION OF THE BILBAO SUMMIT. 1. THE WORLD SUMMIT ON THE INFORMATION SOCIETY AND THE ROLE OF LOCAL AUTHORITIES GINEBRA, 9-12 diciembre GLOBAL PROCESS.
1 CUMBRE DE LIDERAZGO, ACSDA Senior Summit DICIEMBRE 2013 MIAMI.
Scholarships Program of CONACYT México Pablo Rojo December, 2014.
Florencio I. Utreras Director Ejecutivo de CLARA "RedCLARA: La Red Latinoamericana para la Ciencia, la Educación y la Innovación"
Hoy es lunes, el 15 de septiembre
Where do they speak Spanish?. Spain (España) Only Spanish-speaking country in Europe!
El papel del Consejo Social en la financiación de la Universidad José-Ginés Mora.
SEMINARIO INTERNACIONAL USO DE LA MADERA EN EL QUEHACER VIAL Santiago, Chile 9 a 11 de Octubre 2002.
For communication among the members of the group involved regularly Montly video conference using skype Maria Celia Portello coordinator for the.
 Expressing cost in Spanish  Converting to foreign currencies Spanish I Señora Hoffman-Fields.
Spanish Countries and Capitals All place names are to be capitalized.
Presenta: Miguel Ángel Morales Cabrera Académico de la Facultad de Ciencias Químicas Poza Rica, Ver. 15 Junio 2009 LA INVESTIGACIÓN EN LA UNIVERSIDAD VERACRUZANA.
Countries in South America There are nine countries in South America that their official language is Spanish.
La pregunta: Contesta con un país hispanohablante.  What Spanish speaking country is a territory of the USA?  This Spanish speaking country is the closest.
Preparación/ Review Hoy es jueves, el 22 de enero de 2015 Today is Thursday, January 22, 2015  Write the Spanish speaking country from “Islas Caribe”
Competitividad de Chile José Joaquín Brunner Agosto 2005 SESIÓN II.
El Mundo Hispano Señorita Parreira el 28 de agosto de 2013.
Bell Ringer Pick up a map and list of countries from the podium and start labeling countries & capitals on the map. No homework due. 
1 Trade, Innovation and Productivity Center Sebastián Urbina Director.
Los Países Hispano-Hablantes, Las Capitales & Los Continentes
Spanish Speaking Countries
Los Países Hispano-Hablantes, Las Capitales & Los Continentes
¿verdadero o falso? Spanish is only spoken in Spain.
Propósito 68:Vamos a pasear por el mundo hispano
Propuesta Estudio de Clases con Apoyo TIC Propuesta Estudio de Clases con Apoyo TIC Roberto Araya
Centro de Operaciones de Emergencia Nacional
Septiembre 15 – Octubre 15 BY: LakeishaVassell Hispanic Heritage Month begins on September 15, the anniversary of Independence for 5 Latin American countries:
Propósito # 1: ¿Dónde hablamos español? Actividad Inicial:
La Fecha: Hoy es martes, 19 de agosto Tema: ¿De donde eres
Talking about Culture ¿De dónde eres?. Nationality When meeting people from different cultures, it is important to be able to discuss your nationality.
Los Países Hispanohablantes, Las Capitales & Los Continentes
WFTO LA REPORT BIANNUAL WFTO 2013 CONFERENCE RIO DE JANEIRO MAY 2013 CATALINA SOSA REGIONAL BOARD MEMBER.
ISTEC The Iberoamerican Science & Technology Education Consortium.
Student Comprehensive
CURRENCY. What is Currency? Currency is the money the government and the people use within a given country Every country has their own type of currency.
Orden del día 09/18/ Warm-up- 2 questions, 2 minutes each 2.Intro to Regions 3.Important World Features Chart & Notes 4.World Map Activity 1.Part.
ESCRIBAMOS! LET’S WRITE!. LET’S FIGURE SOMETHING OUT FIRST… CAN YOU NAME ALL 21 SPANISH SPEAKING COUNTRIES? CAN YOU IDENTIFY WHERE THEY ARE ON A MAP?
NEW ROLES NEW POLICIES Marcelo M. Giugale Director Poverty Reduction and Economic Management Africa Region The World Bank.
Me llamo _________ Clase 701 La fecha es el 17 de diciembre del 2013 Proposito # 34: ¿Quién prepara la comida en tu casa? Actividad Inicial: Use these.
Preparación/ Review Hoy es martes, el 20 de enero de 2015 Today is Tuesday, January 20, 2015  Write the Spanish speaking country from Sur America that.
Hoy es jueves, el dos de septiembre HAGAN AHORA: En un hoja de papel, contesten las preguntas. 1.¿Cuántos países hablan español como idioma oficial? 2.Hagan.
Capital and Country Review Spanish 1. I will give the country…. The next slide will have the capital….
U.S. Colleges and Universities Prepared by Danny Hirsch November 24, 2015.
Countries of the world where Spanish is their official language How many? 21.
Where do they speak Spanish? Spanish 01 September 2013 Pgs 6 and 7.
CDIO Conference LASPAU and University Reform in Latin America and The Caribbean Nov. 9, 2009.
The Roaring Twenties. Supply of food, arms and industrial goods War Loans Possession of half the world's reserves Dollar: strong currency and the Bank.
Experiencias Internacionales de Gobierno Electrónico Miguel A. Porrúa Especialista Líder e-Gobierno Capacidad Institucional del Estado, IFD/ICS.
January Centro Argentino de Meteorólogos FLISMET: FEDERACION LATINOAMERICANA E IBERICA DE SOCIEDADES DE METEOROLOGIA Creada en Salamanca, España,
OAS/Trust ‘’ Created by the Trust for the Americas Provides on-site training and support in the use of the information technology We bring the private.
Overseas Private Investment Corporation Access to Finance : OPIC Support for Small Business Lending in Latin America Deborah Moronese, Insurance October.
Mi Maestra de Español Pattie Salazar. 2 Educación l Bachiller en Español de la Universidad de Texas en Arlington/ Bachelor of Arts in Spanish from UTA.
Accomplishment Report. Providing the Tools to Address Climate Risks Managing Water Resources in Arid and Semi-Arid Regions of Latin America and the Caribbean.
LAND AND POVERTY 2017 World Bank Land and Poverty Conference 2017
Spanish-speaking World
ESPAñol What do you know about Spanish?
Latin American Regional Meeting
Latin American e-Health Programs and WHO/PAHO Planning Toolkit
  Dissemination July-October 2016.
Mapas y capitales de países hispanohablantes
El Mundo Hispano ** This presentation will show you the Spanish speaking countries of the world. The first 2 slides show all of the countries together.
ESPAñol What do you know about Spanish?
Countries of the world where Spanish is their official language
The Spanish Speaking World:
Transcripción de la presentación:

José A. de la Peña Coordinador Comité Regional Latinoamérica y el Caribe, ICSU Instituto de Matemáticas, UNAM, México Director Adjunto de Desarrollo Científico y Académico

Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

Programme for International Student Assesment (PISA)

Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México) Europe Latin America Middle East and North Africa East Asia and Oceania South Asia South Sahara Africa

Peer Employer staff/stud citation/staff internat staff student  1 Harvard US  2 University of CambridgeUK  2 University of Oxford UK  2 Yale University US  5 Imperial College LondonUK  175 University of São Paulo Brazil  177 University of Campinas Brazil  188 University of Oslo Norway  190 University of Surrey UK  191 Rensselaer Polytechnic Inst. US  192 Univ. Nac. Aut. de México Mex Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

6,054 5,200 6,669 5,296 5,929 5,989 6,133 7,045 5,800 8,296 8,758 10,088 13,326 Vigentes Master and PhD fellowships, ,110 10,266 10,000 10,249 11,934 12,371 13,483 16,816 19,243 20,111 25,339 10,027 Crecimiento de nuevas becas = - 1%Crecimiento de nuevas becas = 67%

Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México) Europa País Investigadores Alemania 268,943 España 92,523 Francia 192,790 Italia 71,242 Reino Unido 157,662 Suecia 47,836 América del Norte País Investigadores Canada 112,624 E.U.A 1,334,628 México 33,907 América del Sur País Investigadores Argentina 29,471 Brasil 59,838 Chile 7,085 Oriente País Investigadores Japón 675,330 Corea 151,254

Most dinamically growing countries in , with at least 500 papers in 1991.RangoCountryAGRGrowth1 South Korea 18.8%669.3% 2Turkey16.6%517.9% 3Singapore13.5%341.6% 4 China PR 13.4%341.6% 5Portugal10.9%243.5% 6Taiwan9.4%189.1% 7Mexico8.5%164.3% 8Romania8.8%161.5% 9Brazil8.1%148.8% 10Greece6.2%103.3% 11Spain5.0%78.3%

Year Total SNI SNI % SNI 51-60%      Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

 Garrahan (1990): In my country there are scientists but not science.  Collaboration is closer with the US and Europa than among countries of the region.  E. Garfield: inside the latinamerican countries there are ‘islands of competition’. They dont share equipement, dont quote each other… Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

Research networks are based on the logic of collaboration: they connect groups with similar interests in the search for the resolution of complex problems. Networks provide the force and intelligence of multi- disciplinary groups of differents institutions in different countries. Networks allow the sharing of intrumentation, documentation, the exchange of scholars and students.

Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

Medio Ambiente y sustentabilidad Ecosistemas Enseñanza, Planeación de las Ciencias y Estudios Multidisciplinarios Agua Alimentos, Agricultura y Biotecnología Energía Pobreza y Desarrollo Urbano Nanociencias y Nuevos materiales Tecnologías de la Información Código de barras de la vida Física de Altas Energías Procesos Industriales Nuevas Tendencias de la Medicina Modelación matemática y computacional

 Integration process in Latinamerica:  Collaboration with international organizations. The case of ICSU.  Continental networks. Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

 Mission: To strengthen international science for the benefit of society  Vision: “A world where science is used for the benefit of all, excellence in science is valued and scientific knowledge is effectively linked to policy- making. In such a world, universal and equitable access to scientific data and information is a reality and all countries have the scientific capacity to use these ….” Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

16 April 20072nd RCLAC Meeting18 ICSU scientific programs: IPY IPY is a Programme of ICSU and WMO An intensive burst of internationally coordinated, interdisciplinary, scientific research and observations focussed on the Earth’s Polar regions 1 March 2007 to 1 March 2009

 The ROLAC should serve as source of information on science for the region and serve as link with the following entities:  1. International organizations.  World Bank, UNESCO, OAS, OIE, IDB.  2. National ICSU members.  3. Disciplinary unions.  4. Networks of LAC region scientific societies.  1st RLAC: Panamá City, december 2006;  2nd RLAC: Río de Janeiro, Brazil, april 2007;  3rd RCLAC: Mexico, september 2007;  4th RCLAC: Santiago, Chile, march Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

 The Committee reached the decision that Mathematical Education should be a priority area to be developed. The Committee decided also to develop the following areas:  Biodiversity: knowledge, preservation and utilization of biodiversity of all countries in the LAC region assuring that the scientific communities of the small countries are engaged in ICSU programs (DIVERSITAS).  Natural disasters: prevention and mitigation of risks specially of hydrometeorologic origin with special attention to the necessary social science research.  Sustainable energy: assessment of the potential capacities for development and implementation of novel technologies in the LAC region and evaluation of the social impact of the use and development of new energy resources. Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

 Historically, the strongest links of the scientific communities of the region were with the United States and Europe.  Since the 50´s there were efforts to have closer disciplinary contacts among the countries in the region.  In particular, the ELAF (Escuela Latinoamericana de Física) and the ELAM (Escuela Latinoamericana de Matemáticas) were organized. Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

 In 1990, UNESCO initiated other Latin American regional scientific networks using the model of RELAB. They were the following:  RELAFI (Latin American Physics Network); RELACQ (Latin American Chemical Science Network); RELAMA (Latin American Mathematics Network); RELAA (Latin American Astronomy Network); RELACT (Latin American Earth Sciences Network). Science in Latinamerica. José A. de la Peña ( México)

 After a couple of years RELAMA transformed to UMALCA (=Unión Matemática de América Latina y el Caribe).  UMALCA is a network formed by the mathematical societies of the countries of the region with more solid communities:  Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Cuba, México, Perú, Uruguay and Venezuela. Founded in July 1995 in Río de Janeiro. It is was conceived as a scientific network under the auspice of UNESCO, but support was very dim. The societies members provide financial support for the activities of UMALCA. Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

There are around 1,200 active mathematicians. Distribution in the continent is uneven. There are mathematical communities with long tradition (60 years) in Argentina and México. Brazil has the largest mathematical community. There has been strong development in Chile and Venezuela in the last years.

Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México) In 10 years, there have been 5 EMALCAs in México and 5 in Venezuela. New EMALCAS: in mathematically emerging countries. La Habana (2004), Cochabamba (2004), San José (2005), Asunción (2005), Nicaragua (2007), Bolivia (2007), Bogotá (2007).

Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

 Not only higher investment is necessary.  Strategic planification is in order:  definition of priorities;  focusing the training of students, reasearch and applications;  private and public investment on priority areas.

Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

Scientific networks may help for the relations science-industry, as shown by recent studies by the MIT Sloan School of Management. The process of invention-technological development-patenting and enterprenurial development accelerates through the interaction of different groups and institutions.

Source:United Nations Development Program. Report 2001 Country Patents granted% Exportation Phones % of Users of /million of products of per thousand University Internet habitantshigh technology habitants students /thousands in sciences of persons Finland United States Sweden Japan UK Canada Australia Germany Belgium France Hong Kong Mexico Chile Brazil China Technology: a comparison

Educación básica y secundaria.  Prestar especial atención a la formación y capacitación de maestros de estos niveles educativos.  Fomentar el interés y la curiosidad de los estudiantes por las áreas de las ciencias. Educación terciaria.  Fomento a la creación de carreras científicas diferenciadas, orientadas a la resolución de problemas, según las condiciones de desarrollo científico e industrial y las prioridades de la región donde se encuentra la institución.  Modernización de la infraestructura experimental a la que pueden acceder los estudiantes de carreras científicas. Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

Posgrado y formación de científicos.  Incrementar los programas de becas y orientarlos hacia las áreas prioritarias de acuerdo a los intereses regionales de desarrollo de los países.  Fortalecer los programas de posgrado de la región por medio de intercambio de profesores y estudiantes, y la atracción de estudiantes a los centros científicos más importantes de la región. Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

Consolidación del sistema científico nacional.  Enfocar los esfuerzos de formación de estudiantes, creación de plazas de investigación, apoyo a la creación de grupos y unidades de investigación en áreas de interés estratégico para la región.  Creación de plazas de investigación suficientes para absorber a los mejores estudiantes graduados en las áreas prioritarias para el país, en particular, por medio de sistemas de retiro digno de profesores.  Aumento del apoyo gubernamental al presupuesto en Ciencia, Tecnología e Innovación, a fin de alcanzar en algunos años el mínimo recomendado de 1% como porcentaje del PIB. Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

Formación y consolidación de redes científicas.  Apoyar la formación y consolidación de redes científicas temáticas en las áreas de interés nacional y vincular estas redes con el sistema industrial del país.  Apoyar la integración latinoamericana por medio del fortalecimiento de redes de investigación en temas prioritarios para la región. Estas redes deberían contar con la atención de los gobiernos de la región. Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)

Apoyo a la vinculación ciencia-industria.  Crear, de parte del gobierno y de la iniciativa privada, las condiciones financieras (deducción impositiva, capital de riesgo…) para lograr el establecimiento de vínculos entre la academia y la industria.  Fomentar programas de estancias de estudiantes avanzados en la industria, de manera que se familiaricen con problemas reales de la región y la industria perciba la importancia de contar con personal con entrenamiento especializado de alto nivel.  Promover una mayor inversión del capital privado (sobre todo entre las grandes empresas) en investigación y desarrollo tecnológico. Science in Latinamerica. José A. de la Peña (México)