Capítulo 1A Stem- Changing Verbs (shoe verbs). Stem – part of the infinitive that is left after you drop the endings Poder- to be able to.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Stem-Changing Verbs Poder, Empezar, Pedir
Advertisements

5-1 gramática Stem-changing Verbs
Present Subjunctive of Stem-Changing Verbs You know that stem-changing verbs in the present indicative have a stem-change in all forms except and. nosotrosvosotros.
Me llamo __________ Clase 7IM La fecha es el 15 de septiembre del 2011 Propósito # 1: Tú, ¿Prefieres estudiar español o matemáticas? Actividad Inicial:
How many types of stem changing verbs did we learn?
Stem Changing Verbs Realidades 2 Chapter 1A.
Poder - Can, to be able to yo nosotros podemos puedo puedes vosotros
Stem-Changing Verbs P. 27 Realidades 2.
Stem-Changing Verbs e  ie e  i o  ue u  ue.
Español 2 el 15 de septiembre. Bell Dinger el 15 de septiembre Write the appropriate conjugation of the following stem-changing verbs based on the subjects.
Stem Changing Verbs Página
+ O UE STEM CHANGERS U UE STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS.
+ E IE STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS. + Stem Changing Verbs Some verbs in Spanish are called stem-changing verbs. The verbs empezar, pensar, perder, querer,
O to UE Stem-Changing Verbs Capítulo 7A Stem-Changing Verbs 8The stem of a verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings.
La campana (Write Everything!!!!) 1.¿Qué son las formas de ser? 2.¿Qué significa el verbo ser? 3.¿Cómo eres tú? 4.What is a stem-changing verb?
Apuntes: Stem Changing Verbs oue, ei
Stem-changing subjunctive -ar verbs and –er verbs.
El Presente Los Verbos Regulares Los Verbos de Cambio Radical
ALC 37 Miércoles el 20 de octubre. Objetivo Puedo usar verbos de stem changing correctamente.
Stem-Changing Verbs.
E  IE BOOT VERBS. You have already learned 2 e  ie verbs: tener (to have) venir (to come) These verbs are LOW TOP BOOT VERBS. The “YO” form is NOT in.
Yo- GO verbs & irregulars Etapa Preliminar / Repaso.
Stem changing Verbs AKA Boot Verbs A verb that ends in AR, ER, IR is called an _______________. When you drop the -AR, -ER or -IR, what is left is called.
Español 2-2 Sra. Carpinella.  In Spanish, there are several verbs that have spelling changes in the stem of the word.  The stem is the part of the word.
The present tense of –ar, -er, and –ir verbs that have stem changes Lección 4.
Stem changing verbs. O-ue Poder Yo puedo Tu puedes El puede Nosotros podemos Ellos pueden.
Stem Changing Verbs Shoe Verbs Boot Verbs.
Stem-Changing Verbs. Jugar (ue) Jugar – The stem of the verb is in red Jugar – (ue) yo - juegoNosotros - jugamos * Nosotras tú – juegas Él Ella - juega.
Stem-Changing Verbs P. 27 Realidades 2 The stem of a verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings -ar, -er, or -ir. The.
Repaso-boot verbs. E  IE Boot Verbs Remember that inside the boot the E changes to _______!! Remember that inside the boot the E changes to _______!!
Stem-changing Verbs. OMG... I LOVE these verbs! Espanol 2 – 1A.
Stem changing verbs (o - ue & e – i) in the present & VER and IR + a + infinitive Gramática 4.2.
Stem-Changing Verbs Poder, Empezar, Pedir
Me llamo _______________ Clase 802 la fecha es el 17 de noviembre del 2014 Proposito # 27a: ¿Que es PATO? Actividad Inicial: TOMAR QUIZ 1/2: CAPITULO 5.
STEM CHANGERS e->ie o->ue e->i (inside the boot)
Espanol 1. - Have a spelling change at the stem of the word. - A verb can change e  ie, o  ue, u  ue or e  i. - The vowel with a spelling change is.
Stem changing verbs. Poder (o-ue): to be able to yopuedoNosotrospodemos túpuedesVosotrospodéis Él Ella Ud. puede Ellos Ellas Uds. pueden 1.Maria __________.
Los verbos de cambios radicales Español II. How do you conjugate a regular present-tense verb? 1.Take off the -ar, -er, -ir 2.Now you have the stem 3.Find.
Stem- Changing Verbs HABLAR COMER HABLAR ASISTIR COMER ASISTIR
Stem-changing/irregular/-ar verbs
Los verbos irregulares: pensar, preferir, querer, costar
Stem-changing verbs. Stem-changing verbs are verbs where a vowel in the stem changes make a change to a different vowel or vowel combination. These verbs.
Cuento No. 5 Había una chica que quería ser famosa. There was a girl that wanted to be famous. Trató de ser modelo president pero no pudo. She tried to.
“Boot Verbs” (stem- changing verbs). Boot verbs= Verbs that (when conjugated) have a change in the stem.
O  ue stem changing verbs Objetivo: to conjugate o  ue stem changing verbs correctly.
Me llamo __________ Clase 8IM La fecha es el 20 de septiembre del 2011 Propósito # 2: ¿Entiendes los verbos de cambio radical? Actividad Inicial:  Form.
Stem Changing Verbs Español II – p. 27,40.
Español I 4B 1. Is it a regular verb, a stem changing verb, or an irregular verb? It’s a stem changing verb!
A practicar con los verbos con cambio de raíz.
Stem Change Verbs.
1 Present tense stem-change verbs Los Verbos del Presente Cambios de Raíz…
Elegirán una categoría. Serán ver la respuesta. Necesitarán dar la pregunta correcta. Pon un clic para empezar. Jeopardy.
Stem-Changing Verbs Poder, Empezar, Pedir P. 27 Realidades 2.
En Español…: The stem of the verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings –ar,-er, or –ir. For example, the stem of almorzar.
Present Tense of PEDIR and SERVIR Pedir and Servir are stem- changing verbs in which the “e” in the stem of the infinitive changes to “i” in all forms.
Stem-changing verbs AKA “Boot verbs”. How to conjugate JUGAR Drop the infinitive ending. The infinitive ending on JUGAR is AR. Now you have the stem JUG.
Los verbos de cambio radical del Presente
GC 20 : Stem-Changing Verbs Remember that there are certain verbs which change their spelling when conjugated. These are stem- changing verbs. You can.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 Pensar, querer, y preferir.
E to I Stem-Changing Verbs. We know that some verbs in Spanish require a stem change in the present tense form of the conjugated verb. We know that some.
The Present Tense of Stem- Changing Verbs: e  ie, o  ue.
Gramática • Repaso Stem-changing verbs 1A-.
Stem-Changing Verbs Poder, Empezar, Pedir P. 27 Realidades 2.
¿Más verbos? ¡Ay no, Señorita!.  Every verb has two parts: The stem and the ending. We change the ending to say who’s doing the action.  Querer – to.
Cuento No. 5 Había una chica que quería ser famosa. There was a girl that wanted to be famous. Trató de ser modelo y presidenta pero no pudo. She tried.
Me llamo ___________Clase 7IM La fecha es el 21 de septiembre del 2011 Propósito # 3: ¿Cómo continuamos el repaso de los verbos radicales? Actividad Inicial:
PRESENTE DEL INDICATIVO Verbos regulares -AR -ER -IR yo nosotros yo nosotros yo nosotros -O -AMOS -O -EMOS -O - IMOS tú vosotros tú vosotros tú vosotros.
Stem-Changing Verbs ¿Cómo te va? Unit 6. Reviewing Regular Verbs What is an infinitive verb? An infinitive verb, is a verb that has not been conjugated.
Stem-Changing Verbs Poder, Querer, Servir, Pedir
Stem-Changing Verbs (a.k.a., “boot” verbs or “shoe” verbs
Transcripción de la presentación:

Capítulo 1A Stem- Changing Verbs (shoe verbs)

Stem – part of the infinitive that is left after you drop the endings Poder- to be able to

Stem – part of the infinitive that is left after you drop the endings Poder- to be able to

Stem – part of the infinitive that is left after you drop the endings Poder - to be able to

Stem – part of the infinitive that is left after you drop the endings Poder - to be able to (o  ue)

Stem – part of the infinitive that is left after you drop the endings (shoe verbs) Poder - to be able to (o  ue) Yo puedoNosotros/ Nosotras podemos Tu puedesVosotros/ Vosotras podeis El/Ella Ud puede Ellos/Ellas Uds. pueden

Yo puedoNosotros/ Nosotras podemos Tu puedesVosotros/ Vosotras podeis El/Ella Ud puede Ellos/Ellas Uds. pueden Poder – to be able to (can) Empezar – to start (e  ie) Pedir – to ask for (e  i)

O  UE Almorzar - Costar- Dormir- U  UE Jugar E  IE Entender- Pensar- Preferir- Querer- E  I Servir- Repetir-

Ejemplos:  Si no puedes contestar una pregunta, ¿qué haces?  Generalmente le pido ayuda a otro estudiante o al profesor.

Complete these sentences by choosing the correct verb in parentheses and writing the appropriate form in the space provided. 1. (repetir / pedir) Yo _______________________ la palabra. 2. (querer / almorzar) Uds. _______________ en la sala de clases. 3. (jugar / entender) ¿Tú no _____________________ la lección? 4. (preferir / servir) María __________________ llegar tarde hoy. 5. (dormir / servir) Ellos __________________ unas galletas. 6. (jugar / dormir) Ud. ___________________ al fútbol americano. 7. (empezar / almorzar) Yo __________________ el informe. 8. (pensar / entender) Tú __________________ entregar la tarea mañana.