Product Title:Communicating with your child in sign:American Sign Language Development from Birth to Six Age of Intended Audience: Parents/Guardians/Caregivers.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Los reflexivos, parte II. Where we left off… By now, you should be comfortable conjugating both regular verbs and reflexive verbs. By now, you should.
Advertisements

You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
You need to improve the way you write and think in Spanish – At what time? This is an interactive presentation. You need your worksheet, your pencil, and.
This is an interactive presentation
Cómo Puedo Ayudar a que mi Hijo Tenga Exito en la Escuela?
Accents and Punctuation
Ser vs Estar.
Las Palabras Interrogativas
Háganlo ahora: ¿Qué significan las palabras en inglés
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
Hacer in Time Expressions
Hacer with Expressions of Time
The Subjunctive In this slide show, we are going to look at a verb form that has all but disappeared from English – the subjunctive!
Mandatos de la clase y vocabulario Classroom commands and vocabulary
Los Infinitivos ¿Qué es un infinitivo?.
The Subjunctive In this slide show, we are going to look at a verb form that has all but disappeared from English – the subjunctive!
Frases útiles. Necesitas tu agenda Firmo la agenda.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
In both English and Spanish, the verb to be (ser) and numbers are used to tell time. Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.
The Subjunctive with Adverbial Conjunctions
Relative Pronouns Spanish Three Honors C.12.
Capítulo Uno: Primer paso
Subject Pronouns and Ser
Time Expression with Hacer
El Verbo GUSTAR En español gustar means to be pleasing In English, the equivalent is to like.
Direct and Indirect Object Pronouns
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Español 1 el 30 de agosto. Bell Dinger – el 30 de agosto
Making comparisons In this slide show, well look at ways of expressing differences and similarities.
Los interrogativos.
Mandatos de la clase y vocabulario Classroom commands and vocabulary
Modelo (100 palabras) Ayer hubo un terremoto muy fuerte cerca de la ciudad. Creemos que muchas personas murieron y el terremoto también destruyó muchos.
A Comer Vamos a Poner la Mesa.
más con la ropa y tener que el tiempo de la playa y de las montañas
Repaso del vocabulario, y más descripción
Hoy es martes, el diez de septiembre
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
WRITING A SPANISH ESSAY BY MRS. MAYER, SPANISH GRADE 7, RDMS.
Direct object pronouns (DOPs)
ALC 11 lunes el 26 de septiembre. Bienvenida lunes el 26 de septiembre Front row face the back row. Back row will read the words on the screen in the.
LA GRAM ÁTICA EN ACCIÓN 2 THE VERB GUSTAR, ¿POR QUÉ?, PORQUE, AND DE ¿Por qué? Porque es tu cumplea ños. A e llos les gustan las fiestas. Me gusta mucho.
The Imperfect Tense: Regular-Irregular Verbs Use Preterite vs. Imperfect.
Para Empezar Test 2 The things you need to know for the test over Para Empezar Part 2.
Subject Pronouns and AR verb conjugations As you click through this powerpoint, you will need to answer the questions on your worksheet. At the end, you.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
Spanish Ia (Final Exam) Crossfire Initial Activity 1. Brief notes on tener... (or review if you have received them already!) Tener---formas Tener.
PARTE 1 LOS OBJETOS DIRECTOS E INDIRECTOS. DIRECT OBJECT PRONOUNS VS. INDIRECT OBJECT PRONOUNS Habla con otra persona para ver qué es la diferencia entre.
Lesson
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Possessive Adjectives
HAZ AHORA / DO NOW Responde en frases completas: Por ejemplo: ¿Qué te gusta más, nadar o esquiar? Pues, me gusta más nadar. Pues, no me gusta ni nadar.
DOUBLE OBJECT PRONOUNS Double Object Pronouns b Double Object Pronouns occur when an indirect object pronoun and a direct object pronoun are used in.
THE VERB TENER Spanish 1- 9/23/13 Sra. Baldwin. TENER Tener is a verb that means “to have”. It has irregular forms (does not follow a pattern) and must.
Los complementos directos, y los pronombres de complemento directo Direct Objects and Direct Object Pronouns.
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Tema: First conditional L.E.L.I. Paulina Trujillo Castillo.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
1 Day 4- Present tense conjugations of Regular –AR verbs An Online Learning Module Adapted from PowerShow.com Los Verbos Regulares.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
Gustos y Disgustos Aversiones.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
Make Meals Memorable Take Time to Eat Together and Talk With Your Family. Haga memorables las comidas Tome tiempo para comer y conversar con su familia.
Bellwork Think about your day to day language, the things you talk about. How much of it is about the things you like to do? Write a short paragraph discussing.
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Question words Sra. Kemp Directions: 1.Click on Slide Show on the tool bar. Then, click on From beginning. 2.Click to move on to the next flashcard. 3.Look.
First Grade Dual High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

Product Title:Communicating with your child in sign:American Sign Language Development from Birth to Six Age of Intended Audience: Parents/Guardians/Caregivers of Deaf or Hard-of-Hearing Children (Ages will vary) Product Goals/Objectives: - To provide information to parents/caregivers who are curious or interested in American Sign Language as a language option for their child and family To discuss language development of children who have consistent models of American Sign Language Abstract: This tool was developed in a flip-book format, one side being the English version, and the other side being the Spanish version. The tool was developed with a family centered focus; the intention of an early support specialist sitting with a parent/caregiver and discussing/modeling the information in the tool. It discusses developmental milestones of ASL development for ages birth through six, parent-infant interactions, creating a visual environment, and tools and resources for learning ASL.

Communicating with your child in sign: American Sign Language Development from Birth to Six

Table of Contents Page Introduction 1 Expressive/Receptive ASL Milestones: 2 Ages Birth to Six Parent Infant Interactions: 16 Motherese/Fatherese Creating a Visual Environment 18 Learning American Sign Language: Tools and resources 19 Bibliography 23

www.learnsignlanguage.com Introduction Language development is influenced by many factors. Among them are access to language, and parent-child interactions. You are instrumental in your child’s language development. Many deaf children are visually oriented, and may learn language more effectively through visual means. American Sign Language is one mode through which deaf children learn language. Exposure to consistent, proficient language users facilitates language development in deaf children. We will look at the developmental milestones of deaf children who have consistent, proficient models for language, the importance of parent-child interactions in the development of language, strategies to make the environment more visually accessible to your child, and available resources for beginning your American Sign Language journey.

Between birth and one year, your child may: Developmental Milestones: Ages Birth-One Receptive Language: Between birth and one year, your child may: Understand single signs/words Recognize facial expressions when expressions match behavior Example: Lowered eyebrows and head shaking plus the sign for NO Respond to simple commands and questions Example: COME HERE Display responsive behaviors – eye contact, visual searching of the environment Can you think of examples of these with your child? www.niaaa.nih.gov/publications/ brochure.htm

Developmental Milestones: Ages Birth-One Expressive Language: Crying Cooing Pointing Chuckling, gasping, grunting Gesturing (for emotional needs, to stimulate your response) Uses repetition – to learn about his/her environment through communication As you can see, both deaf and hearing children display these behaviors. Deaf and Hearing are more alike than different in their language development Between birth and one year, your child may display the following: www.lapeer.org/lsta/promo/ LCID/sld013.htm

American Sign Language Developmental Milestones: Ages Birth-One Expressive Language: Babbling Vocal- (birth-6 months)-past 6 months, lack of auditory stimulation will cause vocalizations to fade Manual-(7-10 months)-syllabic stage: Sequences of gestures that resemble signing/words, but have no meaning Will babble manually in “neutral space” in front of the body First handshapes- “5” and “S” First Signs/Words (8-12 months) typically nouns will be approximations – different formations than signs used by adults Example: Mama www.bananasinc.org/ parentLinks.php www.iol.ie/~johnpmon/ signs.html www.lessontutor.com/ eesASL4.html www.lifeprint.com/asl101/ pages-signs/momdad.htm

American Sign Language Developmental Milestones: Ages One-Two Receptive Language: Between ages one and two, your child may: Understand multi-word phrases Recognize frequently fingerspelled words Understand basic meanings of facial expressions Example: Frown and Lowered eyebrows means SAD, ANGRY Respond to NO Understand simple questions Example: Do you want milk? (MILK WANT) Understand names of objects in the environment Develop an attention span up to five minutes www.lawmo.org/fund1.htm

Between ages one and two, your child may display: American Sign Language Developmental Milestones: Ages One-Two Expressive Language: Between ages one and two, your child may display: Manual Jargon Babbling (12-14 months) babble sequences that look like ASL but have no meaning Attempts to use 2 sign combinations, but will still rely on single signs with simple handshapes (13-22 months) Additions to handshape repertoire: A, B, C, O, and 1 Sign NO or use headshake to express no Begin to name objects instead of just pointing Begin using facial expression in signing Example – Raised eyebrows plus sign for a Yes/No question Attempts at fingerspelling (when vocabulary reaches approximately 100 words) www.4woman.gov/owh/pub/aabreastfeeding/ faq.htm

American Sign Language Developmental Milestones: Ages One-Two Expressive Language: “Vocabulary Explosion” – Expansion of vocabulary from 5 to 250 words Use WHERE and WHAT signs for questions (12-21 months) Use signs that denote physical states (15-24 months) Examples: TIRED, THIRSTY, HUNGRY Use emotional signs (18-20 months) Examples: SAD, HAPPY, SCARED Begin to use simple verbs WANT and LIKE (18-24 months) Use many words to mean NO – DON’T WANT and NONE (18-24 months) Begin to use handshapes for familiar objects Example: TREE, CAR www.givingtreeonline.com/ onlinestore.html

American Sign Language Developmental Milestones: Ages Two - Three Receptive Language: Between ages two and three, your child may: Understand and carry out more complex commands and requests Example: Bring me your shoes (SHOES+BRING) Show interest in explanations of how and why Increase attention span up to 20 minutes Gain eye contact before conversation begins http://lightning.prohosting.com/~stooge/matt/sign.htm

American Sign Language Developmental Milestones: Ages Two - Three Expressive Language: Between ages two and three, your child may: Name and describe scribbled creations Sign continually during waking hours Sign to himself/herself during play Ask simple questions Converse about here and now Attempt more complex signs, but still rely on simple handshapes Use directional verbs Example: GIVE Express possession Example: MY+SHOE Use action + object form Example: DRINK+WATER www.madison.k12.al.us/.../ hi/hearing_impaired.html

American Sign Language Developmental Milestones: Ages Three - Four Receptive Language: Between ages three and four, your child may: Understand language related to basic concepts of number, color, and time Understand and carry out commands that include more than one action or object Example: When you are done playing, put your toys in the box (PLAY+FINISH, BOX+TOYS+MOVE) www.city.ac.uk/colourgroup/ spectrum.gif www.tnpc.com/soa/ fal00soa_h.html www.deafmissions.com/ dic/ASLabc.html

American Sign Language Developmental Milestones: Ages Three - Four Expressive Language: Between ages three and four, your child may: Use language easily to relate ideas, feelings, stories, and problems Tell two events in correct sequence Hold long, detailed conversations Use language to draw attention to himself/herself Acquire and more consistently attempt to use complex handshapes: L, R, V, X, Y, 3 Attempt complex sentences Expand facial grammar to include number, intensity, and time Use handshapes with movement for familiar objects Example: CAR, RAIN www.hrdc-drhc.gc.ca/.../publications/ nlscy/mar98_e.shtml

American Sign Language Developmental Milestones: Ages Four - Five Expressive Language: Between ages four and five, your child may: Tell long stories accurately Know and express first, middle and last name Understand and express concepts of time with accuracy Ask for clarification if he/she does not understand communication new-www.speechtx.com/

American Sign Language Developmental Milestones: Ages Five - Six Expressive Language: Between ages five and six, your child may: Use complex handshapes clearly and often Fingerspell more clearly than before Use complex sentences appropriately: Topicalization – setting up a situation and then elaborating content of story (Topic-Comment word order) Use space to show location of nouns and verbs Use “Bracketing”- WH-question words used at beginning and end of question Example: WHERE+BATHROOM+WHERE www.gospelcom.net/peggiesplace/ fun.htm

Parent-Child Interactions Motherese/Fatherese What is Motherese? Motherese is “baby talk” exhibited by all parents. It is adult language to children that is generally adapted to the language level of the child. Hearing Parents’ Baby Talk Higher pitch than adult conversation; exaggerated intonation with longer vowel production Special words (Baby talk) Talking about “here and now” Repetition of words/phrases Prolonged gazing/eye conact Use of questions Nonverbal communication signals (touch, facial expression) Long pauses between sentences/phrases Short, simple, but grammatically correct sentences Imitation and expansions Deaf Parents’ Baby Talk Exaggerated size of signs; positive facial expression Special words (Baby talk) Talking about “here and now”- object being discussed brought into conversational space Repetition of signs Prolonged gazing/eye contact Extensive use of POINT Interspersing nonverbal affective acts with language (tickling, tapping) Long pauses between periods of signing Majority of utterances are single signs Imitation expansion Hatfield, Nancy (n.d.) Promoting early communication II: The role of the family. Hearing, Speech and Deafness Center, Seattle, WA.

Parent-Child Interactions www.cdaccess.com/ html/pc/asl.htm Parent-Child Interactions Motherese/Fatherese As you can see, Baby talk is similar among Deaf and Hearing parents. Exaggeration of words/signs and facial expressions, slower, simpler forms of language are used by both Deaf and Hearing parents to facilitate language development. A Visual Environment Both Deaf and Hearing parents naturally interact and communicate effectively with their deaf children. Parenting behaviors such as playing with your child and displaying affection are universal, and extremely important to your child’s development. The main difference between parent-child interactions is the knowledge that Deaf parents have about the visual needs of their child. It is natural for them because of their own visual needs. You may or may not be accustomed the visual needs of your child. Let’s look at some strategies to make your environment more visually accessible to your child.

Parent-Child Interactions Creating a Visual Environment Adjust lighting so that visual communication can take place Use distinct facial expressions Use appropriate attention getting strategies (a tap on the arm, leg, or shoulder) Sign in your child’s visual field Be sure that your child has a clear view of your face and hands If possible, get down on the floor and either across from your child, or with him/her on your lap Sign on your child’s body to model placement and form of signs- where signs occur and correct handshapes Move the object of interest between you and your child (if possible, hold it up by your face) so that signing about the object can take place in your conversational space

Parent-Child Interactions Creating a Visual Environment Follow the interests of your child Notice what he/she is focused on Wait for him/her to shift focus from the object to you Respond to his/her eye contact with smiling and signing about the object of interest ***Repeat all of these interactions so your child will learn to connect these experiences with language, link objects with meaning, and continue to develop language***

Learning American Sign Language Tools and Resources Sign language Videotapes/Books Sign with your baby - Includes a book, video, and quick reference guide Signs for Me: Basic Sign Vocabulary for Children, Parents and Teachers - Has picture along with sign - Has index in Spanish, Hmong, Vietnamese, Cambodian, Lao, Tagalog, and English Random House Webster's Concise American Sign Language Dictionary American Sign Language Classes Contact your local continuing education program Contact your state school for the Deaf http://www.sign2me.com/default6.htm http://search.barnesandnoble.com/booksearch/results.asp?WRD=signs+for+me&userid=2TA9D9YDP1 http://search.barnesandnoble.com/booksearch/results.asp?WRD=signs+for+me&userid=2TA9D9YDP1

Learning American Sign Language Tools and Resources While you are practicing to become a proficient visual language model, interacting with Deaf people will provide opportunities for language development for both you and your child Interaction with Deaf Adults and Children Deaf Mentor Projects Deaf storytelling Playgroups with other families with deaf children www.saonet.ucla.edu/osd/docs/ Newsletter/2000Fall.htm new-www.kmm.org/

Learning American Sign Language Tools and Resources American Sign Language Alphabet www.ling.upenn.edu/.../Spring_2002/ ling001/asl_alphabet.jpg

Bibliography Anderson, D., & Reilly, J. (2002). The MacArthur communicative development inventory: Normative data for American Sign Language. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 7(2), 83-106.   Bonvillian, J.D., & Folven, R.J. (1993). Sign language acquisition: Developmental aspects. In Marschark, M., & Clark, D. M. Psychological Perspectives on Deafness (pp. 229-265). New York: Oxford University Press. Carew, M.E. (ed.) (2001). Schools and programs in the United States. American Annals of the Deaf, 146, 75-134. French, M.M. (1999). The toolkit: Appendices for starting with assessment. Washington, DC: Pre-College National Mission Programs. Hatfield, N. (n.d). Promoting early communication II: The role of the family. Hearing Speech and Deafness Center, Seattle, WA. Jamieson, J. R. (1995). Interactions between mothers and children who are deaf. Journal of Early Intervention, 19 (2), 108-117. Marchark, M. (1993). Psychological development of deaf children. New York: Oxford University Press. Ogden, P.W. (1996). The silent garden: Raising your deaf child, new fully revised edition. Washington, DC: Gallaudet University Press. Pettito, L. A., & Marentette, P.F. (1991). Babbling in the manual mode: Evidence for the ontogeny of language. Science, 251, 1493-1496. Spencer, P.E. (2001). A good start: Suggestions for visual conversations with deaf and hard of hearing babies and toddlers. Laurent Clerc National Deaf Education Center. Retrieved October 20, 2002 from: http://clerccenter2.gallaudet.edu/KidsWorldDeafNet/e-docs/visual-conversations/index.html Spencer, P.E., Bodner-Johnson, B. A., & Gutfreund, M. K. (1992). Interacting with infants with a hearing loss: What can we learn from mothers who are deaf? Journal of Early Intervention, 16 (1), 64-78.

Translation By Ileana Rios-Mercado Uso el lenguaje manual en la comunicacion con su niño sordo: Desarrollo del “American Sign Language” desde el nacimiento a los seis meses de edad Translation By Ileana Rios-Mercado

Contenido Introducción 1 Paginas Introducción 1 Desarrollo de las areas Receptivas /Expresivas del ASL: 2 Nacimiento a los seis meses de edad Interacciones entre Padres y Niño: 16 Maternalismo/Paternalismo Creación de un ambiente visualmente accesible 18 Aprendiendo ASL: Herramientas y recursos 19 Bibliografía 23

www.learnsignlanguage.com/ Introducción El desarrollo del lenguaje es influenciado por muchos factores. Entre ellos está la accesibilidad que el niño tenga al lenguaje, y las interacciones que este tenga con sus padres. Usted forma parte importante en el desarrollo del lenguaje de su nino. Los niños sordos estan mas orientados al area visual, por lo cual desarrollan lenguaje mas efectivamente a traves de medios visuales. El “American Sign Language” es una herramienta a través de la cual los ninos sordos aprenden lenguaje. La exposición a peritos y usuarios constantes del lenguaje, facilita el desarrollo de este en niños sordos. A continuacion discutiremos las etapas del desarrollo del “American Sign Language” en niños sordos que poseen modelos constantes y excelentes para su desarrollo. Ademas, hablaremos de la importancia de la interaccion entre padres y niño en el desarrollo del lenguaje, estrategias para hacer un ambiente más visualmente accesible a su niño, y los recursos disponibles para comenzar su travesía en el “American Sign Language”

Características que su niño puede mostrar: Etapas De desarrollo: Nacimiento a Un año de edad Lenguaje Receptivo: Características que su niño puede mostrar: Entiende palabras/señas simples Reconoce expresiones faciales cuando estas estan acompañadas de acciones Ejemplo: Las cejas bajadas acompañadas del movimiento de la cabeza mas la seña de “NO” Responde a mandatos y preguntas simples Ejemplo: VEN ACA Exhibe comportamientos que reflejen una respuesta- ejemplo: contacto visual, exploración visual del ambiente que le rodea ¿Puede usted pensar en ejemplos de éstos con su niño? www.niaaa.nih.gov/publications/ brochure.htm

Nacimiento a Un año de edad Caracteristicas que su niño puede exhibir: Etapas de Desarrollo: Nacimiento a Un año de edad Lenguaje Expresivo: Llanto “Cooing” Señala Rie, “gasping”, “grunting” Utiliza gestos con el proposito de expresar necesidades emocionales o estimular una respuesta de su parte Repite- utiliza la comunicacion para aprender sobre el ambiente que le rodea Notara que tanto los niños sordos como niños con audición normal exhiben los mismos comportamientos. Ambos muestran mas semejanzas que diferencias en el desarrollo del lenguaje Caracteristicas que su niño puede exhibir: www.lapeer.org/lsta/promo/ LCID/sld013.htm

Etapas del desarrollo del “American Sign Language:” Nacimiento – Primer año Lenguaje Expresivo: Balbuceo Vocal- (Nacimiento a seis mesesde edad)-Después de los 6 meses, la carencia del estímulo auditivo causará que las vocalizaciones cesen. Manual-(7 a 10 meses)-Etapa silábica: Las secuencias de los gestos que se asemejan a señas/palabras, pero no tienen ningún significado Balbuceará manualmente en un “espacio neutral” frente a su cuerpo Las primeras formas manuales (handshapes) seran “5” y “S” Primer Señas/Palabras (8 a 12 meses) Son típicamente sustantivos Aproximaciones manuales a las señas utilizadas por los adultos Ejemplo: Mamá www.bananasinc.org/ parentLinks.php www.lessontutor.com/ eesASL4.html www.iol.ie/~johnpmon/ signs.html www.lifeprint.com/asl101/ pages-signs/momdad.htm

Etapas del desarrollo del “American Sign Language:” Nacimiento – Primer año Lenguaje Receptivo: Características que su niño puede mostrar: Entiende frases de múltiples palabra Reconoce con frecuencia palabras deletreadas manualmente Comprende el significado de expresiones faciales básicas Ejemplo: Frunce el ceño- enojado Cejas bajas- triste Responde al “NO” Comprende preguntas simples Ejemplo: ¿Quieres leche? (LECHE+QUIERES) Comprende nombres de objetos en el ambiente Tiene un lapso de atención hasta 5 minutos www.lawmo.org/fund1.htm

Características que su niño puede exhibir: Etapas del desarrollo del “American Sign Language:” Uno a Dos años de edad Lenguaje Expresivo: Características que su niño puede exhibir: Jerga Manual (12-14 meses) las secuencias de balbuceo manual se parecen al ASL pero no tienen ningún significado Intenta expresar frases (combinaciones de 2 señas) en el lenguaje manual, pero continua utilizando con mayor frecuencia expresiones aisladas, de una palabra, con formas manuales (handshapes) simples (13-22 meses) Aumenta su repertorio en las formas de las manos (handshapes): A, B, C, O,and 1 Expresa manualmente “NO” o mueve la cabeza para expresar negación Comienza a nombrar objetos en vez solo señalarlos Comienza a acompañar las señas con expresiónes faciales Ejemplo – Levanta las cejas al hacer preguntas de Sí/No Intenta deletrear manualmente palabras cuando su vocabulario alcanza aproximadamente 100 palabras www.4woman.gov/owh/pub/aabreastfeeding/ faq.htm

Etapas del desarrollo del “American Sign Language:” Uno a Dos años de edad Lenguaje Expresivo: “Explosión de Vocabulario” – Su vocabulario se amplia de 5 a 250 palabras. Hace preguntas de “DONDE” y “QUÉ” en lenguaje manual (12-21 meses) Utiliza señas que denotan estados físicos (15-24 meses) Ejemplos: CANSADO, SEDIENTO, HAMBRIENTO Utiliza señas relacionadas a emociones (18-20 meses) Ejemplos: TRISTE, FELIZ, ASUSTADO Comienza el uso de verbos simples como: QUIERO y ME GUSTA (18-24 meses) Utiliza varias palabras para expresar “NO” – NO QUIERO y NINGUNO/NADA (18-24 meses) Comienza a utilizar formas manuales (handshapes) para objetos familiares Ejemplos: ÁRBOL, COCHE/CARRO www.givingtreeonline.com/ onlinestore.html

Etapas del desarrollo del “American Sign Language:” Dos a Tres años de edad Lenguaje Receptivo: Caracteristicas que su niño puede exhibir: Entiende y realiza mandatos y peticiones más complejos Ejemplo: Búscame tus zapatos (ZAPATOS+BUSCAR) Demuestra interés en explicaciones de “cómo” y “por qué” Su lapso de atención es de hasta 20 minutos Establece contacto visual antes de comenzar una conversación http://lightning.prohosting.com/~stooge/matt/sign.htm

Etapas del desarrollo del “American Sign Language:” Dos a Tres años de edad Lenguaje Expresivo: Características que su niño puede exhibir: Nombra y describe dibujos Se comunica manualmente de forma continua Habla consigo mismo mientras juega Hace preguntas simples Conversa acerca de eventos de aquí y ahora Realiza señas más complejas, pero continua utilizando formas manuales (handshapes) simples Utiliza verbos direccionales Ejemplo: DAR Expresa poseción Ejemplo: MI ZAPATO Utiliza combinaciones o frases de acción + objeto Ejemplo: BEBE +AGUA www.madison.k12.al.us/.../ hi/hearing_impaired.html

Etapas del desarrollo del “American Sign Language:” Tres a Cuatro años de edad Lenguaje Receptivo: Características que su niño puede exhibir: Entiende vocabulario básico relacionado a número, color y tiempo Entiende y realiza mandatos que incluyen más de una acción u objeto Ejemplo: Cuando termines de jugar, pon los juguetes en la caja (JUGAR+FINAL, CAJA+JUGUETES+PON) www.city.ac.uk/colourgroup/ spectrum.gif www.tnpc.com/soa/ fal00soa_h.html www.deafmissions.com/ dic/ASLabc.html

Etapas del desarrollo del “American Sign Language:” Tres a Cuatro años de edad Lenguaje Expresivo: Características que su niño puede exhibir: Comunica facilmente ideas, sentimientos, historias, y problemas Narra dos acontecimientos utilizando la secuencia correcta Tiene conversaciones largas y detalladas Utiliza el lenguaje para llamar la atención hacia si mismo Adquiere y procura constantemente utilizar formas de las manos (handshapes) complejos: L, R, V, X, Y, 3 Expresa oraciones complejas Amplía la gramática facial, incluyendo aspectos de número, intensidad, y tiempo Utiliza las formas manuales (handshapes) acompañadas de movimiento para objetos familiares Ejemplo: COCHE, LLUVIA www.hrdc-drhc.gc.ca/.../publications/ nlscy/mar98_e.shtml

Etapas del desarrollo del “American Sign Language:” Cuatro a Cinco años de edad Lenguaje Expresivo: Características que su niño puede exhibir: Relata historias largas de forma precisa Conoce y expresa su nombre completo (nombre + apellidos) Entiende y expresa conceptos de tiempo con exactitud Pide clarificación si no entiende la conversación new-www.speechtx.com/

Etapas del desarrollo del “American Sign Language:” Cinco a Seis años de edad Lenguaje Expresivo: Caracteristicas que su niño puede exhibir: Utiliza constantemente formas mauales complejas (handshapes) de forma clara Su deletreo manual es mas claro Utiliza apropiadamente oraciones complejas Tópico/tema – establece el tema de la situación y después elabora la historia (Asunto-Comentarios) Utiliza el espacio para demostrar la localización de sustantivos y verbos Utiliza “Bracketing” - palabras como: dónde, cómo, cuándo, cuántos, por qué, qué, quién, al comienzo y final de las preguntas Ejemplo: DONDE+BAÑO+DONDE www.gospelcom.net/peggiesplace/ fun.htm

Interacciones entre Padres y Niño Maternalismo/Paternalismo ¿Cuál es Maternalismo? Maternalismo es la forma de hablar o chiquiteo (Baby talk) utilizado por todo padre para adaptarse al nivel del lenguaje de su niño. “Baby Talk” en Padres Oyentes Tono alto comparado con el utilizado en conversaciones con otro adulto. Padres utilizan una entonación exagerada y prolongada Chiquiteo o “Baby talk” Habla de “Aqui y ahora” Repite palabras y frases Contacto visual prolongado Hace preguntas Utiliza comunicacion no verbal (toque, expresiones faciales) Hace pausas largas entre las oraciones y frases Expresa oraciones cortas y simples, pero gramaticalmente correctas Imita y expande las expresiones de su bebé “Baby Talk” en Padres Sordos Exagera el tamaño de las señas; sus expresiones faciales son agradables Chiquiteo o “Baby talk” Habla acerca de“Aqui y ahora”. Objetos son discutidos y traídos al espacio conversacional Repite palabras/señas Establece contacto visual prolongado Señala con frecuencia Combina sus expresiones manuales con expresiones afectivas (cosquillas, toquesitos) Pausas largas entre sus oraciones manuales La mayor parte de sus expresiones son sencillas Imita y expande las expresiones de su bebé Hatfield, Nancy (n.d.) Promoting early communication II: The role of the family. Hearing, Speech and Deafness Center, Seattle, WA.

Maternalismo/Paternalismo www.cdaccess.com/ html/pc/asl.htm Interacciones entre Padres y Niño Maternalismo/Paternalismo Como usted puede ver, el “baby talk” o chiquiteo es similar entre padres sordos y oyentes. La exageracion de palabras/senas y expresiones faciales suaves son formas simples del lenguaje utilizadas por los padres para facilitar el desarrollo del lenguaje. Un Ambiente Visual Los padres sordos y oyentes interactuan y se comunican efectivamente con sus niños sordos. Comportamientos como jugar con su niño y exhibir el afecto, son universales en los padres y extremadamente importantes para el desarrollo de sus niños. La diferencia principal entre las interacciones de padres oyentes y sordos es el conocimiento que los padres sordos tienen sobre las necesidades visuales de su niño. Esto es natural para ellos debido a sus propias necesidades visuales. Usted puede o no estar acostumbrarse a las necesidades visuales de su niño. Observemos algunas estrategias para hacer su ambiente visualmente accesible para su niño.

Interacciones entre Padres y Niño Cree un Ambiente Visual Una clara iluminacion del area es importante para que la comunicación visual pueda ocurrir Utilice las expresiones faciales distintas Utilice estrategias adecuadas para llamar la atencion de su nino (un toquesito suave en el hombro, brazo, pierna) Cuando se comunique hagalo dentro del campo visual de su niño Asegurese de que su niño puede ver claramente su cara y manos Si es posible, bajese al nivel del nino o sientelo al nivel de su regazo Exprese las senas en el cuerpo de su niño para demostrar su colocación y forma, donde ocurren y cual es la forma correcta de las manos Ubique el objeto del interés entre usted y su niño. Si es posible, aproxime el objeto a su cara, asi las expresiones manuales sobre el objeto tendran lugar en su espacio conversacional

Crear un Ambiente Visual Interacciones entre Padres y Niño Crear un Ambiente Visual Siga los intereses de su niño Observe en qué el/ella fija su atencion Espere a que su niño dirija su atencion hacia usted Responda a su contacto visual con una sonrisa y comente sobre el objeto del interés ***Repita todas estas interacciones así su niño aprenderá a unir estas experiencias con el lenguaje, unir objetos con el significado. De esta forma continuara desarrollando su lenguaje***

Aprendiendo “American Sign Language” Herramientas y Recursos Videocintas y Libros de American Sign Langugage Sign with your baby - Incluye un libro, un vídeo, y una guía de referencia rápida Signs for Me: Basic Sign Vocabulary for Children, Parents and Teachers - Tiene cuadro junto con muestra - Tiene índice en Español, Hmong, Vietnamita, Camboyano, Lao, Tagalog, e Inglés Random House Webster's Concise American Sign Language Dictionary Clases deAmerican Sign Language Entre en contacto con su programa local de la formación permanente Entre en contacto con la escuela pública para sordos de su area http://search.barnesandnoble.com/booksearch/results.asp?WRD=signs+for+me&userid=2TA9D9YDP1 http://search.barnesandnoble.com/booksearch/results.asp?WRD=signs+for+me&userid=2TA9D9YDP1 http://www.sign2me.com/default6.htm

Aprendiendo “American Sign Language” Herramientas y Recursos Mientras que usted practica para convertirse en un abil modelo del lenguaje visual, el interaccionar con la comunidad sorda le proporcionará oportunidades para el desarrollo del lenguaje en usted y su niño Interacciónes con adultos y niños sordos Proyectos de Mentores Sordos Sordos Narradores de historias Interaccion con otras familias de niños sordos new-www.kmm.org/ www.saonet.ucla.edu/osd/docs/ Newsletter/2000Fall.htm

Aprendiendo “American Sign Language” Herramientas y Recursos Alfabeto Manual del “American Sign Language” www.ling.upenn.edu/.../Spring_2002/ ling001/asl_alphabet.jpg

Bibliografía Anderson, D., & Reilly, J. (2002). The MacArthur communicative development inventory: Normative data for American Sign Language. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 7(2), 83-106.   Bonvillian, J.D., & Folven, R.J. (1993). Sign language acquisition: Developmental aspects. In Marschark, M., & Clark, D. M. Psychological Perspectives on Deafness (pp. 229-265). New York: Oxford University Press. Carew, M.E. (ed.) (2001). Schools and programs in the United States. American Annals of the Deaf, 146, 75-134. French, M.M. (1999). The toolkit: Appendices for starting with assessment. Washington, DC: Pre-College National Mission Programs. Hatfield, N. (n.d). Promoting early communication II: The role of the family. Hearing Speech and Deafness Center, Seattle, WA. Jamieson, J. R. (1995). Interactions between mothers and children who are deaf. Journal of Early Intervention, 19 (2), 108-117. Marchark, M. (1993). Psychological development of deaf children. New York: Oxford University Press. Ogden, P.W. (1996). The silent garden: Raising your deaf child, new fully revised edition. Washington, DC: Gallaudet University Press. Pettito, L. A., & Marentette, P.F. (1991). Babbling in the manual mode: Evidence for the ontogeny of language. Science, 251, 1493-1496. Spencer, P.E. (2001). A good start: Suggestions for visual conversations with deaf and hard of hearing babies and toddlers. Laurent Clerc National Deaf Education Center. Retrieved October 20, 2002 from: http://clerccenter2.gallaudet.edu/KidsWorldDeafNet/e-docs/visual-conversations/index.html Spencer, P.E., Bodner-Johnson, B. A., & Gutfreund, M. K. (1992). Interacting with infants with a hearing loss: What can we learn from mothers who are deaf? Journal of Early Intervention, 16 (1), 64-78.