Apuntes preparados por Jesus Carrera con material de Meier y Poetter

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Español la memoria (2): cómo trabajarla bien en grupos.
Advertisements

You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
How to tell time in Spanish
Telling Time (Cómo decir la hora).
Sñta Ferreira El 3 de febrero LA HORA EN ESPAÑOL.
Ser vs Estar.
Mr. Redaelli OnlineTaco.com. To Have - Tener Yo tengo – I have Tú tienes – You have (Informal) Usted tiene – You have (Formal) El tiene – He has Ella.
Tener Lets look at the verb tener (to have). It features two verb changes that we will see very soon.
QUESTION OF THE MONTH August, In the next two slides you will see the perinatal mortality figures during most of the XX Century, as presented by.
Telling Time Grammar Essential #8.
Hacer in Time Expressions
Beginning Low ESL Teacher
Español 4 Honores. Tema Para el ensayo final, van a escribir sobre una situación hipotética que no es una muy posible. Por eso, no van a usar el presente.
¿Qué hora es?. Es la una. Son las tres. Son las once.
Lunes el diecinueve de marzo. The future tense is used in Spanish to talk about future events. It is used when ever we would use the phrase I will… in.
Frases útiles. Necesitas tu agenda Firmo la agenda.
PRONOUNS after PREPOSITIONS
You have already learned that ser and estar both mean to be but are used for different purposes. These charts summarize the key differences in usage between.
USUALLY, USED TO, DIDN’T USE TO, GET USED TO…..
In both English and Spanish, the verb to be (ser) and numbers are used to tell time. Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.
El pretérito The preterite tense is used to refer to actions that occurred at a fixed point in time. If the action is in the past, and you can determine.
Which verb is used? To tell the time in Spanish, you should use ¨ Ser ¨verb Third person singular or plural conjugation is used, depends on what time.
Repaso: Negative words and time constructions
Time Expression with Hacer
Telling Time. ¿Qué hora es? What time is it? Es la una. It is one oclock. Son las dos (tres, cuatro…) It is two oclock. Son las dos y cuarto. It is 2:15.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved You have already learned that ser and estar both mean to be but are used for different.
Telling Time Unidad 2 Etapa 2. Telling time in Spanish : Its 2:00.--Son las dos. Its 3:00.--Son las tres. Its 4:00.--Son las cuatro. Its 5:00--Son las.
Trabajo de timbre Escribe los países de América Central, América del Sur, el Caribe, Europa y África que hablan español.
Ensayos en acuiferos no confinados y drenaje diferido
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
Español 1 18 y 19 de septiembre de Escribe los meses que combinan con las estaciónes. (Write the months that match with the seasons.) El otoño-
ALC 79 Miércoles el 19 de enero. objetivo Yo puedo identificar el vocabulario nuevo con actividades diferentes. Yo puedo hacer 24 tarjetas de memoria.
California Standards Test (CST). Every student in California takes a test to see if they have learned the necessary knowledge and skills for their grade.
El Condicional The Conditional. El Condicional The conditional is a verb tense used to express something that would happen based upon certain conditions.
When we ask what time it is in Spanish, we say “¿Qué hora es?”
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
TEMA 2.- INTRODUCCIÓN A LOS MÉTODOS ÓPTICOS PROPIEDADES DE LA RADIACION ELECTROMAGNETICA Muchas de las propiedades de la radiación electromagnética.
Transformaciones que conservan ángulos
Telling Time (Cómo decir la hora). When we ask what time it is in Spanish, we say “¿Qué hora es?” Some people also say “¿Qué horas son?”
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
Telling time in Spanish: Explanation Practice exercise index McCarron.
La hora Telling time in Spanish. Asking what time it is The question is: “¿Qué hora es?” To answer, say: “Son las ____: ____” for everything except times.
¿Qué hora es? (What time is it?)
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Bellwork Think about your day to day language, the things you talk about. How much of it is about the things you like to do? Write a short paragraph discussing.
The Hand Graphic Organizer (Future and Conditional) Students will trace their hand in a paper. Write in the subject pronouns at the top of each finger.
¿Qué hora es? What time is it?. ¿Qué hora es? It’s 1:00 Es la una (notice we do not say uno for time but una) 1:00 is the ONLY time where we say “Es la…”
Español 1 – el cuatro de diciembre  We practiced two ways of asking what you need (or don’t need), and what you have (or don’t have) in class today. READ.
How to Conjugate Regular –AR – Er - IR Verbs in the Present Tense.
L AS EXPRESIONES DE HACE CON EL TIEMPO Español II.
Spanish I Week 16. Para Empezar 7 de diciembre Por favor responde a la pregunta en español. Please respond to the question in Spanish ¿Qué llevas hoy?
Notes: La Hora (Time) How do I tell time in Spanish?
¿Qué hora es?.
APUNTES: La Hora (Time)-REV Preguntas with time: How do I start?
First Grade Dual High Frequency Words
GRAPHIC MATERIALS 1. GRAPHIC MATERIALS. GRAPHIC MATERIALS 1. GRAPHIC MATERIALS.
Telling time in Spanish:
La hora- Repaso ¿Qué hora es? What time is it? 8:15 1:05 11:30 6:50
Hace = For/Since.
Bellringer 10/29 Put this in your NOTES!!! Using questions that you know in Spanish, figure out what the following question words mean. If you can’t.
Kindergarten Spanish High Frequency Words
Telling Time (La hora).
¿Qué hora es?.
Telling time in Spanish:
Hace + time expressions
Chapter 3 SCS Method. CONVERTING RAINFALL TO RUNOFF Runoff = Rainfall – Abstractions Q = P - I.
The days of the week (Los días de la semana).
Telling Time.
Welcome to PowerPoint gdskcgdskfcbskjc. Designer helps you get your point across PowerPoint Designer suggests professional designs for your presentation,
Transcripción de la presentación:

Apuntes preparados por Jesus Carrera con material de Meier y Poetter Soluciones básicas Apuntes preparados por Jesus Carrera con material de Meier y Poetter Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Ensayo hidráulico Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Interpretación en régimen cuasiestacionario Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Interpretación en régimen cuasiestacionario Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Interpretación con gráfico semilogarítmico Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Acuífero libre con recarga Q W = recarga [L/T] Derivar la ecuación de nivel en función de Q, K y w 1min Make students aware of boundaries limiting end points Despejando K: Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Ejercicios 1a: Estimate the radius the drawdown cone if the rate of recharge is 12 inches per year and steady state conditions have been reached for a well has been pumped for six months at a rate of 4 gallons per minute. 1b: An unconfined alluvial aquifer with a hydraulic conductivity of 0.001 cm/s is 20 feet thick and is pumped at a rate of 9 gallons per minute. After steady state conditions are reached, a head of 15 feet above the aquifer base is measured in an observation well 10 feet from the pumping well. If the recharge rate due to precipitation is 12 inches per year, what is the steady state head in an observation well 20 feet from the pumping well? .5min Exercises for home study Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Ensayos en régimen transitorio Beneficios/Desventajas Se puede estimar almacenamiento Estimación para tiempos cortos Fácil de detectar efectos raros Análisis mas complejo Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

hN (t): heads one would observe without pumping What is drawdown? h(t): actual heads hN (t): heads one would observe without pumping h(t0) ¡No! hN(t) s h(t) t0 Start pumping Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Aproximación de Jacob Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Theis Solution Usual assumptions: Radial Flow Infinite aquifer Initially constant head Horizontal aquifer Confined aquifer Well of zero radius Zero recharge Homogeneous T Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Theis Solution Usual assumptions: Radial Flow Infinite aquifer Initially constant head Horizontal aquifer Confined aquifer Well of zero radius Zero recharge Homogeneous T Discuss after checking concept of drawdown: NO! (only the added effect of pumping needs to be radial Yes, but we will see later NO!, s(x,y,t) = hN(x,y,t) – h (x,y,t) NO! NO!. Only constant T and S Yes, but only relevant for early time NO!, only needs constant (in time) recharge (OK spatial variation) Yes, …, but still OK for late time Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Solución de Theis Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Función de pozo de Theis Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Q log s drawdown log time at the red observation well ….. .5 min Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Pumping well discharges @ 500 GPM from a 100ft thick aquifer An example Pumping well discharges @ 500 GPM from a 100ft thick aquifer Observation well is 200 ft away Plot as s vs r2/t on same scale of log paper as W(u) vs u .5 min Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Example W(u)=2.15 s=1.2ft r2/t=1.95x107ft2/day u=7x10-2 1min to explain 3min have students calculate T K S Ss while working with a partner 2 min discuss u=7x10-2 Ejercicio: Calcular T, S Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Same example: choosing other points W(u)=2.15 s=1.2ft W(u)=1.0 s=0.56ft u=0.1 r2/t=2.8x107ft2/day r2/t=1.95x107ft2/day 1min u=7x10-2 Alternativamente, dibujar s vs. t & ajustar con W(u) vs. 1/u Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

For the same example: Plot s vs t to = 2.6 x 10-4 day Dh = 1.3 ft 1min 3min for students to calculate 1 minute discuss Alternatively Plot S vs log r (for one point in time) and use: Dh drawdown over 1 log cycle r = intercept for zero drawdown to = time of plot Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados

Kruseman y de Ridder example Ensayos de bombeo y trazadores en acuíferos; ESTSECCPB, UPC; Apuntes de Ensayos escalonados