MUCOLÍTICOS Y MUCOCINÉTICOS

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
PLT EXPERIENCES IN SPAIN
Advertisements

Learning Achievement in Creativity and Design Subjects according to Professional Profiles (2006) European Transfer Credit System (ECTS) Methodology in.
Diagnóstico climático del Golfo de California
Los Números y El Tiempo. Los Números Más de = once 12 = doce 13 = trece 14 = catorce 15 = quince 16 = dieciseis 17 = diecisiete 18 = dieciocho 19.
You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
Cómo Puedo Ayudar a que mi Hijo Tenga Exito en la Escuela?
Spanish IV. Escribiendo/Pecados Acuerdo del género Acuerdo de la pluralidad Acuerdo del tenso.
Las Palabras Interrogativas
METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓN CLINICA
Conocimiento, Uso y Evaluación de Medicamentos Genéricos
SECRETARÍA DE ESTADO DE CAMBIO CLIMÁTICO DIRECCION GENERAL DE CALIDAD Y EVALUACION AMBIENTAL PRESENTATION BY SPAIN TO THE EXECUTIVE BODY FOR THE CLRTAP:
MEXICAN CUSTOMS UPDATE
NOVEDADES EN EL TRATAMIENTO DE LAS ENFERMEDADES AUTOINMUNES SISTÉMICAS
DESCRIBILICIOUS – LEVEL 3 The following presentation is designed to help you improve your understanding of descriptions in Spanish. Youll need to stay.
Telling Time Grammar Essential #8.
Directions for template use This is a template that can be used either in whole group, typing in the information about an experiment, or with groups of.
Aladdín-respuestas 1.Vivía 2.Era 3.Amaba 4.Quería 5.Gustaban 6.Se sentía 7.Salía 8.Tenía 9.Decidió 10.escapó 11. Se vistió 12. Conoció 13. Vio 14. Pensó
Noche de Oracion 12 / 2 / 09. The List La Iglesia – Familia Pastoral, Los Lideres, Los Planes, Los Jovenes, y crecimiento Misiones – Idonesia, y todo.
Ser vs. estar.
Grupos de Trabajo 6 - Informe Working Group 6 – Report Transparency.
Grupos de Trabajo # 7 - Informe Working Group # 7 – Report General Business and Operational Risks.
Empresa y Sociedad Tema 1. Teoría de la Empresa y de la Sociedad Dr. Antonio Lloret 17 de Enero de 2011.
Español 4 Honores. Tema Para el ensayo final, van a escribir sobre una situación hipotética que no es una muy posible. Por eso, no van a usar el presente.
You have already learned that ser and estar both mean to be but are used for different purposes. These charts summarize the key differences in usage between.
In both English and Spanish, the verb to be (ser) and numbers are used to tell time. Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.
In Lecciones 6–9, you learned the preterite tense
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved Indefinite words refer to people and things that are not specific, for example, someone.
¿Qué hora es? What time is it? (What hour is it?).
Objetivo: Los estudiantes van a usar vocabulario del desayuno para comprender un cuento. Práctica: 1. ¿Te gusta comer? 2. ¿Te gusta beber Mt. Dew.
Theme: Expressions using "tener"
Fuentes de información elaborada Eficacia de intervenciones -Cochrane -Clinical Evidence.
9 th Grade Attendance Expectations Expectativas de Asistencia en el 9° Grado [INSERT SCHOOL NAME] [INSERT NAME] Attendance Improvement Counselor (AIC)
Inferences (predictions/drawing conclusions/generalizations) Beyond the words on the page.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved You have already learned that ser and estar both mean to be but are used for different.
El Estudio de Preescolar Perry de High/Scope a la de 40
SABER Y CONOCER The verbs saber and conocer also have an irregular YO form. Both of these verbs mean to know. Saber is used to express knowledge of simple.
Español 1 el 30 de agosto. Bell Dinger – el 30 de agosto
Hoy es martes, el 21 de febrero de Yo puedo… Form the contractions al and del. La Entrada – Contesta las preguntas. 1.¿Quienes están en la sala de.
Iberoamerican National Institutes Network of Engineering and Hydraulic Research Roundtable Manuel Echeverria CEDEX Spain Millenium Development Goals on.
Apuntes preparados por Jesus Carrera con material de Meier y Poetter
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo Youth and political participation Attitudes towards voting and the protest.
Capítulo 2 El Vocabulario Nuevo.
STARTER: ¡Encuentra al intruso!
El Imperfecto vs. El Pretérito
La Salud y el medico By: Laura Stitt, Kali Uhrich.
ISLA (Immersion for Spanish Language Acquisition) is a 501 (c)(3) nonprofit organization that provides a safe and nurturing environment for native Spanish.
¿Qué hora es? Telling Time en Español Sra Spampinato.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
E STUDIANTES DE E SPAÑOL U NO : This PowerPoint has been designed to familiarize you with the verb Ir (to go). Please view these slides and complete the.
Norberto Chávez-Tapia Departamento de Investigación Biomédica Fundación Clínica Médica Sur.
Tratamiento Farmacológico DE: Presente y Futuro Prof. Dr. Edgardo F Becher Div. Urología Hospital de Clínicas José de San Martín Universidad de Buenos.
Los Numeros 0 – 100 en espanol.
¡Primero mira fijo a la bruja!
Demonstrative Adjectives and Pronouns
El Médico Residente como Educador
Telling time in Spanish: Explanation Practice exercise index McCarron.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
¿Qué haces si estás atrapado/a en un edificio en llamas? Usa 3 términos de vocabulario.
Por vs. Para. The prepositions “por” and “para” can both mean “for” in English. However, they are not interchangeable. "Por" has many uses, and so it.
Los números. Del 0 al 100.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
-GO Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
1 DEFINITION OF A CIRCLE and example CIRCLES PROBLEM 1a PROBLEM 2a Standard 4, 9, 17 PROBLEM 1b PROBLEM 2b PROBLEM 3 END SHOW PRESENTATION CREATED BY SIMON.
Triathlon Swimming: Stroke Rate Analysis for Trainning Prescription Antonio Rivas.
Implementation of a model psychosocial to strengthen treatment adherence in HIV/AIDS of children and adolescents in south lima Author: Ps. Desireé Salazar;
Vocabulario: Para Empezar (Numbers & Colors)
APL meeting, Rome, Italy. Sept Salvage Therapy with Chemotherapy- or Arsenic Trioxide-based Regimens for Acute Promyelocytic Leukemia in First.
SISTEMAS METEOROLOGICOS MARIA JORDAN FISICA. Parents have the right to know that their child will be safe at school, both physically and emotionally.
Integrated Management System
Transcripción de la presentación:

MUCOLÍTICOS Y MUCOCINÉTICOS Y LA MEDICINA BASADA EN …

¡¡¡¡EL MOCO ES ÚTIL!!!! Sustancia viscoelástica en 3 fases diferentes : espumosa ,acuosa y mucofibrilar Función: -Humidifica -Anticuerpos -Filtra -Inmuni. Celular -Depura -Etc…

The Cochrane Collaboration 1 Crockett AJ, Cranston JM, Latimer KM, Alpers JH. Mucolíticos para las bronquiectasias (Revisión Cochrane traducida). En: , 2008 Número 4. Oxford: Update Software Ltd. Disponible en: Resumen : No hay suficientes pruebas de los efectos de los fármacos mucolíticos (para ayudar a la expectoración con la tos) en las personas con bronquiectasias. Los fármacos mucolíticos diluyen la flema, lo que puede hacer más fácil toser para expulsarlas. Sin embargo, la revisión de los ensayos encontró que no hay pruebas suficientes acerca de los efectos…

The Cochrane Collaboration 2 Chang CC, Cheng AC, Chang AB The Cochrane Collaboration 2 Chang CC, Cheng AC, Chang AB. Over-the-counter (OTC) medications to reduce cough as an adjunct to antibiotics for acute pneumonia in children and adults. Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, Over-the-counter medications to help reduce cough for children and adults on antibiotics for acute pneumonia Over-the-counter (OTC) medications, including mucolytics and antitussives, are commonly used by patients and recommended by healthcare staff as adjuncts in the treatment of pneumonia. In this review we found insufficient evidence to draw any conclusions about the efficacy of any OTCs taken as adjuncts for cough associated with acute pneumonia. Mucolytics may be beneficial but the lack of consistent evidence precludes recommending the routine use of mucolytics as an adjunct in the treatment of troublesome cough associated with pneumonia in children or adults.

The Cochrane Collaboration 3 This record should be cited as: Smith SM, Schroeder K, Fahey T. Over-the-counter (OTC) medications for acute cough in children and adults in ambulatory settings. Cochrane Database of Systematic Reviews 2008, Issue 1. Art. No.: CD001831. DOI: 10.1002/14651858.CD001831.pub3 Twenty-six trials (18 in adults, eight in children) involving 4037 people (3421 adults and 616 children) were included. Authors' conclusions There is no good evidence for or against the effectiveness of OTC medicines in acute cough. The results of this review have to be interpreted with caution due to differences in study characteristics and quality. Studies often showed conflicting results with uncertainty regarding clinical relevance. Higher quality evidence is needed to determine the effectiveness of self-care treatments for acute cough.

The Cochrane Collaboration 4 Cochrane Database Syst Rev. 2004 Oct 18;(4):CD001831. Over-the-counter medications for acute cough in children and adults in ambulatory settings. Division of Primary Health Care, University of Bristol, Cotham House, Cotham Hill, , Bristol, UK, BS6 6JL. k.schroeder REVIEWERS' CONCLUSIONS: There is no good evidence for or against the effectiveness of OTC medicines in acute cough. The results of this review have to be interpreted with caution due to differences in study designs, populations, interventions and outcomes between studies.

ENFERMERIA Pediatr Nurs. 2007 Nov-Dec;33(6):515-24. Managing acute cough in children: evidence-based guidelines. Kelley LK, Allen PJ. Yale University School of Nursing, New Haven, CT, USA. Abstract This article examines the evidence-based guidelines for diagnosis and treatment of acute cough in children. Cough is a common symptom in children and a frequent reason for consultation in primary care. Generally, an acute cough is a self-limiting condition resulting from expected childhood viral illnesses. However, a child should be thoroughly evaluated to rule out a serious underlying condition or disease responsible for the cough. Parents are often concerned and anxious about their child's cough. The use of over-the-counter cough and cold medications is widespread and parents commonly request primary care providers to provide prescriptions to alleviate cough symptoms. The American College of Chest Physicians has recommended clinical practice guidelines based on the conclusion of systematic reviews. These reviews indicate that The management of acute cough in children is based on a "wait, watch, review" approach. Clinicians should educate parents on expected illness duration, the risks of using over-the-counter medications, and discuss safe, supportive care measures to alleviate the child's discomfort.

Tipos mucolíticos Acetilcisteina Ambroxol Carbocisteina Bromexina… Genéricos Flumil (Oscar) Locomucil Rompe enlaces disulfuro Disminuye viscosidad Más 7 a = 600 mg/día 2-7 a =100 mg/8 h Menos 2 a = 100/12 h Ambroxol Mucosan Naxpa Motosol Activa aclaramiento mucociliar 1,5 mg/kg/día Carbocisteina Actithiol (Isabel) Pectox (Jordi) Viscoteina Mucovital 20 mg/kg/día ( 3-4 tomas) Bromexina… “Naturales” Prospantus(Tatiana) Algo hará 2-5 a =2,5cc/8 h 5-12 a = 5cc/8 h Más 12 a =7,5cc/8 h

LA DURA REALIDAD En laboratorio y teoría … un chollo En la práctica… no demostrado; excepto en FQ y en bronquitis crónica (?) Años estudiándose y seguimos igua Si el moco es 97% agua y 3% proteínas ¿Porqué no actuar en el 97%?

DIFERENTES POSTURAS Aquellos médicos que se oponen a recetar mucolíticos porque no consideran ético recetar fármacos sin eficacia demostrada a personas, haciéndoles gastar un dinero y engañándolas en cierto sentido. Aquellos médicos que recetan mucolíticos porque creen (de fe y no de ciencia) que funcionan. Aquellos médicos que recetan mucolíticos para gripes y resfriados porque la mayoría de los pacientes se quejan de los mocos y así salen contentos de la consulta. Aquellos médicos que no están a favor de los mucolíticos, pero que los recetan para que se tomen disueltos en agua a determinadas personas que se hidratan poco NS/NC ?????

ALTERNATIVA AGUA Y LENGUA

ALTERNATIVA y RECORDAR Lavados nasales con moderación Sonarse Humificación (40-60%) Dejar toser ( y poner el brazo no la mano) Otros

REALISMO VAMOS A SEGUIR HACIENDO LO QUE NOS DÉ LA GANA Me rindo !!!!!

Breves Apuntes En Novedades Bibliográficas en APP Grisel Vilagrasa Restifo Departamento de Pediatría

VapoRub

VapoRub CONCLUSIONES: Padres calificaron VR más favorablemente para alivio sintomático de: Tos nocturna Congestión y Dificultad para dormir Causada por una infección del tracto respiratorio superior. Leves efectos adversos VR proporcionó alivio sintomático

VapoRub ¿Qué se conoce sobre este tema? Pocas terapias basadas en la evidencia en el tratamiento de síntomas gripales en niños Tratamiento tópico con componente aromático han sido ampliamente utilizados sin evidencia que soportaran esta practica clínica. ¿Qué aporta este estudio? El Vapo rub (combinación alcanfor, mentol y aceite de eucalipto) provoca mejoría de sintomatología nocturna comparado con placebo o no tratamiento

Codeína Falta de pruebas y posible ineficacia. AAP contraindica su uso en: Enfermedades pulmonares ( fibrosis quística, displasia broncopulmonar), enfermedades inflamatorias y otras enfermedades que causan secreción mucosa. Tos aguda por infecciones respiratorias es autolimitada y podría tratarse adecuadamente con humedad y líquidos . Las dosis de medicamentos en niños son extrapolados a partir de investigación adultos y no puede considerarse precisas.

Codeína * ¿Seguir utilizando la codeína? Uso de codeína en niños, cuestionable. Variabilidad en la eficacia de la codeína. Falta de evidencia para apoyar un papel efectivo de codeína en niños con tos aguda y efectos adversos potencialmente perjudiciales. No se sugiere como un medicamento antitusígeno. *

Miel

Miel PRINCIPALES resultados: ECA de 108 niños Infecciones respiratorias Comparación efecto de la miel, el dextrometorfano y ningún tratamiento sobre la calidad de la tos y el sueño de los niños y sus padres. Se concluyo que la miel: Era más eficaz para reducir: Frecuencia de tos durante el sueño (DM)-0.99; 95% CI-1.63 a-0.35.) Tos molesta (DM-0.93; 95% CI-1.76 a -0.10) y Calidad del sueño en el niño (DM-0.92; 95% CI-1.77 a-0.07 ). Miel vs grupo sin tratamiento No difirieron significativamente entre: Resolución de la gravedad de la tos (DM-0.69; 95% CI-1.46 a 0,07) Calidad del sueño de los padres (DM 0,80; 95% CI-1.67 a 0,07).

Miel PRINCIPALES resultados: Dextrometorfano vs miel no difirieron significativamente en: Frecuencia de tos (DM-0.49; 95% CI-1.15 a 0,17); Gravedad de la tos (DM-0.50; 95% CI-1.28 a 0,29), Tos molesta (DM 0.29; 95% CI-1.14 a 0,56) Calidad sueño de los niños (DM-0.70; 95% CI-1.57 a 0,17) Calidad sueño de los padres (DM-0.34; 95% CI-1.24 a 0,55). CONCLUSION de los autores: No se encontraron pruebas suficientes para asesorar a favor o en contra del uso de la miel para la tos aguda en los niños. *