Community Involvement Some Lessons from Southern India Participación Comunitaria Algunas lecciones del Sur de India Hari and Prem John Deenabandu & Peoples.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
In it to win it. Soy Dale … Responde a las preguntas : Tenéis solo 10 minutos. Cuando la alarma suena, los que están en las sillas ganan.
Advertisements

You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
1. Tengo una pregunta..
Las Palabras Interrogativas
El pretérito The Preterite
Parent Leadership in Education & Youth Education Tekies Centro Sor Juana in Las Milpas South Pharr, Texas.
DESCRIBILICIOUS – LEVEL 3 The following presentation is designed to help you improve your understanding of descriptions in Spanish. Youll need to stay.
Copyright © 2001 by Search Institute, or The 40 Developmental Assets Los 40 Elementos Fundamentales del Desarrollo.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco 1 WP 1.5 Description of work (month.
Action Plan Template Intel ISEF 2009 Educator Academy May 2009
Capítulo 5 Nuestras leyendas
Grupos de Trabajo # 7 - Informe Working Group # 7 – Report General Business and Operational Risks.
ANDRE FRANCO. Malena aprende los números Malena is learning the numbers in Spanish with objects. Lets find out how much she knows.
Frases útiles. Necesitas tu agenda Firmo la agenda.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Boot Verbs (Stem-Changing Verbs) Sra. Medeles Herget Middle School Página 198 y 199.
Adverbs Mosaicos, p. 138.
Centro Cultural Costarricense Norteamericano Academic Department New Policy about Absences & Tardiness.
Game Cluedo: How to Play 1.Your group should have the 21 cards containing 6 cards of suspects, 9 rooms and 6 weapons, a tally card for each member and.
Capítulo Uno: Primer paso
Subject Pronouns and Ser
Time Expression with Hacer
The Present Tense of ir (to go)
SABER Y CONOCER The verbs saber and conocer also have an irregular YO form. Both of these verbs mean to know. Saber is used to express knowledge of simple.
Español 1 el 30 de agosto. Bell Dinger – el 30 de agosto
Making comparisons In this slide show, well look at ways of expressing differences and similarities.
El Presente Progresivo. Remember how you learned that to say I am talking you would write the same thing as I talk or I do talk in Spanish? Yo hablo.
A Comer Vamos a Poner la Mesa.
¿ Que día es hoy? Hoy es lunes ¿ Cual es la fecha de hoy? Hoy es el 26 de septiembre ¿ Cual es tu clase favorita? Mi clase favorita es… BELL RINGER.
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
Virtues for ADMI 3405 Fall Trust Being trustworthy is about being honest, respectful, and prudent. Defect: arrogant, liar, selfish Excess: too much.
Academic Awareness Ms. Dominguez & Ms. Palomera September 25, 2013.
Español 1 18 y 19 de septiembre de Escribe los meses que combinan con las estaciónes. (Write the months that match with the seasons.) El otoño-
Capítulo 2 El Vocabulario Nuevo.
California Standards Test (CST). Every student in California takes a test to see if they have learned the necessary knowledge and skills for their grade.
Eduardo Mendoza. Francisco Marroquín Medical School offers a maximum of three months of elective rotations to international medical students. Students.
Budapest, WE ARE MOTHERS Because we want to be. Because nobody can love our kids more than what we do
Subject Pronouns and AR verb conjugations As you click through this powerpoint, you will need to answer the questions on your worksheet. At the end, you.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
M ATERIAL DE CONTINGENCIA INGLÈS 4 TO AÑO TODAS LAS SECCIONES Prof. Emily Chávez.
Los Numeros 0 – 100 en espanol.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Possessive Adjectives
April-May Abril- Mayo. Llego abril y mayo y con eso el invierno el frío. April and May have come and gone and with it the end of fall the beginging of.
We Are The World Nosotros Somos El Mundo MICHAEL JACKSON Y AMIGOS AUTOMATICO.
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
¿Qué haces si estás atrapado/a en un edificio en llamas? Usa 3 términos de vocabulario.
-go Verbs Small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Tener : to have Traer:
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
-GO Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
M ATERIAL DE CONTINGENCIA INGLÉS 4 TO AÑO TODAS LAS SECCIONES Prof. Emily Chávez.
BUENOS DÍAS Saquen los apuntes, por favor. COMPARACIONES Más rápido que… Menos importante que… Tan bonita como… Mejor que, peor que, menor que, mayor.
PARTNERSHIP PRINCIPLES RFSU PARTNERSHIP MEETING JUNE 2014 ANNICA HOLMBERG.
Verbs in the present tense
CONJUGATING –AR VERBS One of the most important things you’ll ever learn to do in Spanish.
“Environmental education and science popularization: fundamental means for public awareness, participation and self management in marine and coastal protection.
Practica para “la foto” Año B Diversidad cultural Ciencia y Tecnologia 15 min. para preparar 3-4 min. describe en relación a una opción 5-6 min. Discusión.
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
Español la memoria (1): cómo trabajarla bien. Hoy vamos a… mirar escucharpensar hablar memorizar.
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
Quantity How much? How many?
Dissemination Strategy HDI Colombia Rural: Reasons for Hope Marco Stella Comunidad de Práctica - COP Gobernabilidad Democrática México DF, México Oct.
1 Present tense conjugations of regular –AR verbs Los Verbos Regulares.
First Grade Dual High Frequency Words
Integrated Management System
Transcripción de la presentación:

Community Involvement Some Lessons from Southern India Participación Comunitaria Algunas lecciones del Sur de India Hari and Prem John Deenabandu & Peoples Health Movement Movimiento de Salud de los Pueblos India

2 Community Health Salud Comunitaria Community involvement in health or development is not value neutral. It is not a mere methodology to implement a project. It is an intensely political involvement where one identifies victims and oppressors, takes sides, goes behind the barricades with the people against ruling structures that oppress them. La participación comunitaria en salud o en el desarrollo no tiene un valor neutral. No es una mera metodología para la implementación de proyectos. Es un involucramiento político profundo donde uno se identifica con víctimas y opresores, toma partido, se une detrás de las barricadas con la gente que luchan en contra de las estructuras opresoras que las gobiernan.

3 To Quote Por citar Health is politics on a social scale - Halfdan Mahler The Sole purpose of life is to serve humanity - Leo Tolstoy La Salud es política a una ecala social - Halfdan Mahler Todo el próposito de la vida es servir a la humanidad - Leo Tolstoy

4 To Quote Again Nuevamente se cita and those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music" (Nietzche) The medical professionals look down upon other medical professionals working at the community level. Call them quacks. y aquellos que fueron vistos bailando se les pensó locos por aquellos que no podían escuchar la música (Nietzche). Los profesionales de la medicina ven mal a otros profesionales médicos que trabajan a nivel comunitario. Les llaman curanderos/as

5 The Analysis El Análisis The very basis of community involvement in health lies in socio- political analysis – a Class Analysis and Approach(Marx). Clearly defined Class Enemies, therefore entirely pro-poor La base fundamental del trabajo comunitario en salud se basa en un análisis socio-político – Un Análisis y enfoque de Clase (Marx) Enemigos de clase claramente definidos, por lo tanto a favor de los pobres en su totalidad

6 The Blocks Los Obstáculos Ignorance Class, Caste, Ethnicity, Gender, Religion Cultural factors such as dress, food habits Preconceived notions Rigidity Arrogance Haste/Impatience Long history of insensitivity/oppression Ignorancia Clase, Casta, Etnicidad, Género, Religión Aspectos culturales tales como la vestimenta, hábitos alimenticios. Nociones preconcebidas Rigidez Arrogancia Impaciencia Historial de falta de sensibilidad/opresión

7 Therefore, the Need Por lo tanto, la necesidad Humility Open mind Ability to Transcend class, caste, education factors Willingness to Deschool Willingness to Learn Ability to go beyond the boundaries Capacity in integrate into the community Humildad Mente amplia Capacidad de trascender factores de clase, casta y educación Disposición a des- educarse Disposición de aprender Habilidad ir más allá de las fronteras Capacidad de integración a la comunidad

8 That would lead to Que guiarán a Participation as an internalised value Participation as a methodology Where the community participates from the stage of conception to data collection, to collation, analysis, planning, implementation, monitoring, evaluation, course correction Participación como un valor interiorizado Participación como una metodología Donde la comunidad participa desde la fase de la concepción de la recolección de información, la recolección, el análisis, la planificación, la implementación, monitoreo, evaluación y ajuste del trabajo

9 Community Organisation Organización Comunitaria Communities divided along any lines (caste, class, ethnicity, religion) cannot work together Therefore, the necessity for organising the community, to build unity (Ivan Illich) The biggest investment is in terms of time – to bring the community under the same tree for discussions and agreement on joint action Comunidades divididas por cualquier razón (casta, clase, etnicidad, religión) no pueden trabajar en conjunto Por lo tanto, es necesario que la comunidad se organice para construir la unidad (Iván Illich) La mayor inversión es necesaria – para unir a la comunidad bajo el mismo árbol para discutir y acordar conjuntamente las acciones

10 Methods Used Métodos Utilizados Participatory Strategic Planning (PSP) Participatory Action Research (PAR) Participatory Vulnerability Analysis (PVA) Participatory Training Methodologies (PTM) Planificación Estratégica Participativa (PEP) Investigación Acción Participativa (IAP) Análisis Participativo de Vulnerabilidad (APV) Metodologías de Capacitación Participativas (MCP)

11 PSP o PEP PSP is a derivative of Strategic Planning. It comes from the military and corporate sectors and has been specially adapted for communities The Process affirms the belief that any one, even illiterate, down trodden communities have the capacity to look back, take stock of their present situation and state what they aspire for Se deriva de la Planificación Estratégica. Proviene de sector militar y corporativo y ha sido especialmente adaptado a las comunidades Los Procesos reafirma la creencia de que cada uno, incluso analfabetas, comunidades pisoteadas tienen la capacidad de ver hacia atrás, ver su situación presenta y manifestar sus aspiraciones

12 PSP o PEP Simply stated, it means: * What we want to be * Where we want to be * What is the path to take * How do we want to reach there on a specific time frame De manera sencilla, significa: Qué queremos ser Dónde queremos estar Cuál es el camino a tomar Cómo queremos llegar a el en un tiempo específico

13 PSP o PEP Las comunidades y las organizaciones que trabajan con ellas aprenden a verlos dentro de tres círculos. El Círculo del Contexto (comunidad y organización) El Círculo de la Visión (la organización) Círculo de Fortaleza (Comunidad y Organización) Communities and the organisations that work with them learn to look at it under three circles * The Context Circle (Community and Organisation) * The Vision Circle (the Organisation * Strengths Circle (Community and Organisation)

14 The Circles / Los Círculos The Context Circle looks at: * The Critical Issues * The Challenges * Opportunities and Threats * Key Players El Círculo del Contexto estudia: * Los aspectos críticos * Los Retos * Las Oportunidades y Amenazas * Actores Claves

15 The Circles / Los Círculos The Vision Circle looks at: * Vision * Mission * Objectives * Strategies * The Program El Círculo de la Visión: Visión Misión Objetivos Estratégicas El Programa

16 The Circles / Los Círculos The third circle looks at: * Strengths * Weaknesses * Capabalities * Potential * Resources El tercer Círculo: Fortalezas Debilidades Capacidades Potencial Recursos

17 The Three Circles/ Los Tres Círculos Vision/Visión Mission/Misión Strategies/Estrategias Objectives/Objetivos Programs/Programas Role Models/Modelos Strengths/Fortalezas Weaknesses/Debilidades Capabilities/Capacidades Potential/Potencial Resources/Recursos Context/Contexto Critical Issues/Aspectos críticos Challenges/Retos Opportunities/Oportunidades Threats/Amenazas Key Players/Actores claves

18 The F I T / Como cabe FIT

19 The Fit / Al caber The three circles converge and the area of convergence is called as the FIT The more they converge, the larger is the fit When the FIT keeps getting larger, over time, then the aspirations and capabilities of the community and the organisation and the goals and objectives of the organisation are congruent Los tres círculos convergen y el área de convergencia se llama el lugar donde cabe Entre más converge, caben con mayor amplitud Cuando el espacio para que quepa se mantiene en crecimiento, entonces las aspiraciones y las capacidades de la comunidad y la organización, las metas y los objetivos de la organización son congruentes

20 The Methods / Los Métodos The Community uses many participatory techniques. One of them is Village Mapping * The Older people map the village as it was 10 years ago using available materials * The younger people map it as it is today * The community looks at it and sees what changes have taken place over time La comunidad utiliza métodos participativos. Uno de ellos es el mapeo de la comunidad. Las personas mayores de la comunidad hacen un mapeo de cómo era la comunidad hace 10 años utilizando los materiales que tienen disponible. Las personas jóvenes hacen un mapeo de cómo es ahora la comunidad. La comunidad ve los dos mapas y ve los cambios que han ocurrido

21 Then / Después Our role is only facilitatory The community then looks at the reasons for change We help them to reason out why these changes have taken place and what can be done about these changes eg. Water, deforestation Nuestro papel es solamente facilitar La comunidad después busca la explicación para los cambios Les ayudamos a analizar los cambios ocurridos y qué se puede hacer sobre éstos cambios. Por ejemplo: Agua, deforestación

22 Changes / Cambios The Community looks at: * The Reasons for Change * The Trends * If trends remain the same what would be the scenario 5 years from now, if trends become better what would be the scenario and if the trends worsen, what would be the scenario La Comunidad observa: La razón del cambio Las amenazas Si las tendencias continúan igual cuál sería el escenario en cinco años más, si las tendencias se mejoran cuál sería el escenario y si las tendencias empeoran, cuál sería el escenario

23 The Probable scenario Los escenarios probables Then they pick from each of the scenarios and come up with a probable scenario, look at what problems would be faced and how the scenario can be improved Luego seleccionan de cada escenario y proponen un escenario probable, ver cuales serían los problemas a los cuales se enfrentarían y cómo podría mejorar el escenario

24 Joint Action / Acción Conjunta The Community then gets to know what needs to be done, what resources they have, what outside resources are needed, how they can go about it, what the blocks are, who the obstacles are and at what level – local, national and international, and finally how to overcome those obstacles Para entonces la Comunidad sabe que se debe hacer, que recursos poseen, que recursos externos necesitan, que necesitan hacer, cuales son las limitaciones, quiénes son los obstáculos y a qué nivel local, nacional e internacional, y para finalizar, cómo hacerle frente a esos obstáculos

25 PAR o IAP It is a methodology where the community participates fully in getting to know their: * Situation * Strengths and weaknesses * Resources within * Problems * Opportunities * Threats Es una metodología donde toda la comunidad participa en la identificación de: Situación Fortalezas y debilidades Recursos dentro Problemas Oportunidades Amenazas

26 PAR o IAP It is an effort to: * Regenerate and build upon existing knowledge * Regenerate and build upon existing skills * Regenerate, refine and build upon existing practices Es un esfuerzo para: Regenerar y construir en base al conocimiento existente Regenerar y construir sobre los conocimientos existentes Regenerar, refinar y construir sobre las prácticas existentes

27 From Day One Desde el primer día The Community participates fully in: * Investigation * Analysis * Planning Appropriate and Joint Action * Implementing the Program * Monitoring and Evaluation * Mid-course Corrections Toda la Comunidad participa en: Investigación Análisis Planificación apropiada y Acción conjunta Implementación del programa Monitoreo y Evaluación Ajustes durante la vida del proyecto

28 Goals of PAR Las metas del IAP To Release To Restore To Renew To empower and finally Transform PAR empowers, achieves collective power, Makes them realize their collective worth and Builds Self Reliance Desahogar Restaurar Renovar Dar agencia y finalmente Transformar IAP le da agencia, logra el poder colectivo, Les hace darse cuenta del valor colectivo y Construye auto estima

29 PAR o IAP Is committed to the Marginalised and the Poor. Is biased in favour of the poor. Believes that everyone has intelligence, create knowledge, the right to make history. Develops critical understanding Insists on democratic interactions Esta comprometido con las personas marginadas y pobres. Esta en favor de los pobres. Cree que todos son capaces, conocimiento creativo, el derecho a crear historia Desarrollar una conciencia crítica Insistir en la interacción democrática

30 PAR o IAP Is an Action-Reflection- Action Process and therefore is basic to community organisation Build inter-personal and intra-community relationships, bonds Re-energises and fosters social capital such as trust, confidence, sharing, care of the poor etc., Helps breakdown barriers Es un proceso de Acción- Reflexión y por lo tanto es fundamental para la organización comunitaria Construir relaciones inter- personales e inter- comunitarias, vínculos. Reorganizar y dar lugar al capital social tales como la confianza, compartir y preocuparse por los pobres, etc. Ayudar a eliminar las barreras

31 PVA o APV Participatory Vulnerability Analysis PVA is a systematic process that involves communities and other stakeholders in an in-depth examination of their vulnerability, and at the same time empowers or motivates them to take appropriate actions. The overall aim of PVA is to link disaster preparedness (droughts, floods, state oppression on a large scale) and responses to long-term development. Análisis Participativo de Vulnerabilidad APV es un proceso sistemático que incluye a las comunidades y sus contrapartes en un análisis crítico de su vulnerabilidad, al mismo tiempo que le da agencia y motiva a la misma para que tome acciones apropiadas. El objetivo general del APV es crear enlaces entre la preparación para desastres (sequillas, inundaciones, represión del estado a gran escala ) y responder al desarrollo a largo plazo

32 PVA-Community Level APV – Nivel Comunitario PVA enables communities to play a dual role, as informants, but also analysts, by breaking down vulnerability to a point where they can begin to take action to reduce their own vulnerability. The analysis itself has no value unless it is followed by action: people can take action themselves El APV permite que la comunidad juegue un doble rol, como informante, pero también como analistas, destruyendo la vulnerabilidad a tal punto que pueden actuar para reducir su propia vulnerabilidad. El análisis mismo no tiene valor si no trabaja en conjunto con la acción: las personas pueden tomar acción ellas mismas

33 What PVA Means ¿Qué significa el APV? Community meetings Discussion sessions and analysis Training of local facilitators Participatory and Reflection approaches Stakeholders and focal group meetings Local level advocacy and lobbying Documentation and liaison Studies on selected issues Reuniones comunitarias Sesiones de discusión y análisis Capacitación a facilitadores locales Enfoques participativos y de reflexión Reunión con grupos focales y otras partes involucradas Cabildeo e incidencia a nivel local Documentación y enlace Estudios en aspectos seleccionados

34 PTM o MCP Metodologías de Capacitación Participativa Es una experiencia que permite El mejor método para que adultos aprendan Aprendiendo – haciendo Cree que todos, inclusive analfabetas, tienen algo que aportar. Conocimiento en base a la experiencia Igualdad entre capacitadores Participatory Training Methods Is an enabling experience Best method for adult learning Learning by doing Believes no one comes as empty vessels and that even the illiterate have experiential knowledge Equality between trainer- trainee

35 PTM o MCP Treats trainees as adults Shared responsibility for learning Is a confidence-building process Mutually enriching Builds on what they know Respects cultures, values and life experience Translates scientific knowledge to real life Leads to behavioural changes Trata a las capacitandos como adultos Comparte responsabilidad para el aprendizaje Es un procesos que construye la confianza Enriquecimiento mutuo Construye en base al conocimiento Respeta la cultura, los valores y la experiencia vivida Traduce conocimiento específico a la vida real Conlleva al cambio de comportamientos

36 Rights-based Approach Enfoque basado en los derechos Participatory Approaches empower communities to stand up to ruling structures Communities know what their rights are: *Human Rights *womens Rights *Peasants Rights *Rights of Outcastes, Indigenous people *Childrens Rights And have the knowledge, skills and capacities to fight their own battles Enfoques participativos que le dan agencia a la comunidad para que se enfrente a las estructuras gobernantes Las comunidades conocen sus derechos: Derechos Humanos Derechos de las Mujeres Derechos de Campesinos Derechos de los sin-casta, pueblos indígenas Derechos de la niñez Y tener el conocimiento, la capacidad y las habilidades para luchas sus propias luchas