Cruzando Fronteras Voices Crossing Borders Language is the living expression of a culture. Giacone, 2000.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
November 14, Parte A (10 pts.) Conversation between Ana & Miguel based on the conversation and select the phrase that tells what Miguel wants or.
Advertisements

You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
You need to improve the way you write and think in Spanish – At what time? This is an interactive presentation. You need your worksheet, your pencil, and.
You need to improve the way you write and think in Spanish! Days
AR Singular Verb Conjugation Practice. I drink Coke.
Our casa es muy grande. Your all’s clase de español es la mejor.
Accents and Punctuation
Las Palabras Interrogativas
Esperanza Renace Por PAM MUÑOZ RYAN.
I. U4L1 Direct Object Pronouns Me= meNos= us Te= youOS= you plural Lo, La= it, him, herLos, Las= them.
Háganlo ahora: ¿Qué significan las palabras en inglés
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
Mi Tiempo Libre jueves, 7 de junio Objetivos del día:
PRESENTACIÓN LA CASA. The house has o two bedrooms, o a living room, o a kitchen, o a bathroom, o a patio and o a garage. La casa TIENE o dos alcobas,
Mandatos de la clase y vocabulario Classroom commands and vocabulary
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Direct Object Nouns & Pronouns
Module 1.4 pp12,13 La fecha de hoy: ________________________.
Subject Pronouns & Ser.
Relative Pronouns Spanish Three Honors C.12.
Capítulo Uno: Primer paso
Using the Subjunctive Noun Clauses.
The Present Tense of tener (to have)
A expresar los gustos e intereses Estas preguntas son buenos para conversar sobre lo que les gusta con sus compañeros What do you like? What do you love?
1. EDUARDO QUIERE COMER EL PESCADO. 2. ASÍ QUE, MARTA QUIERE IR A LA CASA POR (FOR) EL PESCADO. 3. MARTA QUIERE QUE EDUARDO COME EL PESCADO PORQUE ELLA.
Expresiones Lección 1 Hola, ¿qué tal? = Hi, hows it going?
Espanol 1 Estar and tag questions. Trabajo de timbre Think, Pair, Share Write down your translations, compare with classmate, be ready to share to class.
Spanish 1 Forming Questions. Trabajo de timbre Da la pregunta. Write the question asked for each answer given. 1. Tengo 16 años. 2. Soy de Ecuador. 3.
Los interrogativos.
Mandatos de la clase y vocabulario Classroom commands and vocabulary
A Comer Vamos a Poner la Mesa.
Asking for and giving Opinions ¡EN ESPAÑOL! TAUGHT BY Sausha Anderson Jelani Barber Alex Cruz.
¿ Que día es hoy? Hoy es lunes ¿ Cual es la fecha de hoy? Hoy es el 26 de septiembre ¿ Cual es tu clase favorita? Mi clase favorita es… BELL RINGER.
Señorita Murano profesora entrenadora hermana hija amiga atleta.
Erika Wanczuk, M.Ed., NBCT x6471 Bienvenido a Desarrollo del Lenguaje Académico!
1. My dad likes Match of the Day because he loves football. 2. My older sister loves X Factor because she likes singing. 3. My mum likes Come Dine with.
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
Cruzando Fronteras: Increasing Heritage Language Student Engagement through Literacy Mrs. Jessica F. Sliger, Ms. Rachel Story, & Dr. Freddie A. Bowles.
Los pronombres de objeto directo ¿Comes el bistec a veces? Sí, como el bistec a veces. Sí, lo como a veces. ¿Compras las fresas hoy? No, no compro las.
¿Cómo eres? Objectivo : In this lesson I will be able to describe different personalities in Spanish. 1. Mi madre 2. Mis hermanas 3. Mis abuelos 4. Mi.
T RABAJO DE TIMBRE Translate to Spanish. 1. I am (not) tall. 2. He plays baseball. 3. We go to school. 4. They rest on the weekends. 5. I want to go for.
ISLA (Immersion for Spanish Language Acquisition) is a 501 (c)(3) nonprofit organization that provides a safe and nurturing environment for native Spanish.
4.2 Vocabulary Start. Initial Activity ¿Adónde vas? Voy a la/ al … Iglesia Escuela Banco Templo Piscina Correo (post office) Galeria Cine Teatro Clase.
*** 3 MINUTES *** Objective: I can write and talk about my and others family members Vocab/Ideas: Family members (review) Possessive adjectives (review)
¿QUé PONEN EN LA TELE? TV.
April-May Abril- Mayo. Llego abril y mayo y con eso el invierno el frío. April and May have come and gone and with it the end of fall the beginging of.
Mucho vs. ¿Cuánto? (pg. 54) (Asking and stating how many things there are when describing something)
Bienvenidos a la clase de Español II Señora Viteri.
Tener, ir, and verbs with infinitives Exprésate 1-2.
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
Gustos y Disgustos Aversiones.
¡S OY UN P OETA ! Creating a Bio Poem. Dr. Bowles.
Work with partners from different schools 1)Me llamo Chris 2)Deduce el español y el inglés Por ejemplo: violencia = violence 2) ¿Notas unas similitudes?
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Hoy es lunes el veinticinco de febrero. ¡El plan! 1.Introducción 2.Escuchar 3.Hablar 4.Escribir 5.Jugar Esta nublado ¡El gol! Los introducciones!
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
10/ How to set up the PSNC educational program Cómo establecer el programa educacional de EPNC By Por Dave Batty PSNC #10.
Stations Homework Remember that we need to make sentences in Spanish, we are growing and the way we use our knowledge should grow with you. We need to.
ESPAÑOL 1 UNIDAD 4: Computer lab day
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Week 2 Spanish I Grade Week 2Do Now 1 Sunday, September 14th, 2014  Translate to Spanish (write English and Spanish)  1. The pleasure is mine.
Definition
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
¡Hola! ✤ Study for your vocab quiz for 5 minutes! ✤ Unit 2 Apuntes 1 ONLY ✤ Make sure you can translate from English to Spanish!
100 Book Challenge Desafío de leer 100 libros. Cada niño tendrán: Una bolsa de libros Una carpeta 2 libros para leer cada noche Un informe de lectura.
First Grade Dual High Frequency Words
Increasing Heritage Language Student Engagement through Literacy Mrs
Para hacer ahora ¿Cómo es? 1) 4) 2) 5) 3) 6)
Kindergarten Spanish High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

Cruzando Fronteras Voices Crossing Borders Language is the living expression of a culture. Giacone, 2000.

American Council on the Teaching of Foreign Languages Denver, Colorado November 21, 2011 Teacher/Professor/Students Collaborate on L1/L2 Literacy in an SNS Class Dr. Freddie A. Bowles: University of Arkansas Ms. Jessica Fay Sliger: Rogers High School

Hoy presentamos... La historia– the story Los estudiantes-- the students Los poemas-- the poems

La historia-- the story Demographics Needs assessment Grant application Grant implementation Results Lessons learned

Los estudiantes— the students Class demographics Academic background Cultural background Curriculum Instruction

Literacy Practices Technology Literacy Terminology, practice, implementation, usage L1 Literacy Alphabet, phonetics, terminology, composition L2 Literacy Terminology, translation, word usage

Los poemas—the poems Diamond poems Soy (I am)poems Bio poems Poem in Two Voices Free verse

Ejemplos de los estudiantes Stefany Creativa, hija Dibujo, texteo, veo tele Soy una salvadoreña orguyosa Estudiante

Soy humilde y diferente Me pregunto que voy a ser en la vida Oigo los sonidos del trafico para ayar paz. Veo la luna en la noche para clamarme Quierro aser algo con mi vida. Entiendo porque se vive la vida. Digo “La vida es para divertir.” Sueño tenerr muchas riquesas Intento mejorar en mi musica Espero un trabajo bueno en el futuro Soy humilde y diferente (:

Cristian Felicidad, Comediante, Amoroso, Cariñoso. Pariente de hermana, Papa, Mama. Amante Soccer, Música, Carros. Quien siente Amor, responsabilidad, Amistad Quien necesita Comprensión, Libertad, Cariño. Quien teme Fracaso, Muerte, Vergüenza. Quien da Libertad, Emoción, Respeto. Quieres quiere ver Graduar, Diploma, Trabajo. Residente de Rogers,AR. R-----.

Dos Carreteras By: Ulises C. Mi vida es feliz y asombrosa My life is painful and horrible Ganado millones de dolares Earning eighty-six cents Mi trabajo es divertido como video juegos My job is horrible as taking care of monkeys Yo soy empleo del mes I ’ m never employee of the month Durmiendo en una cama suave Sleeping on a cardboard box Despertando con mucho energ í a Waking up tired and hurt Mi vida es feliz y asombrosa My life is painful and horrible

CRUZANDO FRONTERAS Escrito por Cristian R. La inocencia que cruza la frontera olvidando el m á s tierno sentimiento en tierra prometida el pensamiento y poni é ndose el mundo por montera. Triste muerte de ef í mera quimera, enga ñ os, golpes bajos, sufrimiento no caben en febril entendimiento aunque dentro de su alma lo sufriera.. Es una habitaci ó n quejada y oscura es silencio de una nana cantada es el fantasma del miedo que pasa Sale a la noche con negra amargura, no es su querencia lascivia llorada la que en la aurora la lleva a su casa.

Published Work

Poetry Slam 101 Venue ideas Awards, prizes, and freebies MC and DJ Poetry Unit for Class Generating interest in the poetry slam Judges Props Volunteers Rehearsal Event Reminders

Video Resources for Poetry Unit Janitor Being Brown Brown Dream Cultura Latina Nueva York Bilingual/Bilingüe No Quiero

References Cruzando Fronteras Lesson Plan: Bowles, F. (2011). Special Methods: Bio Poems. Carlson, L. M. (1994). Cool salsa: bilingual poems on growing up Latino in the United States. New York, NY: Ballentine Books. Webb, J. B., & Miller, B. L. (2000). Teaching heritage language learners: Voices from the classroom. Yonkers, NY: American Council on the Teaching of Foreign Languages.

Questions? us at And

“Ticket Out” 1. How do you rate your understanding of a poetry slam after this presentation? 1. A lot! 2. Somewhat! 3. Not so much 2. How do you rate your preparedness to produce your own poetry slam? 1. A lot! 2. Somewhat! 3. Not so much 3. Write down any questions you still have about this presentation. 4. Write down any suggestions you have to improve this presentation. ¡Muchas Gracias!