Triathlon Swimming: Stroke Rate Analysis for Trainning Prescription Antonio Rivas
Pool swimming vs Open Water Swimming Similitudes Using acuatic environment for displacement Same start Differences Open water Orientation No turns agains the wall. Buoying Temperature. Wet suit wearing Other people swim WITH you and AGAINST you Pace no uniform Problems with technical patterns and fitness Transition Running to the boxes Bike mounting
Stroke Rate Three stroke cycles measurement Find well initial and final point ¿Why to study stroke rate? It varies proportional to lactate values Highly influenced by environmental conditions waves orientation turns packs and hits Easy to register. Even with far filming Allows to know Physiological features that a trathlete need for races and then prescribe adequate trainning sessions By means of stablishing diferent pace in diferent phases of main sets Configuring specific and conditioning trainning zones
,5 0,
t [La] 100 5,5 16,2
t [La] 100 5,5 16,2 11,
t [La] 100 5,5 16,2 11, ,7
t [La] 100 5,5 16,2 11, ,7 9,5
t [La] 100 5,5 16,2 11, ,7 9, ,6
Establecimiento de zonas de entrenamiento Trainning zones
Establecimiento de zonas de entrenamiento Trainning zones
Trainning Paces % t 100 % t 200 % t 400 % t 30 min Volumen Ejemplo t100=55” Volúmenes 8-9 años años años años 16 años y abs años años 16 años y abs FC (p/min) AEL 70% 80% 85% 94% t100=1:18 Desarrollo Mantenimiento AER 65 % 70% 80% 89% variado t100=1:24 <130 AEM 77% 85% 88% 98% t100=1:12 Desarrollo Mantenimiento AEI 85% 94% 96% 107% t100=1:05 Desarrollo Mantenimiento CLA 90% 96% 98% 109% t100=1:01 Desarrollo Mantenimiento Máxima PLA 95% 98% 100% 111% t100=0:57 Desarrollo Mantenimiento Máxima VEL 115% t25=11,9 Desarrollo Mantenimiento Máxima
t [La] 100 5,5 16,2 11, ,7 9, ,6 1 min3:20 min7 min11:45 min17:45 min0 min PALA CALA RF ALA+LA TEC CLA RF LA TEC CLA RF LA TEC AEM RF AE TEC AEM-AEI RF AE TEC ConditioningSpecific PALA CALA CLA AEM AEI AFG RF ALA+LA RF LA AEL AEM AEI PALA CALA RFAE RF ALA+LA AFG Competitive
The goal is to swim fast, not to swim with high stroke rates. Then… It’s a good idea to coach “non-stop hummingbirds”? Definitively NO Sometimes ocean environmental conditions (waves) force us to alterate stroke rate making it lower or higher. Anyway high stroke values at the beginning of the race are inevitable. High swimming paces at start must be reached mainly by means of good drills executed at high speed. Then high speed paces are interesting trainning zones for triathletes (PALA, CALA) Exagerated stroke rate produces very high lactate values. If we try to maintain it, situation will be chaotic after 2-3 min and finaly stroke rate will decrease in radical way and, of course, triathlete performance. Stroke rate must be enough high to swim inside best group for each athlete and enough low to minimize lactate values (…..DRILLS). Anyway the goal will be to maintain it
Finding Hummingbirds …
Sheets for data register
Omar O.G.S - 7/11/2004 Frecuencia inicial algo baja. Se pueden conseguir mejores parciales en los primeros metros. Trabajar las zonas de velocidad Frecuencias posteriores también demasiado bajas, sobre todo teniendo en cuenta la “recuperación” final en el último 500. Trabajar por tanto las zonas de capacidad láctica así como las aeróbicas en periodos anteriores que aseguren una condición física necesaria para el entrenamiento específico
Ivan I.M.T. - 7/11/2004 Descenso drástico de frecuencia a partir del 200. Mejorar a base de trabajo de tolerancia al lactato. Conviene mejorar la condición aeróbica para permitir frecuencias más altas en la segunda mitad del Trabajo de técnica. Con las frecuencias realizadas son esperables mejores parciales
Iñaki I.A.G. - 7/11/2004 Bastante bien realizado Conviene trabajar en la zona de CLA para mejorar los parciales del 200 al 400. Es un momento en el que todavía se nada bastante rápido. El objetivo es retrasar un poco más la caída de la frecuencia Convendría ver el comportamiento en la parte final (más aeróbica) con menos descanso.
Pita D.P.I. (el colibrí) - 7/11/2004 Frecuencia inicial excesiva que origina una caída en picado de la frecuencia a partir de los 100 metros pasando factura en el resto del test. Conviene trabajar la técnica en las zonas de velocidad así como el resto de las zonas implicadas en este test. La recuperación final de la frecuencia indica que el sujeto no ha realizado el test al máximo de sus posibilidades. Este planteamiento es probablemente el peor que podemos elegir