Capitulo 20 Altimetría La presión mínima a nivel del mar se dan en los huracanes p.ej. Duranta el Wilma ( Oct 2005) P0 fue de 882 Hpa En los tronados la presión llega a ser menor. La presión mas alta registrad, record fue de 1086 Hpa en Mongolia Diciembre 2001
Unidades de Medida Altura mm. de Hg en 1cm2 de sección Peso específico Hg =13,6 gr/cm3 76 x 13,6 = 1033,6 gr. = 1033,6*980= 1.013.250 dinas/cm2 Milibar: 1 mb =1.000dinas/cm2 Hectopascal 1 Hpa= 100 Newtons/m2= 1.000 dinas/cm2 F=m x a 1 dina = 1 gr x 1 cm/seg2 1 Newt = 1 Kgr x 1 m / seg2 =1.000 gr x 100 cm = 100.000 dinas P= f / super 1Pascal = 1 newt / m2 presión atmosférica =1 atm = 1033,6 gr / cm2 = 1033,6 x 980 dinas /cm2 = 1.013.250 dinas/cm2 1 Bar =1.000.000 dinas/cm2 1mb = 1.000 dinas/cm2 1atmosf = 1.013,25 mb 1 Pascal = 1 New / m2 = 100.000 dinas / 10.000 cm2 = 10 dinas/ cm2 1 Hpa = 100 Pa = 1.000 dinas/cm2 = 1 mb
Anemómetros aneróides Hemisferios de Magdeburgo Deformaciones caja aneroide
Variaciones de la Presión Atmosférica Estacionales Diarias Irregulares Perturbaciones atmosféricas A nivel del mar 960<P<1040 pppp
Variaciones en función de la altitud Presión en el agua variación lineal (a 10m 2.026 Hpa) Presión en el aire: variación exponencial Fórmula de Laplace h= 67,4 x Tm logPo/P A que altura estamos a 505 hpa ? La presión varía exponecialmente con la h Po presión en la suprficie en hpa ej. 1010 hpa P presión en h (altímetro) ej. 505 hpa Tm temp media (ºK) ej. 270º h= 67,4 x 270 x log (1010/505)=18200*log2= h= 5.500 m.
Efectos en el vuelo Enrarecimiento del O2 Hipopsia Presurización
SISTEMAS DE PRESI0N Superficies isobáricas Linea Isobara = intersección con nivel de mar 1008 A 1010 B 1014 C 1018 D C ´ D ´ B´
SISTEMAS DE PRESI0N Altimetría : altitud función de la presión ,graduación respecto a la atmósfera estandar Altitud Altura Elevación La variación de P en las capas inferiores se puede considerar 9 m por Hpa ( 30 pies por Hpa Distancia vertical entre un punto y MSL Distancia vertical entre un punto y una superficie de referencia Distancia vertical entre un punto del terreno y MSL
ALTITUD ELEVACIÓN ALTURA nivel del mar
Altimetría Conocer la altura Procedimientos de aterrizaje y despegue Separación vertical Determinación de altitudes mínimas Control de tráfico aéreo
Ventana de reglado Pies x 1.000 Pies x 100 Pies EL ALTIMETRO El altímetro de presión ,es un instrumento que mide la presión, por medio de una cápsula aneroide, cuya escala está graduada en pies. Ventana de reglado Pies x 1.000 Pies x 100 Pies
Reglaje del Altímetro Para poder separar verticalmente los aviones, es esencial que todos ellos estén reglados con la misma referencia. Esto se hace con un tornillo Disponible en el altímetro
SISTEMAS DE PRESI0N Reglaje de altímetros se regla para que el 0 corresponde a la P del aeropuerto. se regla para que lea la elevación de la pista respecto al nivel del mar ,el 0 será la P al nivel del mar. altitud respecto a condiciones ISA, el 0 corresponde a 1013hpa QFE QNH Mean sea level pressure (MSLP or SLP) is the pressure at sea level or (when measured at a given height on land) the station pressure reduced to sea level by an appropriate altitude dependent formula. This is the pressure normally given in weather reports on radio, television, and newspapers. When barometers in the home are set to match the local weather reports, they measure pressure reduced to sea level, not the actual local atmospheric pressure. The reduction to sea level means that the normal range of fluctuations in pressure is the same for everyone. The pressures which are considered high pressure or low pressure do not depend on geographical location. This makes isobars on a weather map meaningful and useful tools. The altimeter setting in aviation, set either QNH or QFE, is another atmospheric pressure reduced to sea level, but the method of making this reduction differs slightly. See altimeter. QNH barometric altimeter setting which will cause the altimeter to read altitude above mean sea level in the vicinity of an airfield. QFE barometric altimeter setting which will cause an altimeter to read height above the official reference datum of a particular airfield (generally a runway threshold). Average sea-level pressure is 1013.25 hPa (mbar) or 29.921 inches of mercury (inHg). In aviation weather reports (METAR), QNH is transmitted around the world in millibars or hectopascals, QNE El reglado se realiza redondeando hacia abajo los valores sin decimales
NIVELES DE VUELO 1013.25 hPa QNE
SISTEMAS DE PRESI0N Niveles de vuelo FL Nivel de transición Altitud de transición Zona de transición In aviation, a Flight Level is a standard nominal altitude of an aircraft, referenced to a world-wide fixed pressure datum. It is not necessarily the same as the aircraft's true altitude above mean sea level. To see why flight levels are used, a discussion of the means of measuring altitude is necessary. Historically, altitude has most easily been measured using a pressure altimeter, which is essentially a calibrated barometer — it measures air pressure, which decreases with increasing altitude. To display altitude above sea level, a pilot must recalibrate the altimeter according to the local air pressure from time to time, to take into account natural variation of pressure over time and in different regions. If this isn't done, different aircraft may be flying at different heights even though their altimeters show the same altitude. More critically, different aircraft may be flying at the same height even though their altimeters show different heights. Clearly this is a safety issue. Flight levels solve this problem by defining altitudes based on a standard pressure of 1013.2 mbar (the equivalent setting of 29.92 inHg is used in U.S. and Canada). All aircraft operating on flight levels calibrate to this same standard setting regardless of the actual sea level pressure. Flight levels are then assigned a number, which is this nominal altitude ("pressure altitude") in feet, divided by 100. Therefore an apparent altitude of 32,000 feet is referred to as flight level 320. Note that an aircraft flying at flight level 320 will usually be at some other actual height above mean sea level than 32,000 feet, but since all other aircraft set their altimeters to a standard pressure, no collision risk arises. To avoid collisions between two planes, their real altitudes are not important, but only the difference between them. This difference solely depends on the air pressure at both planes, and does not require knowledge of the local air pressure on the ground. Flight levels are not used close to the ground, for perhaps obvious reasons - the true height of an aircraft relative to an object on the ground needs to be known. For this reason an altitude called the transition altitude (TA) is defined. When operating at or below the TA, aircraft altimeters are set to show the true altitude above sea level. The pressure setting to achieve this is called QNH and is available from air traffic control. The TA varies from country to country, and in some cases within a country. It is clearly desirable that it is chosen to be above any obstacles within some distance of the operating area, however the size of this area varies very widely. In the United Kingdom the standard TA outside controlled airspace is 3000 ft, but within controlled airspace it varies and will be specified on the appropriate charts. For example, in the controlled airspace around London Heathrow the transition altitude is 6000 ft, for Manchester it is 5000 ft, for Birmingham 4000 ft. Throughout Germany the TA is 5000 ft. There is considerable discussion of standardisation of the TA throughout Europe, or at least a large part of it, but so far no agreement. Throughout the USA and southern Canada the TA is 18000 ft. In other parts of the world other values apply. The lowest usable flight level above the TA is called the transition level (TL). Because the transition altitude is fixed and the atmospheric pressure varies the TL varies from time to time. It is therefore possible to have a valid flight level of 30 in the UK when the atmospheric pressure is above 1013.2. Flights above transition altitude being directed by air traffic control will be assigned flight levels to fly. A vertical region extending from the TA to the TL is known as the transition layer.
Nivel de vuelo Superficie de presión constante con referencia a 1013 Hpa y separada de otra superficie isobárica correspondiente a otro nivel de vuelo por 1000 pies. Se denominan por la elevación en pies/100 Ej. Nivel 290 = 29000 pies Nivel 130 = 13000 pies QUE SE PUEDE HACER PARA AUMENTAR LA CAPACIDAD DEL ESPACIO AEREO
Niveles de vuelo ¿qué se ha hecho para aumentar la capacidad del espacio aéreo? FL 290 FL 310 FL 330 FL 350 FL 370 FL 390 FL 410 2000 pies 1000 pies FL 400 FL 340 FL 380 FL 300 FL 360 FL 320 El RVSM entro el 24 01 2002 incluye 6 niveles de vuelo adicionales entre el 290 y el 410 con una separación de 1000 pies en vez de 2000 Antes de 24-01-2002 Despues del 24-01-2002
Zona de transición Altímetro reglado a 1013 Hpa QNE Aterrizaje Despegue Cambio reglaje a QNH Nivel de Transición Explicar en la pizarra por que se modifica el NT dependiendo del QNH > ó < 1.013 Altitud de Transición Cambio reglaje a 1013 Hpa QNE Altímetro a l QNH 0 corresponde al nivel del mar AT= 6.000pies a baja altura 30pies/1Hpa NT= (6000+1000+(1013-QNH)30)/100
SISTEMAS DE PRESI0N Responsabilidad de autorizar nivel Controlador Responsabilidad de mantener nivel Piloto
SISTEMAS DE PRESI0N Distribución de la información QNH,QNE,QFE..sistemas de tierra Nivel de vuelo,altitud,altura...Avión Modo C
Atmósfera Tipo Aire Seco Mezcla de gases que se comporta como gas PERFECTO P*V=RT Presión a Niv del mar...Po = 1013,25 hp Temperatura a nivel del Mar To = 15º (288, K ) 0º= 273ºK r= 1,255 Kg/m3 Gradiente de temperatura 6,5º cada 1000 m. Hasta 11.000 m. Cte hasta 16.000 m.
Sistema de referencia para Atmósfera Tipo Sistema de referencia para Fabricar, graduar, calibrar, instrumentos ( altímetro , pitot ) Diseño y pruebas de aviones (motores, sustentación…) Diseño de procedimientos de N.A.
Atmósfera Tipo Diseño de aviones Diseño de motores Diseño e instrumentos Diseño e aeropuertos Diseño de maniobras ATM Valores de referencia OACI DOC 7488