Día número 161—español 1 El 14 de mayo Cheer up! = ¡Ánimo! Encourage someone to do something = ¡Anímate! (I hope) you have… (Espero) que tengas… Full of = Lleno de Things = Cosas Life = Vida Change = Cambio For /By = Por Only / Unique = Solamente/ Único
Leer el boletín https://docs.google.com/document/d/1-eqg496kSxmItDiI5dPxWnZFSwdCWWYLiZk13fawyxc/edit?ts=5af61c44
¿Qué país hispanohablante quiere conocer/visitar? 7 CINCO de MAYO Pg 6 due Rutina Diaria DEVOLVER y corregir los errores de páginas 1, 2, 3, 4. TAREA: TERMINA estas páginas para tu proyecto. 8 Teach the imperfect. TAREA ESCRIBE pg 7 para el proyecto. 9 Pg 7 due:¿Cómo era su escuela? Cont with future tense, ir a + infinitive, querer + infinitive 10 Review the Imperfect 11 Pg 8 due: ¿Cómo será su futuro? Do research on Hispanic culture 14 Pg 9 due: ¿Qué país hispanohablante quiere conocer/visitar? Saber VS Conocer 15 Underclassmen Awards 6pm MPR SING for june B-days 16 9th grade assembly affecting 3rd period. 17 18 Underclassmen Yearbook Distribution COMPLETED PROJECT due 21 REVIEW WEEK 22 23 24 25 28 NO SCHOOL 29 ZERO FINAL 30 PER 1 & 2 FINAL 31 PER 3 & 4 FINAL 1 PER 5 & 6 FINAL
¡PARA ENTREGAR EL ___DE MAYO! are on ALL papers! Highlight Labels! Fecha ¡PARA ENTREGAR EL ___DE MAYO! INDICE #3—SEM 2 Actividad MAKE SURE YOUR NAME, PERIOD, TITLE & PG # are on ALL papers! Highlight Labels! Pg SECCIÓN A Cuaderno de espiral con APUNTES El 27 de abril APUNTES # 8: Verbs to talk about likes and dislikes A Voc útil Ir (to go) Dar (to give) Infinitives for fui-fui song Ser (to be) Indice para el cuaderno de 3 argollas = (This paper) A SECCIÓN B PRÁCTICAS El 14 de mayo Práctica #1: VERBOS como gustar B El ___ de mayo Práctica #2: Práctica #3: Práctica #4: Práctica #5: SECCIÓN C INFORMACIÓN CULTURAL C La Cultura #1: La independencia de México La Cultura: El día de los muertos VS Halloween C el 20 de marzo La Cultura #2: Bajo la misma luna—15 oraciones de la película el 21 de marzo --15 oraciones más El 7 de mayo La Cultura #3: el Cinco de Mayo SECCIÓN D INFORMACIÓN DE CONSULTA (Reference Material) Notebook/Binder Instructions (verde) D Syllabus: Procedimientos de la clase (Amarillo) el 14 de sept Los Números (blanco) Guía de Pronunciación el 1 de feb Stem-changing Verbs (rosado) WS Ser, Estar, Tener (Rosado) el 20 de feb WS 101 SER vs ESTAR El 20 de abril WS Apuntes y practica Mandatos Informales (Rosado) El 25-26 de abril WS Apuntes Direct Object Pronouns (Rosado) El 2 de mayo WS Verbos Reflexivos (with pictures & verbs) El 8 de mayo GRAMMAR BROCHURE Unused Pases de Tarea & Old Tests DO NOT include your current Crónica!
NECESITARÁS ENTREGAR EL PROYECTO FINAL ESTE VIERNES. El 14 de mayo Práctica # 1: Verbos como GUSTAR Repasa la construcción de los verbos como gustar MIENTRAS la SraB estampa Pg 9 del proyecto: ___ NOMBRE ____ __________ VERBO en el infinitivo ___ NOMBRE ____ __________ ___ SINGULAR NOUN ___ NOMBRE ____ __________ ___ PLURAL NOUN Explain what is missing for each blank ¿Cómo se dice esto (this) en español? 1. Marga likes magazines (revista). A Marga le gustan las revistas. 2. She loves to read magazines. A ella le encanta leer revistas. 3. Marga is interested in fashion (moda). A Marga le interesa la moda. 4. Loud (fuerte) noises (ruido) bother Marga. A Marga le molestan los ruidos fuertes. 5. Marga is interested in soap operas. A Marga le interesan las telenovelas. 6. Marga is worried about her family. A Marga le preocupa su familia. CORRIGE LOS ERRORES en las páginas de tu proyecto y PREPARA las páginas FINALES! NECESITARÁS ENTREGAR EL PROYECTO FINAL ESTE VIERNES.
ESCOGE a un/a compañero/a para revisar tu Página 9: ¿Qué país hispanohablante quiere conocer/visitar? A minimum of 5 sentences to describe Peanut’s future vacation to a Spanish-Speaking country. This page must show that you RESEARCHED info specific to the country your peanut person is visiting. Include at least one sentence from each of the following 5 categories: The name of the country Peanut wants to visit Famous landmarks and Tourist attractions (s)he wants to see The traditional food (s)he wants to taste/try (probar) or eat—Stay away from the common foods (s)he can already try in the USA like tamales, burritos, tacos, etc. The traditional music (s)he wants to hear The traditional clothing or crafts (artesanías/manualidades) (s)he wants to buy as souvenirs for friends, family or him/herself. Again, stay away from common items like sombreros and magnets. Page is numbered and includes picture(s) & TYPED (or NEATLY printed) Text ENTREGA la Pg 9
Apuntes: SABER vs CONOCER (to know)
or just familiar with them. In Spanish, both saber and conocer mean “to know” but they can NOT be used interchangeably. The difference between the two verbs has to do with whether you know information about someone/something or just familiar with them. Both verbs are irregular in the “yo” form.
by heart/ facts/ info/ how to/ if Saber to know something by heart/ facts/ info/ how to/ if Yo sé Tú sabes Él/Ella/Ud. sabe Nosotros sabemos Ellos/Ellas/Uds. saben
to know something by heart/ facts/ info/ how to/ if Saber to know something by heart/ facts/ info/ how to/ if Yo sé Tú sabes Él sabe Nosotros sabemos saben Ellos
Uses of saber To know a fact To (not) know if … To have information about something To know how to do something Ex: Yo sé el número de teléfono de Paco. I know Paco’s phone number. Ex: Yo no sé si trabaja hoy. I don’t know if he works tody. Ex: Sabemos que vive en Madrid. We know that they live in Madrid. Ex: ¿Sabes nadar bien? Do you know how to swim well?
Uses of saber A form of saber followed by an infinitive means “to know how to do something.” DO NOT use “como” between saber and second verb. Ex: Ellos saben nadar. = They know how to swim. Ex: Yo sé hablar español. = I know how to speak Spanish.
Uses of Saber When you want to say “I know” you CANNOT use the verb saber alone. You must say: ( IN CONVERSATION) Lo sé Lo sabes Lo sabe Lo sabemos Lo saben
Uses of Saber If you want to say “I don’t know,” however, you have a choice You can say: No sé No lo sé No sabes No lo sabes No sabe No lo sabe No sabemos No lo sabemos No saben No lo saben OR
with a person / place / thing Conocer to know / be familiar with a person / place / thing Yo conozco Tú conoces Él/Ella/Ud. conoce Nosotros conocemos Ellos/Ellas/Uds. conocen
with a person / place / thing Conocer to know / be familiar with a person / place / thing Yo Tú Él/Ella/Ud. Nosotros Ellos/Ellas/Uds. conozco conoces conoce conocemos conocen
Uses of Conocer To know people or places To be familiar with something Ex: Yo conozco a Roberto Martínez. I know Roberto Martínez. Ex: Ellos conocen la historia de México. They know the history of Mexico. Ex: Mi hermano conoce España. My brother knows (is familiar with) Spain.
SABER is usually followed by… Santa sabe si tú te portas bien o mal. “si” = if question words ¿Sabes dónde vive? info or facts Él sabe tu nombre. verbs Yo sé hablar español.
Conocer is followed directly by… a person Yo conozco a tu mamá. a place Ella conoce España. a thing Ud. conoce la música de México.
Be careful NOT to mistake the subject of a question as the person known. ¿ ______ Juan a tu mamá? Conoce ¿ ______ Juan quién es tu mamá? Sabe
DISTRIBUIR WS—190 (apuntes) Conocer vs Saber (azul) Review notes Fill-in bottom summary LA TAREA: ESTUDIA las conjugaciones y razones para usar cada verbo: SABER vs CONOCER COMPLETA actividades A y B en WS 190 Conocer vs Saber TRABAJA en tu PROYECTO del CACAHUATE