1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Pàgina 402 Sobre l’origen dels valors morals.
Filosofia contemporània Frederic Nietzsche
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Pàgina 389 Quina és la millor manera de captar la veritable naturalesa de l’Ésser? Naixement de la tragèdia (1871), dues qüestions fonamentals: És possible.
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
Pàgina 402 Sobre l’origen dels valors morals.
Pàgina 389 Quina és la millor manera de captar la veritable naturalesa de l’Ésser? Naixement de la tragèdia (1871), dues qüestions fonamentals: És possible.
La filosofia alemanya del segle XIX
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
La mort de Déu i la voluntat de poder (uns quants)
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
El vitalisme de Nietzsche
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 385
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Categories estètiques
Platonisme.
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
COMPARACIÓ DEL PENSAMENT DE PLATÓ I NIETZSCHE
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
CULTURA I SOCIETAT.
Pàgina La proposta nietzscheana: la realitat com a joc de perspectives i instints 3.3. La voluntat de poder L’ésser humà s’ha transformat en un.
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
Pàgina 411 L’ésser humà s’ha transformat en un nen: és l’arribada del superhome. La innocència del nen. Per ell no existeix un món definit i ple de sentit.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
La mort de Déu i la voluntat de poder (uns quants)
Transcripción de la presentación:

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382 1.2. El problema de la metafísica: la crítica de la metafísica tradicional Pàgina 382 La filosofia de l’Ésser i la filosofia de l’esdevenir “El capvespre dels déus” (1888): crítica de la metafísica tradicional. Quin ha estat el seu error fonamental?: la duplicació del que existeix: La filosofia de l’Ésser (ontologia tradicional): Rebutja com a real el que en realitat és l’únic ésser real i efectiu. Considera com a real un “trasmón” que en realitat és només una ficció de la raó. Nietzsche proposa invertir els atributs: és el que s’anomena la filosofia de l’esdevenir. Món vertader (que realment és) Món aparent (que no és realment) Quadre pàgina 382 José Vidal González Barredo

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382 1.2. El problema de la metafísica: la crítica de la metafísica tradicional Pàgina 382 La genealogia de la filosofia de l’Ésser Com el món vertader acaba esdevenint una faula? Tesi: La història de la metafísica occidental no és res més que el desenvolupament i les posteriors conseqüències del platonisme. Sòcrates i Plató Cristianisme (metafísica vulgar: “platonisme per al poble”) Metafísica kantiana (versió il·lustrada) Positivisme (versió cientificista)

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 1.2. El problema de la metafísica: la crítica de la metafísica tradicional Pàgina 382-383 Argumentació: Sòcrates: Equació socràtica: raó = virtut = felicitat. La racionalitat suplanta la seguretat dels instints. Combatre els instints és un signe de decadència (accelera un procés que ja havia començat abans). En tota “vida ascendent” la felicitat és igual a instints (Recordem l’home intuïtiu). Plató, afegeix dos errors més: La negació del temps i de l’esdevenir (egipticisme). Té, com a conseqüències, la duplicació de móns i la desconfiança dels sentits (Recordem que les Idees són eternes i immutables). Confusió entre l’últim i el primer. La jerarquia de l’ésser és un món invertit on els conceptes metafísics (els més abstractes de tots) són els conceptes suprems: allò més real (quan són justament tot el contrari) (Recordem quines eren les Idees supremes?).

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 383 1.2. El problema de la metafísica: la crítica de la metafísica tradicional Pàgina 383 El cristianisme. Vulgaritza la metafísica platònica i la fa accessible al poble. Aguditza l’hostilitat vers els sentits, les passions i el cos. Introdueix la consideració sacerdotal de la vida: com a trànsit de dolor i prova per aconseguir la vida vertadera (el “trasmón platònic” com a motlle perfecte per la “transcendència cristiana”).

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 383 1.2. El problema de la metafísica: la crítica de la metafísica tradicional Pàgina 383 Desemmascarament axiològic de la filosofia de l’Ésser Pren-ne nota! Pàgina 383 Per què la negació dels temps, l’esdevenir i el canvi? Per què el menyspreu dels sentits, les passions i els instints? Intenció: Desemmascarar els motius autèntics i profunds del platonisme. Tesi: Al darrere de tot això s’amaga: Un judici negatiu sobre la vida. La incapacitat per acceptar-la des d’un sentit tràgic (en els seus aspectes creatius i destructius: la finitud de l'existència, la mort, la vellesa, la procreació, la decadència, el terrible i fosc). La clau explicativa (del platonisme): La invenció d’un “trasmón” on refugiar-se d’aquests aspectes s’articula a partir d’un conjunt d'antinòmies que suposen un judici moral sobre la vida (quan aquesta s’ha d’acceptar i no es pot jutjar):

1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 384 1.3. El problema de la moral: la crítica de la moral judeocristiana Pàgina 384 Pren-ne nota! Pàgina 384 Objecte: Els valors de la moral judeocristiana. Tesi: Neixen d’un judici negatiu sobre la vida (igual que les idees metafísiques), són una contranaturalesa i un verí per a la vida: Han nascut de l’odi dels impotents, de l’intent de fer més suportable la vida als febles. Ha limitat als més forts (els ha creat mala consciència, els ha pres la seguretat en si mateixos i en el seus instints). Objectiu: Fer una crítica dels valors morals. Mètode d’anàlisi: La genealogia → anàlisi de les circumstàncies en les quals aquests van sorgir, es van desenvolupar i es van modificar. A partir del sentit original del que és “bo” i el que és “dolent” es descriu la inversió total dels valors cristiana i la seva conversió en el “malvat” i el “bo”. Diagnosi: tal com es conceben ara suposen un impediment perquè l’ésser humà pugui assolir les seves pròpies potencialitats vitals. La necessitat d’una crítica dels valors morals: la genealogia de la moral Text pàgina 384