Ordenació simètrica i jeràrquica L’ordenació compositiva Ordenació simètrica i jeràrquica Composició en diagonal i profunda St. Lluc, Evangelari d'Otó III (ss. X-XI) P. P. Rubens, L'aixecament de la Creu (1610)
La perspectiva aèria D. Velázquez, La rendició de Breda (Les llances) (1634-35)
L’ESPAI PLÀSTIC La perspectiva central o renaixentista Leonardo da Vinci, Estudi perspectiu per l'Adoració dels Mags (1481-82)
L’escorç La quarta dimensió Tintoretto, Descobriment del cos de Sant Marc (detall) (1562-66) P. R. Picasso, L’ampola de Bass (1912-14)
Predomini del dibuix sobre el color (linealisme) Predomini del color sobre dibuix (valors pictòrics) Jaume Serra, Retaule de Sixena (1367-1381) J. H. Fragonard, El gronxador (1766-70)
Predomini del dibuix sobre el color (valors tàctils o plàstics) EL VOLUM El Modelatge en la pintura Predomini del dibuix sobre el color (valors tàctils o plàstics) F. Zurbarán, Tassa, àmfores i gerra (c. 1660) Representació del volum d'una esfera
EL COLOR Colors primaris i colors complementaris Els tres colors primaris envoltats per les seves barreges
Colors primaris i complementaris El color local Colors primaris i complementaris J. Van Eyck, El matrimoni Arnolfini (1434) H. Matisse, La ratlla verda (1905-6)
El simbolisme del color Els colors freds provoquen sensacions de calma, tristesa Els colors càlids expressen energia, violència, passió P. R. Picasso, Pobres vora el mar (1903) E. Nolde, La dança (1912)
LA LLUM EN LA PINTURA Llum artificial Llum natural difusa C. Monet, Regates en Argenteuil (c. 1872) El Greco, El Soplón (1571-72)
Llum focal d’origen sobrenatural F. Ribalta, Crist abraçant a St. Bernat (c. 1625-27) M. Caravaggio: La conversió de Sant Pau (1600-1)
El simbolisme de la llum G. Tot Sint Jans, Nativitat (c. 1490) M. Grünewald, Resurrecció (1512-16)
MOVIMENT I DINAMISME P. P. Rubens, El rapte de les filles de Leucip (1617-18)
L'EXPRESSIÓ Hieratisme i majestat Harmonia, serenitat i bellesa L’Epifania de Sta. Mara de Taüll (c. 1180) Rafael, La Madonna della sedia (1514)
Terror, violència, desesperació P. Picasso, Guernica (1 de maig – 4 de juny 1937)