O / U àtones Posició final 1.1. Noms i adjectius a) Singular

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Literatura: Els gèneres literaris. La narrativa
Advertisements

Gramàtica: El nom. El gènere i el nombre
Literatura: La poesia tradicional; La cançó popular
Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat
EL DIFTONG I LA DIÈRESI.
ORTOGRAFIA LES OCLUSIVES p/t/c i b/d/g.
EL SUBSTANTIU La flexió nominal ESCOLA SADAKO Departament de Llengües.
ORTOGRAFIA LA DIÈRESI.
Els determinants.
EL VERB Concepte Persona i nombre El temps Formes no personals
LES CATEGORIES GRAMATICALS
LES CATEGORIES GRAMATICALS
3r tercera columna.
A / E àtones (vocal neutra)
L’ADJECTIU: GÈNERE I NOMBRE
Resum Complements Verbals
Benvinguts: jo vull ser carles francino
ACCENTUACIÓ IDEES CLAU Mari Hernández
Els sons del català: presentació del projecte i taller de fonètica catalana Clàudia Pons Moll (UB) Maria Cabrera Callís (UB)
Ortografia. Les vocals o/u àtones
Síl·laba, diftong i hiat
X i dígrafs ix -tx- ig.
LA CIRCULACIÓ EN ELS ANIMALS
ACCENTUACIÓ Norma i excepció.
LES VOCALS ÀTONES O/U.
L’ACCENTUACIÓ Diferències entre català i castellano 5è A de Primària
TEMA 3 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
LA SÍL·LABA, ELS DIFTONGS, ELS HIATS I ELS DÍGRAFS
Llengua i societat: les llengües del món
TEMA 5 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
TIPOLOGIA TEXTUAL ELS TEXTOS INSTRUCTIUS.
LES PALATALS SONORES J / G / TJ / TG
Com han anat les vacances?
INTRODUCCIÓ A L’ESTUDI PILAR GÓMEZ – LLUÍS GONZÁLEZ
LES BRUIXES DE ROAL DAHL.
LES VOCALS ÀTONES O/U.
LES PARAULES (morfologia)
LES CATEGORIES GRAMATICALS
LES NORMES D’ACCENTUACIÓ
ORTOGRAFIA ACCENTUACIÓ.
Les oclusives PTC BDG.
L’ADJECTIU VARIABLES INVARIABLES GÈNERE
Lingua e cultura catalana Unitat 2: ciutats i gent
Les palatals sordes x / ix / tx / ig
éssers vius o de les coses.
BERTA I ELS TRES DESITJOS
Ensordiment i sonorització
Amb B o amb V?.
ORTOGRAFIA Vocalisme Hi ha mots que contenen vocals diferents a les
TEMA 2 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
El gènere dels substantius VARIABLES
Matemàtiques 3er E.S.O..
C/ San Rafael, Gandia Tfno Departament llengua i valencià Pilar Román
ORIOL JA NO VOL JUGAR.
UNITAT O REPÀS.
LES LLETRES: VOCALS I CONSONANTS:
Programa Gràcies Programa de català adreçat a tots els estudiants no catalans acabats d’arribar que tenen un coneixement nul de la llengua catalana.
Les llengües del món.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Llengua catalana i literatura
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
NOTES  EXPEDIENTS=> Reconeixement i transferència =>Anul·lació de reconeixement i transferència Bellaterra (Cerdanyola del Vallès), 3 de maig de 2017.
L’ADJECTIU: GÈNERE I NOMBRE
Fet per : Maria, Rosa i Carlota
Llengua catalana i literatura
Pla de treball unitat 3 intermedi 1 intermedi 2 intermedi 3 objectius
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Sentiments cliqueu.
Transcripción de la presentación:

O / U àtones Posició final 1.1. Noms i adjectius a) Singular - Els substantius i els adjectius s'escriuen amb –o final quan en els derivats no apareix: ferro → ferrer, ferrar moro → mora flonjo → flonja - S’escriuen amb –u final quan els derivats la mantenen i els acabats en diftong: ingenu → ingenuïtat continu → continuar individu → individual correu, positiu, esclau Excepció: tribu → tribal Institut Torreforta. Departament de llengua catalana

O / U àtones Posició final 1.1. Noms i adjectius b) Plural: - Els mots que en singular acaben amb -o / -u afegeixen la s: ferro → ferros europeu → europeus - S’escriuen amb –os quan en singular acaben amb consonant: pis → pisos despatx → despatxos gos → gossos lleig → lletjos braç → braços peix → peixos c) Mots invariables acabats en –us: globus, virus, focus,... Institut Torreforta. Departament de llengua catalana

O / U àtones Posició final 1.2. Verbs Escrivim amb –o la 1r persona del singular del present d’indicatiu: canto, estudio, dono b) Escrivim –u en les formes acabades en diftong: canteu, ploràveu, cantaríeu, donareu... Institut Torreforta. Departament de llengua catalana

O / U àtones 2. Dins de paraula Tant en substantius i adjectius com en verbs, quan la vocal àtona es troba al començament o a l'interior d'una paraula, cal seguir el procediment següent: a) Noms i adjectius: buscar una paraula de la mateixa família (preferentment, la primitiva), en què la vocal o/u sigui tònica: ronc → roncar so → sonall fum → fumador suc → suquet b) Verbs: buscar la tercera persona del singular del present d'indicatiu. Segons que en aquesta persona aparegui o o u, així s'escriuran les formes verbals que duguin vocal neutra: roba → robava lloga → llogaràs escurça → escurcessis saluda → saludarien Excepcions: Els verbs collir, cosir, sortir, tossir i escopir, així com els seus derivats verbals s’escriuen amb o quan la vocal de l’arrel és àtona, com passa a l’infinitiu. escup → escopia surto → sortint cullen → colliràs tusses → tossirien - Els verbs poder i voler tenen els radicals àtons amb o, llevat de les formes puguem, vulguem, vulguem i vulgueu (present de subjuntiu i imperatiu). Institut Torreforta. Departament de llengua catalana

O / U àtones Català –o 3. Divergències català - castellà assortir cònsol joglar sofrir avorrir-se embotit joventut sorgir botifarra escopir nodrir sospirar capítol escrúpol pèndol títol cartolina esdrúixol podrir tonyina cobrir fonament polir torró complir furóncol rètol triomf Institut Torreforta. Departament de llengua catalana

O / U àtones Català –u 3. Divergències català - castellà bufetada muntar sufocar turmell butlletí mussol supèrbia turment butxaca ritu suport muntanya suborn tramuntana Institut Torreforta. Departament de llengua catalana