El Modo Subjuntivo Form and uses.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
To express doubt, uncertainty, influence, and subjectivity PRESENT SUBJUNCTIVE (MOOD)
Advertisements

The Spanish Subjunctive: An Introduction (El subjuntivo español: una introducción) Quiero que Ud. pase por el Control de Agricultura.
1 El Modo Subjuntivo Form and uses 2 Verb Modes: Subjuntive (There are many tenses within this mode: present, preterite, present perfect, pluscuamperfecto)
The Present Subjunctive Mood. The Indicative Mood l Up to now you have been using verbs in the indicative mood, which is used to talk about facts or actual.
Sra. Holmes Español tres. _________________________ mood is used to express _________, and ____________ with esperar que, querer que, and preferir que.
SUBJUNTIVO (presente)
With Impersonal expressions
El presente del subjuntivo
The Present Subjunctive
¿Cómo y cuándo lo usamos?
Cap. 6-1 El subjuntivo: Formación y uso
Irregular Verbs in the Subjunctive (with Ojalá)
Subjunctive The subjunctive in Spanish is not a tense of the verb, it’s a mood. It’s used to express a hope or a wish with the phrase Ojala que…. ( I hope.
The Present Subjunctive
El subjuntivo Using the subjunctive.
El subjuntivo Using the subjunctive.
Español 2 Semana 12 Hoy es lunes tres de abril del 2017.
¿Cómo y cuándo lo usamos?
Present Subjunctive To conjugate a verb in the present subjunctive, you must first remember what the indicative present yo form is. In the present subjunctive,
Forming the Present Subjunctive
The Present Subjunctive
EL SUBJUNTIVO.
SUBJUNTIVO (presente)
¿Cómo y cuándo lo usamos?
El Subjuntivo.
¿Cómo y cuándo lo usamos?
Para expresar los deseos y las esperanzas
SUBJUNTIVO (presente)
Irregular Verbs in the Subjunctive
El Subjuntivo Capítulo 4A.
¿Cómo y cuándo lo usamos?
The formation and use of the present subjunctive
El mundo del subjuntivo...
Cap. 6-1 El subjuntivo: Formación y uso
Cap. 6-1 El subjuntivo: Formación y uso
El subjuntivo: introducción
Part 1 de 2 (Es un repaso de Español)
El subjuntivo.
Introduction al presente subjuntivo
MANDATOS FORMALES (FORMAL COMMANDS).
SUBJUNTIVO (presente)
El imperativo negativo
MANDATOS FORMALES (FORMAL COMMANDS).
Present Subjunctive.
U2E2: El Presente de Subjuntivo
Bell work 18/4/11 How do you make the subjunctive?
¿Qué es el Subjuntivo?.
The present tense of ir and jugar
Mandatos with Usted & Ustedes Saquen una hoja de papel.
Mandatos formales.
¿Cómo y cuándo lo usamos?
El subjuntivo.
El subjuntivo y los usos
Ch1- Gramática Espanol III
(Usted & Ustedes commands)
Negative tú commands Don’t cheat Don’t run Don’t take drugs
The Subjunctive.
Quasimodo: What is the difference between tense and aspect?
Quasimodo:.
El Subjuntivo – The Subjunctive
El presente del subjuntivo
¿Cómo y cuándo lo usamos?
Necesitan marcadores, pizarras blancas y marcadores.
Quasimodo:.
Profe Hodges *Spanish 2 * whs
With the exception of commands, all the verb forms you have been using have been in the indicative mood. The indicative is used to state facts and to express.
Cómo conjugar el subjuntivo
Subjunctive of stem-changing -ir and irregular verbs
The Present Subjunctive
EL SUBJUNTIVO con verbos de emoción.
Transcripción de la presentación:

El Modo Subjuntivo Form and uses

Verb Modes: Indicative Imperative (There are many tenses within this mode: present, preterite indefinido, imperfect, future,pluscuamperfecto, etc) Imperative Subjuntive (There are many tenses within this mode: present, preterite, present perfect, pluscuamperfecto)

Indicative Facts Certainty Reality Subjuntive Doubt Wishes Uncertainty Things that are not real Things contrary to reality

Present Subjunctive

HOW TO FORM SUBJUNCTIVE Get the stem from the YO form of the indicative Delete the “o” Add these endings:

ENDINGS -AR: -e -es -emos -eis -en -ER/IR: -a -as -amos -ais -an

REMEMBER tenga tengas tengamos tengais tengan ponga pongas pongamos Irregular “YO”: Tener Coger poner … tenga tengas tengamos tengais tengan ponga pongas pongamos pongais pongan coja cojas cojamos cojais cojan

AR/ ER stem changing verbs REMEMBER Stem changes: Encontrar Poder Dormir Pedir AR/ ER stem changing verbs do not change stem in nosotros and vosotros. IR stem changing verbs change stem in all the forms encuentre encuentres encontremos encontreis pueda puedas podamos podais puedan duerma duermas durmamos durmais duerman pida pidas pidamos pidais pidan

REMEMBER spelling changes: -car -gar -zar TOCAR toque toques toquemos toqueis toquen LLEGAR llegue llegues lleguemos llegueis lleguen EMPEZAR empiece empieces empecemos empeceis empiecen

IRREGULAR VERBS DAR IR SER HABER SABER HABER haya hayas hayamos hayais hayan SABER Sepa sepas sepa sepamos sepais sepan DAR dé des demos deis den IR vaya vayas vayamos vayais vayan SER Sea seas sea seamos seais sean

Conjugate these verbs in present subjunctive comer: coma comamos comas comáis coma coman poder: cantar: pueda podamos puedas podáis pueda puedan cante cantemos cantes canteis cante canten pedir: buscar: Pida Pidamos Pidas Pidais Pida Pidan busque busquemos busques busquéis busque busquen

USO DEL SUBJUNTIVO

USO DEL SUBJUNTIVO Special verbs Impersonal structures Adjective clauses Certain connectors

With SPECIAL TRIGGER VEBS: 1 With SPECIAL TRIGGER VEBS: It needs: a“special” verb 2 clauses 2 different subjects, one for each verb. the word“que”

Yo odio QUE mis estudiantes no hagan la tarea Main Clause QUE Subordinate Clause + Indicative “special verb” 2 different subjects Subjuntive Yo odio QUE mis estudiantes no hagan la tarea

“Special verbs” of… Emotion Influence Doubt or uncertainty Wish

me pregunten en clase haya tormenta me digan mentiras se vaya un amigo Emoción me pregunten en clase haya tormenta me digan mentiras se vaya un amigo del colegio Me da miedo Me gusta No me importa Me pone triste Me da rabia QUE

Emoción REMEMBER: if the verb before and after “que” refer to the same person, the infinitive is used Los estudiantes prefieren no tener tarea. (los estudiantes are the ones who “prefer” and they are the ones who have homework) Me gusta ir al cine (I am the one who likes and I am the one who goes to the cinema)

COMPLETE Me da pena que __________ (tu/irse) Emoción COMPLETE Me da pena que __________ (tu/irse) Nos gusta que nos __________ (vosotros/visitar) No me importa ________(el/decir) esas bobadas Me pone triste________(ocurrir) accidentes Me da rabia________(ellos/ no venir) Preferimos (tu/ cocinar) Odio _________(ellos/ gritar)

COMPLETE Me da pena que que te vayas (tu/irse) Emoción COMPLETE Me da pena que que te vayas (tu/irse) Nos gusta que nos que visiteis (vosotros/visitar) No me importa que diga (el/decir) esas bobadas Me pone triste que ocurran (ocurrir) accidentes Me da rabia que no vengan (ellos/ no venir) Preferimos que cocines tu (tu/ cocinar) Odio que griten (ellos/ gritar)

Do I need subjuntive or not? Emoción Do I need subjuntive or not? TRANSLATE I like to go home early The children love us to play with them It annoys him that you never come to his parties. We love to play footbal. She prefers you to help her. They don’t mind looking after the cat

Do I need subjuntive or not? Emoción Do I need subjuntive or not? TRANSLATE NO: Quiero ir a casa pronto SI: A los niños les encanta que juguemos con ellos SI: Le molesta que nunca vengas a sus fiestas NO: Nos encanta jugar al futbol. SI: Prefiere que tú la ayudes. NO: No les importa cuidar al gato