LOS USOS DEL IMPERFECTO
HABITUAL, CUSTOMARY ACTIONS MY FATHER WAS WORKING EVERY DAY.
IT WAS 8:30PM. TIME IN THE PAST
IT WAS RAINING YESTERDAY. WEATHER IN THE PAST
JUANITO WAS 3 YEARS OLD LAST MONTH. AGE IN THE PAST
MR. CENTENO WAS WALKING THE DOG IN THE PARK. ACTION IN PROGRESS
ACTION INTERRUPTED BY OTHER ACTION GROMIT WAS READING WHEN WALLACE CALLED HIM.
THE COMPUTERS WERE IN THE CLASSROOM. ONGOING SITUATION THE COMPUTERS WERE IN THE CLASSROOM.
PHYSICAL STATE GROMIT WAS COLD.
MENTAL or EMOTIONAL STATE THE CHILDREN WERE HAPPY.
BACKGROUND INFORMATION THERE WERE MANY PEOPLE AT THE CONCERT.
LOS USOS DEL PRETÉRITO
ACTION AT A SPECIFIC TIME WE VISITED THE MUSEUM AT 4:30 PM.
ACTION HAPPENING A SPECIFIC NUMBER OF TIMES WE READ THE BOOK TWO TIMES IN THE ENGLISH CLASS.
BEGINING OF ACTION HIS DOG STARTED TO RUN.
ENDING OF ACTION MR. QUIROGA FINISHED WORK EARLY.
SINGLE EVENT THE BOY SAW A MONKEY (mono) AT THE ZOO.
SUDDEN CHANGE OF MOOD, OPINION, STATE I GOT SCARED* WHEN I SAW THE GHOST (la fantasma). *espantarse
CHAIN OF EVENTS ALFREDO WOKE UP, BRUSHED HIS TEETH AND ATE BREAKFAST.
ACTION DURING A SPECIFIC PERIOD OF TIME MRS. FUENTES HAD AN OLD CAR FOR TEN YEARS.
ALWAYS LOOK AT THE CONTEXT!
VERIFICA LAS RESPUESTAS
IMPERFECTO: 1. Mi padre trabajaba cada día. 2. Eran las ocho y media de la noche. 3. Llovía ayer. (Estaba lloviendo ayer.) 4. Juanito tenía tres años el mes pasado. 5. Sr. Centeno caminaba al perro en el parque. 6. Gromit leía (estaba leyendo) cuando Wallace lo llamó. 7. Las computadoras estaban en la clase. 8. Gromit tenía frío. 9. Los niños estaban felices. 10. Había mucha gente al concierto. .
PRETÉRITO: 11. Visitamos el museo a las cuatro y media por la tarde. 12. Leímos el libro dos veces en la clase de inglés. 13. Su perro empezó a correr. 14. Sr. Quiroga terminó el trabajo temprano. 15. El niño vio un mono al zoológico. 16. Me espanté cuando vi la fantasma. 17. Alfredo se despertó, se cepilló los dientes y desayunó (comió el desayuno). 18. Sra. Fuentes tuvo un coche viejo por diez años.