Capitulo 5A Atkinson
Cancion 5A Hay una fiesta de cumpleaños. (¡Fiesta, fiesta! ¡Fiesta, fiesta!) ¡Feliz cumpleaños! (¡Fiesta, fiesta! ¡Fiesta, fiesta!) Mi papá tiene su cámara. (cámara, su cámara) Mi mamá tiene los pasteles. (pasteles, los pasteles) Mis hermanos tienen sus guitarras. (sus guitarras, sus guitarras) Tenemos nuestros regalos. (regalos, nuestros regalos) ¿Tienes la piñata? ¡Sí, sí! Tengo la piñata. Bueno, bueno. ¿Tienes los globos? ¡Sí, sí! Tengo los globos. Bueno, bueno. ¿Tienes las luces? ¡Si, sí! Tengo las luces. Bueno, bueno. Tengo todas las decoraciones. ¡Tengo todas las decoraciones! Hay una fiesta de cumpleaños. (¡Fiesta, fiesta! ¡Fiesta, fiesta!) ¡Feliz cumpleaños! (¡Fiesta, fiesta! ¡Fiesta, fiesta!)
Learning Target Students will be able to describe families. Talk about celebrations and parties Ask and tell ages. Express possession. Understand cultural perspectives on family and celebrations. Atkinson
Repaso I play soccer. You play sports. They m. play basketball (baloncesto). We play volleyball. Yo juego futbol. Tu juegas los deportes. Ellos juegan baloncesto. Nosotros jugamos volibol. Atkinson
La Cultura Pinatas are crafts that serve as both party decorations and entertainment. Although other materials are now common, traditional pinatas are made from a clay pot, or olla de barro, with papier-mache attached to complete the desired shape. Curled strips and streamers of tissue paper are then glued on the outside. The breaking of the pinata is a ritual, with a song urging the blindfolded child to hit the pinata and bring down the shower of candies, fruit or small toys that it contains. https://www.youtube.com/watch?v=JzMvm3X3l4Q Atkinson
UN REPASO DE LA FAMILIA Atkinson
¡Hola! Me llamo Cristina. Hoy es mi cumpleaños. Toda mi familia va a preparar una fiesta para celebrar. ¡Va a ser muy divertido! Atkinson
Atkinson
Atkinson
Aquí está mi familia. Tengo dos hermanos: mi hermana mayor, Angélica, que tiene 16 años, y mi hermano, Esteban, que tiene 15 años. Y aquí están mis primos: Carolina tiene 17 años. Su hermano menor, Gabriel, tiene sólo 13 años. Atkinson
Mira a las personas de las fotos. Es la familia de mi tía Josefina. Mi tío Andrés es el esposo de Josefina. Ellos tienen dos hijos: su hijo Gabriel y su hija Carolina. Atkinson
Atkinson
Hoy es el cumpleaños de Cristina. Tengo un regalo para ella. Es una cámara. A Cristina le encanta sacar fotos. Atkinson
Traduzcan: Translate paginas 224-225 With a partner translate the videohistoria. Answer the questions from page 225. Then practice reading it with fluency. Atkinson
¡Feliz cumpleaños! ¿Qué pasa en la fiesta de Cristina? Lee la historia. ¡Feliz cumpleaños! Atkinson
1 ¡Feliz cumpleaños! Esteban: Vamos a hacer un video. Uno . . . dos . . . tres . . . ¡Acción! Angélica: Hola, me llamo Angélica. Hoy es el cumpleaños de nuestra hermana, Cristina. Todos están aquí para celebrar. Atkinson
2 ¡Feliz cumpleaños! Angélica: Aquí están mis abuelos. ¿Y cuántos años tienen Uds.? Abuelo: Pues, yo tengo sesenta y ocho años y tu abuela . . . Abuela: Por favor, Ricardo. Angélica, ¡qué pregunta! Atkinson
3 ¡Feliz cumpleaños! Angélica: Aquí está Gabriel, mi primo menor. Le gusta mucho el fútbol. Y aquí está mi prima. ¿Cómo te llamas? Carolina: Pero, Angélica, tú sabes mi nombre. Angélica: Sí, pero es para el video. Por favor . . . Atkinson
4 ¡Feliz cumpleaños! Angélica: Él es nuestro padre. ¿Qué haces, papá? Padre: Voy a preparar unas hamburguesas y después voy a sacar fotos de la fiesta. Atkinson
5 ¡Feliz cumpleaños! Angélica: Aquí está mi madre. A mamá le gustan las decoraciones. Madre: Sí. A mí me encanta decorar con papel picado. Atkinson
6 ¡Feliz cumpleaños! Angélica: Y aquí está Cristina. Hoy es su cumpleaños. ¡Feliz cumpleaños! Cristina: ¿Cuándo puedo abrir mis regalos? Angélica: Ahora no. Primero, la piñata. Atkinson
7 ¡Feliz cumpleaños! Padre: ¡Vamos, Gabriel! ¿Puedes romper la piñata? Gabriel: ¡Por supuesto! Todos: Dale, dale, dale, no pierdas el tino, porque si lo pierdes, pierdes el camino. (¡Crac! Gabriel rompe la piñata y . . . ) Atkinson
8 ¡Feliz cumpleaños! Madre: ¡Gabriel! ¡La piñata! ¡El pastel! ¡Ay, no! Atkinson
En el libro: La pagina 226…Actividades 4 y 5 Vamos a escribir En el libro: La pagina 226…Actividades 4 y 5 Atkinson
Capitulo 5A Atkinson
Learning Target Students will be able to describe families. Talk about celebrations and parties Ask and tell ages. Express possession. Understand cultural perspectives on family and celebrations. Atkinson
Repaso I am going to run. He is going to watch TV. We are going to speak. Y’all are going to drink. Yo voy a correr. El va a mirar la tele. Nosotros vamos a hablar. Uds. Van a beber. Atkinson
La Cultura In many Spanish-speaking countries, people would almost never consider missing an important family event such as a baptism, wedding, or birthday. Parties for such events span several generations, with everyone from babies to grandparents celebrating together. Good friends are also included in family events. https://www.youtube.com/watch?v=F0JH6V1ZGFY Atkinson
En el libro: La pagina 228…Actividad 9 Vamos a escribir En el libro: La pagina 228…Actividad 9 Atkinson
The verb tener Atkinson
The verb tener The verb tener is used to show relationship or possession. Tengo un hermano mayor. I have an older brother. Tenemos un regalo para Tere. We have a gift for Tere. Some expressions in Spanish use tener where English uses “to be.” Mi primo tiene dieciséis años. My cousin is sixteen years old. Tengo hambre y sed. I am hungry and thirsty. Atkinson
(nosotros) (nosotras) (yo) tengo tenemos The verb tener Here are all the present-tense forms of tener: (nosotros) (nosotras) (yo) tengo tenemos (vosotros) (vosotras) (tú) tienes tenéis Ud. (él) tiene (ella) Uds. (ellos) (ellas) tienen Atkinson
Una Entrevista Interview a partner. Find out the answers to the following questions. Your partner may answer based on his or her own family or on a TV family. Write your partner’s answers so that you can report your interview to the class. ¿Cómo te llamas y cuantos anos tienes? ¿Cuántos hermanos tienes? ¿Cómo son tus hermanos? ¿Tienes perros o gatos? ¿Cómo se llaman? Atkinson
Una Entrevista… Now based on your answers from the interview… Write a report to present to the class. Atkinson
Capitulo 5A Atkinson
Learning Target Students will be able to describe families. Talk about celebrations and parties Ask and tell ages. Express possession. Understand cultural perspectives on family and celebrations. Atkinson
Repaso Write the forms of “Querer” Quiero Quieres Quiere Queremos Quieren Atkinson
La Cultura In 1975, upon the death of General Francisco Franco, King Juan Carlos acceded to the throne of Spain as a constitutional monarch. While the king technically is the head of government, decisions and laws are made by a representative body, the Cortes. King Juan Carlos will be succeeded by his son, Felipe, Prince of Asturias. Atkinson
En el libro: La pagina 230…Actividad 14 Vamos a escribir En el libro: La pagina 230…Actividad 14 Atkinson
Mi familia…el foto Students will bring a family photo or draw a family photo. Students will describe the photos. Use possessive adjectives. Write descriptions on construction paper and attach the photos. Atkinson
Un juego Cut out paper or use flashcards. On one set of cards: write each of the different pronouns. On the other set: write a different classroom object on each. Make 4 of them singular and 5 of them plural. Write a different point value from 1-9 on each one. You and your partner will play against another pair of students. Team 1 will choose the top card from each stack. Then will say a sentence using the correct form of the verb tener, the appropriate possessive adjective and the classroom object. If the sentence is correct, Team 1 receives the total points shown on the cards. Team 2 then does the same. Continue until a team reaches 100 points. Atkinson
Capitulo 5A Atkinson
La Cultura Rivera’s painting highlights the tortilla, a staple of the traditional Mexican diet. The tortilla can accompany any meal and is commonly made of corn meal (though in the north, tortillas are made of wheat flour). Formerly tortillas were handmade every morning, but today families are more likely to purchase their tortillas from a tortilleria. https://www.youtube.com/watch?v=cKz3bti9DGM Atkinson
Possessive adjectives Atkinson
Possessive adjectives You use possessive adjectives to tell what belongs to someone or to show relationships. In English, the possessive adjectives are my, your, his, her, its, our, and their. Here are the possessive adjectives in Spanish: nuestro(s) nuestra(s) mi(s) vuestro(s) vuestra(s) tu(s) su(s) su(s) Atkinson
Possessive adjectives Like other adjectives, possessive adjectives agree in number with the nouns that follow them. Only nuestro and vuestro have different masculine and feminine endings. mi cámara mis cámaras nuestro abuelo nuestros abuelos nuestra hija nuestras hijas Javier y yo con nuestra abuela Atkinson
Possessive adjectives Su and sus can have many different meanings: his, her, its, your, or their. To be more specific, you can use de + noun or pronoun. sus flores = las flores de ella sus regalos = los regalos de Javier y Carlos Mis padres con su regalo Atkinson
We will guess which family member you are drawing. PICTIONARIO We will guess which family member you are drawing. Atkinson
pan papa too tea comb case park take The letters p, t, and q In English the consonants p, t, q, and the hard c sound are pronounced with a little puff of air. Hold a tissue loosely in front of your mouth as you say these English words. You will notice that the tissue moves. pan papa too tea comb case park take Atkinson
pan papá tú tía cómo queso parque taco The letters p, t, and q Now say these Spanish words with the tissue in front of your mouth. Try to say the consonants so that there is no puff of air and the tissue does not move. pan papá tú tía cómo queso parque taco Atkinson
The letters p, t, and q Try it out! Listen to this nursery rhyme. Listen particularly for the p, t, and q sounds. Then repeat the rhyme. Tortillitas para mamá, tortillitas para papá. Las quemaditas,1 para mamá, las bonitas,2 para papá. 1 The burned ones 2 The pretty ones Atkinson
Episodio 1 Atkinson
to talk about family members los abuelos grandparents el abuelo grandfather la abuela grandmother el esposo, la esposa husband, wife los hermanos brothers; brother(s) and sister(s) el hermano brother la hermana sister el hermanastro stepbrother la hermanastra stepsister los hijos children; sons el hijo son la hija daughter Atkinson
to talk about family members los padres (papás) parents el padre (papá) father la madre (mamá) mother el padrastro stepfather la madrastra stepmother los primos cousins el primo (male) cousin la prima (female) cousin los tíos uncles; aunt(s) and uncle(s) el tío uncle la tía aunt Atkinson
to discuss and compare ages ¿Cuántos años How old is ____/ are ____? tiene(n) ____? Tiene(n) ____ años. He / She is / They are ____ (years old). mayor pl. mayores older menor pl. menores younger Atkinson
to discuss what someone likes to talk about people la persona person to name animals el gato cat el perro dog to discuss what someone likes (a + person) le gusta(n) / he / she likes / le encanta(n) loves Atkinson
to describe activities at parties abrir to open celebrar to celebrate decorar to decorate las decoraciones decorations hacer un video to videotape el video video preparar to prepare romper to break sacar fotos to take photos la foto photo la cámara camera Atkinson
to discuss celebrations el cumpleaños birthday ¡Feliz cumpleaños! Happy birthday! los dulces candy la flor pl. las flores flower el globo balloon la luz pl. las luces light el papel picado cut-paper decorations el pastel cake la piñata piñata el regalo gift, present other useful words que who, that sólo only Atkinson
to indicate possession or relationship tener to have tengo tenemos tienes tenéis tiene tienen Atkinson
to indicate possession or relationship possessive adjectives mi(s) my nuestro(s), -a(s) our tu(s) your vuestro(s), -a(s) your (pl.) su(s) your (formal), his, her, its su(s) your (pl.), their Atkinson