Subjuntivo subjuntivo

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
SUBJUNTIVO Grupos.
Advertisements

El Subjuntivo No es tan complicado…. En Español The subjuntivo is not a tense; rather, it is a mood. Tense refers to when an action takes place (past,
El Subjuntivo No es tan complicado…. En Español The subjuntivo is not a tense; rather, it is a mood. Tense refers to when an action takes place (past,
The Present Subjunctive Mood. The Indicative Mood l Up to now you have been using verbs in the indicative mood, which is used to talk about facts or actual.
Sra. Holmes Español tres. _________________________ mood is used to express _________, and ____________ with esperar que, querer que, and preferir que.
With Impersonal expressions
The Present Subjunctive
¿Cómo y cuándo lo usamos?
(Or a journey into bizarro world)
Cap. 6-1 El subjuntivo: Formación y uso
El subjuntivo.
Subjunctive The subjunctive in Spanish is not a tense of the verb, it’s a mood. It’s used to express a hope or a wish with the phrase Ojala que…. ( I hope.
ANTE TODO In the previous lesson, you learned how to use the subjunctive with expressions of will and influence. You will now learn how to use the subjunctive.
The Present Subjunctive
El subjuntivo Using the subjunctive.
El subjuntivo Using the subjunctive.
¿Cómo y cuándo lo usamos?
Forming the Present Subjunctive
The Present Subjunctive
EL SUBJUNTIVO.
¿Cómo y cuándo lo usamos?
El Subjuntivo.
Subjuntivo y Indicativo
¿Cómo y cuándo lo usamos?
The Subjunctive and the Infinitive
Para expresar los deseos y las esperanzas
Using the Spanish Subjunctive
with Impersonal Expressions
Irregular Verbs in the Subjunctive
How we express hopes and wishes
El Subjuntivo Capítulo 4A.
El Subjuntivo.
El mundo del subjuntivo...
Cap. 6-1 El subjuntivo: Formación y uso
Cap. 6-1 El subjuntivo: Formación y uso
You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and influence. © by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.
Indicadores del subjuntivo
El subjuntivo.
The Subjunctive with Verbs of Emotion
Introduction al presente subjuntivo
EL MANDATO AFIRMATIVO FORMAL
Los Usos del Subjuntivo
El subjuntivo subjunctive.
“What you wish to happen” OR “what you recommend to happen”
Bell work 18/4/11 How do you make the subjunctive?
Notas: El Presente del Subjuntivo
You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and influence. © by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.
Mandatos formales.
Subjunctive mood for hopes and wishes
You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and influence. © by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.
¿Cómo y cuándo lo usamos?
El subjuntivo.
El subjuntivo y los usos
(Usted & Ustedes commands)
The Subjunctive.
Quasimodo: What is the difference between tense and aspect?
Quasimodo:.
You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and influence. © by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.
By: Ashley Bucklin and Nicki Bendicksen
El presente del subjuntivo
¿Cómo y cuándo lo usamos?
Necesitan marcadores, pizarras blancas y marcadores.
Quasimodo:.
El Subjuntivo Expressions of Doubt
Profe Hodges *Spanish 2 * whs
With the exception of commands, all the verb forms you have been using have been in the indicative mood. The indicative is used to state facts and to express.
Cómo conjugar el subjuntivo
Present Subjunctive With verbs of emotion.
The Present Subjunctive
EL SUBJUNTIVO con verbos de emoción.
Transcripción de la presentación:

Subjuntivo subjuntivo por Sra. Garza

Subjunctive Mood The Subjunctive is a MOOD of the verb. We use it to talk about the unknown, what one asks, hopes, tells, insists or requires someone else to do. The Present Subjunctive is conjugated like most commands, from the present indicative yo form.

Present Subjunctive conjugation -ar endings: HABLAR Hable Hables Hablemos Habléis Hablen

Present Subjunctive conjugation -er endings: COMER Coma Comas Comamos Comáis Coman

Present Subjunctive conjugation -ir endings: VIVIR Viva Vivas Vivamos Viváis Vivan

-CAR, -GAR, -ZAR Verbs ending in –car, -gar and – zar have a spelling change in every form in order to maintain the original sound. c qu Ex. Busquemos g gu Ex. Juguéis z c Ex. Cruces

Stem-Changing Verbs Traditional stem-change inside the boot of all verbs. No stem- change outside the boot of –ar or –er verbs. However, outside the boot of –ir verbs, the stem changes o>u or e>i. PENSAR VOLVER DIVERTIRSE -ar -er -ir piense vuelva me divierta pienses vuelvas te diviertas piense vuelva se divierta pensemos volvamos nos divirtamos penséis volváis os divirtáis piensen vuelvan se diviertan

Irregular Verbs Memorize this acronym: DISHES……C Dar Ir Ser Haber Estar Saber dé vaya sea haya esté sepa des vayas seas hayas estés sepas demos vayamos seamos hayamos estemos sepamos deis vayáis seáis hayáis estéis sepáis den vayan sean hayan estén sepan *Don’t forget “CABER” quepa, quepas, quepa, quepamos, quepáis, quepan

When and how is the subjunctive used? Note that the subjunctive sentences have two parts, each with a different subject, connected by the word “que”. Formula: Trigger verb in main clause + que + verb in the subordinate clause (Verb in Indicative) + (glue word) + (Verb in Subjunctive) Ex. Quiero que vengas a mi fiesta.

Trigger Verbs, 7 Groups The following groups of verbs are ‘trigger verbs’. These different groups of trigger verbs appear in the MAIN CLAUSE and this is what is conjugated in the indicative mood. Trigger verb in main clause + que + verb in the subordinate clause (Verb in Indicative) + (glue word) + (Verb in Subjunctive) WEIRDOS is the acronym for all 7 different uses (triggers)

Trigger Verbs: Group 1 Verbs of Influence 1. QUERER (e-ie) to want Ej. Queremos que pongan la mesa. 2. ESPERAR to hope Ej. Espero que te sientas mejor. 3. PREFERIR (e-ie) to prefer Ej. Prefiere que nosotros vivamos cerca. 4. INSISTIR EN to insist Ej. Insistes en que yo estudie más. 5. EXIGIR to demand Ej. Sus padres exigen que ella estudie mucho. 6. ***ACONSEJAR to advise Ej. Te aconsejo que tú conduzcas despacio. 7. ***RECOMENDAR to recommend Ej. Nos recomiendan que nosotros sigamos nuestros estudios de español. ***The Indirect Object of the trigger verb will also be the subject of the Subjunctive verb.

Trigger Verbs: Group 2 Verbs of DOUBT and uncertainty If no doubt or uncertainty is expressed, we use the Indicative. That’s why with the following expressions the INDICATIVE is used in BOTH CLAUSES, even though all other elements of the ‘formula’ are present. NO DUDAR DE: Ej. No dudan de que lavo mi coche todos los días. CREER: Ej. Creo que hay un examen el jueves. ESTAR SEGURO/A DE: Ej. Las chicas están seguras de que él tiene razón. NO NEGAR: Ej. No negamos que ellos van de compras todos los días. 1. DUDAR DE to doubt Ej. Dudan de que yo lave mi coche. 2. NO CREER NOT to believe Ej. No creo que haya un examen mañana. 3. NO ESTAR SEGURO/A DE not to be sure Ej. Las chicas no están seguras que él tenga razón. 4. NEGAR (e-ie) to deny Ej. Negamos que ellas vayan de compras todos los días,

Trigger Verbs: Group 3 Verbs of emotion 1. TENER MIEDO DE o TEMER To be afraid of Ej. Temo que no pases el examen. 2. ESPERAR to hope Ej. Espero que pasen el examen. 3. ALEGRARSE DE to be glad Ej. Se alegra de que tengas novia. 4. Sentir to be sorry Ej. Marga siente que no tengas coche. 5. OJALÁ (QUE) hopefully Ej. Ojalá (que) vengas a mi quinceñera. 6. **MOLESTAR to bother USE él/ella form with IOP Ej. Le molesta que nunca estudies. 7. **ENOJAR to make somebody angry USE él/ella form with IOP Ej. Me enoja que nunca estudies. 8. ESTAR CONTENTO/A DE to be glad Ej. Estamos contentos de que vengas. 9. ESTAR DESILUSIONADO/A DE to be disillusioned 10. ESTAR ENCANTADO/A DE to be thrilled

Trigger Verbs: Group 4 Verbs of REQUEST & COMMAND 1. PEDIR to request/ask for (Needs IOP) Ej. Ellos me piden que yo dibuje con lápices de colores. 2. DECIR to tell (someone to do something) Needs IOP Ej. Mamá te dice que tú saques la basura. Te digo que busques el libro. 3. MANDAR to command/order (someone to do something) Needs IOP Ej. Ellos le manden que usted pinte el paisaje. *** Decir followed by the Indicative states a fact, but followed by the Subjunctive tells someone to do something. Ej. Ella dice que él come muchas manzanas / El médico le dice que coma muchas manzanas.

Trigger Verbs: Group 5 Impersonal expressions Use ES + adjective + QUE + Subjunctive 1. IMPORTANTE 2. NECESARIO 3. PRECISO 4. RARO 5. POSIBLE 6. IMPOSIBLE 7. LÓGICO 8. PROBABLE 9. IMPROBABLE 10. BUENO 11. MEJOR 12. MALO 13. PEOR 14. INCREÍBLE 15. ÚTIL 16. INÚTIL 17. ACONSEJABLE 18. DUDOSO 19. DIFÍCIL 20. ETC…. Ej. Es mejor que salgas inmediatamente. Es probable que ganen el campeonato.

Trigger Verbs: Group 6 personal opinions Verbs like ‘gustar’ Use IOP and are always conjugated in the ‘el/ella/usted’ form. GUSTAR to be pleasing ENCANTAR to enchant INTERESAR to interest FASCINAR to fascinate IMPORTAR to matter/ be important These IOP’s do not match the subjunctive verb. Ej. No nos importa que tú vengas con nosotros. Me fascina que puedan correr tan rápido.

Trigger Verbs: Group 7 special situations PERMITIR and PROHIBIR Be careful! Sometimes these are used with infinitives rather tan the subjunctive. (‘QUE’ is your clue to conjugate) Ej. Mis padres no permiten que yo salga con mis amigos. Mis padres no me permiten salir con mis amigos. ¿Prohíben que comamos aquí? ¿Nos prohíben comer aquí?