A tale of two Research methods by Rubena St. Louis A true story....
Story 1
problem sample Pre test Post test data analysis variables descriptive design
Understanding text interest motivation linguistic level memory retention
structure cognitive processes tasks Review of the literature in the area
Problema En qué medida incide el tipo de tarea, definido como el requerimiento de elaboración de un estímulo (profundo/superficial) y el nivel de procesamiento (semántico/no semántico) sobre la recuperación de información técnico-científico en inglés para un lector cuya lengua materna no es el inglés.
Hipótesis A más elaboración del estímulo de acuerdo con el requerimiento de la tarea, más retención de la información leída de un texto escrito en inglés. A más profundidad de procesamiento, mejor retención de información de un texto escrito en inglés. La interacción del tipo de procesamiento y el grado de elaboración exigido por la tarea tiene un efecto sobre la retención de información leída de un texto escrito en inglés.
Things to do check list
EFL READERS students teachers Interest Level of difficulty
Semántico profundo Semántico superficial No Semántico profundo No Semántico superficial Multiple Choice True & False forms Dictation of selected words Underline and write down all verbs found in text True/false justified
Prompts: Multiple choice quiz cloze Only title of the text
Order of texts & tasks TextGroups Petrol from plants claim baffles Indian scientists 1234 Look me in the eye 2341 Hot rats 3412 Dinosaur acid test 4123
Order of tasks TextGroup1234 Petrol from plants claim baffles Indian scientists. NSPSPNSSSS Look me in the eye SPNSSSSNSP Hot rats NSSSSNSPSP NSP No Semántico Profundo NSS No Semántico Superficial SP Semántico Profundo SS Semántico Superficial
Preparation of material Retyping all texts Preparing clear and precise instructions Sufficient copies of text and task sheets in correct envelope Reminding teachers to do activity
Recovering information Extract propositions One of the great mysteries of pain is that people perceive it differently. A mug of coffee that feels warm to one person can feel scorching to another. Is (pain, mystery) Perceive (people, pain) Perceive (pain, differently) Feels (mug of coffe, warm) Feels (mug of coffe, scorching hot)
Data analysis Análisis de Varianza bi-factorial 1.No of ideas remembered x Task x Text NSP/NSS/SP/SS 2.Degree of processing x level of processing P/S NS/S 3.Level of processing x degree of processing NS P/S 4.Descriptive analysis of ideas remembered
Story 2
Story 2: Memory strategies Kind of plan?
Literature Memory structureKnowledge processes Awareness Metacognition strategies attention
Two different approaches To solve similar problems With the same objective: to help our students become better learners