1.5. Salud y Desarrollo Económico Matilde P. Machado.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Vocabulario del mundo por Andre Franco.
Advertisements

-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Decir: to say.
LA POBLACIÓN MUNDIAL..
Konrad-Adenauer-Stiftung e.V.
Interviews to specialists by Martín Alzugaray, Natalie Bassano and Ignacio Santomil.
LA POBLACIÓN MUNDIAL.
saquen la tarea en la página 57, ejercicio 1 ejemplos 4 y 5
© 2004 Population Reference Bureau Mutilación genital femenina, según la edad Prevalencia entre las mujeres jóvenes y mayores Porcentaje Fuente: Tabulaciones.
Causas de la Mortalidad Materno-Infantil
REQUISITOS PARA LA GRADUATION DE LAS HIGH SCHOOLS DE ALLIANCE Alliance High School Graduation Requirements.
Meteorology: the study of the entire atmosphere, including weather.
Future. Before learning to form the future it in English: I will speak. The future tense in English ALWAYS has the word “will” (or “shall”). It can be.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
LOS JUEGOS DE MESA UN PROYECTO PARA LA CLASE DE ESPAÑOL –FS4
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Adjective Agreement Well, the same is true of adjectives. You can’t use the exact same word to describe “mujer” that you use to describe “hombre.” Remember.
Elaborado por Rafael Veitía 1 ¿Qué te pasa América Latina? Panamá, 22 de Octubre del 2008 ¿Qué te pasa América Latina? Panamá, 22 de Octubre del 2008 Hugo.
Alberto Morelli, Committed with Corn Alberto Morelli, Comprometido con el Maíz Vicepresidente 2º MAIZAR Vicepresidente 2º MAIZALL.
Implantación de la Educación a Distancia: El punto de vista gerencial Juan Meléndez Universidad Central del Caribe.
Cuando usar ENTONCES- LUEGO Lee las reglas y pon atención a los ejemplos. Español IV revisión - Sra.McNally.
1.2 Ser and estar © 2015 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved —Sí, me quiere, de eso estoy seguro. —O sea, yo soy el que dice “te amo”.
Notes #18 Numbers 31 and higher Standard 1.2
¿QUÉ ESTUDIAMOS EN INVESTIGACION EN SERVICIOS DE SALUD?
Atencion Primaria em Salud en Brasil Dr. Felix Rigoli Dr. Renato Tasca.
Federación de servicios a la ciudadanía medios de comunicación, artes, cultura y deportes The impact of noise on musicians Looking for solutions.
Competitividad de Chile José Joaquín Brunner Agosto 2005 SESIÓN II.
DEBATE 1: INMIGRACIÓN Economía Internacional Term 4 – EMBA ’09 5 de Febrero de 2009 Team 1.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Patricia va a California: Primera parte Escrito por Blaine Ray Fridley High School, Fridley, MN.
# 1. ¿Cómo los sistemas económicos afectan a los países en general? # 2. ¿Cómo tú mejorarías la economía de tú país?
Expression of Equality. But first…..a review Comparisons of Inequality Más + adjective + que Más + adjective + que –Iris is taller than Samuel = Iris.
Gender & Adjective Agreement Using nouns and adjectives.
Propósito # 1: ¿Dónde hablamos español? Actividad Inicial:
Quasimodo:. Pronunciación: 0 La salud 0 Verbos 0 Adjetivos 0 Adverbios.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
The Future Tense -original PowerPoint created by Mrs. Shirley of North Intermediate High School in Broken Arrow, OK.
Adverbs are words that describe how, when, and where actions take place. They can modify verbs, adjectives, and even other adverbs. In previous lessons,
A powerpoint to explain Life Expectancy. Level: Secondary school. Subjects: History, geography & social studies. What you need: A computer, a screen and.
Expressing Obligation with TENER QUE and HAY QUE.
El Espa ñ ol The 10 most spoken languages The formula used to calculate the importance of each language 1. Number of primary speakers: max. 4 points.
Orden del día 09/18/ Warm-up- 2 questions, 2 minutes each 2.Intro to Regions 3.Important World Features Chart & Notes 4.World Map Activity 1.Part.
Me presento (part 2) WALT: give a physical and character description of yourself. WILF: Be able to give a detailed description of yourself and give your.
¿Cómo son tus asignaturas? A* Aburrido/a Divertido/a dificil fácil importante útil Bueno /a interesante.
2.7 Activities. Vamonos In English, write down three things you like to do. It can be watch TV, play sports, whatever!
HUMAN WATER CYCLE.
Indirect Object Pronouns Original PowerPoint was by Ms. Martin of Tri-Center Community Schools.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
INTRO. TO LAW – MR. STILLMAN 1/5/16 Discrimination based on gender (which is almost but not always discrimination against women) In employment In sports.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: Poner: Salir: Tener : Traer: Venir:
Excedente económico. Another handy statistic for summarizing the connection between parents’ and children’s income is the Intergenerational.
March Edwin Acbowl Guatemala Doctorado en economía agrícola Jorge Arce Costa Rica Master in resource fitogenic Any action of reforestation.
Hagan ahora: Complete ex. I on p. 3 in your workbook.
© Granta Design, Título del Proyecto Tutor: Nombre y Apellidos Alumno/s: Nombre y Apellidos 1 Nombre y Apellidos.
The imperfect tense. Look at the following 3 sentences. We ate at two every day The hotel was very big I used to live with my grandparents What do they.
Help Box - Language Translator Ashley Martin, Intern; Kathy Meehan, HDFS Faculty Advisor Human Development and Family Studies Pennsylvania State Brandywine.
Los Pronombres relativos Relative pronouns. Relative pronouns are words that:  Connect ideas within one sentence  Most frequently refer back to a noun.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Daniel Munevar CADTM Universitat Internacional de la Pau
First Grade Dual High Frequency Words
—Estoy enamorado de usted. —No, no puede ser.
SISTEMAS METEOROLOGICOS MARIA JORDAN FISICA. Parents have the right to know that their child will be safe at school, both physically and emotionally.
—Sí, me quiere, de eso estoy seguro.
Kindergarten Spanish High Frequency Words
—Sí, me quiere, de eso estoy seguro.
—Estoy enamorado de usted. —No, no puede ser.
Gramática de 3A.
Using Adjectives as Nouns
My life Name: benjamín Aravena barrios Thicher: Alexis fernandes DATE: 26|06|2018 COURSE: 7°BASICO.
Globalization Politics and the preservation of nation state.
Transcripción de la presentación:

1.5. Salud y Desarrollo Económico Matilde P. Machado

BENEFICIOS DE LA ASISTENCIA SANITARIA: (Cochrane 1972: Effectiveness and efficiency) Efecto total grande Efecto marginal pequeño * Tratamientos efectivos 3

SUBDESARROLLO Y SALUD Condiciones económicas y ambientales Agua y nutrición Insuficiencia atención sanitaria 4

Tasa M infantil / 1000 vivos Tasa M < 5 años Esp. Vida al nacer HM Todo el mundo p73 p65 p69 p De ingreso bajo De ingreso mediano De ingreso bajo y mediano África al sur del Sáhara América Latina y el Caribe Asia meridional Asia oriental y el Pacífico Europa y Asia central Oriente Medio y Norte de África De ingreso alto Banco Mundial (1998/1999) 6 SUBDESARROLLO Y SALUD

Esperanza de vida al nacer (años) Tendencias en la esperanza de vida por región demográfica, África sub saharianaÁfrica sub-sahariana India China Otros países asiáticos e insulares Latinoamérica y el Caribe Arco de Oriente Medio Países con economía de mercado consolidada Antiguas economías europeas de planificación centralizada 7

DESARROLLO Y SALUD: FACTORES INSTITUCIONALES Y SOCIALES (Amartya Sen) HEALTH AND DEVELOPMENT An adequate conception of development must go much beyond the accumulation of wealth and the growth of GNP and other income related variables. Without ignoring the importance of economic growth, we have to look well beyond it. (Sen 1999, p. 619). The enhancement of health is … part of development (ibíd., p. 623), Development … (is) … primarily concerned with … the freedoms that we enjoy … Among the most important … is the freedom from avoidable ill-health and from escapable mortality (ibíd., p. 620). 8

DESARROLLO Y SALUD: FACTORES INSTITUCIONALES Y SOCIALES (Amartya Sen) REDUCCIÓN DE LA MORTALIDAD GROWTH-MEDIATED (por ejemplo KOREA) Como consecuencia hubo expansión de los servicios sociales, servicios médicos, educación y seguridad social Crecimiento rápido a base del crecimiento del empleo a larga escala SUPPORT-LED (por ejemplo: COSTA RICA, SRI LANKA, KERALA ) Reducción de la mortalidad basada en programas enfocados y específicos de apoyo social, servicios médicos y educación. 9

DESARROLLO Y SALUD: FACTORES INSTITUCIONALES Y SOCIALES (Amartya Sen) PATRONES DIFERENTES DE DESARROLLO CRECIMIENTO RAPIDO RAPIDO DESCENSO MORTALIDAD KOREAYes BRAZILYesNo SRI LANKANoYes KERALANoYes 10

DESARROLLO Y SALUD: FACTORES INSTITUCIONALES Y SOCIALES (Amartya Sen) CONCLUSIONES: CETERIS PARIBUS? Other things being equal good health and economic prosperity tend to support each other.... But there are wide variations in social arrangements and community relations such as medical coverage, public health care, school education, law and order, prevalence of violence and so on ( ibíd., p. 620). Therefore other things are not given, and the enhancement of good health can be helped by a variety of actions including public policies (such as the provision of epidemiological services and medical care, (ibid., p. 623). 11