AP SPANISH LITERATURE and culture TOOLS FOR IMPLEMENTING THE NEW CURRICULUM FRAMEWORK Esther Galo/ Katiusca Cirino
INTRODUCTION Getting to know each other Agenda Overview
Esther Galo Westbury High School Esther Galo Westbury High School
Katiusca Cirino Hastings High School Alief ISD
LA UNIVERSIDAD DE SALAMANCA
PLAZA MAYOR DE SALAMANCA
LA CATEDRAL DE SALAMANCA
EL ACUEDUCTO DE SEGOVIA
LA MURALLA DE AVILA
agenda Introduction Course Objectives *List of authors *Curriculum Framework *Course Themes *List of authors *Teaching the course *Sample Syllabus and Course Planning Exam Format Strategies and Activities Poetry and Literary Devices Resources Closure
WORKSHOP OBJECTIVES Curriculum Framework Course Themes List of Authors Teaching by chronological order or by themes Activities and Resources
Curriculum framework pgs. 5-6 Works: Penisular Spanish, Latin America and US Hispanic Literature 3 modes of communication: interpersonal, interpretative and presentational) + 5 C’s: communication, cultures, connections, comparisons and communities Understand, retell literary pieces + relate to literary, historical, sociocultural and geopolitical contexts in Spanish. Critical reading, analytical writing and research skills
Instructional design pgs. 6-20 Set Goals (learning objectives) Describe Acceptable Performance (Achievement level descriptions) Design Thematic instruction (Readings, themes, essential questions) Assess progress toward goals
THEMES Pair Thinking List 6 themes
Themes pgs. 25-31 Las sociedades en contacto La creación literaria La construcción del género La dualidad del ser El tiempo y el espacio Las relaciones interpersonales
LAS SOCIEDADES EN CONTACTO Organizing concepts El Imperialismo LAS SOCIEDADES EN CONTACTO
Organizing concepts LAS SOCIEDADES EN CONTACTO El Imperialismo El nacionalismo y el regionalismo Las divisiones socioeconómicas La diversidad La asimiliación y la marginación LAS SOCIEDADES EN CONTACTO
Las sociedades en contacto What literary works?
Sample Groupings of Required Readings Anónimo, Lazarillo de Tormes; Dragún, El hombre que se convirtió en perro Cortés, “Segunda carta de relación”; León- Portilla, Visión de los vencidos; Martí, “Nuestra América”; Darío, “A Roosevelt”
Sample Groupings of Required Readings Anónimo, Lazarillo de Tormes; Dragún, El hombre que se convirtió en perro (Las divisiones socioeconómicas) Cortés, “Segunda carta de relación”; León- Portilla, Visión de los vencidos; Martí, “Nuestra América”; Darío, “A Roosevelt” (El imperialismo)
Essential Questions ¿De qué manera las perspectivas de una cultura afectan la representación de eventos históricos? ¿Cómo los miembros de una minoría cultural se resisten (o se asimilan) a las costumbres y las perspectivas de la mayoría dominante? ¿Cómo se representan en obras literarias de distintos períodos y diversas culturas las relaciones entre grupos socioculturales (clases sociales, grupos étnicos, etc.)?
DO YOU KNOW……? How many literary works are included in the reading list?
DO YOU KNOW……? 36 literary works
LIST OF AUTHORS pgs. 21-22 The new works and chapter additions are in boldface. Isabel Allende, “Dos palabras” Anónimo, “Romance de la pérdida de Alhama” Anónimo, Lazarillo de Tormes (Prólogo; Tratados 1, 2, 3, 7) Gustavo Adolfo Bécquer, Rima LIII (“Volverán las oscuras golondrinas”) Jorge Luis Borges, “Borges y yo” Jorge Luis Borges, “El Sur” Julia de Burgos, “A Julia de Burgos” Miguel de Cervantes, Don Quijote (Primera parte, capítulos 1–5, 8 y 9; Segunda parte, capítulo 74) Julio Cortázar, “La noche boca arriba” Hernán Cortés, “Segunda carta de relación” (selecciones)
Sor Juana Inés de la Cruz, “Hombres necios que acusáis” Rubén Darío, “A Roosevelt” Don Juan Manuel, Conde Lucanor, Exemplo XXXV (“De lo que aconteció a un mozo que casó con una mujer muy fuerte y muy brava”) Osvaldo Dragún, El hombre que se convirtió en perro Carlos Fuentes, “Chac Mool” Federico García Lorca, La casa de Bernarda Alba Federico García Lorca, “Prendimiento de Antoñito el Camborio en el camino de Sevilla” Gabriel García Márquez, “El ahogado más hermoso del mundo”
Gabriel García Márquez, “La siesta del martes” Garcilaso de la Vega, Soneto XXIII (“En tanto que de rosa y azucena”) Luis de Góngora, Soneto CLXVI (“Mientras por competir con tu cabello”) Nicolás Guillén, “Balada de los dos abuelos” José María Heredia, “En una tempestad” Miguel León-Portilla, Visión de los vencidos (dos secciones: “Los presagios, según los informantes de Sahagún” y “Se ha perdido el pueblo mexica”) Antonio Machado, “He andado muchos caminos” José Martí, “Nuestra América” Rosa Montero, “Como la vida misma” Nancy Morejón, “Mujer negra”
Pablo Neruda, “Walking around” Emilia Pardo Bazán, “Las medias rojas” Francisco de Quevedo, Salmo XVII (“Miré los muros de la patria mía”) Horacio Quiroga, “El hijo” Tomás Rivera, … y no se lo tragó la tierra (dos capítulos: “…y no se lo tragó la tierra” y “La noche buena”) Juan Rulfo, “No oyes ladrar los perros” Alfonsina Storni, “Peso ancestral” Tirso de Molina, El burlador de Sevilla y convidado de piedra Sabine Ulibarrí, “Mi caballo mago” Miguel de Unamuno, San Manuel Bueno, mártir
TEACHING THE COURSE Chronologically Cronología de autores y obras or By themes
SYLLABUS /COURSE PLANNING AND PACING GUIDES Sample Syllabus 2
DO YOU KNOW……? How many sections are on the exam? How long does the exam last? Do you know the 2014 exam date?
DO YOU KNOW……? How many sections are on the exam? 2 Sections How long does the exam last? 180 minutes Do you know the 2014 exam date? Friday, May 16th 2014.
Section I: Multiple Choice Section II: Free Response EXAM FORMAT pg. 40 Section Number of Questions Percent of Final Score Time Section I: Multiple Choice 50% Approx. 80 minutes Part A Interpretive Listening 15 questions 10% Approx. 20 minutes Part B Reading Analysis 50 questions 40% Approx. 60 minutes Section II: Free Response Approx. 100 minutes Short Answers: Text Explanation 1 prompt 7.5% Suggested time: 15 minutes Short Answers: Text and Art Comparison Essay: Analysis of Single Text 17.5% Suggested time: 35 minutes Essay: Text Comparison
IV. STRATEGIES AND ACTIVITIES
SECTION I: A. Interpretative Listening Attacking the 5 senses Respuestas: El Tema El Tono (Evidencia) Recurso Literario: Resumen
SECTION I: A. Interpretative Listening Attacking the 5 senses Respuestas: El Tema: Sociedades en Contacto El Tono: Recurso Literario: Resumen:
CARABELAS RICARDO ARJONA Carabelas cargadas de malos presagios emisarios de la trampa y la colonización tocan tierra provocando un gran naufragio cargados de demonios y una nueva religión pisaron tierra de guanahani bienvenida la desolación Esos sueños de estafa y de saqueo ese gusto por el oro y esas ansias de poder es el cáncer que aun enferma al heredero es la historia de una tierra condenada a padecer Pero el negro y el indio y el español se mezclaron para darle un gusto a dios. Pero el negro y el indio y el español se mezclaron para darle un gusto a dios.
Continuation Practice: Sample Questions (Pag. 41)
SECTION I: B. READING COMPREHENSION Pre-reading activities Prior knowledge: Video, power points, conferences, interviews and hook questions Historical and literary period http://vimeo.com/7145206 Essential Questions Prediction
Continuation Post-reading activities Poster Info Obras Ficha informativa Ej. Ficha con respuestas Quijote Proyectos Figuras Retóricas Figuras Retóricas Respuesta One pager
SECTION II: Free response pgs. 63-71 Short Answers: Text Explanation Short Answers: Text and Art Comparison Essay: Analysis of Single Text Fórmula para ensayo analítico Frases útiles ensayo Essay: Text Comparison Scoring Guidelines (pgs. 72-7)
Poetry Rules and Literacy Devices Useful links: Genres and Rules of Poetry Separating Syllables and Spanish Pronunciation Guide Spanish Versification- Rhyme with Answers Music-video 2 samples: Warm-up: Listen and choose answer. Downloading tool: http://www.ilivid.com/
Resources AP Spanish Literature and Culture Course Overview: https://apstudent.collegeboard.org/apcou rse/ap-spanish-literature-and-culture Course and Exam Description: http://apcentral.collegeboard.com/apc/pu blic/courses/teachers_corner/3499.html Teacher Resources: http://apcentral.collegeboard.com/apc/pu blic/courses/teachers_corner/3499.html 2013 Exam Sample: http://apcentral.collegeboard.com/apc /public/exam/exam_information/4554. html
Continuation Wayside-Azulejo: http://learningsite.waysidepublishing.com/l ogin/index.php Pearson-Reflexiones: http://www.pearsonschool.com/index.cfm?lo cator=PSZu6r&PMDbSiteId=2781&PMDbSo lutionId=6724&PMDbSubSolutionId=&PMD bCategoryId=813&PMDbSubCategoryId=24 848&PMDbSubjectAreaId=&PMDbProgramI d=88521 HRW-Abriendo Puertas: http://my.hrw.com/index.jsp?url=http://my.h rw.com/tabnav/controller.jsp?isbn=97805478 77372
Other useful resources Profesora Brim: http://www.quia.com/pages/cbrim/literatura Profesor Cameron Stephen: http://www.bobcatspanish.com/index.cfm?subpage=29364 One Pager Activity http://www.lausd.k12.ca.us/King_Drew_Medical_Magnet/Summer %20Reading%20Program/One-pager.pdf Spain-details for Masters in Salamanca http://www.educacion.gob.es/dctm/ministerio/educacion/actividad- internacional/consejerias/e.e.u.u./cursosverano/sal2012.pdf?docum entId=0901e72b80ed344c More info (Spain's Embassy - website) http://www.educacion.gob.es/eeuu/convocatorias- programas/convocatorias-eeuu/cursos-verano.html#FAQ
Let’s exchange ideas and network Esther Galo Westbury High School egalo@houstonisd.org School’s website: http://www.houstonisd.org//Domain/10326 Katiusca Cirino Hastings High School Alief ISD katiusca.cirino@aliefisd.net