AP SPANISH LITERATURE and culture

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Los Números y El Tiempo. Los Números Más de = once 12 = doce 13 = trece 14 = catorce 15 = quince 16 = dieciseis 17 = diecisiete 18 = dieciocho 19.
Advertisements

Review of nouns, articles, and the masculine/femeinine concept.
Teaching in the Target Language. Sample of Story Focus for Vocabulary Acquisition Isabel veía películas románticas. -¿Veía Isabel películas románticas?
Capítulo 2- Primer Paso Repaso
AR Singular Verb Conjugation Practice. I drink Coke.
Introducing Presentando L.A. Kids Learn!. What is L.A. Kids Learn!? a parent-involvement resource for students in pre-kindergarten programs through fifth.
So you think you know a little Spanish…. Go to the following pages and find out. You must find the right answers and write them down in your scrapbook.
Las Palabras Interrogativas
Los usos de por y para. for, during or in a period of time Voy a dormir por una semana. Se reunen manana por la tarde.
Saber vs. Conocer To Know.
Bienvenidos a la clase de español!
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
Desarrollo de la competencia comunicativa
Action Plan Template Intel ISEF 2009 Educator Academy May 2009
7th grade Spanish ¡BIENVENIDOS! Sra. Sharon Gardiner
Por y Para Un resumen ¡Qué interesante!. POR A – around a place A – around a place T – through as in by means of T – through as in by means of aRithmetic.
Repaso del Vocabulario TPR. The Conjugation Process 1 st – Go to the infinitive – Sacar 2 nd – Keep the stem - Sac 3 rd – Add the memorized endings Yo.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Evens only! Warm Up Numbers Worksheet
Capítulo Uno: Primer paso
CINCO MINUTOS Correct the errors: Yo quiere comer. No hay no comer. Yo necesita comer luego. Yo no tiene no comer. No le da mi no comer. Yo quiere comer.
CINCO MINUTOS Describe las fotos Sample in English: The yellow boy touches the nose.
Unlike what you would imagine El día de los muerto, or Day of the Dead, is really like, it is not a sad, mourning event. Instead, it is a fiesta to celebrate.
¿Quién es este hombre muy importante? ¿Por qué cada niño en cada escuela de Cuba le conoce?
Welcome to Back to School Night 2011 AP Spanish
Determine the correct def. article/plural for each of the following ____ sistema ____ humanidad ____ estación ____ carro ____ agua ____ clase ____ tarea.
Tú: Sí, tengo la tarea. Tú: No, no necesito una calculadora.
Español 1 el 30 de agosto. Bell Dinger – el 30 de agosto
Spanish 2 el 20 de noviembre Bell Dinger el 16 de noviembre Write out the entire sentence. Then put correct form of ser or estar to describe how the.
Expresiones Lección 1 Presentaciones con el verbo presentarle.
Spanish 1 Forming Questions. Trabajo de timbre Da la pregunta. Write the question asked for each answer given. 1. Tengo 16 años. 2. Soy de Ecuador. 3.
Trabajo de timbre Escribe los países de América Central, América del Sur, el Caribe, Europa y África que hablan español.
más con la ropa y tener que el tiempo de la playa y de las montañas
Repaso del vocabulario, y más descripción
Texas Missions Project
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
Repaso del capítulo Primer Paso
ALC 11 lunes el 26 de septiembre. Bienvenida lunes el 26 de septiembre Front row face the back row. Back row will read the words on the screen in the.
California Standards Test (CST). Every student in California takes a test to see if they have learned the necessary knowledge and skills for their grade.
Semana de 16 de septiembre Lunes 16 MSL Essay due Review due tomorrow Martes 17 Review Sheet beginning MSL Practice Test Miércoles 18 Examen Pre-write.
Sponge: Primero (1), read the essential question, How are language and culture connected? Segundo (2), On your sticky note write a readable and appropriate.
Spanish Ia (Final Exam) Crossfire Initial Activity 1. Brief notes on tener... (or review if you have received them already!) Tener---formas Tener.
Español literatura AP: Repaso de obras
4.2 Vocabulary Start. Initial Activity ¿Adónde vas? Voy a la/ al … Iglesia Escuela Banco Templo Piscina Correo (post office) Galeria Cine Teatro Clase.
Capítulo 2 Vocabulario 1 Hablando De Las Ocupaciones, Presentando Las Personas Repondiendo A Instrucciones Páginas
Hoy es el 20 de Abril Capitulo 6.
7º/8º Can-do Statements 1-5 Thematic Unit 1, It´s All About Me. I can… A …say and spell my name for someone using the Spanish alphabet. B. … introduce.
Haz Ahora Combine the two sentences to form a single sentence with a reciprocal verb. 1.Yo ayudo a mi madre a hacer la cama. Mi madre me ayuda a hacer.
Animals of the Sea (Animales del Mar) Lauren Blow.
Hagan Ahora: Read the paragraph and conjugate the verbs in parenthesis
Warm Up, el jueves, el 30 de agosto
¿Qué haces si estás atrapado/a en un edificio en llamas? Usa 3 términos de vocabulario.
Power Point created by Mrs. Rivera.  To introduce people and say where they are from.  To ask where someone is from.  To say who someone is.
Un refrán para ser contado Workshop Borinquen Writing Project Sra. María de los Angeles Camacho January 29, 2005 Sala Mater, Women’s Residence Workshop.
Las Preguntas (the questions) pg
Las Estaciones y El Tiempo Day 6 H AGA A HORA 21 de agosto Translate the following times to Spanish: Translate the following times to Spanish: It’s one.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Primeros Pasos-5 Unscramble the letters/Pon las letras en orden:
Please do the following: 1.Measure an arms length of yarn of the color you like and cut it. (arms length goes from finger tip of one had to fingertip of.
10/ How to set up the PSNC educational program Cómo establecer el programa educacional de EPNC By Por Dave Batty PSNC #10.
Stations Homework Remember that we need to make sentences in Spanish, we are growing and the way we use our knowledge should grow with you. We need to.
Social Networks and Parent Teacher Meetings: A Question that can´t Wait Molina, M.D., Rodríguez, J., Collado, J.A. y Pérez, E. University of Jaén (SPAIN)
Lunes, 13 de octubre, El secreto al éxito RECUERDA Calentamiento: Una laptop por grupo = Debes completar tu PPT en la clase  La cultura del éxito.
Bienvenidos a la clase de “Literatura y Cultura española e hispanoamericana, nivel avanzado/pre-universitario” (AP) Breves detalles sobre la clase y el.
Breves detalles sobre la clase y el examen de AP de mayo
Español literatura AP: Repaso de obras
AP Español Literatura & Cultura:
Overview of the AP Spa. Literature & Culture Exam.
La construcción del género. La construcción del género Conceptos: El machismo Las relaciones sociales El sistema patriarcal La sexualidad La tradición.
EL Examen Final Español Speaking You will select ONE scenario BEFORE the day of the exam and practice in class and at home!!! WOO-HOO You may.
Transcripción de la presentación:

AP SPANISH LITERATURE and culture TOOLS FOR IMPLEMENTING THE NEW CURRICULUM FRAMEWORK Esther Galo/ Katiusca Cirino

INTRODUCTION Getting to know each other Agenda Overview

Esther Galo Westbury High School Esther Galo Westbury High School

Katiusca Cirino Hastings High School Alief ISD

LA UNIVERSIDAD DE SALAMANCA

PLAZA MAYOR DE SALAMANCA

LA CATEDRAL DE SALAMANCA

EL ACUEDUCTO DE SEGOVIA

LA MURALLA DE AVILA

agenda Introduction Course Objectives *List of authors *Curriculum Framework *Course Themes *List of authors *Teaching the course *Sample Syllabus and Course Planning Exam Format  Strategies and Activities Poetry and Literary Devices Resources Closure 

WORKSHOP OBJECTIVES Curriculum Framework Course Themes List of Authors Teaching by chronological order or by themes Activities and Resources

Curriculum framework pgs. 5-6 Works: Penisular Spanish, Latin America and US Hispanic Literature 3 modes of communication: interpersonal, interpretative and presentational) + 5 C’s: communication, cultures, connections, comparisons and communities Understand, retell literary pieces + relate to literary, historical, sociocultural and geopolitical contexts in Spanish. Critical reading, analytical writing and research skills

Instructional design pgs. 6-20 Set Goals (learning objectives) Describe Acceptable Performance (Achievement level descriptions) Design Thematic instruction (Readings, themes, essential questions) Assess progress toward goals

THEMES Pair Thinking List 6 themes

Themes pgs. 25-31 Las sociedades en contacto La creación literaria La construcción del género La dualidad del ser El tiempo y el espacio Las relaciones interpersonales

LAS SOCIEDADES EN CONTACTO Organizing concepts El Imperialismo LAS SOCIEDADES EN CONTACTO

Organizing concepts LAS SOCIEDADES EN CONTACTO El Imperialismo El nacionalismo y el regionalismo Las divisiones socioeconómicas La diversidad La asimiliación y la marginación LAS SOCIEDADES EN CONTACTO

Las sociedades en contacto What literary works?

Sample Groupings of Required Readings Anónimo, Lazarillo de Tormes; Dragún, El hombre que se convirtió en perro Cortés, “Segunda carta de relación”; León- Portilla, Visión de los vencidos; Martí, “Nuestra América”; Darío, “A Roosevelt”

Sample Groupings of Required Readings Anónimo, Lazarillo de Tormes; Dragún, El hombre que se convirtió en perro (Las divisiones socioeconómicas) Cortés, “Segunda carta de relación”; León- Portilla, Visión de los vencidos; Martí, “Nuestra América”; Darío, “A Roosevelt” (El imperialismo)

Essential Questions ¿De qué manera las perspectivas de una cultura afectan la representación de eventos históricos? ¿Cómo los miembros de una minoría cultural se resisten (o se asimilan) a las costumbres y las perspectivas de la mayoría dominante? ¿Cómo se representan en obras literarias de distintos períodos y diversas culturas las relaciones entre grupos socioculturales (clases sociales, grupos étnicos, etc.)?

DO YOU KNOW……? How many literary works are included in the reading list?

DO YOU KNOW……? 36 literary works

LIST OF AUTHORS pgs. 21-22 The new works and chapter additions are in boldface. Isabel Allende, “Dos palabras” Anónimo, “Romance de la pérdida de Alhama” Anónimo, Lazarillo de Tormes (Prólogo; Tratados 1, 2, 3, 7) Gustavo Adolfo Bécquer, Rima LIII (“Volverán las oscuras golondrinas”) Jorge Luis Borges, “Borges y yo” Jorge Luis Borges, “El Sur” Julia de Burgos, “A Julia de Burgos” Miguel de Cervantes, Don Quijote (Primera parte, capítulos 1–5, 8 y 9; Segunda parte, capítulo 74) Julio Cortázar, “La noche boca arriba” Hernán Cortés, “Segunda carta de relación” (selecciones)

Sor Juana Inés de la Cruz, “Hombres necios que acusáis” Rubén Darío, “A Roosevelt” Don Juan Manuel, Conde Lucanor, Exemplo XXXV (“De lo que aconteció a un mozo que casó con una mujer muy fuerte y muy brava”) Osvaldo Dragún, El hombre que se convirtió en perro Carlos Fuentes, “Chac Mool” Federico García Lorca, La casa de Bernarda Alba Federico García Lorca, “Prendimiento de Antoñito el Camborio en el camino de Sevilla” Gabriel García Márquez, “El ahogado más hermoso del mundo”

Gabriel García Márquez, “La siesta del martes” Garcilaso de la Vega, Soneto XXIII (“En tanto que de rosa y azucena”) Luis de Góngora, Soneto CLXVI (“Mientras por competir con tu cabello”) Nicolás Guillén, “Balada de los dos abuelos” José María Heredia, “En una tempestad” Miguel León-Portilla, Visión de los vencidos (dos secciones: “Los presagios, según los informantes de Sahagún” y “Se ha perdido el pueblo mexica”) Antonio Machado, “He andado muchos caminos” José Martí, “Nuestra América” Rosa Montero, “Como la vida misma” Nancy Morejón, “Mujer negra”

Pablo Neruda, “Walking around” Emilia Pardo Bazán, “Las medias rojas” Francisco de Quevedo, Salmo XVII (“Miré los muros de la patria mía”) Horacio Quiroga, “El hijo” Tomás Rivera, … y no se lo tragó la tierra (dos capítulos: “…y no se lo tragó la tierra” y “La noche buena”) Juan Rulfo, “No oyes ladrar los perros” Alfonsina Storni, “Peso ancestral” Tirso de Molina, El burlador de Sevilla y convidado de piedra Sabine Ulibarrí, “Mi caballo mago” Miguel de Unamuno, San Manuel Bueno, mártir

TEACHING THE COURSE Chronologically Cronología de autores y obras or By themes

SYLLABUS /COURSE PLANNING AND PACING GUIDES Sample Syllabus 2

DO YOU KNOW……? How many sections are on the exam? How long does the exam last? Do you know the 2014 exam date?

DO YOU KNOW……? How many sections are on the exam? 2 Sections How long does the exam last? 180 minutes Do you know the 2014 exam date? Friday, May 16th 2014.

Section I: Multiple Choice Section II: Free Response EXAM FORMAT pg. 40 Section Number of Questions Percent of Final Score Time Section I: Multiple Choice 50% Approx. 80 minutes Part A Interpretive Listening 15 questions 10% Approx. 20 minutes Part B Reading Analysis 50 questions 40% Approx. 60 minutes Section II: Free Response Approx. 100 minutes Short Answers: Text Explanation 1 prompt 7.5% Suggested time: 15 minutes Short Answers: Text and Art Comparison Essay: Analysis of Single Text 17.5% Suggested time: 35 minutes Essay: Text Comparison

IV. STRATEGIES AND ACTIVITIES

SECTION I: A. Interpretative Listening Attacking the 5 senses Respuestas: El Tema El Tono (Evidencia) Recurso Literario: Resumen

SECTION I: A. Interpretative Listening Attacking the 5 senses Respuestas: El Tema: Sociedades en Contacto El Tono: Recurso Literario: Resumen:

CARABELAS RICARDO ARJONA Carabelas cargadas de malos presagios emisarios de la trampa y la colonización tocan tierra provocando un gran naufragio cargados de demonios y una nueva religión pisaron tierra de guanahani bienvenida la desolación Esos sueños de estafa y de saqueo ese gusto por el oro y esas ansias de poder es el cáncer que aun enferma al heredero es la historia de una tierra condenada a padecer Pero el negro y el indio y el español se mezclaron para darle un gusto a dios. Pero el negro y el indio y el español se mezclaron para darle un gusto a dios.

Continuation Practice: Sample Questions (Pag. 41)

SECTION I: B. READING COMPREHENSION Pre-reading activities Prior knowledge: Video, power points, conferences, interviews and hook questions Historical and literary period http://vimeo.com/7145206 Essential Questions Prediction

Continuation Post-reading activities Poster Info Obras Ficha informativa Ej. Ficha con respuestas Quijote Proyectos Figuras Retóricas Figuras Retóricas Respuesta One pager

SECTION II: Free response pgs. 63-71 Short Answers: Text Explanation Short Answers: Text and Art Comparison Essay: Analysis of Single Text Fórmula para ensayo analítico Frases útiles ensayo Essay: Text Comparison Scoring Guidelines (pgs. 72-7)

Poetry Rules and Literacy Devices Useful links: Genres and Rules of Poetry Separating Syllables and Spanish Pronunciation Guide Spanish Versification- Rhyme with Answers Music-video 2 samples: Warm-up: Listen and choose answer. Downloading tool: http://www.ilivid.com/

Resources  AP Spanish Literature and Culture Course Overview: https://apstudent.collegeboard.org/apcou rse/ap-spanish-literature-and-culture Course and Exam Description: http://apcentral.collegeboard.com/apc/pu blic/courses/teachers_corner/3499.html Teacher Resources: http://apcentral.collegeboard.com/apc/pu blic/courses/teachers_corner/3499.html 2013 Exam Sample: http://apcentral.collegeboard.com/apc /public/exam/exam_information/4554. html

Continuation Wayside-Azulejo: http://learningsite.waysidepublishing.com/l ogin/index.php Pearson-Reflexiones: http://www.pearsonschool.com/index.cfm?lo cator=PSZu6r&PMDbSiteId=2781&PMDbSo lutionId=6724&PMDbSubSolutionId=&PMD bCategoryId=813&PMDbSubCategoryId=24 848&PMDbSubjectAreaId=&PMDbProgramI d=88521 HRW-Abriendo Puertas: http://my.hrw.com/index.jsp?url=http://my.h rw.com/tabnav/controller.jsp?isbn=97805478 77372

Other useful resources Profesora Brim: http://www.quia.com/pages/cbrim/literatura Profesor Cameron Stephen: http://www.bobcatspanish.com/index.cfm?subpage=29364 One Pager Activity http://www.lausd.k12.ca.us/King_Drew_Medical_Magnet/Summer %20Reading%20Program/One-pager.pdf Spain-details for Masters in Salamanca http://www.educacion.gob.es/dctm/ministerio/educacion/actividad- internacional/consejerias/e.e.u.u./cursosverano/sal2012.pdf?docum entId=0901e72b80ed344c More info (Spain's Embassy - website) http://www.educacion.gob.es/eeuu/convocatorias- programas/convocatorias-eeuu/cursos-verano.html#FAQ   

Let’s exchange ideas and network Esther Galo Westbury High School egalo@houstonisd.org School’s website: http://www.houstonisd.org//Domain/10326 Katiusca Cirino Hastings High School Alief ISD katiusca.cirino@aliefisd.net