Calidad de datos: nomenclatura y taxonomía I Taller sobre calidad en bases de datos sobre biodiversidad 13-14 septiembre 2007. Madrid. Francisco Pando.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Review: Adjectives and the verb SER
Advertisements

Diagnóstico climático del Golfo de California
Gr-gr gracias Es muy importante decir gracias cuando alguien te ayuda a hacer algo. It is very important to say thank you when someone helps you do something.
Measurement-A Common Language Médidas – Un lenguaje Común
Hoy vamos a .. preparar un texto (para escribir or decir)
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Directions for template use This is a template that can be used either in whole group, typing in the information about an experiment, or with groups of.
Documentación en las colecciones de historia natural
Noche de Oracion 12 / 2 / 09. The List La Iglesia – Familia Pastoral, Los Lideres, Los Planes, Los Jovenes, y crecimiento Misiones – Idonesia, y todo.
Ser vs. estar.
Major Grammar Topics By: Jeremy Methven. Superlatives (more and less) Más que and menos que are used to say who is more and who is less of something Using.
Page 192 capítulo 3b The Verb SER.
ALC 53 lunes el 14 de diciembre Use your own paper for this weeks ALC. You will turn them in on Friday.
Grupos de Trabajo 6 - Informe Working Group 6 – Report Transparency.
Grupos de Trabajo # 7 - Informe Working Group # 7 – Report General Business and Operational Risks.
Los Infinitivos ¿Qué es un infinitivo?.
El Comparativo y El Superlativo
The Plurals of Adjectives
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Me llamo __________ Clase 7IM La fecha es el 9 de noviembre del 2011 Propósito # 19: ¿Conoces un país extranjero? Actividad Inicial: In the following sentences,
The Verbs saber and conocer (Los verbos saber y conocer) The to know verbs.
Game Cluedo: How to Play 1.Your group should have the 21 cards containing 6 cards of suspects, 9 rooms and 6 weapons, a tally card for each member and.
C2A NOTES: Placement of the Reflexive Pronouns. ALL pronouns can be placed: 1) In front of a conjugated verb: Me baño todos los días. 2) Attached to the.
Ser and Estar To be or not to be? Spanish 3 (H) ch.3.
Proyecto Comenius – Viaje a España Por Daniel, Ricardo y Charles By Daniel, Ricardo y Charles.
Using the Subjunctive Noun Clauses.
Ver una obra de Shakespeare Mirar las estrellas
Arquitectura de Computadores I
Time Expression with Hacer
The Present Tense of ir (to go)
Inferences (predictions/drawing conclusions/generalizations) Beyond the words on the page.
¿Qué? = What ¿Quién? = who ¿Quienes? = who ( pl. subj) ¿Cuándo? = when ¿Dónde? = Where ¿Por qué? = why.
Asking Questions Español I - p. 184.
Los comparativos y superlativos
Los interrogativos.
Implementing DDI in the National Institute of Statistics and Geography of Mexico Eric Rodriguez.
A Comer Vamos a Poner la Mesa.
más con la ropa y tener que el tiempo de la playa y de las montañas
Los Verbos Capítulo 1 Parte 2.
Español 4 Honores: Unidad 9 Gramática E y F. To compare things with one another: more than, less than, as…as Comparing people, activities, or things.
El subjuntivo con expresiones de duda o negación
Español 1 18 y 19 de septiembre de Escribe los meses que combinan con las estaciónes. (Write the months that match with the seasons.) El otoño-
Page 363 Avancemos 3. In ENGLISH the past perfect describes actions that HAD occurred BEFORE other actions in the past. We had already eaten when she.
Contrast between the Perfect and Simple Past Pretérito Perfecto ~ Nos referimos a un evento pasado que ha ocurrido en el período de tiempo en el que.
Gestión de la Informacion– Siguiente paso? Ken Reid Head of International Technical Relations EUROCONTROL.
The Subjuntive with Expressions of Doubt Sra. Lear Unidad 4 Etapa 3.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Forming questions Grammar Essential 1.
Imagina Lección 4-2 Los verbos reflexivos. In a reflexive construction, the subject of the verb both performs and receives the action. In other words,
Planning and starting the trip – I can explain what did I see or do in my trip – I can identify and describe geography (river, mountain, ruins, and beach)
Subjunctive with emotion 8The subjunctive is used in a clause that modifies a verb or expression conveying emotion 8This information can be factual 8Feelings.
Transformaciones que conservan ángulos
The Verb SER SER The verb SER means “to be” In Spanish, a verb has different forms to tell you who the subject is. Changing a verb form so that it matches.
The Present Tense of ir (to go) and hacer (to do; to make) (El tiempo presente de los verbos ir y hacer)
THE VERB TENER Spanish 1- 9/23/13 Sra. Baldwin. TENER Tener is a verb that means “to have”. It has irregular forms (does not follow a pattern) and must.
Lo y lo que. Lo + un adjetivo Usamos la expresión para expresar una idea abstracta. The …. thing.
Tú vs.Usted Both mean you Tú (singular familiar) is used with people that you are familiar with or someone that you refer to by their first name. Usted.
Interrogatives-Question Words Must use an upside question mark at the beginning of your question. ¿ All have accents. Do not use in your answer. They.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
THOMSON SCIENTIFIC Updates for April Copyright 2006 Thomson Corporation 2 2 Actualizaciones Actualizaciones a las herramientas Refine y Analyze.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
Derechos de Autor©2008.SUAGM.Derechos Reservados Sistema Universitario Ana G. Méndez División de Capacitación Basic Quality Tools CQIA Primer Section VII.
Noam Chomsky Nattalie M. Ildefonso Méndez EDUC 413 Prof. Evelyn Lugo.
Hoy es viernes, el 26 de septiembre
Comparisons of Equality
First Grade Dual High Frequency Words
Tú vs. Usted Grammar Essential #3.
La Fecha: Hoy es miércoles, 3 de septiembre Tema: Subject Pronouns and the verb Ser Obj: SWBAT identify subject pronouns and ser so that they can.
MICHAEL JACKSON. Michael Jackson Who is he? ■ Michael Joseph Jackson was August 29, 1958, Gary, IN ■ Michael Joseph Jackson was an American singer, songwriter,
Plural Nouns and Definite Articles
Transcripción de la presentación:

Calidad de datos: nomenclatura y taxonomía I Taller sobre calidad en bases de datos sobre biodiversidad septiembre Madrid. Francisco Pando Unidad de Coordinación GBIF-España

Guión De que estamos hablando Conocimiento explícito e implícito Donde estamos Metadatos de identificaciones

De que estamos hablando Identificaciones, nombres, conceptos (táxones) De Nozomi Ytow & al.

Ejemplo: el helecho macho Fl. iberica Dryopteris filix-mas Dryopteris affinis ssp. affinis ssp. borreri ssp. stilluppensis Dryopteris oreades Dryopteris submontana Dryopteris pallida ssp. pallida spp. balearica Dryopteris carthusana Dryopteris expansa Dryopteris dilatata Fl. Països Catalans Dryopteris austriaca ssp. assimilis ssp. dilatata ssp. spinulosa Dryopteris filix-mas ssp. borreri ssp. filix-mas ssp. oreades Dryopteris villarii ssp. submontana ssp. balearica

Conocimiento explícito e implícito nombre quien cuando …

Donde estamos Establecer el significado de una identificación es en el mejor de los casos un ejercicio de exegesis basado en conocimiento implícito y asunciones Esto es un tremendo obstáculo para que la colección sea útil a un mayor número de usuarios y por tanto para su importancia

Explicitar el conocimiento… …para hacer los datos sean útiles en un número de casos tenga más calidad. Hablamos de metadatos Quien hace la identificación Cuando Tipo de identificación (fiabilidad) Calificadores de la identificación (precisión) Exactitud ( sistema de referencia taxonomia)

Tipo de identificación Level 1:Highly reliable identification Specimen identified by (a) an internationally recognised authority of the group, or (b) a specialist that is presently studying or has reviewed the group in the Australian region. Level 2:Identification made with high degree of confidence at all levels Specimen identified by a trained identifier who had prior knowledge of the group in the Australian region or used available literature to identify the specimen. Level 3:Identification made with high confidence to genus but less so to species Specimen identified by (a) a trained identifier who was confident of its generic placement but did not substantiate their species identification using the literature, or (b) a trained identifier who used the literature but still could not make a positive identification to species, or (c) an untrained identifier who used most of the available literature to make the identification. Level 4:Identification made with limited confidence Specimen identified by (a) a trained identifier who was confident of its family placement but unsure of generic or species identifications (no literature used apart from illustrations), or (b) an untrained identifier who had/used limited literature to make the identification. Level 5:Identification superficial Specimen identified by (a) a trained identifier who is uncertain of the family placement of the species (cataloguing identification only), (b) an untrained identifier using, at best, figures in a guide, or (c) where the status & expertise of the identifier is unknown. From: Australian National Fish Collection (in use since 1993) Fiabilidad

Tipo de identificación Suggestion: identified by World expert in the taxa with high certainty identified by World expert in the taxa with reasonable certainty identified by World expert in the taxa with some doubts identified by regional expert in the taxa with high certainty identified by regional expert in the taxa with reasonable certainty identified by regional expert in the taxa with some doubts identified by non-expert in the taxa with high certainty identified by non-expert in the taxa with reasonable certainty identified by non-expert in the taxa with some doubt identified by the collector with high certainty identified by the collector with reasonable certainty identified by the collector with some doubt. From: Chapman (2005) Principles of Data Quality. GBIF Fiabilidad

Calificadores de la identificación afín comparar grupo sección sensu lato species multae serie sensu stricto pro parte duda Precisión *basado en ITF2, un estándar del TDWG (

Exactitud (ref. a taxonomía)

Reflexíon final Pasar de un entorno de trabajo basado en papel a uno basado en formato electrónico supone que: La información resulta mucho más accesible, La distancia entre el origen del dato y el usuario se agranda y Datos de fuentes heterogéneas son usados de manera combinada …todo lo cual requiere de datos más contextualizados para que sean usados apropiadamente