La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga,

Presentaciones similares


Presentación del tema: "LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga,"— Transcripción de la presentación:

1 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas

2 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Tabla 1. Indicadores ambientales y su formulación Estudi d’Impacte Territorial i Mediambiental de la Variant de la N- 240 sobre la Comarca de l’Alt Camp encarregat en el marc d’un conveni entre la Cambra de Comerç de Valls i la Universitat Politècnica de Catalunya (C-5554) a través del Departament d’Infraestructures del Transport i Territori

3 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Tabla 1. Indicadores ambientales y su formulación El treball ha estat elaborat per l’Equip de recerca sobre Infraestructures del Transport i Territori: i han participat: Francesc Magrinyà. Enginyer de Camins Alvar Garola. Economista Teresa Navas. Historiadora Miguel Mayorga. Arquitecte Mercè Taberna. Becaria amb la col.laboració de Mare Nostrum. Consultoria i Enginyeria Mediambiental

4 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Les relacions de la infraestructura amb el territori i el medi ambient no es resolen amb Estudis d’Impacte Ambiental de caràcter lineal

5 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Alternativa A: Alternativa per l’Oest de la Petroquímica i allunyada del nucle urbà de Valls Alternativa B: Desdoblament de la actual N- 240 fins arribar al casc urbà de Valls on se segueix una traça de ronda per l’oest del casc urbà Alternativa C: Alternativa per l’Oest de la Petroquímica, apropant-se al casc urbà de Valls on se segueix una traça de ronda per l’oest del casc urbà Alternativa D: Equivalent a l’alternativa B, pero amb una variant al barri de San Salvador de Tarragona Alternativa C Modificada: Equivalent a l’alternativa C però una mica més allunyada del casc urbà de Valls Alternativa E : Alternativa per l’Est de Valls

6 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’Estudi d’Impacte Ambiental (EIA) es converteix en un instrument de legitimació ambiental d’un traçat prèviament escollit en el que no es qüestionen les seves implicacions territorials

7 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Tabla 1. Indicadores ambientales y su formulación El territori no existeix com a tal, tan sols una abstracció esquemàtica. Només existeixen nuclis urbans que es connecten. La infraestructura recorre el territori sense analitzar les seves interaccions al seu pas.

8 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Prèviament ha d’existir un tractament ambiental y territorial en la presa de decisions dels Plans de Carreteres i que no consideri la infraestructura com una línia sino com una part d’un sistema territorial

9 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Elements metodològics per a una nova aproximació territorial i ambiental

10 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’anàlisi de la inserció a l’escala territorial La solució per l’Est es molt més central a la comarca de l’Alt Camp

11 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Des d’una perspectiva dels impactes territorials de qualsevol infraestructura cal prèviament avaluar els potencials del territori El present estudi ha posat prèviament en valor els potencials de la Comarca de l’Alt Camp explicitats en: Potencial Socio-econòmic Potencial de Patrimoni Històric Potencial Mediambiental

12 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial Socioeconòmic: industrial La comarca ha desenvolupat un creixement industrial equilibrat i ben distribuit en el territori sobre pocs polígons industrials distribuits a l’est de la N-240 i sobre les connexions a l’autopista A-2

13 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial Socioeconòmic: residencial La comarca de l’Alt Camp té una tendència natural ha creixer cap a l’Est basculant en una primera fase sobre Alió i Puigpelat, i en un segon entorn sobre la Plana de Nulles- Alió-Bràfim-Vilabella-

14 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial de Patrimoni Històric La comarca disposa d’un potencial de patrimoni que no està posat en valor

15 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Es proposen uns recorreguts que posin en valor el patrimoni del Camp de Tarragona des de la perspectiva de l’Alt Camp

16 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial de Medi natural: la xarxa ecològica El conjunt d’espais que resulten estratègics per a la conservació dels sistemes naturals i de la biodiversitat a la comarca de l’Alt Camp han estat adequadament identificats.

17 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial de Medi natural: les tipologies paisatgístiques S’han identificat a més les diferents tipologies paisatgístiques de la Comarca de l’Alt Camp.

18 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial Territorial Global Es proposa definir unes unitats territorials i paisatgístiques per tal de preservar el territori de la Comarca de l’Alt Camp

19 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial Territorial Global: Es proposa un model territorial en el que les unitats territorials i paisatgístiques estiguin ben articulades amb l’activitat econòmica i residencial

20 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas La variació de l’accessibilitat: element clau de canvi Es constata que la variant de l’est dona accessibilitat a l’activitat socioeconòmica i protegeix el potencial mediambiental mentre que la variant de l’oest proposa tot el contrari

21 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte sobre el potencial socioeconòmic La variant de l’Oest s’observa totalment excentrica a l’activitat industrial de la Comarca de l’Alt Camp mentre que la variant per l’Est esdeve un element central.

22 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte sobre el potencial socioeconòmic La variant de l’Est se situa sobre el centre de gravetat de l’activitat residencial mentre que la variant de l’Oest no.

23 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte sobre el potencial de patrimoni La variant de l’Oest afecta de forma important el patrimoni romà de Centcelles, mentre que la variant per l’Est no afecta cap patrimoni.

24 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte sobre el paisatge El traçat oest, genera dues afectacions paisatgístiques greus que es produeixen sobre els paratges fluvials del riu Francolí i sobre la serra de Miramar a l’alçada del Coll vell; l’alternativa est, per la seva part, planteja un recorregut més llarg.

25 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte sobre el Potencial Territorial Global: La variant de l’Oest trepitja l’unitat paisatgística del Francolí i l’unitat residencial de Picamoixons-Valls- Fontscaldes mentre que la variant de l’Est passa per les vores de les unitats paisatgístiques.

26 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Avaluació econòmica dels impactes sobre el territori

27 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Relació entre el VAN i la taxa de descompte en els dos projectes

28 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Zonas agrícoles i espais naturals afectats Variant CVariant E Modificada(Est) (%) Fruiters en regadiu 44,50%5,70% Fruiterst en secà 23,00%17,50% Coníferes11,70%9,00% Matolls2,60%8,50% Vinyes en secà9,70%53,40% Improductiu8,50%5,80% 100,00% L’Estudi d’Impacte Ambiental no distingeix entre zones de regadiu i zones de secà no posa en valor l’espai natural del Francolí a protegir L’impacte de travessar regadiu o secà

29 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Utilitzant valors del mercat del sòl per ús agrícola (amb preus del Ministeri d’Agricultura de 2004), s’obté que el valor del sòl afectat per l’alternativa del Ministerio de Fomento-Oest és d’uns 110 milions d’euros mentre en el cas de la variant Est el valor del sòl afectat és d’uns 45 milions d'euros.

30 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte econòmic des d’una perspectiva territorial: la urbanització dels Boscos de Valls a tall d’exemple Si considerem que el seu valor cadastral mitjà se situés en la banda alta dels immobles de la ciutat, (al voltant de 5 vegades per sobre la mitjana), la posada en marxa de la zona podria arribar a augmentar fins representar un increment del 20% el valor del parc immobiliari de la ciutat.

31 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte econòmic des d’una perspectiva territorial: la urbanització dels Boscos de Valls a tall d’exemple Si considerem que el seu valor cadastral mitjà se situés en la banda alta dels immobles de la ciutat, (al voltant de 5 vegades per sobre la mitjana), la posada en marxa de la zona podria arribar a augmentar fins representar un increment del 20% el valor del parc immobiliari de la ciutat.

32 LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Cal entrar en una nova cultura del territori en la que s’observin i analitzin els impactes de les infraestructures des d’una visió realment interdisciplinar Aquesta grup de treball aporta una metodologia de treball


Descargar ppt "LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga,"

Presentaciones similares


Anuncios Google