La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Introducción de estructuras Encuentra los pronombres de complemento.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Introducción de estructuras Encuentra los pronombres de complemento."— Transcripción de la presentación:

1 Introducción de estructuras Encuentra los pronombres de complemento

2 Los pronombres de complemento Me Te Lo/ la Nos los, las.

3 Depending on the context … lo can mean it, him, or you (usted) la can mean it, her, or you (usted) los, las can mean them or you (plural)

4 Direct Object Pronoun Used when the object receives the action of the verb directly. Quiero verlo. =I want to see him. The pronoun lo (him) receives the action of the verb ver directly.

5 Direct Object Pronoun With an affirmative (not negative) command, a direct object pronoun follows the verb, like in English, and is attached to the verb. Cómprala. = Buy it.

6 Con infinitivos y gerundios The direct object pronoun can be attached to the main verb or precede the helping verb. Quiero comprarla.= I want to buy it. La quiero comprar. = I want to buy it. Estoy terminándola.= I am finishing it. La estoy terminando.= I am finishing it.

7 En todas las otras situaciones The direct object pronoun precedes the verb, unlike in English. Lo compré.= I bought it La terminaré. = I will finish it. Las he hecho. = I have made them. No me llames. = Don’t call me.

8 Indirect Object Pronouns Me Te Le Nos les

9 Indirect Object Pronouns le can mean him, her or you (usted) les can mean them or you (usted)

10 Indirect Object Pronouns Used to tell to whom or for whom something is Voy a darle la mariposa. La mariposa is for him(le).

11 With verbs of communication If the object is a person, it is usually an indirect object. Quiero escribirle. = I want to write (to) him. The pronoun le (him) refers to a person and is an indirect object of the verb escribir.

12 With verbs of communication If the object is a thing, it is usually a direct object. Quiero escribirla. = I want to write it. The pronoun la (it) refers to a thing and is a direct object of the verb escribir.

13 La posición de IOP Indirect object pronouns follow the same rules of position as direct object pronouns. After the verb: Escríbele. Quiero escribirle. Estoy escribiéndole. Before the verb: No le escribas. Le he escrito. Le escribí ayer.

14 Objects and their nouns Even when the indirect object noun is used, the corresponding indirect object pronoun is often used. Quiero escribirle a mi profesor. = I want to write to my teacher. The indirect object pronoun le is used along with mi profesor. The pronoun him would not be used in English.

15 Direct and indirect object pronouns may be emphasized or clarified by adding a mí a ti a usted a ella a nosotros a ustedes a ellos These expressions may not replace object pronouns. Miguel writes (to) me. = Miguel me escribe. Miguel me escribe a mí. Miguel escribe a mí. (a mí is optional, me is NOT!!)

16 When 2 object pronouns are needed, the indirect object pronoun precedes the direct object pronoun. Se replaces le and les. Señor Guzmán me la escribió. = Señor Guzmán wrote it to me. Yo se la escribí. = I wrote it to him.

17 Al principio de la película, Moncho despierta a su hermano mayor para preguntarle sobre sus experiencias en la escuela. La madre lleva a Moncho a la escuela y cuando ella habla con Don Gregorio, le dice que el niño es asmático. Más tarde, Moncho sale corriendo de la escuela y pasa por un mercado. Una mujer le hace preguntas pero Moncho no le contesta. Luego, el maestro visita a Moncho en su casa, le pide perdón y le pide que no les guarde rencor a los otros estudiantes.

18 Un día, la madre de Moncho le dice, “Cuéntame lo que pasó en la escuela hoy” y Moncho responde, “Te lo voy a contar”. Moncho menciona que una chica trajo capones para Don Gregorio y que cuando ella se los dio, Don Gregorio no quiso aceptarlos. La madre quiere saber si Don Gregorio acepta la religión católica y Moncho le da la impresión que el profesor la acepta porque alguien mencionó los nombres bíblicos Abel y Caín en la clase.

19 Don Gregorio no es un profesor tradicional. El lleva a sus alumnos al campo y para hablarles de las mariposas y de la naturaleza. Un día, Moncho sufre de un ataque asmático y don Gregorio lo mete en el agua y después lo lleva a su casa. El padre de Moncho quiere hacerle un traje a Don Gregorio para agradecerle y en esta escena vemos al padre tomándole las medidas y a Moncho escribiéndolas en un papel. Cuando el padre termina el traje del Don Gregorio, Moncho se lo lleva.

20 A lo largo de la película, Moncho aprende muchas cosas de Don Gregorio. A Moncho le gusta mucho este profesor y por eso se siente triste cuando Don Gregorio se jubila. Al final de la película, los nacionalistas detienen a Don Gregorio y a otros republicanos y la gente del pueblo les grita insultos. La madre de Moncho lo obliga a gritrarle insultos a Don Gregorio pero cuando él grita “espiritrompa” y “tilonorrinco” él le está comunicando un mensaje especial.


Descargar ppt "Introducción de estructuras Encuentra los pronombres de complemento."

Presentaciones similares


Anuncios Google