La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Mobilitat sostenible Per començar a pensar-hi dades, informació, idees...

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Mobilitat sostenible Per començar a pensar-hi dades, informació, idees..."— Transcripción de la presentación:

1 Mobilitat sostenible Per començar a pensar-hi dades, informació, idees... http://www.gencat.cat/mediamb/ea/mobilitat/educacio/eduvial.htm

2 El transport, la revolució del segle XX Del carro al coet en una generació: En una generació moltes persones veuen per primera vegada el ferrocarril i els primers automòbils, i de vells poden veure, a través de les primeres televisions l’arribada de l’home a la lluna La terra se’ns fa petita: La facilitat per arribar a tot arreu fa que gairebé no quedi cap indret desconegut o remot, on no es pugui arribar en poques hores des de qualsevol indret del nostre planeta

3 El Problema de moure’s  Crema recursos Tots els sistemes de transport de persones o mercaderies requereixen una elevada despesa energètica que prové majoritariament dels hidrocarburs. L’elevadíssim consum de combustibles fòssils té els anys comptats (35 anys) -D’on sorgiran la gamma de plàstics no reemplaçables per altres materials? -No és possible amb les terres de conreu cobrir les demandes actuals a partir de productes renovables (oli, alcohols vegetals...).

4 El problema de moure’s  Energia i contaminació Contaminació: derivada de la combustió del petroli i derivats, en forma de gasos nocius que s’alliberen a l’atmosfera. La contaminació produïda pel transport és molt elevada, i es produeix en gran mesura en indrets on viu més població. El transport és la 1ª (primera) font de consum d’energia a Catalunya El transport és el responsable principal de les emissions de CO2 a la Unió Europea: efecte d’escalfament global o Canvi Climàtic

5 El problema de moure’s  La circulació lenta als nuclis urbans consumeix molta energia i per tant contamina molt.  La contaminació derivada dels gasos dels tubs d’escapament dels vehicles és un problema seriós del qual no som gaire conscients (no es veu, no fa pudor...)  El tràfic, per fer un símil, actúa com ho feia la gent fa més d’un segle: llençant l’aigua bruta per les finestres al carrer.  Resultat: elevades concentracions als carrers de diòxid de carboni, monòxid de carboni, hidrocarburs, benzè, òxids de nitrògen i sofre, plom, partícules, fenosl... Perjudicials per la salut humana.

6 El problema de moure’s  El soroll Problema molest associat al trànsit de vehicles. És de difícil solució perquè el soroll evoluciona seguint una escala logarítmica: Trànsit --  disminució del 50% Soroll ---  disminució del 5% La OMS recomana: menys de 65 dB / h de dia menys de 55 dB / h de nit Difícil d’assolir ja que un únic vehicle ja emet soroll per valor de 60 dB.

7 El problema de moure’s  La congestió És una font important de problemes ambientals (soroll, contaminació), i socials: percepció d’inseguretat, incomoditat, pèrdues de temps en els desplaçaments, i és també una caus rellevant per la qual molta gent decideix marxar de la gran ciutat.  Sinistralitat Accidents de trànsit: són la primera causa de mort entre infants i adolescents de Catalunya.

8 Moure’s a la ciutat  Mobilitat i ciutat: dos conceptes incompatibles. Estadísticament al gent considera entre els primers motius d’insatisfacció de viure a la ciutat el trànsit, la contaminació i el soroll. Per una ciutat més habitable Els moviments a peu, en bicicleta i en transport públic són els únics que poden fer possible l’equilibri ambiental que l’ús massiu del vehicle privat ha trencat.

9 Potenciant el transport ecològic  Els avantatges del transport públic Mou un volum proporcionalment molt superior de persones en relació amb l’espai viari ocupat, i minimitza per tant els problemes de congestió, soroll i contaminació. Utilitzem les cames Anar a peu o en bicicleta són els sistemes de transport més ecològics, i que ocupen menys espai públic. Per distàncies curtes o mitjanes té importants avantatges sobre els altres sistemes de transport: -rebaixa a zero la despesa de combustibles fòssils -és més econòmic -augmenta la salut física de les persones

10 Dades  És dona que el 75% dels desplaçaments privats impliquen distàncies ínfimes i problemes energètics i ambientals màxims. Per ser una mica optimistes també hem de dir que:  En el conjunt mundial la bicicleta és el primer mitjà de transport individual, amb més de 900 milions d’unitats, força per sobre del número de cotxes (aprox. 500 M.).  A ciutats mitjanes d’alguns dels països més desenvolupats del món; Japó, Alemanya i Holanda: la bicicleta cobreix entre el 40 i el 60% dels desplaçaments interns.  De Barcelona podem dir que s’ha sumat al Programa: ciutat sense cotxes per optimitzar l’ús dels vehicles privats i reduir-ne al màxim els desplaçaments superflus.

11 Viure millor, moure’s menys  El temps val diners Dediquem cada dia temps a desplaçar-nos. L’excés de moviment és propi de les societats riques (pel.lícules americanes). Si ens movem molt, a més de perjudicar el nostre medi, estem perdent temps. I nosaltres, què? Podem fer moltes petites accions per rebaixar l’ús superflu d’energia?... des de la nostra actitud personal, utilitzant i demanant facilitats per poder utilitza mitjans de transport ecològic,

12 Imatges per pensar

13

14 Com ho podem treballar a l’Agenda 21 Escolar ?  Idees i propostes  Motivació  Diagnosis- què ens passa  Passem a l’acció? El camí escolar, pedibus...  Avaluem, com anem?


Descargar ppt "Mobilitat sostenible Per començar a pensar-hi dades, informació, idees..."

Presentaciones similares


Anuncios Google