La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Spanish 1 Unidad 2 Etapas 2 Notes. El Verbo Ir The Verb IR Ir DEF: to go yoVOYVAMOSnosotros tuVASX el/ella/ustedVAVAN ellos(as) /ustedes.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Spanish 1 Unidad 2 Etapas 2 Notes. El Verbo Ir The Verb IR Ir DEF: to go yoVOYVAMOSnosotros tuVASX el/ella/ustedVAVAN ellos(as) /ustedes."— Transcripción de la presentación:

1 Spanish 1 Unidad 2 Etapas 2 Notes

2 El Verbo Ir

3 The Verb IR Ir DEF: to go yoVOYVAMOSnosotros tuVASX el/ella/ustedVAVAN ellos(as) /ustedes

4 Saying Where Someone Is Going IR + A + PLACE ◦ I’m going to the office ◦ Voy a la oficina. If the place is masculine, a contraction must be formed. ◦ A + EL = AL ◦ Sapita is going to the gym. ◦ Sapita va al gimnasio.

5 Practice ir + a + place Practice: The students are going to the auditorium. Mom and I are going home. You are going to the library. I am going to the gym. Answers: Los estudiantes van al auditorio. Mama y yo vamos a casa. Tu vas a la biblioteca. Voy al gimnasio.

6 Adónde vs Dónde Adónde and Dónde both mean “where” Use adónde to mean (to) where (is someone going). Use this when there is a verb indicating motion, such as ir ◦ (To) where are you going? ◦ (To) where is Ricardo swimming? ◦ ¿Adónde vas? ◦ ¿Adónde nada Ricardo? Make the verb agree with the subject!

7 Adónde vs Dónde To ask where someone is going use: ¿Adónde + ir + subject? Where are they going? ◦ ¿Adónde van ellos? Where are we going? ◦ ¿Adónde vamos nosotros?

8 Adónde vs Dónde Adónde and Dónde both mean “where” Use dónde to ask where someone/something is (as in location). Use verbs that talk about location! ◦ Estar, trabajar ◦ Where is the book? ◦ Where do you work? ◦ ¿Dónde esta el libro? ◦ ¿Dónde trabajas?

9

10 ¿Qué hora es? Son las / Es la ¿A qué hora es? ¿A las / A la Cuarto Media What time is it? It is…o’clock. (At) What time is? At…o’clock. ¼ of an hour ½ an hour

11 When the minute hand is on the right side of the clock: ◦ Use current hour + y + minutes after for the number of minutes AFTER the hour. When the minute hand is on the left side of the clock: ◦ Use next hour + menos + minutes till for the number of minutes BEFORE the hour. 12:00 Son las doce. 12:10 Son las doce y diez. 12:15 Son las doce y cuarto. 12:30 Son las doce y media. 12:50 Es la una menos diez. 12:45 Es la una menos cuarto. 12:40 Es la una menos veinte.

12 What’s up with “Es la una” Es la una is only used for the 1 o’clock hour. 1:00, 1:20, 1:30 etc. Also, for the times used to say “___ till 1” Such as 12:50, 12:45, 12:35. ◦ This is because we say, 10 till 1, a quarter till 1, or 25 till 1. SOOO, Whenever we say the hour and the first number in the formula is 1, use “Es la” Es la una. Es la una y veinte. Es la una y media. Es la una menos diez. Es la una menos cuarto. Es la una menos veinticinco. Remember time is feminine! CURRENT HOUR + Y + MINUTES AFTER NEXT HOUR + MENOS + MINUTES TILL

13 So I don’t get the “menos” part! For example: 8:55 1. What’s the next hour? 9 o’clock (nueve) 2. how many minutes until the next hour: 5 minutes (cinco) 3. Plug this into the formula (next) hour + menos + minutes (till) Nueve menos cinco. 4. Check your answer by reading backwards. 5 till 9

14 Let’s Practice Current Time! 1) 4:45 2) 9:14 3) 12:4 4) 7:57 5) 1:24 6) 3:19 7) 8:30 8) 12:15 Son las cinco menos cuarto. Son las nueve y catorce. Es la una menos doce. Son las ocho menos tres. Es la una y veinticuatro. Son las tres y diecinueve. Son las ocho y media. Son las doce y cuarto.

15 Talking about when something will happen. To ask what time an event is use: “¿A qué hora es + event?” To answer use: “A la…” or “A las…” Notice we want to ask “AT” what time something is, so the “A” is a clue to help you remember. The “A la” and “A las” rule applies just the same as “Es la” and “Son las”.

16 Can you answer these questions? ¿A qué hora vas a la cafeteria? ¿A qué hora llegas a escuela? ¿A qué hora vas a la clase de espanol? ¿A qué hora vas al gimnasio?

17 A quick recap! To ask the time: ◦ ¿Qué hora es? To ask what time an event is use: ◦ ¿A qué hora es? To answer: ◦ Son las / Es la To answer: ◦ A las / A la

18 Ser vs Estar

19 Ser Ser  To Be (permanent) “Someone’s Being” Physical appearance ◦ You are tall. Nationality ◦ They are French. ◦ Origin (ser + de + place) Profession ◦ I am a teacher. Personality ◦ He is a boring person. Time (Son las…/Es la…) Possession (Ser + item owned + de + owner) Remember: SoySomos Eresx EsSon Remember: SoySomos Eresx EsSon

20 Estar Estar – To Be (temporary) “Things that can change” Mood/Emotion ◦ She is sad. Physical well being ◦ I am sick. Location We are in the gym. ◦ ****Exception – To talk about event locations use the verb SER

21 REMEMBER! ESTAR & SER = TO BE WE HAVE THESE VERBS IN ENGLISH (THEY ARE JUST NOT AS OBVIOUS) ◦ I am, You are, He/She/It is, We are, They are, You all are

22 Expressing a Temporary Location To say where someone’s location is use: Estar + en + place Estar’s Conjugation: yo EstoyEstamos nosotros tuEstás X el/ellaEstáEstán ellos usted ustedes

23 Examples I am in science. You all are in the house. Sofia is in the gym. Estoy en la clase de ciencias. Ustedes están en la casa. Sofia está en el gimnasio.

24 To Ask Where Someone Is… To ask where someone is located use: ¿Dónde + estar + subject? Where is Isabel?  ¿Dónde está Isabel? Where are you?  ¿Dónde estás tu?

25 Asking Questions: Interrogative Words

26 Creating Simple Sí or No Questions Statement: Isabel va a la escuela. Intonation: Use rising intonation to imply a question. (Use only when speaking) Switch the verb and subject: ◦ ¿Va Isabel a la escuela?

27 Practice Statement: Mi amiga está en el gimnasio. Think: What are two ways to make this a sí or no questions? Practice/Tell your neighbor the two ways.

28 Interrogative Words Some questions are formed by putting a conjugated verb after the question word. Words we’ve learned: ◦ Dónde (where – talking about location)  ¿Dónde está mi zapato? ◦ Adónde (to where- talking about something/someone going somewhere)  ¿Adónde va mi zapato? ◦ Cuántos(as) (how many)  ¿Cuántos anos tienes?

29 More Interrogative Words Cuál(es) (which or what) ◦ Must be followed with a verb or “de’ ◦ Use cuál when asking for a singular answer.  ¿Cuál es tu libro? Which one is your book? ◦ Use cuáles when asking for a plural answer.  ¿Cuáles son tus libros? Which ones are your book? Quién(es) (who) ◦ Follows the same rules as cual when asking about singular or plural answers. ◦ ¿Quién es el maestro de matematicas? ◦ ¿Quiénes son los maestros de matematicas?

30 More Interrogatives (cont.) Cómo (how)  ¿Cómo te llamas? (How do you call yourself?) Cuándo (when)  ¿Cuándo es tu cumpleaños? Por qué (why)  ¿Por que te gusta la clase? ◦ Porqué (because) Qué (what) ◦ Can be followed by a noun or verb.  ¿Qué va a leer los estudiantes?  ¿Qué grupo tiene la música mejor?


Descargar ppt "Spanish 1 Unidad 2 Etapas 2 Notes. El Verbo Ir The Verb IR Ir DEF: to go yoVOYVAMOSnosotros tuVASX el/ella/ustedVAVAN ellos(as) /ustedes."

Presentaciones similares


Anuncios Google