La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Capítulo 8 Dicho y hecho Ninth edition Los objetos combinados, Palabras afirmativas y negativas.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Capítulo 8 Dicho y hecho Ninth edition Los objetos combinados, Palabras afirmativas y negativas."— Transcripción de la presentación:

1 Capítulo 8 Dicho y hecho Ninth edition Los objetos combinados, Palabras afirmativas y negativas

2  identify to whom or for whom something is done  person(s) that receive the action of the verb indirectly I gave the ring to her./I gave her the ring. I bought a necklace for her./I bought her a necklace. (To whom?) (For whom? )  Indirect object pronouns are the same forms that you used with the verb gustar to indicate whom something pleases. A Carlos le gusta mucho el regalo. Review: Los objetos indirectos

3  Redundancy. Even though in English it is redundant to use the indirect-object pronouns in conjunction with the indirect- object noun, the indirect object pronoun is required in Spanish and remains in the sentence or question even in the indirect object itself is included. Les escribí a mis primos.I wrote to my cousins. También le escribí a Mónica.I wrote to Monica, too.  Le and les also are clarified frequently with a tag using the directional a + the pronoun. Le escribí a ella anoche.I wrote to her last night. Los pronombres de los objetos indirectos

4  In contrast, remember that the direct object indicates who or what directly receives the action of the verb. I saw her yesterday. Did you see her ring? She bought it at Tiffany’s. (Who?) La vi ayer. (What?) ¿Viste su anillo? Lo compró en Tiffanys. Review: Los objetos directos

5  When a verb takes both an indirect- and a direct- object pronoun, the indirect object pronoun always comes first.  Placement rules stay the same: before conjugated verbs and attached to infinitives and the -ndo form. In a negative statement, no precedes both objects. La profesora me lo prestó.The professor lent it to me. ¿Pedro no te lo explicó? Didn’t Pedro explain it to you No, Carlos va a explicármelo. / Carlos me lo va a explicar. No, Carlos is going to explain it to me. (OI) (OD) Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Combining Direct- and indirect- object pronouns

6 Direct- and indirect-object pronouns combined When both the indirect and direct object pronouns refer to the third person and they are used together, the indirect pronoun le or les changes to se. le (or) les + lo la los las = se lo se la se los se las Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

7 8-19 ¡Nos encantan los regalos! Octavio fue a Ecuador y les trajo varios regalos a sus amigas. Observa los dibujos para ver qué regalos trajo y para quién. Mira los dibujos de la página 279 y responde las preguntas usando dos pronombres. 1. ¿Qué le regaló Octavio a Natalia? 2. ¿Qué le regaló Octavio a Pepita? 3. ¿Qué les regaló Octavio a Carmen e Inés? 4. ¿Qué les regaló Octavio a Camila y Linda? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

8 Práctica Completa estos diálogos. —¿Les explicaste la lección? —Sí, ___ ___ expliqué. —¿Nos trajiste las revistas? —Sí, ___ ___ traje. —¿Le preparaste la cena a tu hermana? —Sí, ___ ___ preparé. —¿Le compraste el reloj a Javier? —Sí, ___ ___ compré. —¿Les regalaste los pasteles a tus vecinos? —Sí, ___ ___ regalé. —¿Le diste las flores a tu vecina? —Sí, ___ ___ di. —¿Te trajo el libro? —Sí, ___ ___ trajo. —¿Me trajiste los discos? —Sí, ___ ___ traje.

9 Las respuestas Completa estos diálogos. —¿Les explicaste la lección? —Sí, SE LA expliqué. —¿Nos trajiste las revistas? —Sí, NOS LAS traje. —¿Le preparaste la cena a tu hermana? —Sí, SE LA preparé. —¿Le compraste el reloj a Javier? —Sí, SE LO compré. —¿Les regalaste los pasteles a tus vecinos? —Sí, SE LOS regalé. —¿Le diste las flores a tu vecina? —Sí, SE LAS di. —¿Te trajo el libro? (a ti) —Sí, ME LO trajo. —¿Me trajiste los discos? (a mí) —Sí, TE LOS traje.

10 You have already used words like siempre, a veces, and nunca (nunca jamás) to express indefinite or negative ideas. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Así se forma 4: Indefinite words and expressions PALABRAS INDEFINIDAS Y NEGATIVAS todoeverything algo something, anything (interrogative)  nada nothing, (not) anything alguien someone, anyone (interrogative)  nadie no one, nobody alguno/ a/os/as any, some, someone  ninguno/a no, none (not one), no one tambiénalso  tampoco neither, not either oor  ni nor, not even o … oeither … or  ni … niNeither… nor

11 Negative words may precede the verb (in order to negate it.) negative word + verb Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. —Nunca uso el metro. —I never use the metro. —Yo tampoco lo uso. —I don’t use it either. Indefinite words and expressions

12  Alguien and nadie, when they are direct objects, are preceded by the “personal a”.  The Spanish language frequently uses a “double negative” construction to express negative ideas. —¿Compraste algo en la tienda?Did you buy something/anything at the store? —Hoy no compré nada.I didn’t buy anything today. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. no + verb + negative word —¿Viste a alguien corriendo por el parque? —No, no vi a nadie. —¿Hay alguien en el taxi?Is there anyone/someone in the taxi? —No, no hay nadie.No, there is no one / there isn’t anyone. Double Negatives Did you see anyone running in the park? No, I didn't see anyone.

13 Completa estos diálogos con las palabras indefinidas o negativas correctas. —¿Compraste algo?—¿Viste a alguien? —No, no compré _____.—No, no vi _____. —¿Siempre vas allá?—¿Comiste todo? —No, _____ voy allá.—No, no comí _____. —Yo no hice mi tarea.—Yo estudié mucho anoche.—Yo _____. Responde negativamente. —¿Qué hicieron ustedes anoche?—¿Llamó alguién? —_______________________.—_________________________. —¿Estás haciendo algo? —¿Siempre estudias en tu cuarto? —_______________________. —_________________________. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Practice indefinite and negative words

14 Completa estos diálogos con las palabras indefinidas o negativas correctas. —¿Compraste algo?—¿Viste a alguien? —No, no compré NADA.—No, no vi A NADIE. —¿Siempre vas allá?—¿Comiste todo? —No, NUNCA voy allá.—No, no comí NADA. —Yo no hice mi tarea.—Yo estudié mucho anoche. —Yo sí la hice.—Yo No estudié mucho anoche. Responde negativamente. —¿Qué hicieron ustedes anoche?—¿Llamó alguién? —_______________________.—_________________________. —¿Estás haciendo algo? —¿Siempre estudias en tu cuarto? —_______________________. —_________________________. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Practice indefinite and negative words


Descargar ppt "Capítulo 8 Dicho y hecho Ninth edition Los objetos combinados, Palabras afirmativas y negativas."

Presentaciones similares


Anuncios Google