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LECCIONES APRENDIDAS CD4 CDM BOLIVIA (2003-2006) Gisela Ulloa Responsable Oficina de Desarrollo Limpio (ODL) Ministerio de Planificación del Desarrollo.

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1 LECCIONES APRENDIDAS CD4 CDM BOLIVIA ( ) Gisela Ulloa Responsable Oficina de Desarrollo Limpio (ODL) Ministerio de Planificación del Desarrollo Viceministerio de Planificación Territorial y Medio Ambiente

2 Puntos a tratar Introducción Estructura Organizacional Estrategias de Implementación –Como se construye una Oficina MDL? –Rol del Desarrollo de Capacidades –Desarrollo del portafolio de proyectos –Difusión y marketing –Negociación y busqueda de financiamiento Productos y resultados clave del proyecto Lecciones aprendidas Recomendaciones y conclusiones

3 Introducción COMPROMISO POLITICO Bolivia ratifica la Convención Marco de Naciones Unidas sobre Cambio Climático en 1994 y ratifica el PK En 1995 se crea el Programa Nacional de Cambios Climáticos (PNCC) debajo del VRNMA para satisfacer los compromisos de Bolivia ante la CMNUCCEn 1995 se crea el Programa Nacional de Cambios Climáticos (PNCC) debajo del VRNMA para satisfacer los compromisos de Bolivia ante la CMNUCC. En 2002 el Gobierno designa al Viceministro de Recursos Naturales y Medio Ambiente con la Autoridad Nacional Designada (AND). La Oficina de Desarrollo Limpio (ODL) se crea en septiembre del 2002 mediante RA. No. 20/02, como instancia operativa de la AND, dependiente del Programa Nacional de Cambios Climáticos. La ODL inicia operaciones de arranque en Octubre (2 personas) CD4CDM se inicia el 2003 con la asistencia de Fundación Bariloche (FB) como ente regional de apoyo técnico.

4 Estructura Organizacional CD4CDM hace posible la implementación de la institucionalidad concebida por el PNCC

5 ESTRUCTURA INSTITUCIONAL ( ) ESTRUCTURA INSTITUCIONAL ( ) Ministerio de Desarrollo Sostenible Viceministerio de Recursos Naturales y Medio Ambiente (AND) Programa Nacional de Cambios Climáticos Oficina de Desarrollo Limpio Consejo Interinstitucional de Cambio Climático

6 MARCO INSTITUCIONAL (2006) Ministerio de Planificación del Desarrollo Viceministerio de Planificación Territorial y Medio Ambiente (AND) Programa Nacional de Cambios Climáticos Oficina de Desarrollo Limpio (ODL) Consejo interinstitucional de Cambio Climático

7 OFICINA DE DESARROLLO LIMPIO VISION DE LA ODL La plena implementación y participación nacional en mecanismos innovadores de mitigación del cambio climático que apoyen la reducción de la pobreza y el desarrollo sostenible en el país. MISION DE LA ODL Fomentar, guiar y apoyar el desarrollo de actividades sostenibles mediante la participación en el mercado de Kyoto y otros esquemas de comercio (mercados voluntarios). Promocionar la generación, el desarrollo, la implementación y el mercadeo de los proyectos MDL en Bolivia. Apoyar y promover la participación equitativa de todos los sectores en el mercado de carbono bajo el Protocolo de Kyoto y otros esquemas de comercio. OBJETIVOS Evaluación y aprobación de proyectos MDL en su componente de desarrollo sostenible, como brazo operativo de la AND Promocionar la generación, el desarrollo, la implementación y el mercadeo de proyectos bajo el MDL en Bolivia. Fomentar actividades de Desarrollo Sostenible mediante la captura de financiamiento del mercado del Carbono y mercados voluntarios.

8 ESQUEMA ODL ( ) Consultores externos: Estrategia: Forestal, Mercados, Energia, Ley Carbono Otros RESPONSABLE RESPONSABLE Administrativo Sector Energía e Industrial Difusión y Comunicación Coordinador de la Estrategia

9 ESTRUCTURA DE LA ODL (2005- ) Consultores Externos: Asesoria Legal, SI Responsable de la ODL Sector de Agricultura y Bosques (LULUCF) ADMINISTRADOR Sector Industrial y Energético Área de Marketing y comunicación Área de Colocación de CERS (públicos y/privados) Por implementarse Sector proyectos públicos programáticos

10 Estrategias de Implementación –Como se construye una Oficina MDL? Herramientas, desarrollo de Estudios previos en Mercado, Sector Forestal y Energía –Estrategia Operación : Herramientas de operación –Procedimientos de Operación Consolidación: Revisión de guías Coordinación interinstitucional: GDEL, y GTF –Rol del Desarrollo de Capacidades Estrategia de Desarrollo de Capacidades, General y Dirigida Implementación de Cursos, Talleres Capacitación Interna, Talleres Regionales, Curso en FB Documentos técnicos de apoyo, MDL, Mercado de carbono I, II, Biodiesel –Desarrollo del portafolio de proyectos –Difusión y Comunicación Logo, Boletines, Web Page, material de difusión, SI –Marketing, Exposición internacional adecuada, Carbon Expo y contacto Directo con brokers y fondos

11 Tasks and activities P.1. Consolidation of the National CDM Office P.2. Analysis of the legal frame for CDM Investments P.3. Project evaluation and approval mechanisms P.4. Design of guides for projects design and development (energy and forest sector) P.5. Establishing of a clearinghouse and information centre P.6. Formulation of a CDM Policy and Strategy P.7. Technical support to Climate Change negotiations P.8. Pipeline of projects P.9. Capacity Development and Training Activities

12 PROCEDIMIENTO DE APROBACION PIN Aprobación del PIN Nota de criterio sectorial Emisión de la Nota de Interés (AND) Formulación del Documento de Diseño de Proyecto (PDD) Revisión AprobaciónRechazo Reformulación del PDD Emisión de la Carta de Aprobación Nacional por la Autoridad Nacional Designada (AND) Carta de Conformidad Sectorial Entrada en el sistema de aprobación (1) Entrada en el sistema de aprobación (2)

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14 MARKETING ACTIVITIES REGIONAL COOPERATION

15 PRODUCTOS Estrategia Nacional de Participación en el Mecanismo de Desarrollo Limpio y en otros Esquemas de Comercio de Emisiones de Gases de Efecto Invernadero 2004 – 2014 Estrategia Nacional de Participación en el Mecanismo de Desarrollo Limpio y en otros Esquemas de Comercio de Emisiones de Gases de Efecto Invernadero 2004 – 2014

16 OUTCOMES AND IMPACT Consolidation of the National CDM Office: Established and consolidated CDM office Clear approval procedures for CDM projects Formulated a CDM legal framework and implementation Strategies –National Strategy for CDM participation and for another markets schemes –Capacity development strategy –Carbon Law –Strategy for insertion of climate Change variable in National Planning Established coordination mechanisms with other public institutions to identify barriers and remove barriers to CDM implementation, GDEL, Y GTF Improved coordination among public institutions, public and private, etc. Clean Energy development group: Supreme Decree for sectorial baselines design, energy Balance project started, revised sectoral no objection procedure Land use and land use change working Group: Propose regulation for A&R activities in the country, Bolivian position on REDD. High quality personnel in the office: continuous CD activities, thematic Regional workshops, courses and international participation in Fairs and workshops are useful Establishing mechanism for information diffusion: web based,clearinghouse and Information System in operation: Documents, general and specific, brochures, and projects marketing material, banners.. Logo Pads, etc. Level of internalization of mitigation variable in National Planning is high, it is reflected in the Plan de Desarrollo 2006;

17 Capacity building General scope: Public and private sector –General: CDM and KP: National Level (PNCC-ODL) public, education institutions, public,working with prefecturas, local level – Thematic: Carbon Markets and Funding institutions, Legal aspects of ERPAS and baselines in the enrgey sector. –By sector: Industry chamber, and cement sector, hydrocarbon public sector.. Short sessions but focused – Courses: CDM project development (Ecosecurities) – Baselines Methodolgys in the energy sector (FB, DNV) – A&R projects design –Financial opportunities in CDM markets (JCF, Natsource and Ecosecurities, CAF) –ERPAS legal aspects (Canada, CO2e) –Others

18 IMPACTS IN CB 20 national workshops were conducted categorized in training sessions; general information and awareness rising on CDM and consultation meetings. During around 511 experts and 283 institutions were trained in the workshops. Besides the national workshops the country team attended more than 12 international meetings, as part of their own capacity development activities, and actively participated in international negotiations on climate change: –Five Consultative Workshops to define and elaborate the National CDM Strategy. –One Workshop to validate the National CDM Strategy; –Several Consultative meetings to elaborate the Carbon Law project –Two training courses (Sucre and Cochabamba) on A&R CDM project design. –Two meetings of the Forestry Technical Group were carried out to advance in the country forest definition. –One Workshop on Alternatives of Financing the Bolivian CDM Project Portfolio. –One Workshop on Report of the ODL participation in the CARBON EXPO 2005 fair. –Seven Workshops on Mitigation and CDM, throughout the country. –One training course on CDM project development. –3 workshops for the development of the National Position on reducing emissions from deforestation.

19 Portfolio development 27 CDM projects in our portofolio, First CDM project registered, 5 PDDs, 2 in process… A&R Projects 1)Carbon sequestration through sustainable management of forestry resources in the Bolivian tropics by smallholders, Cochabamba – Fundación CETEFOR. 2)Carbon sequestration through integrated sustainable management of natural resources in the buffer zone of the Madidi National Park and the Biological Reserve and original communal land Pilon Lajas, La Paz and Beni - Fundación CETEFOR. 3)Protection plantations in the riverside of the Sacta river, tropic of Cochabamba, Bolivia. Environmental Committee of Sacta Valley, Municipality of Puerto Villarroel. 4)Small Scale for the carbon sequestration and the soil conservation in the indigenous communities of Kayanakas, interandean valleys of Chuquisaca. Universidad Mayor Real Pontificia de San Francisco Xavier de Chuquisaca and Honorable Prefectura Departamental de Chuquisaca….

20 Proyectos Sector ENERGIA

21 Impacto en Mitigación

22 Marketing and communication Participation in carbon expo I, II, III Carbon Finance Day COP11/MOP1 Latin Carbon Forum Close link with brokers and Funds Information system, web based, management tool, (to be shared)

23 Negotiation & Fund raising Results of an active participation in KP implementation Prompt Start MDL, (retroactive accounting of CERS, for Taquesi y San Ramon projects) Reduced registration costs Support a more close link with the EB (meeting in Bonn 2006) Open a window for REDD through regional coordination (Rainforest Coalition (Africa,Asia, AOSIS,LA) Methodologys for Programatic CDM, public projects Financial State of the NDCO –CF Assist with the WB through the Japan Fund ( US) –IDB, technical support ( US$) –Small grants from CI in the forest sector

24 Lessons Learned Institutional coordination (reduce legal barriers) High personnel rotation, has slow down the implementation of activities –CB interventions –Normal operation of the NCDO Markets evolving Since the ratification of the Kyoto Protocol, February 16th 2005, the carbon market had evolve fast to a more mature state, and this period has bring many challenges for all the actors in the market to learn and act accordingly. Personnel needs continuous CB and act in new arenas, high risk of loosing personnel after being trained. Economic sustainability of the CDM Office –Previsions in the new legal framework, will they prove to be enough? Project portfolio –Public projects needs more assistance and guidance –Small scale projects needs a fund to overcome the financial constraints Good experience with mini hydropower plants Plan Quinquenal funding A&R needs more for implementation Basket of small scale projects could work.. –Private projects Unilateral scheme work better for Bolivia, better negotiation conditions Need support through the CDM project cylce, Share experiences with each other, no competition and National Supply, Bolsa de comercio involvement, decentralized and strengthen related institutions

25 Challenges Carbon market environmet Market moving fast: create more capacity in house, legal aspects of contracts, price negotiation.. Who to sale ? In what conditions? Need for new methodologies: A&R, others.. Eliminate funding and other regulation barriers.. Integrate mitigation variables to national planning…. Public CDM projects.. Improve the structure and tools… Sustainability financial and technical of the CDM offices

26 CONCLUSIONS AND COMMENTS CDM Offices Require: Support for start up Technical assistance (receive and give) on a continues basis Flexible Mgt.: include national circumstances for adaptation and growth New roles for CDM offices are arising which needs more CB and strengthening therefore its requires support and technical assistance

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28 Información de contacto Gisela Ulloa Página web:


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