La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Dr. Juan José Aranda Aboy Aspectos Avanzados de la Tecnología de Objetos 7. Tópicos avanzados.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Dr. Juan José Aranda Aboy Aspectos Avanzados de la Tecnología de Objetos 7. Tópicos avanzados."— Transcripción de la presentación:

1 Dr. Juan José Aranda Aboy Aspectos Avanzados de la Tecnología de Objetos 7. Tópicos avanzados

2 Dr. Juan José Aranda Aboy Contenidos Concurrencia. –Patrones utilizados para resolver la Concurrencia Distribución: CORBA y RMI. –Patrones utilizados para resolver la Distribución –Patrones utilizados para resolver la Presentación Desarrollo bajo el modelo cliente - servidor e Internet.

3 Dr. Juan José Aranda Aboy Objetivos específicos Conocer, describir y aplicar apropiadamente los patrones utilizados para resolver la concurrencia y la distribución. Explicar las características de CORBA y Java RMI, comparándoles adecuadamente. Utilizar el modelo Cliente – Servidor para construir sistemas.

4 Dr. Juan José Aranda Aboy Definición de proceso Un proceso se define como un conjunto de tareas, actividades o acciones interrelacionadas entre sí que, a partir de una o varias entradas de información, materiales o de salidas de otros procesos, dan lugar a una o varias salidas también de materiales (productos) o información con un valor añadido. Hay tres tipos de actividades en un proceso: –Valor agregado: Aquellas que transforman los datos e insumos para crear información y productos o servicios para el cliente. –Traspaso: Aquellas en las que se entrega de manera interdepartamental o externa la información y productos. –Control: Aquellas que permiten que las actividades de traspaso se lleven a cabo con calidad tiempo y costo establecido.

5 Dr. Juan José Aranda Aboy Proceso de negocio Es un conjunto de tareas relacionadas lógicamente llevadas a cabo para lograr un resultado de negocio definido. –Cada proceso de negocio tiene sus entradas, funciones y salidas. Las entradas son requisitos que deben tenerse antes de que una función pueda ser aplicada. Cuando una función es aplicada a las entradas de un método, tendremos ciertas salidas resultantes. Es una colección de actividades estructurales relacionadas que producen un valor para la organización, sus inversores o sus clientes. Es, por ejemplo, el proceso a través del que una organización realiza sus servicios a sus clientes. Puede ser parte de un proceso mayor que lo abarque o bien puede incluir otros procesos de negocio que deban ser incluidos en su función. En este contexto un proceso de negocio puede ser visto a varios niveles de granularidad. El enlace entre procesos de negocio y generación de valor lleva a algunos practicantes a ver los procesos de negocio como los flujos de trabajo que se efectúan las tareas de una organización.

6 Dr. Juan José Aranda Aboy Proceso de negocio (2) Usualmente representan el resultado de una Reingeniería de Procesos. El modelado de procesos es usado para capturar, documentar y rediseñar procesos de negocio. Los procesos de negocio pueden ser vistos como un recetario para hacer funcionar un negocio y alcanzar las metas definidas en la estrategia de negocio de la empresa. Hay dos tipos principales de procesos de negocio: 1.Procesos centrales – Estos procesos dan el valor al cliente, son la parte principal del negocio. Por ejemplo, “Repartir mercancías” 2.Procesos de soporte – Estos procesos dan soporte a los procesos centrales. Por ejemplo: “Contabilidad”, “Servicio técnico”.

7 Dr. Juan José Aranda Aboy Componentes Los procesos de negocio consisten en subprocesos, decisiones y actividades. Un subproceso es parte un proceso de mayor nivel que tiene su propia meta, propietario, entradas y salidas. Las actividades son partes de los procesos de negocio que no incluyen ninguna toma de decisión ni vale la pena descomponer (aunque ello sea posible). Por ejemplo, “Responde al teléfono”, “Haz una factura” perspectiva en torno a los procesos que son realizados por un trabajo en equipo teniendo en cuenta al cliente el cual fija las ritmos de los resultados. Esto facilita el acercamiento y el acuerdo con los clientes, mejora la motivación de los empleados y existe una mayor facilidad para responder a cambios en el contexto. Para aplicar los procesos se deben tener claras las tareas, una estructura jerárquica y una tendencia a la interacción y comunicación vertical.

8 Dr. Juan José Aranda Aboy Reingeniería de Procesos Se define como “la re concepción fundamental y el rediseño radical de los procesos de negocios para lograr mejoras dramáticas en medidas de desempeño tales como en costos, calidad, servicio y rapidez”. Se trata de una re concepción fundamental y una visión holística de una organización. Preguntas como: ¿por qué hacemos lo que hacemos? y ¿por qué lo hacemos como lo hacemos? Es radical hasta cierto punto, ya que busca llegar a la raíz de las cosas: no se trata solamente de mejorar los procesos, sino y principalmente, busca reinventarlos.

9 Dr. Juan José Aranda Aboy Reingeniería de Procesos (2) Crea cambios directos y radicales que requieren unas circunstancias en la organización para adoptarse con éxito: –Sensibilización al cambio. –Planeación estratégica. –Automatización. –Gestión de Calidad Total. –Reestructuración Organizacional. –Mejora Continua. –Valores compartidos. –Perspectiva individual. –Comportamiento en el lugar de trabajo. –Resultados finales.

10 Dr. Juan José Aranda Aboy Etapas de la reingenieria Pueden ser: Identificación de los procesos estratégicos y operativos existentes o necesarios, y creación de un mapa (un modelo) de dichos procesos. Jerarquización del mapa de procesos para su rediseño, y determinación de los procesos clave, aquellos que se abordarán primero o con mayor interés. Desarrollo de la visión de los nuevos procesos mejorados. Reingeniería (creación y rediseño) de procesos, realizada por consultores externos, especialistas internos, o una mezcla de ambos. Preparación y prueba de los nuevos procesos (procesos pilotos). Procesos posteriores de mejora continua.

11 Dr. Juan José Aranda Aboy Business Process Management Disciplina empresarial cuyo objetivo es mejorar la eficiencia a través de la gestión sistemática de los procesos de negocio (BPR), que se deben modelar, automatizar, integrar, monitorizar y optimizar de forma continua. Como su nombre lo sugiere Business Process Management (BPM) se enfoca en la administración de los procesos del negocio. A través del modelado de las actividades y procesos logramos un mejor entendimiento del negocio y muchas veces esto presenta la oportunidad de mejorarlos. La automatización de los procesos reduce errores, asegurando que los mismos se comporten siempre de la misma manera y dando elementos que permitan visualizar el estado de los mismos.

12 Dr. Juan José Aranda Aboy Business Process Management (2) La administración de los procesos nos permite asegurarnos de que los mismos estén ejecutándose eficientemente y obtener información que luego puede ser usada para mejorarlos. Es a través de la información que se obtiene de la ejecución diaria de los procesos que se puede identificar posibles ineficiencias en los mismos y de esta forma optimizarlos. Para soportar esta estrategia es necesario contar con un conjunto de herramientas que den el soporte necesario para cumplir con el ciclo de vida de BPM. Este conjunto de herramientas son llamadas Business Process Management System y con ellas se construyen aplicaciones BPM.

13 Dr. Juan José Aranda Aboy Motivaciones Existen diversos motivos que mueven la gestión de Procesos de Negocio (BPM), dichos motivos son: –Extensión del programa institucional de calidad –Cumplimiento de legislaciones –Crear nuevos y mejores procesos –Entender que se está haciendo bien o mal a través de la compresión de los procesos –Documentar procesos para outsourcing y definición de SLA (Service Level Agreement) –Automatización de procesos –Crear y mantener las cadenas de valor

14 Dr. Juan José Aranda Aboy Reglas de negocio Reglas de negocio es la colección de políticas y restricciones de negocio de una organización. Un ejemplo de reglas de negocio sería: –"Un cliente al que facturamos más de 10 millones de pesos al año es un cliente de tipo A" –"A los clientes de tipo A les aplicamos un descuento del 10% en pedidos superiores a 3 millones de pesos. " –Las organizaciones funcionan siguiendo múltiples reglas de negocio, explícitas o tácitas, que están embebidas en procesos, aplicaciones informáticas, documentos, etc... Pueden residir en la cabeza de algunas personas o en el código fuente de programas informáticos. –En los últimos años se viene observando una tendencia a gestionar de forma sistemática y centralizada las reglas de negocio, de forma que sea fácil y sencillo consultarlas, entenderlas, utilizarlas, cambiarlas, etc... Para ello se puede utilizar un motor de reglas de negocio.

15 Dr. Juan José Aranda Aboy Patrones utilizados para resolver el Modelo de Negocio y su Acceso Un modelo del proceso de negocios (Business Process Model -BPM) es una herramienta para modelado de procesos que suministra una descripción cercana de la lógica del negocio y reglas del negocio desde el punto de vista de los asociados en dicho negocio (a business partner's point of view). Un BPM utiliza un diagrama que muestra las interacciones entre procesos, flujos, mensajes y protocolos de colaboración desde uno o varios puntos iniciales a varios puntos finales potenciales. Un BPM puede compararse con un mercado donde se intercambian datos ó servicios. Usualmente es el resultado de una necesidad surgida del negocio ó de una oportunidad (arises from a compelling business need or opportunity).

16 Dr. Juan José Aranda Aboy Business process modeling El término modelo de proceso se utiliza en diferentes contextos. Por ejemplo, en Business process modeling el modelo de la empresa es comúnmente denominado como business process model. Los objetivos de un process model son: 1.Ser Descriptivo –Llevar rastro de lo que ocurre actualmente durante un proceso. –Tomar el punto de vista de un observador externo quien mira en que manera ha sido realizado un proceso para determinar cuáles mejoras deberán hacerse para que el proceso pueda ejecutarse con mayor efectividad o eficiencia.

17 Dr. Juan José Aranda Aboy Business process modeling (2) 2.Prescriptivo –Define los procesos deseados y cómo éstos deben / pueden / deberían ser ejecutados. –Establece reglas, normativas y patrones de conducta, los cuales, de ser seguidos, dirigirían hacia los resultados de rendimiento esperados en los procesos. Puede variar en el rango desde estricto cumplimiento hasta recomendaciones flexibles. 3.Explicatorio –Suministra explicaciones acerca de la racionalidad de los procesos. –Explora y evalúa los varios posibles cursos de acción basados en argumentos razonables (rational arguments). arguments –Establece un enlace explícito entre los procesos y los requerimientos que el modelo necesita cumplimentar.

18 Dr. Juan José Aranda Aboy Modelo conceptual de SOA

19 Dr. Juan José Aranda Aboy Capas de SOA

20 Dr. Juan José Aranda Aboy Modelado de actividades de SOA

21 Dr. Juan José Aranda Aboy The service-oriented modeling and architecture method The process of service-oriented modeling and architecture consists of three general steps: identification, specification and realization of services, components and flows (typically, choreography of services).

22 Dr. Juan José Aranda Aboy Service-oriented application protocols

23 Dr. Juan José Aranda Aboy Domain of Web service protocols

24 Dr. Juan José Aranda Aboy Patterns for e-business Patterns for e-business are a group of reusable assets that can help speed the process of developing Web-based applications. This site breaks down these reusable assets into the following elements: Business patterns identify the interaction between users, businesses, and data. Business patterns are used to create simple, end-to-end e-business applications.Business patterns Integration patterns connect other Business patterns together to create applications with advanced functionality. Integration patterns are used to combine Business patterns in advanced e-business applications.Integration patterns Composite patterns are combinations of Business patterns and Integration patterns that have themselves become commonly used types of e-business applications. Composite patterns are advanced e-business applications.Composite patterns Custom designs are similar to Composite patterns, as they combine Business patterns and Integration patterns to form an advanced, end-to-end solution. These solutions, however, have not been implemented to the extent of Composite patterns, but are instead developed to solve the e-business problems of one specific company, or perhaps several enterprises with similar problems.Custom designs Application and Runtime patterns are driven by the customer's requirements and describe the shape of applications and the supporting runtime needed to build the e-business application.ApplicationRuntime patterns Product mappings to populate the solution. The product mappings are based on proven implementations. Guidelines for the design, development, deployment, and management of e-business applications.

25 Dr. Juan José Aranda Aboy Patterns for e-business

26 Dr. Juan José Aranda Aboy Patterns for e-business The Patterns for e-business also provide a prescriptive approach. Physicians are formally taught a process to evaluate a patient and arrive at a treatment plan. They do this by quickly assessing the major systems, then honing in on the system or systems with problems. The physician can then follow a standard decision tree logic pattern to arrive at a treatment plan. In the case of the Patterns for e-business, you can start with the customer's wants and needs, their business problems, existing business processes and rules, and any existing systems, data, or infrastructure. You can then follow a structured approach to arrive at a customized solution for the customer that addresses the business functions (such as Customer Relationship Management, Supply Chain Management, Knowledge Management, Business Intelligence, customer or employee Collaboration, e-commerce, or many others as shown in figure :

27 Dr. Juan José Aranda Aboy Patterns for e-business

28 Dr. Juan José Aranda Aboy Providing reuse The patterns work is intended to provide the smallest number of Patterns for e- business that will let IT architects, in 80% of cases, analyze their business problem and reuse 50 to 80% of proven architecture, design, and product patterns and guidelines. If your project has less complex business problems, you may get higher levels of reuse and can probably address your requirements with a single pattern and topology. If your project is more complex, each pattern may provide less reuse, but you may also be able to use combinations of patterns. The Patterns for e-business enable you to quickly develop much of your required infrastructure by the reuse of proven: Architecture patterns Design patterns Runtime patterns Design, development, and deployment guidelines The patterns are not designed to be a cookbook or to give you a complete guide to building applications. They are designed to give strong guidance to designers and to provide links to a large body of reference material and experience from other developers who have worked on the same problem.

29 Dr. Juan José Aranda Aboy The Patterns for e-business are designed so that you can put them together with existing applications. They can be used to plan what must be done to modify an existing application as well as to help modify an initial product to connect to other systems or to provide additional data or function. In other words, the patterns can be combined to solve complex problems. For example, if you were building a site that offered goods for sale and provided supply chain management and inventory checking, the solution could be a combination of User-to-Online Buying and Business-to-Business. The Patterns for e-business topologies can also help describe how to construct systems that incorporate existing applications and infrastructure. One of the key points of the IBM Application Framework for e-business is that you can build on your existing infrastructure and systems to speed development. Shortening time to market but also reusing existing assets can greatly increase your likelihood for success, since the core of the new application is well understood and proven. So, you can add new function to existing systems while continuing to use them in the old way, providing a smooth transition. It's a good idea to serve customers or other businesses using the existing channel while bringing a new channel online and providing users and other businesses time to convert or adopt the new access and services. The Patterns for e-business are equally usable for new businesses or new companies starting on the Web.

30 Dr. Juan José Aranda Aboy Patterns and associated customer uses Business patternse-business solution areas User-to-BusinessCRM, customer self service User-to-Online Buyinge-commerce Business-to-BusinessSCM, shipping, e-marketplaces User-to-UserCollaboration, customer service User-to-DataBusiness intelligence, knowledge management Application Integration Business application integration (key for ERP package implementation)

31 Dr. Juan José Aranda Aboy Matching business requirements with appropriate patterns Business and IT Drivers Business PatternsIntegration Patterns Self Service Collabo ration Information Aggregation Extended Enterprise Access Integration Application Integration End-users and customers need to directly interact with business processes and/or data. YES noYESno A business process needs to be integrated with existing business systems and information. YESno YES Business processes need to be integrated with processes and information that exist at partner organizations. no YESnoYES A business activity needs to aggregate, organize, and present information from various sources within and outside the organization. no YESnoYES A business process must be reachable in a common, consistent, and simplified manner through multiple delivery channels. YESno YESno A business activity demands and fosters collaboration and the sharing of information among its participants. noYESno

32 Dr. Juan José Aranda Aboy Directly Integrated Single Channel A common application pattern used to realize the Self-Service business pattern is called the Directly Integrated Single Channel, illustrated in figure: In this pattern, external business partners interact with multiple back-end business processes through a single front-end application.

33 Dr. Juan José Aranda Aboy Diseño tradicional con el patrón A traditional Web design for the Directly Integrated Single Channel application pattern

34 Dr. Juan José Aranda Aboy Diseño con patrón basado en Servicio Web A Web services-based design for the Directly Integrated Single Channel application pattern

35 Dr. Juan José Aranda Aboy Direct Connection pattern Exploring the various application patterns available for the Application Integration e-business pattern (viewable on the IBM patterns for e-business Web site; see Resources for a link) revealed a number of potential configurations for our solution. The application pattern that best fit, however, was the Direct Connection pattern, which is appropriate when only two applications are being integrated via a standard or mutually understood programming interface.Resources In the Direct Connection pattern, there are two roles: the initiator (in our case, the Microsoft Word macro) and the provider (in our case, the J2EE application that is serving the data). Since our scenario called for a form-based application (Microsoft Word) to take part in a request/response handshake, the communication between the initiator and the provider needed to be synchronous.

36 Dr. Juan José Aranda Aboy The Logical application architecture Direct Connection pattern

37 Dr. Juan José Aranda Aboy Referencias BPM Business Process Management (en español)Business Process Managementen español Centro Oficial del BPM Bussiness process modeling Business Process Management Initiative BPM Directory Resources for BPM Workflow Management Coalition NetBeans Enterprise Pack SOA Applications and UML Learning TrailsNetBeans Enterprise PackSOA Applications and UML Learning Trails Select business solutions Global strategy, innovation and business performance leadershipGlobal strategy, innovation and business performance leadership From Business Processes to Running Applications

38 Dr. Juan José Aranda Aboy Referencias sobre BPMN, BPEL y BPEL4WS Business Process Modeling Notation Business Process Execution Language (BPEL) Mapping from UML to the Business Process Execution Language for Web Services (BPEL4WS)Mapping from UML to the Business Process Execution Language for Web Services (BPEL4WS) What is BPEL4WS? Build Better Business Processes with Web Services in BizTalk Server 2004What is BPEL4WS? Build Better Business Processes with Web Services in BizTalk Server 2004 OASIS Web Services Business Process Execution Language (WSBPEL) TCOASIS Web Services Business Process Execution Language (WSBPEL) TC Introducing BPEL4WS Java Business Integration Patterns and Best Practices for Enterprise Integration Best practices for Web services

39 Dr. Juan José Aranda Aboy Referencias sobre arquitectura orientada a servicios (SOA) Service-oriented architecture SOA Practitioners Guide: Why Services-Oriented Architecture?SOA Practitioners Guide: Why Services-Oriented Architecture? Service-oriented analysis and design “Patterns: Service-Oriented Architecture and Web Services“Patterns: Service-Oriented Architecture and Web Services Patterns for e-business IBM patterns for e-business (Resources)IBM patterns for e-businessResources Web Service Choreography Orchestration Service-oriented modeling and architecture (SOMA) Service-oriented architecture implementation framework Enterprise service bus

40 Dr. Juan José Aranda Aboy Java 2 Platform, Enterprise Edition (J2EE) Software ComponentsJava 2 Platform, Enterprise Edition (J2EE) Software Components Eclipse: Proposal for Enterprise Component FrameworkEclipse: Proposal for Enterprise Component Framework Enterprise Component Services in Windows


Descargar ppt "Dr. Juan José Aranda Aboy Aspectos Avanzados de la Tecnología de Objetos 7. Tópicos avanzados."

Presentaciones similares


Anuncios Google