La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

PINTURA SEGLE XX. Introducció - Partim de la commoció que suposa limpressionisme i postimpressionisme - Nous reptes tècnics: Fotografia, microscopis...

Presentaciones similares


Presentación del tema: "PINTURA SEGLE XX. Introducció - Partim de la commoció que suposa limpressionisme i postimpressionisme - Nous reptes tècnics: Fotografia, microscopis..."— Transcripción de la presentación:

1 PINTURA SEGLE XX

2 Introducció - Partim de la commoció que suposa limpressionisme i postimpressionisme - Nous reptes tècnics: Fotografia, microscopis... Desplacen lart pictòric cap a la interpretació, no tant cap a la representació - Recerca de noves formes dexpresssió artística (món industrial, tensions polítiques...)

3 Moviments o corrents pictòrics: Fauvisme Fauvisme Cubisme Cubisme Expressionisme Expressionisme Futurisme Futurisme Dadaisme Dadaisme Surrealisme Surrealisme ELS ISMES

4 Altres... Pintura abstracta Pintura abstracta Pop Art Pop Art Informalisme Informalisme OP Art OP Art Postmodernisme Postmodernisme Hiperrealisme Hiperrealisme Art Conceptual Art Conceptual I... Últimes Tendències... I... Últimes Tendències...

5 FAUVISME Henri Matisse

6 Fauvisme Reacció contra limpressionisme a favor del color i de lobjecte. Desaparició de la llum (de fauves, feres, per la violència cromàtica que els caracteritzava) Reacció contra limpressionisme a favor del color i de lobjecte. Desaparició de la llum (de fauves, feres, per la violència cromàtica que els caracteritzava) Agrupació breu de pintors ( ) que després segueixen camins diferents Agrupació breu de pintors ( ) que després segueixen camins diferents Taques de color planes i extenses, independitzades de lobjecte (cavalls verds...) Sovint aplicades des del tub, sense mescles Taques de color planes i extenses, independitzades de lobjecte (cavalls verds...) Sovint aplicades des del tub, sense mescles Continuïtat en els temes: paisatges, personatges en interiors, natures mortes... Continuïtat en els temes: paisatges, personatges en interiors, natures mortes...

7 Derain: El pont de Westminster

8 Vlamick: E ls arbres vermells

9 Henri Matisse Influència de Gauguin, Van Gogh i Cezanne Influència de Gauguin, Van Gogh i Cezanne Llibertat cromàtica, indepedent de lobjecte Llibertat cromàtica, indepedent de lobjecte Recerca de lharmonia interna del quadre, no de lharmonia tradicional Recerca de lharmonia interna del quadre, no de lharmonia tradicional Senzillesa, claredat, tranquilitat Senzillesa, claredat, tranquilitat Grans superfícies cromàtiques Expressiva espontaneïtat Composició constructiva

10 Les tovalles, harmonia en vermell Pintada inicialment en blau Pintada inicialment en blau Transment el gust de Matisse pels colors intensos Transment el gust de Matisse pels colors intensos Etapa dinfluència de Cézanne (contorns enèrgics i geometrització dobjectes i figures) Etapa dinfluència de Cézanne (contorns enèrgics i geometrització dobjectes i figures)

11 La dansa Quadres realitzats com a efusió dels ulls, creació de la ment Quadres realitzats com a efusió dels ulls, creació de la ment

12 La ratlla verda (Mme Matisse) Les estructures cromàtiques defineixen lespai, el volum, la perspectiva...

13 EXPRESSSIONISME Edvard MUNCH

14 Expressionisme Dos grups: Die Brücke (el pont) de Dresden i El grup de Munich Dos grups: Die Brücke (el pont) de Dresden i El grup de Munich Die Brücke a Dresden (Alemanya) coetani dels Fauves. Els primers plasmen les angoixes interiors de lésser humà, els segons el costat amable... Tots amb tècniques semblats. Die Brücke a Dresden (Alemanya) coetani dels Fauves. Els primers plasmen les angoixes interiors de lésser humà, els segons el costat amable... Tots amb tècniques semblats.

15 Munch influirà en el grup die Brücke Munch influirà en el grup die Brücke Art interior, angoixat, inquiet... Excavació per sota de la superficie duna societat hipòcrita... Art interior, angoixat, inquiet... Excavació per sota de la superficie duna societat hipòcrita...

16 Ansietat Ondulacions de forma i pincellada influenciada per Gauguin i Van Gogh Ondulacions de forma i pincellada influenciada per Gauguin i Van Gogh

17 El Crit Sol, tremolant dangoixa, vaig sentir un crit vast, infinit, de la natura... Sol, tremolant dangoixa, vaig sentir un crit vast, infinit, de la natura... Anuncia lexpressionisme... Anuncia lexpressionisme...

18 Nolde Kirchner

19 El cuirassat Potemkin. Eisenstein (1925) no faig pel·lícules de testimoniatge, vistes per un ull de vidre impassible, sinó que clavo cops de puny a la cara del públicno faig pel·lícules de testimoniatge, vistes per un ull de vidre impassible, sinó que clavo cops de puny a la cara del públic

20

21 CUBISME Georges BRAQUE

22 El cubisme Apel.latiu donat per un crític veient el 1908 les teles de Braque formades per petits cubs Apel.latiu donat per un crític veient el 1908 les teles de Braque formades per petits cubs Fonts dinspiració: Fonts dinspiració: Teories físiques sobre lespai de Schopenhauer Teories físiques sobre lespai de Schopenhauer Obra de Cézanne Obra de Cézanne

23 No utilització de la perspectiva convencional, els colors de la realitat ni un únic punt de vista No utilització de la perspectiva convencional, els colors de la realitat ni un únic punt de vista Austeritat en lart: tons neutres: grisos i blancs, verds clars... Austeritat en lart: tons neutres: grisos i blancs, verds clars... Quarta dimensió a partir dela suma de totes les perspectives Quarta dimensió a partir dela suma de totes les perspectives Interiors representats per transparèncias Interiors representats per transparèncias Desaparició total de la llum Desaparició total de la llum Exaltació del pla Exaltació del pla Representants: Braque, Gris i Picasso Representants: Braque, Gris i Picasso Dues línies: Cubisme Sintètic i Analític Dues línies: Cubisme Sintètic i Analític

24 CUBISME ANALÍTIC: Descomposició dels objectes per tornar a compondre´ls. Paleta apagada, austeritat dels colors per centrar latenció en la puresa de les formes CUBISME ANALÍTIC: Descomposició dels objectes per tornar a compondre´ls. Paleta apagada, austeritat dels colors per centrar latenció en la puresa de les formes CUBISME SINTÈTIC: Parteix de les imatges que la ment del pintor és capaç de representar-se. Presenta un objecte des de diferents angles, imposibles de veure simultaniament en realitat, unificar-los en una estructura compositiva. CUBISME SINTÈTIC: Parteix de les imatges que la ment del pintor és capaç de representar-se. Presenta un objecte des de diferents angles, imposibles de veure simultaniament en realitat, unificar-los en una estructura compositiva.

25 Les senyoretes dAvinyó (Picasso) Primera aportació al cubisme Primera aportació al cubisme Picasso i Braque col·laboraran estretament Picasso i Braque col·laboraran estretament

26 Natura morta amb naips (Braque) Museu Nacional dArt Modern de París Museu Nacional dArt Modern de París Reducció del cromatisme amb un bany fred de grisos Reducció del cromatisme amb un bany fred de grisos Geometritza i desfigura les formes per crear una nova realitat amb superposicions i transparències Geometritza i desfigura les formes per crear una nova realitat amb superposicions i transparències

27 Paisatge de lEstaque

28 ART ABSTRACTE Kandinsky

29 Idea de labstracció pura Els seus quadres van perdent el seu caràcter narratiu Els seus quadres van perdent el seu caràcter narratiu Evolució: transformar en grafismes tota mena de sensacions Evolució: transformar en grafismes tota mena de sensacions Tres sèries: Composicions, Improvisacions, impressions Tres sèries: Composicions, Improvisacions, impressions Impressió

30 Primera aquarel·la abstracta (1910)

31 Composició Composició Teles elaborades més lentament Teles elaborades més lentament

32 Composició IV

33 Estudi per a la Composició IV

34 Composició VII

35 Improvització Necessitat interior Necessitat interior

36 NEOPLASTICISME Mondrian

37 Neoplasticisme o De Stijil Transformar la plàstica en rectangles, quadrats i colors, Transformar la plàstica en rectangles, quadrats i colors, Broadway Boogie Woogie Terme utilitzat per Piet Mondrian el 1920 per a descriure la seva pintura geomètrica

38 Partint de la raó i de models teòrico-pràctics concrets proposa una nova ordenació geomètrica del món en contrapossició a la irracionalitat destructora de la II Guerra Mundial Partint de la raó i de models teòrico-pràctics concrets proposa una nova ordenació geomètrica del món en contrapossició a la irracionalitat destructora de la II Guerra Mundial Concepció arquitectònica: elementalitat, racionalitat, funcionalitat de les formes. Concepció arquitectònica: elementalitat, racionalitat, funcionalitat de les formes. Tota experiència de la realitat ha de revelar lestructura constant de la consciencia Tota experiència de la realitat ha de revelar lestructura constant de la consciencia Elimina tot aspecte tràgic, inconscient. Lartista no té dret dinfluir emotivament i sentimentalment al pròxim... Elimina tot aspecte tràgic, inconscient. Lartista no té dret dinfluir emotivament i sentimentalment al pròxim...

39 Tableaux... Nou plantejament de lart que se centrava en labstracció concreta Nou plantejament de lart que se centrava en labstracció concreta Prescindeix de tota materialitat... Tota interioritat queda sintetitzada en dues formes: retangle i quadrat i sis colors...(primaris, negre, blanc i gris) Prescindeix de tota materialitat... Tota interioritat queda sintetitzada en dues formes: retangle i quadrat i sis colors...(primaris, negre, blanc i gris)

40 Composition with Red, Yellow and Blue (1921)

41 SURREALISME Joan Miró Salvador Dalí

42 Ruptura amb la consciència... A. Breton: Post-guerra provoca un esforç per comprendre lhome en la seva totalitat. Contacte amb mètodes freudians... La psicoanàlisi A. Breton: Post-guerra provoca un esforç per comprendre lhome en la seva totalitat. Contacte amb mètodes freudians... La psicoanàlisi Surrealisme: donar forma al món dels somnis, fenòmens subconscients soterrats per la consciència Surrealisme: donar forma al món dels somnis, fenòmens subconscients soterrats per la consciència

43 1r Manifest del surrealisme (1924) Grup descriptors i pintors Grup descriptors i pintors Aplicació de lautomatisme per crear frases i grafismes fora de la lògica Aplicació de lautomatisme per crear frases i grafismes fora de la lògica Crec en lencontre futur daquells dos estats, tan contradictoris en aparença, com són el somni i la realitat, una espècie de realitat absoluta, de superrealitat Crec en lencontre futur daquells dos estats, tan contradictoris en aparença, com són el somni i la realitat, una espècie de realitat absoluta, de superrealitat

44 Magritte

45 Chagall

46 MIRÓ. Paisatge català Miró tingué autonomia dintre del surrealisme. No volia entrar en linconscient profund, sinó recuperar la innocència duna infantesa feliç Miró tingué autonomia dintre del surrealisme. No volia entrar en linconscient profund, sinó recuperar la innocència duna infantesa feliç

47 Interior holandés I

48 El carnaval de larlequí El més surrealista de tots nosaltres El més surrealista de tots nosaltres A. Breton

49 Constel·lacions ( )

50 Dona i ocell

51 Homenatge a Picasso

52 Blau II (1961)

53 Pintura (1964)

54 Dalí El gran masturbador El gran masturbador

55 Admiració per Veemer...

56 I Messonier...

57 Noia a la finestra (1925)

58 Un chien andalou

59 La persistència de la memòria

60 Teatres Museu (Figueres)

61 Frida Kalho. Surrealisme? Realisme màgic?

62 Orígen...

63 Els tres accidents de Frida

64 Surrealisme? Bretón, Eluard, Ernst, Dalí, Man Ray... Bretón, Eluard, Ernst, Dalí, Man Ray... Breton i Trotsky. Al fons Frida...

65 a.Interès per les tradicions populars:

66 b. Conciliació de contraris Contraris que suneixen en la seva pintura Autorretrato en la frontera entre Méjico y EUA

67

68 c. Coleccionisme

69 d. Interès per S. Freud (Obra Moisès i el monoteisme) Barroquisme en excés... Moisès

70 e. Androgen

71 f. Dolor i mort

72 g. Metàfores

73

74 h. El Marxisme

75

76 i. Amour fou

77

78 Realisme Màgic? ( Tot i que és un moviment sobretot literari...) Contingut amb elements màgics/fantàstics, percebuts pels personatges com a part de la normalitat. Contingut amb elements màgics/fantàstics, percebuts pels personatges com a part de la normalitat. Pretensió de donar verosimilitud interna a allò fantàstic i irreal Pretensió de donar verosimilitud interna a allò fantàstic i irreal Yo no pinto sueños, yo pinto mi realidad

79 Es distorsiona el temps – que no és lineal- per tal que el present es repeteixi o sassembli al passat. Es distorsiona el temps – que no és lineal- per tal que el present es repeteixi o sassembli al passat. Transformació dallò comú i quotidià en una vivència que inclou experiències sobrenaturals o fantàstiques. Transformació dallò comú i quotidià en una vivència que inclou experiències sobrenaturals o fantàstiques. El fenomen de la mort és tingut en compte, és a dir, els personatges poden morir i després tornar a viure. El fenomen de la mort és tingut en compte, és a dir, els personatges poden morir i després tornar a viure. Podem canviar despais i temps des dels seus pensament i estats onírics. Podem canviar despais i temps des dels seus pensament i estats onírics.

80 1954 Frida se libera de sus muletas cuando el mundo se libera de la explotación capitalista. El marxismo dará salud a los enfermos Paz en la Tierra para que la Ciencia Marxista pueda Salvar a los Enfermos y a Aquellos Oprimidos por el Capitalismo Criminal Yanqui. Oli sobre masonita

81 PICASSO Època Blava

82 Època Rosa Època Rosa

83 Guernica (1937)

84

85 EXPRESSIONISME ABSTRACTE Willem de KOONING Jackson POLLOCK

86 Expressionisme abstracte o informalisme Nascut després de la Segona Guerra Mundial Nascut després de la Segona Guerra Mundial Transforma la tela en crit, en objecte inarticulat i incomprensible Transforma la tela en crit, en objecte inarticulat i incomprensible Grup anomenat Pintors de la matèria Grup anomenat Pintors de la matèria Variant del collage amb mescles de sorra, guix... Per donar a la tela la rugositat tridimensional de lescultura Variant del collage amb mescles de sorra, guix... Per donar a la tela la rugositat tridimensional de lescultura Seu cultural i artística EEUU Seu cultural i artística EEUU A Espanya: Tàpies A Espanya: Tàpies

87 Absència de tota relació amb lobjectiu. Rebuig de tot convencionalisme estètic. Expressió lliure i subjectiva de linconscient. Execució espontània - Valoració del que és accidental i explotació de latzar com a recurs operatiu - Importa el procés o acte de pintar més que el contingut o el resultat Traç gestual que expressa gran virulència I dinamisme Taques i línies amb ritme

88 Willem de KOONING Sèrie de sis dones Pinzellades violentes, ràpides, empastades o gruixudes... Per expressar emocions intenses Pinzellades violentes, ràpides, empastades o gruixudes... Per expressar emocions intenses Força expressiva dels colors:gamma pròpia Força expressiva dels colors:gamma pròpia Angoixa i ràbia de lexpressionisme abstracte Angoixa i ràbia de lexpressionisme abstracte

89

90 Pintura com a experiència vital Pintura com a experiència vital Representant de laccion painting (pintura en acció) Representant de laccion painting (pintura en acció) Tècnica del Dripping (degoteig) Tècnica del Dripping (degoteig) Sempre titulava els quadres al final perquè no podia predir laspecte definitiu Sempre titulava els quadres al final perquè no podia predir laspecte definitiu Sovint quadres de gran format Sovint quadres de gran format Jackson POLLOCK

91

92 Nº 8 (1949)

93

94 Pop Art Andy WARHOL

95 Lautèntica llauna...?

96

97 Temes... Productes comercials Productes comercials Ídols de lespectacle (Marilyn Monroe, Elvis, Liz Taylor...), glamour Ídols de lespectacle (Marilyn Monroe, Elvis, Liz Taylor...), glamour Líders polítics (el Che, Mao...) Líders polítics (el Che, Mao...) Símbols tòpics (estàtua de la Llibertat..) Símbols tòpics (estàtua de la Llibertat..)

98 Cinisme, marginalitat, estètica de la superficialitat... Comprar es mucho más americano que pensar, y yo soy el colmo de lo americano Comprar es mucho más americano que pensar, y yo soy el colmo de lo americano The velvet underground... The velvet underground...

99 The Factory Warhol Amb altres artistes, trenca la concepció de lart com a producte dun únic individu: pintaven quadres, rodaven pel·lícules, feien música i organitzaven happenings Amb altres artistes, trenca la concepció de lart com a producte dun únic individu: pintaven quadres, rodaven pel·lícules, feien música i organitzaven happenings

100

101 Wharhol i Studio 54


Descargar ppt "PINTURA SEGLE XX. Introducció - Partim de la commoció que suposa limpressionisme i postimpressionisme - Nous reptes tècnics: Fotografia, microscopis..."

Presentaciones similares


Anuncios Google