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Los mandatos informales Informal (tú) commands Avancemos 1 Unidad 5.2 pág. 282.

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2 Los mandatos informales Informal (tú) commands Avancemos 1 Unidad 5.2 pág. 282

3 Sabicer-Chadha 2008 What are commands? To tell/order someone to DO SOMETHING! To tell/order someone to DO SOMETHING! Compare: Compare: You cut the grass. / (Tú) cortas el césped. WITH Cut the grass! / ¡Corta el césped!

4 Sabicer-Chadha 2008 When do we use tú commands? We use tú commands when we want to tell a family member, friend, child or peer to do something. We use tú commands when we want to tell a family member, friend, child or peer to do something. (People we would use tú with.) (People we would use tú with.) We dont use tú commands for groups or for people we should be formal with. We dont use tú commands for groups or for people we should be formal with.

5 Sabicer-Chadha 2008 How do we form tú commands? We write commands in a special way. We use the ÉL/ELLA/UD. form of the verb. We write commands in a special way. We use the ÉL/ELLA/UD. form of the verb. pasar la aspiradora – to vacuum pasar la aspiradora – to vacuum paso la aspiradora pasamos la aspiradora pasas la aspiradora pasáis la aspiradora pasa la aspiradora pasan la aspiradora

6 Sabicer-Chadha 2008 Compare: (Tú) pasas la aspiradora. ¡Pasa la aspiradora! (tú form of verb) (él/ella/Ud. form) Regular sentence Tú command Whats the difference? Whats the difference? You vacuum. Vacuum! What someone is doing Telling someone what to do

7 Sabicer-Chadha 2008 Compare: (Tú) abres la puerta ¡Abre la puerta! (tú form of verb) (él/ella/Ud. form) Regular sentence Tú command Whats the difference? Whats the difference? You open the door. Open the door! What someone is doing Telling someone what to do

8 Sabicer-Chadha 2008 Some irregulars…. decir = di hacer = haz ir = ve poner = pon salir = sal ser = sé tener = ten venir = ven

9 Sabicer-Chadha 2008 Práctica Change to the COMMAND form: 1.Cocinas para la fiesta. fiesta. 2.Barres el suelo. 2.Barres el suelo. 3.Sacas la basura. 3.Sacas la basura. 4.Haces la cama. 4.Haces la cama. 5.Pones la mesa. 5.Pones la mesa. Cocina para la fiesta. Cocina para la fiesta. Barre el suelo. Barre el suelo. Saca la basura. Saca la basura. Haz la cama. Haz la cama. Pon la mesa. Pon la mesa. Las respuestas

10 Sabicer-Chadha 2008 Commands with DIRECT OBJECTS! Did you forget about direct objects?! Open the door! Open the door! ¡Abre la puerta! (la puerta=DO) ¡Abre la puerta! (la puerta=DO) The door is the direct object (DO). The door is the direct object (DO). What DOP would you use? What DOP would you use? Do the chores! Do the chores! ¡Haz los quehaceres! (los quehaceres=DO) ¡Haz los quehaceres! (los quehaceres=DO) The chores are the direct object. The chores are the direct object. What DOP would you use? What DOP would you use? la los

11 Sabicer-Chadha 2008 Commands with a direct object pronoun! IDENTIFY the direct object. IDENTIFY the direct object. ¡Abre la puerta! REPLACE it with a DOP REPLACE it with a DOP ¡Abre + la¡ ¡Abre + la¡ ATTACH it to the end of the command. ATTACH it to the end of the command. ¡Abrela! ACCENT on 3 rd to the last syllable ACCENT on 3 rd to the last syllable ¡Á bre la! ¡ Ábrela! Open it! (the door) Open the door!

12 Sabicer-Chadha 2008 Commands with a direct object pronoun! IDENTIFY the direct object. IDENTIFY the direct object. ¡Invita a los invitados! REPLACE it with a DOP REPLACE it with a DOP ¡Invita + los¡ ¡Invita + los¡ ATTACH it to the end of the command. ATTACH it to the end of the command. ¡Invitalos! ACCENT on 3 rd to the last syllable ACCENT on 3 rd to the last syllable ¡In ví ta los! ¡Invítalos! Invite them! (the guests) Invite the guests!

13 Sabicer-Chadha 2008 What if there is no 3 rd to the last syllable? IDENTIFY the direct object. IDENTIFY the direct object. ¡Haz los quehaceres! REPLACE it with a DOP REPLACE it with a DOP ¡Haz + los¡ ¡Haz + los¡ ATTACH it to the end of the command. ATTACH it to the end of the command. ¡Hazlos! NO 3 rd to the last syllable ?!? NO 3 rd to the last syllable ?!? ¡__ Haz los! NO ACCENT! ¡Hazlos! ¡__ Haz los! NO ACCENT! ¡Hazlos! Do them! (the chores) Do the chores!

14 Sabicer-Chadha 2008 Práctica Plancha las camisas. 6.Plancha las camisas. (Iron the shirts.) 7.Lava los platos. 7.Lava los platos. (Wash the dishes.) 8.Pon la mesa. 8.Pon la mesa. (Set the table.) ¡Plánchalas!* ¡Plánchalas!* Iron them! ¡Lávalos!* ¡Lávalos!* Wash them! ¡Ponla! ¡Ponla! Set it! (no accent - no 3 rd to last syllable) Las respuestas *add an accent (3 RD TO LAST SYLLABLE)

15 TDLC Ejercicios escritos Libro: pág. 283 Acts. 12 y 13 evens only (con tu compañero/a de barrer el suelo

16 Sabicer-Chadha 2008 Respuestas de TDLC Actividad 12 page Plancha la ropa, por favor. 4. Barre el suelo. 6. Haz la cama. 8. Sé buena. 10. Trae el pastel. 12. Pon la mesa.

17 Sabicer-Chadha 2008 Respuestas de TDLC Actividad 12 page ¿Debo preparar la comida? Sí, prepárala. 4. ¿Debo poner las decoraciones? Sí, ponlas. 6. ¿Debo envolver los regalos? Sí, envuélvelos. 8. ¿Debo servir el pastel? Sí, sírvelo. 10. ¿Debo sacar la basura? Sí, sácala.

18 Sabicer-Chadha 2008 Tarea #47: Cuaderno: pág. 226 Acts. 1, 2 pág. 226 Acts. 1, 2 pág. 228 Acts. 1, 2 pág. 228 Acts. 1, 2


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