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Capítulo 8 Decompras Dicho y hecho Ninth edition.

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1 Capítulo 8 Decompras Dicho y hecho Ninth edition

2 Capítulo 8 Capítulo 8 De compras Así se dice De compras Así se forma Possessive adjectives and pronouns The preterit of irregular verbs Direct- and indirect-object pronouns combined Indefinite words and expressions Cultura Perú, Ecuador y Bolivia La ropa tradicional Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

3 Así se dice: De compras

4 las joyas el collar la pulsera los aretes/ los pendientes el anillo/ la sortija la ropa interior las botas la falda el regalo la cadena la blusa (de de algodón) el suéter (de lana) el sombrero las sandalias el traje de baño los zapatos las medias el vestido la bolsa/ el bolso el paraguas/ la sombrilla el impermeable Así se dice: De compras

5 la corbata (de seda) la bufanda el abrigo el traje la camisa el cinturón la gorra los pantalones cortos la chaqueta (de cuero) los guantes la billetera/ la cartera los zapatos de tenis los calcetines los jeans/ los vaqueros la camiseta las gafas/ los lentes (de sol) el reloj Así se dice: De compras

6 Linda y Manuel van de compras a la tienda La Única. Responde a las preguntas según el dibujo de las páginas Lleva un impermeable y un paraguas. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Modelo: Está lloviendo. ¿Qué lleva Linda, una chaqueta o un impermeable? ¿Qué otro accesorio tiene Linda para la lluvia? (Go to section Preguntas de comprensión in the Instructors Edition for more questions.)

7 Así se forma 1: Possessive adjectives and pronouns Possessive adjectives (mi, tu, su, nuestro/a, su) also have a corresponding form that is used for emphasis. Es mi bolsa. Its my purse. Esa bolsa es mía.That purse is mine. Emphatic possessives are adjectives and must agree in gender (masculine/feminine) and number (singular/plural) with the thing possessed. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

8 Los posesivos enfáticos mío/a, míos/as tuyo/a, tuyos/as suyo/a, suyos/as nuestro/a, nuestros/as suyo/a, suyos/as mine yours his hers Yours (formal (usted) ours theirs, yours (all yalls) Esa chaqueta es mía. ¿Los guantes azules son tuyos? Pepe dice que esa gorra es suya. Ana dice que esas botas son suyas. ¿El bolso de cuero es suyo? Esa casa es nuestra. Esos dos gatos son nuestros. Ana y Tere dicen que esas cosas son suyas. Es el carro de ustedes: Es suyo.

9 When they follow either a form of the verb ser they indicate mine, yours… Así se forma 1: Possessive adjectives and pronouns Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Esas botas son mías.Those boots are mine. …and when they follow a noun they indicate of mine, of yours, etc. Pero un amigo mío dice que son suyas. But a friend of mine says that they are his.

10 Possessive adjectives and pronouns As with su/sus, if the ownership referred to by suyo/a/os/as is not clear from context, you may use an alternate form for clarity. With the addition of the definite articles el, la, los, or las, the emphatic possessives become pronouns. Es su ropa.Es la ropa de él/ella/usted. Its his/her/your clothing. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Esa ropa es de ellos/ellas/ustedes. Those clothes are theirs/yours. Esa ropa es suya. o o Tengo mi suéter. ¿Tienes el tuyo? I have my sweater. Do you have yours? Sí, tengo el mío. Yes, I have mine. (well, I have mine!)

11 Practice possessive adjectives Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. ¿Es tuya esta mochila? Sí, es mía. / No, no es mía. ¿Son suyos los bolígrafos? Sí, son nuestros. / No, no son nuestros.

12 Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Cultura: Perú, Ecuador y Bolivia, los países andinos de un antiguo imperio

13 Así se forma: El Pretérito de los verbos irregulares estar estuv- tener tuv- poder pud- poner pus- saber sup- venir vin- querer quis- traer traj- decir dij- estuvetuvepudepusesupevinequisetrajedije estuvistetuvistepudistepusistesupistevinistequisistetrajistedijiste estuvotuvopudopusosupovinoquisotrajodijo estuvimostuvimospudimospusimossupimosvinimosquisimostrajimosdijimos estuvierontuvieronpudieronpusieronsupieronvinieronquisierontrajerondijeron Notice the difference in the ellos, ellas, ustedes endings (-ieron and –eron) between the two groups of verbs above. Verbs whose stems end in j add –eron instead of –ieron. Hacer is in this group

14 Así se forma 2: The preterit of irregular verbs estar estuv- tener tuv- poder pud- poner pus- saber sup- venir vin- querer quis- traer traj- decir dij- estuvetuvepudepusesupevinequisetrajedije estuvistetuvistepudistepusistesupistevinistequisistetrajistedijiste estuvotuvopudopusosupovinoquisotrajodijo estuvimostuvimospudimospusimossupimosvinimosquisimostrajimosdijimos estuvisteistuvisteispudisteispusisteissupisteisvinisteisquisisteistrajisteisdijisteis estuvierontuvieronpudieronpusieronsupieronvinieronquisierontrajerondijeron Notice the difference in the ellos, ellas, ustedes endings (-ieron and -eron) between the two groups of verbs above. Verbs whose stems end in j add -eron instead of -ieron. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

15 No tuve que trabajar anoche.I didnt have to work last night (and I didnt.) Algunos amigos vinieron a visitarme.Some friends came to visit me. Rubén trajo su guitarra.Rubén brought his guitar. Recuerden que se usa el pretérito para expresar las acciones completas: eventos pasados Así se forma 2: The preterit of irregular verbs

16 In the preterit, the verbs saber, querer, and poder convey a slightly different meaning than in the present. Así se forma 2: The preterit of irregular verbs Supe hacerlo. I found out/ figured out how to do it. saber Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. querer no querer poder no poder Quise hablar con ella. I tried to speak with her. Ella no quiso hablar conmigo. She refused to speak with me. Pude terminar el proyecto. I succeeded (after much effort) in finishing the project. No pude encontrar al profesor. I failed (after trying) to find the professor.

17 La fiesta de cumpleaños de Carmen Según estos dibujos, describe lo que pasó antes de la fiesta y durante la fiesta de cumpleaños de Carmen. Modelo:Inés y Camila compraron algunos regalos para Carmen.

18 Cultura: La ropa tradicional ¿Se lleva ropa tradicional hoy en algunas regiones de tu país? ¿Dónde? ¿Puedes describir un ejemplo? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Empareja estos artículos de ropa con los lugares en los que se usan. ¿Cuál te gusta más? a.los huipiles b.la pollera c.el poncho de lana d.la guayabera __ Panamá __ el Caribe __ Ecuador __ Yucatán

19 identify to whom or for whom something is done person(s) that receive the action of the verb indirectly I gave the ring to her./I gave her the ring. I bought a necklace for her./I bought her a necklace. (To whom?) (For whom? ) Indirect object pronouns are the same forms that you used with the verb gustar to indicate whom something pleases. A Carlos le gusta mucho el regalo. Los objetos indirectos Así se forma 3: Direct- and indirect-object pronouns combined

20 Redundancy. Even though in English it is redundant to use the indirect-object pronouns in conjunction with the indirect- object noun, the indirect object pronoun is required in Spanish and remains in the sentence or question even in the indirect object itself is included. Les escribí a mis primos.I wrote to my cousins. También le escribí a Mónica.I wrote to Monica, too. Le and les also are clarified frequently with a tag using the directional a + the pronoun. Le escribí a ella anoche.I wrote to her last night. Los pronombres de los objetos indirectos

21 In contrast, remember that the direct object indicates who or what directly receives the action of the verb. I saw her yesterday. Did you see her ring? She bought it at Tiffanys. (Who?) La vi ayer. (What?) ¿Viste su anillo? Lo compró en Tiffanys. Los objetos directos Así se forma 3: Direct- and indirect-object pronouns combined

22 When a verb takes both an indirect- and a direct- object pronoun, the indirect object pronoun always comes first. Placement rules stay the same: before conjugated verbs and attached to infinitives and the -ndo form. In a negative statement, no precedes both objects. La profesora me lo prestó.The professor lent it to me. ¿Pedro no te lo explicó? Didnt Pedro explain it to you No, Carlos va a explicármelo. / Carlos me lo va a explicar. No, Carlos is going to explain it to me. (OI) (OD) Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Así se forma 3: Direct- and indirect-object pronouns combined

23 When both the indirect and direct object pronouns refer to the third person and they are used together, the indirect pronoun le or les changes to se. le (or) les + lo la los las = se lo se la se los se las Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

24 8-19 ¡Nos encantan los regalos! Octavio fue a Ecuador y les trajo varios regalos a sus amigas. Observa los dibujos para ver qué regalos trajo y para quién. Mira los dibujos de la página 279 y responde las preguntas usando dos pronombres. 1. ¿Qué le regaló Octavio a Natalia? 2. ¿Qué le regaló Octavio a Pepita? 3. ¿Qué les regaló Octavio a Carmen e Inés? 4. ¿Qué les regaló Octavio a Camila y Linda? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

25 Practice direct- and indirect-object pronouns combined Completa estos diálogos. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. ¿Les explicaste la lección? Sí, ___ ___ expliqué. ¿Nos trajiste las revistas? Sí, ___ ___ traje. ¿Le preparaste la cena a tu hermana? Sí, ___ ___ preparé. ¿Le compraste el reloj a Javier? Sí, ___ ___ compré. ¿Les regalaste los pasteles a tus vecinos? Sí, ___ ___ regalé. ¿Le diste las flores a tu vecina? Sí, ___ ___ di. ¿Te trajo el libro? Sí, ___ ___ trajo. ¿Me trajiste los discos? Sí, ___ ___ traje.

26 You have already used words like siempre, a veces, and nunca (nunca jamás) to express indefinite or negative ideas. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Así se forma 4: Indefinite words and expressions PALABRAS INDEFINIDAS Y NEGATIVAS todoeverything algo something, anything (interrogative) nada nothing, (not) anything alguien someone, anyone (interrogative) nadie no one, nobody alguno/ a/os/as any, some, someone ninguno/a no, none (not one), no one tambiénalso tampoco neither, not either oor ni nor, not even o … oeither … or ni … niNeither… nor

27 Negative words may precede the verb. negative word + verb Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Nunca uso el metro. I never use the metro. Yo tampoco lo uso. I dont use it either. Así se forma 4: Indefinite words and expressions

28 Alguien and nadie, when they are direct objects, are preceded by the personal a. The Spanish language frequently uses a double negative construction to express negative ideas. ¿Compraste algo en la tienda?Did you buy something/anything at the store? Hoy no compré nada.I didnt buy anything today. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. no + verb + negative word ¿Viste a alguien corriendo por el parque? No, no vi a nadie. ¿Hay alguien en el taxi?Is there anyone/someone in the taxi? No, no hay nadie.No, there is no one / there isnt anyone. Así se forma 4: Indefinite words and expressions Did you see anyone running in the park? No, I didn't see anyone.

29 Completa estos diálogos con las palabras indefinidas o negativas correctas. ¿Compraste algo?¿Viste alguien? No, no compré _____.No, no vi _____. ¿Siempre vas allá?¿Comiste todo? No, _____ voy allá.No, no comí _____. Yo no hice mi tarea.Yo estudié mucho anoche.Yo _____. Responde negativamente. ¿Qué hicieron ustedes anoche?¿Llamó alguién? _______________________._________________________. ¿Estás haciendo algo? ¿Siempre estudias en tu cuarto? _______________________. _________________________. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Practice indefinite and negative words


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