La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Capítulo 2 ¿Qué te gusta hacer?.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Capítulo 2 ¿Qué te gusta hacer?."— Transcripción de la presentación:

1 Capítulo 2 ¿Qué te gusta hacer?

2 Las actividades Look at these images and state three things that you like to do (me gusta…). Then state three things that your parents like to do (les gusta…).

3 Categorías Look at the illustrations on pages 44 and 45 of your textbook. Find activities that belong to each of these categories. El ejercicio físico Las fiestas _____________ _____________ La universidad Las vacaciones

4 ¿Qué le gusta hacer? Natalia likes music and socializing with friends. Look at these drawings and say which activities she likes to do.

5 Las características físicas
Complete the labels by providing the missing words. Suggestions for use: Point out that guapo/a can be used to describe the general attractiveness of both males and females, but lindo/a is only used for females.

6 Antónimos Write the antonym for each adjective. 1. bajo 2. rubio 3. viejo 4. gordo 5. guapo

7 Actividad 5: Descripciones
Work with a partner. Describe one of the people pictured, without mentioning any names. Your partner will guess who it is.

8 Personas famosas Use the following words to describe these famous people: alto/a, bajo/a, castaño, delgado/a, guapo/a, joven, linda, negro, pelirrojo/a, rubio/a, viejo/a. 1. Donald Trump 2. Shakira 3. Matt Damon 4. ¿ ? Suggestions for use: In small groups, have students take turns describing famous people. The other group members should guess who is being described.

9 Características de la personalidad
Choose three characteristics that best describe you and three that least describe you. Suggestions for use: After students have chosen their characteristics, have them get together with a partner. Their partner should try to guess the traits that best and least describe him/her.

10 ¿Positivo o negativo? Most personality traits carry positive or negative associations. Look again at the list of personality characteristics on page 50 of your textbook and categorize each one as positive or negative.

11 Características y gustos
Match each description of what the person likes to do with the correct personality trait. Not all traits will be used. 1. Liliana es simpática, pero no le gusta conversar con otras personas. 2. A Juan no le gusta trabajar. 3. Mi mamá siempre tiene tiempo para escuchar mis problemas y hablar de soluciones. 4. Maite estudia mucho y siempre entrega la tarea. 5. Mi amigo Ramiro practica tres deportes. 6. A mi padre no le gusta hacer planes. a. responsable b. perezoso/a c. egoísta d. activo/a e. paciente f. impulsivo/a g. introvertido/a

12 Gramática: Uses of present indicative
The present indicative can be used in four ways. Routine actions: Caminamos mucho. Ask questions about present events: ¿Trabajas todos los días? Say what you are doing now: Estudio en la biblioteca. Indicate plans in immediate future: El sábado Ana y yo cocinamos una paella.

13 Gramática: Formation of present indicative (–ar verbs)
Take the infinitive: bailar Remove the –ar ending: bail- Add the appropriate ending: To talk about what you don’t do, use no before the verb: No trabajo los domingos. Remember: subject pronouns are not always needed in Spanish. Use them to clarify, add emphasis, or contrast.

14 Gramática: dejar de + infinitive and acabar de + infinitive
Use dejar de + infinitive to talk about stopping an action. Note that the verb after de is never conjugated. Dejas de estudiar en diciembre, ¿no? Sí, dejo de estudiar y regreso a casa. Use acabar de + infinitive to talk about what someone has just done. Note that the verb after de is never conjugated. ¿Tienes computadora? Sí, acabo de comprar una Mac.

15 Oraciones Use elements from each column to form logical sentences. ¡Ojo! Don’t forget to appropriately conjugate the verbs. A mis amigos y yo tú ustedes la profesora yo Carlos y Elena B buscar viajar sacar acabar de llegar necesitar cocinar tocar C a Centroamérica una computadora una pasta deliciosa comprar unos libros el piano muchas fotos hoy visitar a unos amigos

16 Gramática: gustar + infinitive
The verb gustar can be used with infinitives to talk about what people like to do. Gustar means to like, but a closer translation is to be pleasing. Therefore, it is used with indirect object pronouns (me, te, le…); these indicate who is pleased. Te gusta caminar. You like to walk.(Walking is pleasing to you.)

17 Gramática: Formation of gustar + infinitive
me te le nos os les A mí A ti A Ud. A él A ella A nosotros/as A vosotros/as A Uds. A ellos A ellas + + gusta infinitive(s) *A mí, a ti, etc. are not needed unless you want to emphasize or clarify; clarification is often needed with le and les. **Note that mí has a written accent and ti does not.

18 Gramática: gustar and opinions
To talk about what people don’t like to do, use the word no before the pronoun: No me gusta bailar. To agree with someone’s opinion, use también. To disagree, use no or tampoco. Me gusta patinar. A mí, no. No me gusta practicar deportes. Me gusta tocar instrumentos musicales. ¡A mí también! Me gusta tocar el piano. ¿Y a ti? Me gusta tocar la guitarra. Tengo un violín en casa, pero no me gusta tocar el violín. ¡A mí tampoco!

19 Actividad 8: En el parque

20 Gramática: Adjective agreement (I)
In Spanish, adjectives agree in gender (masculine, feminine) and number (singular, plural) with the nouns they modify. una persona cómica unos libros interesantes

21 Gramática: Adjective agreement (II)
Gender agreement: Number agreement: Un chico Una chica alto alta inteligente trabajador trabajadora El chico Los chicos Las chicas alto altos altas inteligente inteligentes trabajador trabajadores trabajadoras feliz felices

22 Gramática: Adjective agreement (III)
Descriptive adjectives normally follow the nouns they modify. una profesora excelente Adjectives of quantity precede the nouns they modify. Numbers do not change to match the number or gender of the noun. Tenemos tres computadoras. Tengo mucha tarea.

23 Gramática: Adjectives of nationality
Adjectives of nationality always follow the nouns they modify.

24 Gramática: Adjectives with short forms

25 Descripciones A B Felipe nosotras tú ser los niños mi amiga yo
portugués nosotras impulsivo trabajador ser feliz los niños lindo mi amiga delgado yo nicaragüense mi familia y yo pelirrojo paciente ¿ ?

26 Las nacionalidades State the nationality of these people. 1. Claudio es de Chile. 2. Las instructoras son de París. 3. Olivia es de Costa Rica. 4. Hans es de Berlín. 5. Nosotros somos de Caracas. 6. Giovanni y Damiana son de Roma. 7. Julia es de Tegucigalpa. 8. Mi compañero de cuarto es de Londres. 9. Soy de Chicago.

27 Otros adjetivos Complete these sentences with the correct form of the adjectives bueno/a, grande, and malo/a. 1. El Sr. Moncayo es un ________ profesor. Cuando mis notas en los exámenes son ________, él me ayuda (helps) a estudiar mejor (better). 2. La Srta. Robles es muy generosa, inteligente y también muy linda. Es una ________ mujer. 3. A muchas personas les gusta tener una casa ________ y un carro elegante. En mi opinión, las cosas materiales no son muy importantes.

28 Conversación Complete this conversation. Use only one word per blank. ¡Ojo! The missing word may be any part of speech. —Miguel, ¿qué (1) ________ gusta hacer los sábados? —Me gusta (2) ________ deportes. —¿Ah, sí? ¿Qué deportes practicas? —Bueno… me (3) ________ patinar, levantar (4) ________ y caminar. (5) ________ me gusta practicar el béisbol y el tenis. —Tú (6) ________ una persona muy (7) ________, ¿no? —Sí, hombre, pero también me gusta hacer actividades tranquilas, como (like) (8) ________ televisión o tomar (9) ________ sol en el parque.

29 Repaso Write down five statements about yourself or your family, using –ar verbs, gustar + infinitive, and ser + adjective. Three of the sentences should be true and two should be false. In small groups, take turns reading your sentences aloud; your classmates will try to determine which ones are true (cierto) and which are false (falso).

30 Repaso Choose two of these drawings and write descriptions of the people you see. Be creative! Include the following details: name, age, nationality, physical and personality traits, two things each person likes to do and two things they do not like to do.


Descargar ppt "Capítulo 2 ¿Qué te gusta hacer?."

Presentaciones similares


Anuncios Google