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Lección Preliminar Avancemos 2. Repaso Mis amigos y yo 1.Identify and describe people 2.Talk about likes and dislikes 3.Say where you and your friends.

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1 Lección Preliminar Avancemos 2

2 Repaso Mis amigos y yo 1.Identify and describe people 2.Talk about likes and dislikes 3.Say where you and your friends go 4.Describe how others feel 5.Talk about you and your friends do

3 Vocabulary/Pronunciation Flashcards for vocabulary! For the quiz or test you must know them from English to Spanish/Spanish to English. You must spell the words correctly! Vowels: A E I O U Basic pronunciation: H is silent –Hola, Hace, etc.. K=C: Ca, Co, Cu: Casa, Cosa S=C: Ce, Ci: Cero, Cien Hard g: Go, Ga, Gu gota, gata Soft g: Gi, Ge girafa Practice: with Spanish sayings/proverbs.

4 Subject Pronouns Singular Plural 1 st Iyo 2 nd You informaltú Heél 3 rd Sheella Itx You formalusted 1 st We nosotros/as 2 nd You (plural) vosotros/as Used only in SPAIN 3 rd Theyellos ellas You (plural)ustedes Used in Mex. C.A & SA Translate: 1) It is red. 2) Paul and you are tall. 3) Paul and Mark are short. 4) You are nice.

5 The Verb to be= Ser When do we use Ser? How do we conjugate Ser? When do we use SER? Nationality Date Time Profession Characteristics ***we use it with things that dont change How do we conjugate SER? Ser: to be Soy Somos EresSois EsSon

6 Conjugate the verbs ser 1.Yo______de Peru. 2.Ellos________altos. 3.Nosotros________inteligentes. 4.(El perro)_______bueno. 5.Ustedes________de Argentina. 6.Vosotros_______malos. 7.Usted_______maestro.

7 Llamarse-to call oneself me llamonos llamamos te llamasos llamáis se llamase llaman ¿Cómo te llamas? _______________________ ¿Cómo se llama la maestra? _______________________

8 Question words Quién Cómo Qué Dónde Por qué I.Ask each other these question and be ready to present to class. ¿Quién es la maestra de español? ¿Cómo eres tú? ¿Qué día es hoy? ¿De dónde eres? ¿Por qué vives en Charleston?

9 ¿Quiénes son? Pg. 2-3 ¿Cómo se llama el amigo de Sergio? ¿De dónde es Sergio? ¿Quién es Carmen? ¿Quiénes son Sr. Brown y Srta. Romero? ¿Qué deporte juegan los chicos en la foto?

10 Definite Article -The Singular Plural Masculine: Feminine: Yo tengo el libro. Ellos tienen las mesas. Ustedes tienen los cuadernos. el (the)los (the) la (the)las (the)

11 Indefinite Article-a,an Singular Plural Masculine: Feminine: Yo tengo un libro. Tú tienes unas bufandas. un (a,an)unos (some) una (a,an)unas (some)

12 Put the correct form of the article Yo tengo_________libros. (I) ____amigo de Marcos es guapo. (d) _____casas son grandes. (I) ______chica de Ecuador se llama Juana. (I) Ella tiene ___cuaderno rojo. (d)

13 Adjective In Spanish adjectives agree in number and gender. Adjectives go after the noun! MasculineFeminine Adj. ending in –o/a el chico guapola chica guapa los chicos guaposlas chicas guapas Adj. ending in –e el amigo inteligentela amiga inteligente los amigos inteligenteslas amigas inteligentes Adj. ending in a el profesor joven la profesora joven consonant los profesores jóvenes las profesoras jóvenes

14 Write the correct form of the adjective. 1.Mis amigos son muy __________(simpatico) 2.Julio es un poco____________(desorganizado) 3.Ellas son ________(trabajador) 4.Eres una persona______(gracioso) 5.Todos mis compañeros están_____(triste)

15 ¿Cómo son? Pg. 6-7 How to describe people. ¿Cómo son los estudiantes de la escuela? ¿Cómo es Sergio? ¿Según Sergio, cómo es? ¿De dónde es Sergio? ¿Cuántos años tiene Silvina? ¿Cómo es Silvina?

16 Tener-to have We use tener to talk about what you have and we also use it to say how old a person is. ¿Cuántos años tienes? Tengo veinte años. How do we conjugate tener? TengoTenemos TienesTenéis TieneTienen

17 ¿Cuántos años tiene…? Question and answer Modelo: Paul/10 – ¿Cuántos años tiene Paul? – Paul tiene diez años. Mark/28yrs Juan y Julia/ 15yrs Maria/12yrs Tomás/47 yrs

18 Put the correct form of the verb tener: Yo _________un cuaderno. Ella_______diez años. Nosotras__________muchos amigos. Vosotros___________una hermana. Ellos____________un libro rojo.

19 Expression with tener Tener frío = to be cold Tener calor = to be hot Tener miedo = to be scared Tener hambre = to be hungry Tener sed= to be thirsty

20 Translate 1.I am cold. 2.He is scared. 3.We are thirsty. 4.They are hot. 5.You (formal) are hungry.

21 ¿Qué te gusta? Rule 1 To talk about things people like, use a form of gustar + noun. You use 3 rd person singular and plural of gustar. (gusta/gustan) If the noun is singular, use gusta. Me gusta la clase de español. If the noun is plural, use gustan. Me gustan tus clases. To talk about what people like to do (verb), use gusta + infinitive. Me gusta leer.

22 Gustar-Rule 1 We only use _______and ________of the verb. 1.A mí me________el libro. 2.A Pablo le_______los libros. 3.A Nosotros nos________comer. 4.A ustedes les________la fruta. 5.A ti te___________las manzanas.

23 Gustar Rule 2 You need indirect object pronouns when you use the verb gustar. Indirect object pronouns: (who ever is doing the liking) me(to me) nos (to us) te(to you)os (to you all) le(to him,her,you-f)les (to them, you all) Remember we only use gusta or gustan. I like the book. Me gusta el libro. I like the books. Me gustan los libros.

24 Gustar-Rule 2 Gustar always takes__________. 1.A vosotros ____ gustan las hamburguesas 2.A mí_____gustan las películas romanticas. 3.A Marcos ____gusta dar una caminata. 4.A ti ___gustan las frutas. 5.A Pablo y a mí______gusta hablar.

25 Gustar-Rule 1&2 We use _______and ________forms of gustar plus___________. 1.A mí ________las hamburguesas. 2.A Julie y a Marcos _______beber leche. 3.A ustedes________las zanahorias. 4.A ti_______caminar y correr. 5.A vosotros__________comer la pizza.

26 Rule 3 To emphasize the person you are talking about, add a + noun/pronoun. (clarifiers) We dont use subject pronouns with the verb gustar. (yo, tú,él, ella etc…) A Rafael y a mí nos gusta escuchar música. a mía+subject a ti a él a ella etc…

27 Use the clues to say why they people like to do. Rule 1,2 &3 Modelo: yo/mirar/ la televisión A mí me gusta mirar televisión 1.Ella/las zanahorias 2.Usted/las hamburguesas 3.Yo/estudiar/el español 4.Nosotras/el basquetbol 5.Ellos/comer/la pizza 6.Tú/los deportes 7.Mis amigos/ir/el cine

28 Make a dialogue You may use a note card this time only. You must act natural. Make eye contact! You must have good pronunciation. Groups of 3-4 You must include: Salutation,name,age, characteristic(2) and like/dislike etc… Eg. Hello, what is your name?. – How old are you? – How are you like? – What do you like?

29 IR-to go To talk about where someone is going, use ir + a Preposition: a = to a + el = ala losa laa las How do we conjugate the verb to go? VoyVamos VasVais VaVan Yo voy al cine. (I go to the movies. Or I am going to the movies) Yo voy a la oficina.

30 Translate 1.We are going to the basketball game. 2.You all are going to the shopping mall. 3.They are going to the concert. 4.You are going to the store. 5.Paul is going to the stadium. 6.I am going to my friends house. 7.You (formal) are going to the pool.

31 ¿Adónde van? Pg ¿Adónde van Carlos y su hermano todos los días? ¿Qué le gusta hacer Carlos después de la escuela? ¿Quién es muy estudioso? ¿Adónde va toda la familia de Carlos los domingos? ¿Quiénes van al cine sábado?

32 When do we use ser or estar? Ser: Nationality Date Time Characteristics Profession Estar: Location Feelings

33 How do we conjugate ESTAR? EstoyEstamos EstásEstáis EstáEstán Eg. Estoy bien.(feeling) Estoy en la clase.(location)

34 Examples of how we use SER Soy de Argentina. (nationality) Es la una de la tarde. Son las tres de la tarde. (time) Hoy es el 2 de agosto. (date) Ella es bonita. (Characteristics) Pablo es un estudiante. (profession)

35 Complete the sentence with ser or estar. 1. Miel ____el perro de Juanito. 2. Miel tiene tres años y ______ un perro muy bonito y inteligente. 3.Miel y Juanito _____buenos amigos y les gusta jugar mucho. 4.Hoy, Miel_____triste porque Juanito____muy occupado y no puede jugar. 5.Juanito _____un estudiante de la escuela San Francisco.

36 6.Juanito _____nervioso porque mañana tiene un examen. 7._____las nueve de la noche y tiene que estudiar mucho. 8.nMiel_________enojado porque tiene hambre. 9. Miel_______en la cocina pero Juanito no lo escucha.

37 Complete the sentence telling how you feel in each situation. 1.Cuando tengo un examen, yo_______ 2.Cuando es mi cumpleaños, yo_____ 3.Cuando lloro, yo_____ 4.Cuando saco buenas notas, yo______ 5.Cuando saco malas notas, yo_______

38 ¿Cómo estás? Pg ¿Por qué está triste Carmen? ¿Qué le gusta hacer a Silvina cuando está deprimida? ¿Por qué no quiere ir al concierto Carmen? ¿Adónde van a comer?

39 Regular ar-verbs Hablar=to talk HabloHablamos HablasHabláis HablaHablan

40 Regular er/ir verbs Comer ComoComemos ComesComéis ComeComen Vivir VivoVivimos VivesVivís ViveViven

41 Hacer- to do, to make How do we conjugate the verb hacer? HagoHacemos HacesHacéis HaceHacen Yo hago la tarea. Ellos hacen la cama.

42 Translate 1. He drinks a lot of soft drinks. 2. They listen to music everyday. 3.You(formal) watch television. 4.I make the bed. 5.She writes letters to her friends. 6.I practice sports with my family. 7.You all read books. 8.My friends learn a lot at school.

43 Answer the questions translate question first 1.¿Qué deportes practicas? 2.¿Miran ustedes mucha televisión? 3.¿Quién de tus amigos lee libros? 4.¿Tu amigo escribe cartas a sus abuelos? 5.¿Usted hace la tarea todos los días?

44 Answer the questions translate first 1.¿Haces tú los fines de semana? 2.¿Hacen ustedes los fines de semana? 3.¿Qué haces en la clase de ingles? 4.¿Qué hace tu amigo después del almuerzo?

45 Stem-changing verbs Querer (e-ie)-to want QuieroQueremos QuieresQueréis QuiereQuieren Other e-ie: pensar, preferir…others R30

46 Stem-changing verbs Poder-(o-ue) to be able to PuedoPodemos PuedesPodéis PuedePueden Other o-ue: almorzar, dormir, volver …others R3o

47 Stem-changing verbs Servir-(e-i) to serve SirvoServimos SirvesServís SirveSirven Other e-i: pedir…other R30

48 Jugar-(u-ue) JuegoJugamos JuegasJugáis JuegaJuegan ¿Qué deporte juegas? ____________________________

49 Complete the paragraph with the correct form of the verb. (almorzar, querer, poder, pensar, servir) Hola Roberto, Hoy yo ___1_____ir al restuarante para _______2___. El restaurante _____3_____unas pizzas buenísimas. ¿Yo____4______saber si tú ____5______ ir conmigo?

50 Write a letter Write a letter to a person you just met. 15 sentences Good sentences! I run. Is not a good sentence. I run everyday with my friends at school. Is a good sentence. Include: – Your name – Today's date – 3 characteristics – Where you are from – How you feel today – What you like and dislike – You must use ar, er, ir verb – You must use 2 stem-changing verbs – You use the verb hacer and tener.


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